Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از بهبود نیافتن وضعیت صنایع آلاینده هوا در اهواز انتقاد کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳ روز هوای پاک و ۱۴۳ روز هوای آلوده در این کلانشهر رخ داده است.

او با اشاره به ۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک افزود: شاخص اندازه گیری ذرات ریز با اندازه ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میکرون (PM ۲.۵) نیز از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد که امسال ۱۳ روز هوای پاک، ۱۳۹ روز قابل قبول (سالم)، ۱۲۲ روز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۱ روز ناسالم و یک روز خطرناک رخ داده است.

اشرفی اظهار داشت: بر اساس شاخص اندازه گیری ذرات معلق در هوا با اندازه ۱۰ میکرون (PN ۱۰) که شاخص اندازه‌گیری گرد و غبار است، در ۱۰ ماهه امسال، ۱۰ روز هوای پاک، ۲۵۶ روز قابل قبول (سالم)، ۳۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز ناسالم را شاهد بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: تعداد روز‌های پاک از سال گذشته روند افزایشی داشته و در مدت مشابه سال ۹۷، ۱۷ روز پاک داشتیم.

این مقام مسئول ادامه داد: تعداد روز‌های ناسالم با شاخص PM ۲.۵ در سال ۹۵، ۷۵ روز؛ در سال ۹۶، ۵۱ روز و در سال ۹۷، ۱۶ روز بوده است.

او تصریح کرد: روز‌های ناسالم با شاخص PM ۱۰ نیز در سال ۹۵، ۵۵ روز؛ در سال ۹۶، ۲۰ روز؛ در سال ۹۷، ۱۶ روز رخ داده است.

اشرفی مهمترین عامل کاهش گرد و غبار را افزایش بارندگی در خوزستان عنوان کرد و بیان داشت: بخشی از کاهش گرد و غبار داخلی ناشی از اقدمات طرح مهار ریزگرد‌ها بوده، افزایش بارندگی در کشور‌های همسایه نیز باعث شد گرد و غبار با منشاء خارجی نیز کاهش چشمگیری داشته باشد.

او گفت: آلودگی مسئول در تمام روزها، آلاینده‌های گازی نبوده و غبار PM ۲.۵ بوده که این شاخص در شهر‌هایی همچون تهران ناشی از سوخت‌های فسیلی و در اهواز بیشتر ناشی از سوزاندن مزارع و یا مشعل‌های نفت و یا استفاده از مازوت در نیروگاه رامین و ترافیک است.

آلودگی صنایع کاهش نداشته است

محمدجواد اشرفی همچنین با بیان اینکه شرایط صنایع آلاینده هوا در استان تغییری نیافته است، افزود: کاهش آلودگی هوا از صنعت، به دلیل شرایط بارندگی و افزایش رطوبت بوده که باعث کاهش انتشار گاز‌های آلاینده (ناشی از فلر‌های نفتی) و کاهش حرکت آن‌ها به سمت محدوده شهری شده، اگرنه شرایط صنایع آلاینده هوا تغییری نداشته و کاهش نیافته است.

او اظهار کرد: شرکت نفت و گاز کارون سیستم بهسوزی برای مشعل‌ها نصب کرده، اما تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا نداشته است.

اشرفی بیان داشت: نیروگاه رامین به دلیل کمبود گاز در برخی روز‌ها از مازوت استفاده می‌کند که پرونده آن به مراجع قضایی ارجاع شده است.

او با اشاره به آتش زدن مزارع نیشکر برای برداشت محصول ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ تا ۳۰ درصد از مساحت مزارع نیشکر به صورت سبز برداشت شده و مابقی از طریق سوزاندن برداشت می‌شود که به دلیل تحریم برداشت سبز از این مزارع نیز رشدی نداشته است.

اشرفی با اشاره به آلودگی هوا ناشی از ترافیک گفت: در اهواز ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی و اتوبوس‌ها توسعه‌ای نداشته است.

بر اساس این گزارش، طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز، سهم صنایع را در آلودگی هوای این شهر ۶۵ درصد دانسته و ۳۵ درصد دیگر را ناشی از سایر آلودگی‌ها اعم از حمل و نقل، سوزاندن مزارع نیشکر و خانگی اعلام کرده است. بر این اساس در مجموع ۵۶ درصد از آلودگی اهواز ناشی از صنایع نفت است.

موسسه بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)) سال پیش بطور رسمی آلودگی هوا و ذرات معلق در آن را در گروه نخست مواد سرطان زا قرار داد و آن را از عوامل ابتلا به سرطان اعلام کرد.

۲۶ دی تا ۲ بهمن به عنوان هفته هوای پاک و ۲۹ بهمن به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شده است.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هوای پاک آلودگی هوا گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۸۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلانشهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۸۱ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه رباط‌کریم با شاخص ۱۸۸ و منطقه ۱۵ با شاخص ۱۵۱ ناسالم (قرمز)، پاسداران با شاخص ۱۲۴، پاکدشت با شاخص ۱۱۷، پیشوا با شاخص ۱۴۱، تهران پارک شکوفه با شاخص ۱۰۷، سلامت با شاخص ۱۱۹، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۱۰۱، فرمانداری شهرری با شاخص ۱۳۲، قرچک با شاخص ۱۲۸، ورامین با شاخص ۱۱۵ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۵۵، اسلام‌شهر با شاخص ۹۸، امام خمینی با شاخص ۵۸، باغستان شهریار با شاخص ۷۶، پارک رازی با شاخص ۷۰، پردیس با شاخص ۷۲، پونک با شاخص ۷۶، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۸۳، تربیت مدرس منطقه شش با شاخص ۷۹، دانشگاه تهران با شاخص ۸۶، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۷۱، دماوند با شاخص ۹۶، ژئوفیزیک با شاخص ۷۱، ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۶۳، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۷۹، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

همچنین ایستگاه‌های شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۹۷، شهرداری منطقه دو با شاخص ۵۶، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۸۲، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۹۱، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۵۹، شهریار با شاخص ۷۵، گلبرگ منطقه هشت با شاخص ۵۹، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۶۹، ملارد با شاخص ۶۸، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۸۹ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۷۲ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

به این ترتیب ایستگاه‌های آتی ساز با شاخص ۴۲، چشمه با شاخص ۳۹، سرخه‌حصار با شاخص ۴۸، علم و صنعت با شاخص ۳۶، قدس با شاخص ۳۵ و لواسانات با شاخص ۳۹، در وضعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 750981

دیگر خبرها

  • هوای رباط کریم تقریبا سالم است/خرابی دستگاه پایش آلودگی هوا
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • آلودگی هوا در ۵ شهر خوزستان
  • تهران از ابتدای امسال چند روز هوای پاک داشته است؟
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • اهواز رکورددار آلودگی هوا / شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک است
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • جزئیات آلودگی هوا در شهرهای خوزستان
  • هوای ۶ شهر اصفهان سالم است/ شاخص زرین‌شهر بر مدار نارنجی آلودگی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت