Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@04:26:23 GMT

آگوستو بوآل و تئاتر شورایی

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۷۴۶۶

آگوستو بوآل و تئاتر شورایی

«آگوستو بوال» کارگردان و آموزشگر برزیلی تبار، پدیدآورنده تئاتری پویا و پیشرو به نام تئاتر سرکوب شدگان است که البته این نوع تئاتر در ایران با عنوان «تئاتر شورایی» شناخته می‌شود.تئاتر شورایی عنوان نوعی از تئاتر است که با هدف توانمندسازی شهروندان پدید آمده است. این تئاتر بر پایه هفت روش ابتکاری است که هریک به شیوه‌ای مشارکت جویانه مرز میان اجراگران و تماشاگران را بر می‌دارند تا مردم را به تعامل، کنشگری اجتماعی و گفتگوی انتقادی تمرین می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع از تئاتر دانسته در پی تامین منافع یا حتی گرایش‌های افراد و گروه‌های تکین نیست؛ بلکه می‌کوشد با تکیه بر نقش اجتماعی و اجتماع‌ساز آغازین تئاتر، پیوسته به حل مسائل فوری مردم – به ویژه گروه‌های بی‌بهره، گوشه‌نشین و خاموش-  و نیز تقویت حس همبستگی گروهی بپردازد.

نویسنده این کتاب در پاسخ به این پرسش احتمالی مخاطب که تئاتر شورایی چه تفاوتی با انواع دیگر اجرا دارد، اینطور می‌نویسد: « پرسش مهم در رابطه با کنشگران تئاتر شورایی «چرا» انجام می‌دهند است؛ نه «چه را» انجام می‌دهند. گاه یک پروژه یا اجرا به نام سرکوب‌شدگان است؛ ولی به کام دیگران.»

کتاب «آگوستو بوال » را می‌توان تنها کتابی دانست که با نگرشی دقیق و روشمند، نظام تئاتری بوآل را تحلیل و نقد می‌کند. نویسنده کتاب خانم «فرنسس ببج» که در کارنامه خود تدریس تئاتر در دانشگاه لیدز و دانشیاری تئاتر و اجرا در دانشگاه شفلید انگلستان را دارد. نویسنده این کتاب دیدگاه‌های تاریخی، سیاسی و اجتماعی بوآل درباره هنر تئاتر و رویکردهای عملی او را در این زمینه شناسانده و به کندوکاوی نظری آن می‌پردازد و هرآنچه در این باره مبهم می‌داند، طرح می‌کند.

در این کتاب تعبیرهای بوآل از مشارکت، همدلی و کاتارسیس تئاتری، نقدهای او به تاریخ سیاسی تئاتر، اصالت و کارآیی شیوه‌های پیشنهادی او، همانندی و تفاوت رویکردش با پائولو فریر، کاستی‌ها و امکانات تئاتر مجادله و چالش‌های عملی در کارگاه‌های آموزشی این ونه تئاتر سنجیده شود.

نویسنده این کتاب به طور مفصل به نقد و آفت‌های مهلک تئاتر شورایی نیز می‌پردازد. وی در همین رابطه می‌نویسد: «برخی در تئاتر شورایی، تحریف‌ها و دستکاری‌های ناشایست انجام می‌دهند. منظور از تحریف، همساز کردن سازو کارهای شورایی با شرایط خاص یا مسائل محلی نیست، بلکه خیانت کامل به بنیادهای فلسفی این نوع تئاتر است؛ تئاتری که درباره، برای و –از همه مهمتر- از آنِ سرکوب شدگان است.» نویسنده سپس برخی دیدگاه از تجاری شدن تئاتر شورایی به بهانه کمک به کارگران را به باد انتقاد می‌گیرد و گرفتن برخی کمک‌های مالی و نظایر آن را خیانت به ذات این نوع از تئاتر می‌شناسد. وی در همین رابطه یادآور می‌شود: بی تردید هرگونه اقدامی که از این تئاتر برای تامین منافع یا حتی علاقه‌های شخصی در جلوه‌های مختلف آن بهره‌برداری کند، نقض غرض بوده و در تقابل آشکار با روح حاکم بر این سبک از تئاتر قرار دارد.

فصل پایانی اثر « آگوستو بوال » به نوعی جمع‌بندی مباحث این کتاب است. در این بخش عنوان شده که تئاتر بوآل همانند کلید عمل می‌کند.  به تعبیر نویسنده « خود کلید در را باز نمی‌کند. این ما هستیم که به کمک کلید در را می‌گشاییم» وی سپس یادآور می‌شود، پس دوباره باید یادآور شد، پرسش مهم در رابطه با کنشگران تئاتر شورایی «چه را» انجام می‌دهند نیست، بلکه «چرا» انجام می‌دهند است. در حقیقت خواست یک تسهیل گر بر سرشت آنچه عرض می‌کند، پیشی می‌گیرد. این نیت اگر متعهدانه و اخلاقی باشد، سرچشمه گفتگوهای انتقادی و کنش‌های تحول‌ساز می‌شود و اگر خودخواهانه و سودجویانه باشد، می‌تواند تئاتر شورایی را به سرگرمی صرف یا ابزاری برای سرکوب تبدیل کند. اما نکته امیدبخش این است؛ تئاتر شورایی تئاتر پرسشگری، انتقاد و مشارکت جویی برای یافتن راهکار است.

کتاب «آگوستو بوال» نوشته فرانسس ببج با ترجمه علی ظفرقهرمانی نژاد در ۲۴۷ صفحه به همت نشر نو و نشر آسیم منتشر شده است.

برچسب‌ها تئاتر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تئاتر تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۷۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹ اردیبهشت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح می‌شود

نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد. 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح رویداد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداخت و گفت: سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۱۹ روزِ چهارشنبه تا روز شنبه ۲۹ اردیبهشت در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. نمایشگاه کتاب که بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم پیرامون کتاب و آگاهی‌بخشی است، با اهتمام دستگاه‌ها در سطح تهران برگزار می‌شود.

احمدوند با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران با حضور ناشران در دو بخش مجازی و حضوری برگزار می‌شود، افزود: فردا نقشه کامل غرفه‌های نمایشگاه در دسترس رسانه‌ها قرار می‌گیرد، تا مردم برای اولین‌بار پیش از برگزاری با جانمایی غرفه‌ها آشنا شوند. از طرفی، تلاش شده تا زودتر واگذاری غرفه‌ها به ناشرانی که کار ساخت‌و‌ساز انجام می‌دهند، انجام شود. از امروز ناشران غرفه‌های خود را دریافت و می‌توانند بعدازظهر امروز اقلام مدنظر خود را به نمایشگاه منتقل کنند. 

در حال تکمیل ...

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • معرفی چند اثر خواندنی که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود/ از «نامه‌ای به آسمان» تا «تاکسی‌سواری»
  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز درگذشت
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • ۱۹ اردیبهشت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح می‌شود