Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@10:34:33 GMT

شیرهای پاستوریزه کاملا سالم است

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۰۳۱۲

شیرهای پاستوریزه کاملا سالم است

ایسنا/فارس معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اطمینان داد که تمام شیرهای پاستوریزه و محصولات لبنی تولید شده در کشور سالم و استاندارد است و شهروندان در این خصوص هیچ نگرانی نداشته باشند.

دکتر محمدجواد خشنود به اشاره به طرح ادعایی در خصوص آلودگی شیر به سم آفلاتوکسین، گفت: بیان این موضوع بیشتر از آنکه جنبه علمی و دلسوزانه برای هموطنان داشته باشد، نتیجه نداشتن تجربه کافی و عدم درک گوینده بوده و باعث تشویش اذهان عمومی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: آفلاتوکسین یک کشف تازه نیست و بیش از ۴۰ سال از شناسایی این سم قارچی در لبنیات، غلات، حبوبات، ادویه، میوه های خشک، مغزها مانند پسته، بادام و گردو می‌گذرد و  در دنیا به ویژه در ایران، نظارت‌ها بر روی محصولات غذایی به ویژه لبنیات بیشتر طی دهه‌های اخیر به مراتب تشدید شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کارخانه های تولید محصولات لبنی با استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا و سالم و با بهره‌گیری از دستگاه های پیشرفته آزمایشگاهی و اتخاذ روش های نوین و به روز دنیا، محصولاتی تولید و روانه بازار کنند که استانداردهای لازم را دارد.

او با بیان اینکه ایران در زمینه صنایع غذایی به ویژه صنایع لبنی پیشرفت قابل توجهی در سطح منطقه داشته است، گفت: ایران یازدهمین کشور تولیدکننده لبنیات در دنیا است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در توضیح نظارت‌های انجام شده در زمینه وجود آفلاتوکسین در محصولات مختلف، افزود: سال گذشته، از ۴۰۲ نمونه لبنیات و سایر محصولات مانند میوه های خشک شده، مغزها مانند گردو، بادام و پسته در آزمایشگاه مرجع معاونت دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فقط ۲۳ مورد موارد غیر منطبق با استاندارد مشاهده شد، همچنین امسال از ۱۶۵ نمونه لبنیات مانند شیر، دوغ و ماست، چهار مورد غیرمنطبق با استانداردها بوده که از عرضه آن به بازار جلوگیری و تمامی این محصولات توقیف و موسسه متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

خشنود ادامه داد: هر چند آفلاتوکسین در صورت وجود شرایط نامناسب انباشتگی و در زمانیکه رطوبت و حرارت باشد در خوراک دام، حبوبات و غلات رشد می کند، اما با توجه به رعایت استانداردها در کشور و نظارت ویژه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان متولیان و حامیان سلامت مردم، تمام محصولات تولیدی پایش می‌شود تا در نهایت محصولات ایمن و بدون عوارض به دست مصرف کنندگان برسد.

او یادآور شد: در ماه های اخیر موضوع وجود قرص و کپسول در کیک و کلوچه تولیدی کشور انتشار یافت که این اقدام مخل سلامت، جز آسیب به تولیدکنندگان داخلی و تشویش اذهان عمومی، هدف دیگری را دنبال نمی‌کرد و اکنون نیز مقامات قضایی و سازمان‌های ذیربط آن را پیگیری می‌کنند؛ به حتم طرح موضوع آلودگی شیر نیز در همان راستا انجام شده است.

خشنود افزود: خوشبختانه در حال حاضر محصولات لبنی ایران به بسیاری از کشورها صادر می شود و تاکنون موردی از مرجوع کردن محصولات لبنی به دلیل آلودگی به آفلاتوکسین گزارش نشده و این مسئله نشان دهنده سلامت محصولات لبنی تولیدی کشور است.

معاون غذا و داروی دانشگاه بیان کرد: در موضوع آلوده بودن شیرهای پاستوریزه هم نحوه بیان و هم نحوه انتشار آن از بی تدبیری و صرفا به استناد یک مقاله بوده و  عدم توجه به جمیع جهات موضوع، اظهار نظر انجام و همین مسئله باعث تنش و ایجاد نگرانی در بین مردم شده است.

خشنود خاطرنشان کرد: مردم با اطمینان کامل می توانند شیرهای پاستوریزه و صنعتی را مصرف کنند، زیرا نظارت و پایش بسیار جدی و به صورت مستمر از سوی دستگاه‌های مسئول سلامت انجام می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه سرانه مصرف شیر در ایران نسبت به کشورهای دنیا پائین است، گفت: انتشار چنین اخباری، ضمن ایجاد تشویش و نگرانی در مردم، موجب مصرف کمتر شیر می شود و در نتیجه آن طی سال‌های آینده خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی شیر پاستوریزه محصولات لبنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز پوکی استخوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۰۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام ادویه و داروی گیاهی برای تجربه یک طعم تازه

میلاد ذهبی کارشناس ارشد تولید و بهره‌برداری از گیاهان دارویی معطر و مدیرعامل یک شرکت صنعتی در حاشیه رویداد صدرا «صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: با دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز رشد در حوزه گلخانه و تولید نهاده‌های تکثیری آشنا شدیم و واحد فناور بهین رویش سبز را در این دانشگاه به ثبت رساندیم و نشاء و نهاده‌های گیاهان دارویی را تولید کردیم که ۵ استان غربی را پوشش می‌دهد. 

وی با بیان اینکه سه ماه است در حوزه ادویه ورود کرده‌ایم، افزود: ۱۴ سال در حوزه گیاهان دارویی تجربه و تخصص داریم، بنابراین ادویه‌هایی را معرفی کردیم که دارای عطر و طعم بهتر و فاقد مواد افزودنی هستند و قابلیت صادرات نیز دارند.

مدیرعامل این شرکت صنعتی در حوزه کشت و صنعت با بیان اینکه محصولات تولیدی ما ارگانیک بوده و ایزو‌های صادراتی را دارد، ادامه داد: محصولات خود را به غذا و دارو معرفی و مجوز سیب سلامت و مجوز سازمان بهداشت را اخذ کردیم. 

ذهبی با بیان اینکه ادویه‌های خاص مانند پودر پیاز داغ که دوسال ماندگاری دارد، ازجمله تولیدات جدید است، ادامه داد: برای افرادی که فشار خون بالا دارند و ممنوعیت مصرف روغن دارند این محصول بسیار مناسب بوده و در هر مکانی نیز قابل استفاده است.

وی، آویشین تولیدی شرکت متبوع خود را تنها محصولی دانست که در هر میزان حرارت تلخ نمی‌شود و گفت: صفر تا صد تولید این محصولات در همدان آغاز شده است به‌طوری‌که نهاده‌های تکثیری را تولید و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم تا در نهایت به دست مصرف کننده نهایی برسد.

مدیرعامل این شرکت صنعتی با اشاره به اینکه در گیاهان دارویی ۳۵ گونه آویشین داریم، یادآور شد: ما آویشنی داریم که برای سالاد خام استفاده می‌شود و می‌تواند طعم سالاد را تغییر دهد، یعنی هم طعم‌دهنده است و هم خاصیت دارویی دارد.

ذهبی با بیان اینکه این محصولات توأمان خاصیت دارویی، مکمل غذایی و چاشنی را باهم دارند، خاطرنشان کرد: در ابن فرآیند از گیاهانی استفاده می‌کنیم که مردم تاکنون طعم آن را تجربه نکرده و از خاصیت دارویی آن بهره نبرده‌اند، به نحوی که جمع این اتفاقات می‌تواند یک اتفاق جدید باشد.
 
وی با اشاره به اینکه از سراسر کشور نمایندگی قبول می‌کنیم و افراد می‌توانند فروش اینترنتی را با این محصولات آغاز کنند، تشریح کرد: در بخش فروش، قیمت‌های سه‌گانه تعریف شده تا مصرف‌کننده یا نماینده براساس شیوه فعالیت خود آن را تهیه و به فروش برساند.

مدیرعامل این شرکت صنعتی تأکید کرد: در حوزه گیاهان دارویی صادرات به کشور‌های آلمان، عمان و کشور‌های حوزه خلیج فارس انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محصولات لبنی صدرنشین صادرات صنایع غذایی
  • مصرف شیر و لبنیات و پاسخ به چند ابهام
  • رویداد صدرا شرایط کار میدانی را برای دانشجویان مهیا می‌کند
  • ۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی لرستان با فاضلاب آبیاری می‌شود!
  • سیستم ایمنی بدن خود را با این ماده غذایی تقویت کنید
  • کاهش وابستگی شهرداری قم به محصولات غیر بومی با همکاری استارتاپ‌ها
  • همکاری علمی دانشگاه آزاد همدان با یک شرکت لبنی
  • ادغام ادویه و داروی گیاهی برای تجربه یک طعم تازه
  • ارسال ۱۱۰ ایده به رویداد ملی «طراحی، بسته‌بندی صنایع خلّاق، محصولات خانگی و صنایع‌دستی»
  • ایده‌های برتر رویداد ملی طراحی و بسته‌بندی محصولات معرفی شدند