Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@06:31:14 GMT

راز بقا در گالری آگ

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۹۰۰۴

راز بقا در گالری آگ

این روزها اگر به‌سمت خیابان عضدی پایین‌تر از کریم‌خان گذارتان افتاد و سری به گالری آگ زدید آنجا با مجموعه تصاویری روبه‌رو می‌شوید که شاید تعجب شما را برانگیزد: مجموعه‌ای از انواع و اقسام خروس.




پیمان هوشمندزاده با بیش از سی سال سابقه در عکاسی و نوشتن این بار آمده است تا شما را به دیدن عکس‌هایی از طبیعت و حیوانات اهلی اما دارای قابلیت جنگی (خروس جنگی) فرابخواند و همین باعث می‌شود که کلی پرسش از ذهن آدمی گذر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه چه می‌شود که عکاس و هنرمندی رو به عکاسی از حیوانات می‌آورد و از گونه‌ای از ماکیان به‌نام خروس با انواع و اقسام شکل‌ها عکاسی می‌کند؟
همه پیش‌فرض‌های اولیه ازجمله امکان نمادین بودن این مجموعه را کنار می‌گذارم و به سابقه کارهای هوشمندزاده که نگاه می‌کنم خروس را نمادی از همان مردانگی‌ها و حاشیه‌هایی می‌بینم که او سابقاً به آنها می‌پرداخت، خروس حتی می‌تواند حیوان خانگی همان مردانی باشد که در عکس‌های قهوه‌خانه‌ها، گمرک و زورخانه‌ها دیده می‌شوند. حیوان خانگی افرادی که دنیای حاشیه‌ای مخصوص به خود را دارند و گاه از دیدن جنگ دو موجود همنوع لذت می‌برند. مرغ و خروس در کتاب شاخ او هم حضور دارند درفضایی بی‌زمان و مکان محتملاً منطقه صفر مرزی است.
بااین‌حال بازهم ذهنم را از سوابق کاری پاک می‌کنم و به‌دنبال نگاه تازه‌تری، در اینترنت واژه مرغ و خروس را جست‌و‌جو می‌کنم و به نتایج جالبی می‌رسم: «مرغ پرشمارترین و شایع‌ترین جانور اهلی در جهان با جمعیتی بیش از ۲۴ میلیارد در سال ۲۰۰۳ است که هیچ پرنده‌ای در جهان به این شماره نمی‌رسد. انسان‌ها به‌طور عمده مرغ را به‌عنوان غذا پرورش می‌دهند و از گوشت و تخم آن استفاده می‌کنند. مرغ خانگی نر، خروس نامیده می‌شود. بهره هوشی خروس در مقایسه با گونه ماده‌اش بیشتر است. خروس، نرینه ماکیان، هیکلی زورمند و یال و پرهایی زیبا دارد. اصل این پرنده از کشورهای گرمسیری است ولی امروز به‌صورت پرنده اهلی به تعداد زیاد در همه نقاط عالم یافت می‌شود.
خروس معمولاً بیش‌از یک جفت (مرغ) برای خود انتخاب می‌کند ولی چون نمی‌تواند محافظت از تک‌تک لانه مرغ‌ها را انجام دهد، عموماً از منطقه‌ای که مرغ‌هایش در آنجا هستند مراقبت می‌کند و چنانچه خروس دیگری به محدوده او نزدیک شود به او حمله خواهد کرد. در طی روز خروس درجایی بلندتر از زمین (بین یکی دو متر) می‌نشیند و مراقبت از محدوده و مرغ‌هایش را در مقابل خطر حمله دیگر جانوران و خروس‌های دیگر انجام می‌دهد و چنانچه احساس خطری کند با درآوردن صداهایی از خود به مرغ‌ها اعلام خطر می‌کند. خروس دارای نژادهای متعدد و متفاوتی است که در هر‌نژاد خصوصیات منحصربه‌فردی مشاهده می‌شود.»
همه این اطلاعات را که از ویکی‌پدیا جمع کرده‌ام، کنار هم می‌گذارم و به چند نکته می‌رسم: خروس‌ها به‌جز بارور کردن نطفه تخم‌مرغ‌ها و به معنای ساده‌تر ادامه نسل و بقای اینگونه از ماکیان کار دیگری انجام نمی‌دهند، خروس‌ها راز بقای این‌گونه هستند، آنها با سر و سینه‌ای برجسته و زیبا و آن تاج و غبغب معمولاً سرخ رنگ و روحیه جنگجویشان، ده‌ها هزار سال است که در بقای این گونه از پرندگان و به‌نوعی در راستای حفظ بقای خودشان کوشیده‌اند بااین‌حال هرگز مثل مرغ خوراک سفره‌ها نشده‌اند. گوشت خروس طرفدار زیادی ندارد و مثل مرغ خوراک سفره‌های عزا و عروسی نیستند. شاید در بدترین حالت از آنها برای اهداف جنگجویانه استفاده شود و لذت دعوا انداختن آنها باشد که مردمان را به نگهداری از آنها جلب می‌کند. در غیر این صورت جز کاریزما و ابهت ظاهری که آن‌هم در همه انواع اینگونه دیده نمی‌شود جذابیت دیگری ندارند. مرغ‌ها می‌توانند بدون خروس‌ها تخم بگذارند ولی تخم‌هایشان به جوجه بدل نمی‌شود. خروس‌ها تخم‌ها را بارور می‌کنند و با غروری تاریخی بر مرغانی که بهره هوشی کمتری از آنها دارند، حکم فرمایی می‌کنند. این چنین است که با خواندن و کنار هم قرار دادن عکس‌های هوشمندزاده، به این نتیجه می‌رسم که آنها هستند تا ضامن بقا و قلمرو خودشان باشند و قدرت و زیبایی ظاهریشان را به نمایش بگذارند. آنها زیرک‌تر از آن هستند که خوراک آدمیان شوند.
درنتیجه عنوان نمایشگاه «از اینکه خروس فکر می‌کند، نمی‌ترسی؟» کمی مرا می‌ترساند. این نرینه‌های مرغان و ماکیان که موضوع عکس‌های پیمان هوشمندزاده شده‌اند، کمی مرا می‌ترسانند. این ۱۷ قاب از کلوزآپ‌های خروس‌ها و آن همه ادا واطوارشان مرا به ترس وامی‌دارد هرچند همه عکس‌ها یک روایت ثابت از این زیرکی را به رخ نمی‌کشند. از مجموع ۱۷ عکسی که از خروس‌ها در این مجموعه دیده می‌شود نزدیک به نیمی از آن‌ها، خروس‌هایی رنگ و رو پریده‌اند که انگار نه به درد جنگ و نه به درد خورده شدن می‌خورند. موجوداتی نفله و ترحم برانگیز که انگار بهره هوشی‌شان از مرغ‌ها هم کمتر است و این داستان زندگی حیوانی است که جز بقای خودش به هیچ چیز دیگری نمی‌اندیشد.‌

پانوشت:  این نمایشگاه از 20 دی ماه آغاز شده و تا دوم اسفندماه ادامه خواهد داشت و از ساعت 12 تا 21 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. در توضیح بیشتر برای این نمایشگاه، از دلیل انتخاب این سوژه از سوی هوشمندزاده نوشته‌اند و توضیح می‌دهند: «هوشمندزاده هنوز چند متری با دسته‌ی مرغ‌ها فاصله داشته که متوجه نگاه خشمگین و پر از حسادت خروس‌ها می‌شود و شروع به عکاسی از آن‌ها می‌کند. آن‌روز بعد از دیدن تصاویر متوجه می‌شود که خروس‌ها انسان‌گونه به نظر می‌آیند؛ آن‌ها احساسات و اشاراتی را از خود نشان می‌دادند که به نظر ما انسان‌ها فقط مختص خودمان است...»

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۹۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروشگاه اینترنتی هفت گالری افتتاح شد

حسین ایزدی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به رونمایی از فروشگاه اینترنتی خرید و فروش محصولات صنایع‌ دستی با عنوان هفت گالری در نمایشگاه بین المللی اکسپو ایران که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در حال برگزاری است، گفت: این فروشگاه مجازی صنایع‌دستی اقلام و دست‌ساخته‌های هنری هنرمندان را به زبان‌های عربی و انگلیسی عرضه می‌کند.

او با بیان اینکه این سایت به آدرس www.haftgallery قابل دست. یابی است، افزود: این فروشگاه اینترنتی از سال ۹۷ با تعداد ۵۰ هنرمند و ۵۰۰ قلم محصول در سایت خود به زبان فارسی آغاز به کار کرد و در حال حاضر با ۲۵۰هنرمند و تعداد بیش از ۲هزار قلم محصول سایت خود را به دو زبان دیگر بین المللی ارتقاء داده است.

ایزدی به امکان دست‌یابی به بازار‌های بین‌المللی مانند کانادا، انگلیس، عمارات و همچنین توسعه مباحث صادرات و قابلیت فروش بین المللی و صادرات صنایع‌دستی از طریق این سایت اشاره کرد.

او گفت: سایت فروشگاهی صنایع‌دستی هفت گالری باسرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی مازندران و سازمان فنآوری و اطلاعات استان به نتیجه رسیده است و بستر مناسبی جهت عرضه الکترونیک و فروش بین‌المللی صنایع‌دستی ایجاد کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران افزود: برای توسعه صنایع‌دستی توجه به فناوری‌های جدید، اجرای آلمان‌های بومی و محلی و اصالت کالا‌های تولید شده، الزامی است.

نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۴ از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه تذهیب «نقش و نگار» در برج آزادی
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
  • فروشگاه اینترنتی هفت گالری افتتاح شد