Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@03:48:10 GMT

تولید اکسیژن از خاک شبیه‌سازی شده ماه

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۱۲۶۶

تولید اکسیژن از خاک شبیه‌سازی شده ماه

خبرگزاری میزان- پژوهشگران "آژانس فضایی اروپا" اخیرا اعلام کرده‌اند قصد دارند از خاک شبیه‌سازی شده ماه اکسیژن تولید کنند. تاریخ انتشار: 18:01 - 29 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۸۳۸۳

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، به نقل از تک اکسپلوریست، دانشمندان "آژانس فضایی اروپا" می‌گویند که آن‌ها راهی برای تولید اکسیژن از خاک شبیه سازی شده ماه پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر گزارش‌ها نمونه‌های آورده شده از سطح ماه حاوی ۴۰ الی ۴۵ درصد اکسیژن هستند.

به گفته دانشمندان اگر این پروژه با موفقیت انجام شود می‌تواند خبر بسیار خوبی برای افرادی که قصد دارند در آینده به ماه سفر کنند باشد، زیرا دیگر نگرانی در رابطه با تنفس و تولید سوخت موشک وجود نخواهد داشت.

اکنون، دانشمندان در حال کار بر روی سیستمی هستند که بتواند اکسیژن قابل تنفس را از نمونه‌های شبیه سازی شده گرد و غبار ماه استخراج کند. نمونه اولیه یک سیستم تولید اکسیژن در آزمایشگاه مواد و اجزای الکتریکی مرکز تحقیقات و فناوری فضایی اروپا واقع در منطقه نوردویک هلند ساخته شده است.

برای استخراج اکسیژن، سیستمی که نمونه اولیه آن توسعه داده شده است از روشی به نام "الکترولیز نمک مذاب" (molten salt electrolysis) استفاده می‌کند که شامل قرار دادن گرد و غبار ماه به نام رگولیت در یک سبد فلزی با نمک کلرید کلسیم مذاب است تا آن نمک کلرید به عنوان یک الکترولیت عمل کند و در دمای ۹۵۰ درجه سانتیگراد گرم شود. در این دما، رگولیت جامد می‌ماند.

عبور جریان از طریق آن باعث می‌شود که اکسیژن از "رگولیت" استخراج شود و تمام نمک در یک آند جمع آوری شود. یکی دیگر از مزیت‌هایی که این فرایند دارد این است که رگولیت را نیز به آلیاژ‌های فلزی قابل استفاده تبدیل می‌کند.

این فرایند توسط شرکت انگلیسی "متالیسیس" (Metalysis) توسعه داده شده است جایی که در آن و طی این فرایند‌ها اکسیژن یک محصول جانبی ناخواسته تولید شده است و به جای دی اکسید کربن و مونوکسید کربن آزاد می‌شود. بنابراین، دانشمندان مجبور به طراحی مجدد سیستم و ضبط اکسیژن استخراج شده از نمونه‌ها بودند. این سیستم اکسیژن را به داخل لوله اگزوز منتقل می‌کند، اما نسخه‌های آینده این سیستم اکسیژن را برای طولانی مدت ثبت و ذخیره می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کشف سیارات «پشمکی» در فضا!

دانشمندان اکنون در حال طراحی "واحد آزمایشگاهی صنعتی" (pilot plant) هستند که می‌تواند به درستی و بی‌نقص در ماه عمل کند. واحد آزمایشگاهی صنعتی یک سیستم کوچک است که برای اطلاع از رفتار یک فرآیند قبل از استفاده از آن در مقیاس بزرگ صنعتی عمل می‌کند.

"توماسو قیدنی" (Tommaso Ghidini) رئیس بخش ساختارها، مکانیسم‌ها و مواد آژانس فضایی اروپا گفت: آژانس فضایی اروپا و ناسا این بار که طی ماموریت‌هایشان همراه خدمه به ماه روند در آنجا خواهند ماند. بر این اساس، ما رویکرد مهندسی خود را به سمت استفاده منظم از منابع ماه تغییر داده‌ایم. ما و همکارانمان در "سازمان اکتشاف انسان و رباتیک، صنعت و آکادمیک اروپا" تلاش می‌کنیم تا رویکرد‌های علمی برتر و فن‌آوری‌های کلیدی مهم مانند تولید اکسیژن از خاک شبیه‌سازی شده ماه را ارائه دهیم تا بتوانیم با قاطعیت به حضور انسان در ماه و شاید روزی مریخ نزدیک شویم.

منبع:مهر
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ماه کره ماه دانشمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۱۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: یکپارچه سازی اراضی استان ضروری است چرا که کشاورزی علمی بر روی اراضی خرد امکان پذیر نیست.

سید عماد شاهرخی ششم اردیبهشت در همایش روز مزرعه شهرستان سلسله و معرفی این شهرستان به عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی، اظهار کرد: همه ما تکلیف قانونی در بحث امنیت غذایی داریم که راه رسیدن به آن تناوب است تا جهش تولید ایجاد شود و باید اصول علمی و فنی را به مزارع و بخش کشاورزی منتقل کنیم و روز مزرعه ها همین فلسفه را دارند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود تناوب را در تولیدات خود بکار گیریم، عنوان کرد: امروز شهرستان سلسله به عنوان قطب تولید کلزا معرفی شده و از سه هزار و ۵۰۰ هکتار کشت کلزای استان حدود یکهزار و ۷۰۰ هکتار متعلق به سلسله است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه سالانه چهار میلیون دلار ارز برای واردات روغن هزینه می‌کنیم، بیان کرد: باید کشور را از واردات روغن بی نیاز کنیم و در این راستا بحث یکپارچه سازی اراضی بسیار مهم است و هرکس که می تواند باید در این زمینه فرهنگ سازی کند.

شاهرخی یادآور شد: میانگین تولید گندم آبی در اراضی کشور چهار و نیم تن است در حالی که در استان پنج و نیم تن در هکتار است و یکهزار کیلوگرم بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پسکوف: پارلمان اروپا «ماشین روس هراسی» است
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • گاز N۲O در قلیان اکسیژن لقب روانگردان نیز دارد
  • قلیان با گاز خنده!
  • علیرضا فغانی چیزی شبیه به کولینا
  • فناوری شبیه سازی Voice Engine چه خطراتی دارد؟
  • قابهایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری