Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@00:11:16 GMT

دستگیری انبارهای پیاز خراسان شمالی از بازار

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۷۷۱۸

دستگیری انبارهای پیاز خراسان شمالی از بازار

پیاز، یکی از محصولات پرمصرف و مورد تقاضای مردم است و قیمت آن در چند روز اخیر با روندی رو به افزایش روبه رو بوده است به طوری که در بازار خرده فروشی میزان افزایش قیمت، تا بیش از ۴۰ درصد گزارش شده است.  

علت افزایش قیمت پیاز، کمبود عرضه این محصول اعلام شده است و دست اندرکاران می گویند که قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می کند و در این شرایط که به علت بارندگی ها، میزان عرضه پیاز به بازار کم شده، تقاضاها سبب شده تا قیمت بالا بروند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همواره روال بر این است که قیمت محصولات کشاورزی، در فصل برداشت پایین و چند ماه پس از آن، افزایش می یابد.  

پیازکاران خراسان شمالی که در فصل برداشت، بخشی از محصول تولیدی‌شان را انبار کرده بودند، در روزهای اخیر، با مشاهده افزایش قیمت این محصول، به تدریج پیازها را روانه بازار می کنند.  

مسوولان و متولیان بخش کشاورزی خراسان شمالی می گویند که حدود ۱۲۵ هزار تن پیاز مازاد بر مصرف استان در منطقه تولید می شود که به دلیل قابلیت انبارمانی مناسب در دیگر استان‌ها به فروش می رسد و مقداری نیز به کارخانه های کالباس سازی حمل و فرآوری می شود.

حدود ۱۲۵ هزار تن پیاز مازاد بر مصرف در خراسان شمالی تولید می‌شود که به دلیل قابلیت انبارمانی مناسب در دیگر استان‌ها به فروش می رسد

انبارهای پیاز به داد بازار رسید 

کشاورزان می گویند فصل برداشت، قیمت محصول بسیار پایین است و بعضا تولید را از صرفه اقتصادی می اندازد، بنابراین بخشی از محصول را انبار می کنند تا چند ماه پس از برداشت، به بازار عرضه کنند و البته در این میان، تزریق تدریجی این محصول انبار شده، توانسته است قیمت آنرا تا حد زیادی مهار کند.  

رییس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد در این باره گفت: قیمت پیاز به ازای هر کیلوگرم ۶۵ تا ۷۰ هزار ریال در خرده فروشی ها عرضه می شود که نسبت به هفته پیش به میزان قابل توجهی افزایش نشان می دهد.  

امید فیروزه اظهار داشت: علت گرانی پیاز، بارندگی ها و کاهش عرضه آن به بازار است. بارندگی ها و سیل در مناطق جنوبی کشور سبب شد تا پیاز کمتری به بازار تزریق شود و البته پیش بینی می شود در هفته های آینده و با برداشت محصول پیازکاران در سایر استان ها،  قیمت کاهش یابد.

وی، صادرات پیاز را دیگر دلیل افزایش قیمت این محصول عنوان کرد و گفت: صادرات این محصول سبب شد تا قیمت آن، افزایش یابد.

وی درباره انبار کردن پیاز تولیدی خراسان شمالی نیز گفت: پیازکاران در فصل برداشت، بخشی از محصول را در انبارها ذخیره کردند و اکنون با افزایش قیمت، آن را روانه بازار می کنند و روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن پیاز نیز از استان خارج می شود.

فیروزه تصریح کرد: اگر پیازهای انبار شده نبود، قیمت این محصول بیش از این افزایش می یافت و یقینا تزریق تدریجی پیازهای انبار شده به بازار سبب شده تا شدت افزایش قیمت ها زیاد نباشد.

رییس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد گفت: البته امسال افزایش قیمت پیاز به این میزان، دور از انتظار بود و سقف قیمتی این محصول ۲۰ هزار ریال پیش بینی شده بود اما تا این میزان افزایش قیمت اصلا انتظار نمی رفت.

رییس اتاق اصناف بجنورد هم با بیان اینکه قیمت پیاز،  بسته به عرضه و تقاضا است، گفت: در فصل برداشت که عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است، قیمت محصول پایین می آید و در فصول بعد با افزایش تقاضا، قیمت ها بالا می رود.

مهدی امیدوار اظهار داشت: برای مدیریت بازار و قیمت ها، باید در فصل برداشت، نسبت به انبار بخشی از محصول اقدام شود تا در سایر فصول با قیمت مناسب تری عرضه شده و به نیاز مردم پاسخ داده شود.  

برای مدیریت بازار و قیمت ها، باید در فصل برداشت محصول، نسبت به انبار بخشی از آن اقدام شود تا در سایر فصول با قیمت مناسب تری عرضه شده و نیاز مردم برآورده شود

بهره وری پایین پیاز در استان 

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی هم در این باره گفت: یکی از علل افزایش قیمت پیاز، کم بودن میزان تولید این محصول است،  

اشکان کاویانی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در تولید پیاز، پایین بودن میزان بهره وری این محصول در واحد سطح است، افزود: در وضعیت مطلوب، میزان تولید در واحد سطح باید ۷۰ تا ۸۰ تن باشد اما این رقم در استان ما تنها بین ۱۰ تا ۱۵ تن است.  

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه آمار ارائه شده از جهاد کشاورزی استان، بالاتر و البته نادرست است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم، تا میزان تولید پیاز در هر هکتار، دست کم به ۴۰ یا ۵۰ تن برسد تا برای کشاورز، صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی درباره علت پایین بودن میزان بهره وری تولید در بخش کشاورزی استان، گفت: البته این مشکل در سطح کشور هم وجود دارد و بهره وری به نسبت پایین است اما مشکل در خراسان شمالی بیش از سایر استان ها است و میزان تولید پیاز در واحد سطح، از میانگین کشوری آن کمتر است.  

کاویانی با بیان اینکه اگر میزان تولید زیاد باشد، در صورت پایین بودن نسبی قیمت ها، باز هم تولید به صرفه است، افزود: اگر تولید زیاد بود، اکنون باید انبارهای استان، از پیاز پر بود، اما اکنون اینچنین نیست.

وی اظهار داشت: با ارائه آموزش های لازم، باید به کشاورزان کمک شود تا میزان تولید خود را افزایش دهند اما جهاد کشاورزی استان در این باره خوب عمل نکرده است و برای مدیریت بازار محصولات کشاورزی باید بخشی از محصول در انبارها ذخیره شود تا در فصل کمبود عرضه و افزایش تقاضا، به مرور وارد بازار شود.  

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: در این صورت، قیمت ها در تمام فصول متعادل شده و برای تولیدکننده و مصرف کننده، قابل قبول خواهد بود.  

برداشت ۱۷۸ هزار تن پیاز در استان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم با بیان اینکه امسال ۱۷۸ هزار تن پیاز از سطح سه هزار و ۴۳۰ هکتار از کشتزارهای استان برداشت شده، گفت: میانگین عملکرد تولید پیاز در کشور ۴۲ تن در هکتار است که این رقم در خراسان شمالی با ۱۰ تن افزایش متوسط برداشت، ۵۲ تن در هکتار است.

محمدنقی کاظمیان افزود: عمده کشت پیاز در کشتزارهای استان از بهمن به صورت بذری صورت گرفته بود و در حدود ۱۵۰ هکتار نیز از اواخر فروردین به صورت نشاء ریشه‌لخت کشت شده بود.

ارقام پیاز قابل کشت در خراسان شمالی شامل زرد یا طلایی، سفید یا استرلینگ و رقم قرمز یا آذرشهری است

وی گفت: عملکرد پیاز زودکشت در مقایسه با کشت نشایی بالاتر است و زودتر نیز به بازار فروش می رسد.

وی ارقام پیاز قابل کشت در این استان را شامل زرد یا طلایی، سفید یا استرلینگ و رقم قرمز یا آذرشهری عنوان کرد و افزود: ۸۷ درصد پیاز کشت شده در استان متعلق به گونه زرد است و این رقم به علت وزن مناسب،  خاصیت ماندگاری بیشتری دارد.

کاظمیان در خصوص مشخصات فنی و ظاهری پیاز زرد گفت: این رقم رشد خوبی دارد، دارای پوست چندلایه، اندازه متوسط و طعمی ملایم است که خاصیت انبارمانی زیادی هم دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: رقم سفید یا استرلینگ که سطح زیرکشت آن حدود ۱۰ درصد کشتزارهای استان را شامل می شود، عمدتا در مازندران و گلستان به فروش می رسد و رقم قرمز یا آذرشهری نیز که عملکرد آن در مقایسه با دو رقم دیگر کمتر است، مزه تندتری دارد و در سال‌های گذشته قسمت عمده آن به کشورهای عربی از جمله عمان صادر می شد.

کاظمیان گفت: رقم قرمز یا آذرشهری بیشتر در شهرستان جاجرم، گرمه و مانه و سملقان کشت می شود و سطح زیر کشت آن حدود سه درصد کل مزارع پیاز استان را شامل می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بیشترین سطح زیر کشت پیاز در استان مربوط به شهرستان مانه و سملقان با سطحی حدود ۲ هزار هکتار است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.  

برچسب‌ها بجنورد تنظیم بازار کشاورزی صیفی جات بازار محصولات خراسان شمالی مانه وسملقان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد تنظیم بازار کشاورزی صیفی جات بازار محصولات خراسان شمالی مانه وسملقان بجنورد تنظیم بازار کشاورزی صیفی جات بازار محصولات خراسان شمالی مانه وسملقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۷۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا

 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، گلدمن ساکس با توجه به ریسک‌های ژئوپلیتیکی، پتانسیل افزایش قیمت طلا را به بالای ۳۰۰۰ دلار می‌بیند.
 

 سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلا به سطوح بی‌سابقه بود، به طوری که فلز زرد در ماه گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی در بحبوحه عدم قطعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت. نکته قابل توجه این است که راهبرد شناسان گلدمن ساکس بر این باورند که فضای مثبت بیشتری برای فلز امن وجود دارد و می‌گویند تا پایان سال به طور بالقوه می‌تواند از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

قیمت طلا به دلیل ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای بانک مرکزی افزایش یافت و یکی از محرک‌های اصلی این افزایش قیمت، تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی و خانوار‌های آسیایی است. در چین، چالش‌های بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری و کاهش ارزش یوان که طی سال گذشته حدود پنج درصد در برابر دلار آمریکا ریزش داشته است، طلا را برای مصرف‌کنندگان محلی گران‌تر می‌کند. با وجود این، مصرف‌کنندگان چینی و هم بانک مرکزی چین مشتاقانه به دنبال طلا هستند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را برای ۱۷ ماه متوالی افزایش داده است که در این مدت ۱۶ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی چین تنها در ماه مارس، ۱۶۰ هزار اونس طلا به ذخایر خود اضافه کرد. به همین ترتیب، کشور‌هایی مانند ترکیه، هند، قزاقستان و برخی در اروپای شرقی خریداران فعال طلا در سال جاری بوده‌اند.

این انباشت نشان‌دهنده روند گسترده‌تری در بین بانک‌های مرکزی جهانی برای تنوع بخشیدن به ذخایر و کاهش وابستگی خود به دلار آمریکاست. قیمت طلا در پایان آوریل شاهد عقب‌نشینی بود، اما در این هفته پس از اینکه سیاست گذاران فدرال رزرو احتمال کاهش نرخ بهره را دادند، احساسات صعودی بازگشت.

فدرال رزرو در آخرین نشست روز چهارشنبه، با توجه به پیش‌بینی، موضع نرخ بهره خود را حفظ کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار کرد که هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ بهره در آینده مبتنی بر داده خواهد بود، اما او افزود که افزایش نرخ در این مرحله بعید است.

اطمینان پاول که عملاً افزایش بیشتر نرخ بهره را رد کرد، به ماندن قیمت طلا در بالای ۲۳۰۰ دلار کمک کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر جذابیت طلا را افزایش می‌دهد، زیرا معمولاً بازدهی دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه را کاهش می‌دهد. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی، به ویژه در خاورمیانه، علاقه سرمایه‌گذاران را به شمش افزایش داده است. طلا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های امن محسوب می‌شود که در زمان ناآرامی‌ها و جنگ‌های ژئوپلیتیکی تقاضای زیادی داشته است.

قیمت طلا ممکن است از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

راهبردشناسان گلدمن ساکس با استناد به تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی بازار‌های نوظهور و خانوار‌های آسیایی، پیش‌بینی خود را حفظ کردند که این فلز گرانبها تا پایان سال به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس تروی افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اگر تحریم‌های مالی ایالات‌متحده با سرعتی مشابه از سال ۲۰۲۱ تشدید شود، قیمت طلا می‌تواند با ۱۶ درصد افزایش به ۳۱۳۰ دلار در هر اونس تروا افزایش یابد.

دیگر خبرها

  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی