Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاونت حقوقی قوه قضاییه گفت: با توجه به ضرورت حضور جدی مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضاییه در فرآیند تدوین قوانین، این مرکز در ساختار جدید به معاونت حقوقی ملحق می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت حقوقی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مصدق در بازدید از بخش‌های مختلف مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضاییه در شهر مقدس قم، با اشاره به تصریح اصل چهارم قانون اساسی در خصوص ابتنا قوانین جاری بر موازین اسلامی، اظهار کرد: ضرورت تعامل مستمر میان بخش تدوین قوانین و مطالعات فقهی حقوقی انکارناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس بنا داریم تا از ظرفیت مرکز برای تدوین بهینه لوایح و انطباق بیشتر آنها با شرع مقدس اسلام بیش از پیش استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به ضرورت حضور جدی مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضاییه در فرآیند تدوین قوانین، این مرکز در ساختار جدید به معاونت حقوقی ملحق می‌شود.

معاون حقوقی قوه قضاییه بخش‌های تحقیقاتی و مطالعاتی را پشتیبان تدوین لوایح و مقررات برشمرد و خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات فقهی در حیطه رفع ابهامات قانونی یا اصلاح قوانین بسیار اثربخش می‌تواند عمل کند.

مصدق به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری توسط مقام معظم رهبری در مهرماه سال جاری اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که به دعوت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی از معاونان حقوقی سه قوه در راستای نحوه‌ اجرایی کردن این سیاست‌ها تشکیل شد، مرکز تحقیقات فقهی حقوقی به عنوان یکی از متولیان انجام بندهای مرتبط با قوه قضاییه در سیاست‌های کلی یادشده معرفی شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای انجام بهینه‌ امور، اشراف به نحوه فعالیت و تحقیقات انجام شده توسط این مرکز، آشنایی با برنامه‌های پیش‌بینی شده برای فعالیت‌های آتی آن و میزان بودجه مورد نیاز جهت اجرای این برنامه‌ها ضروری است.

معاون حقوقی قوه قضاییه با اشاره به نقش بارز معاونت حقوقی قوه قضاییه در تکمیل طرح نهایی تقلیل مجازات حبس تعزیری، اظهار کرد: با تصویب مواد این طرح در مجلس شورای اسلامی طی ماه جاری، این طرح برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شد و امید می‌رود تا پیش از پایان سال جاری با تأیید شورای نگهبان و تبدیل آن به قانون، شاهد اثرات مثبت آن در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها باشیم.

بر اساس این گزارش، در این بازدید که علاوه بر معاون حقوقی برخی مدیران معاونت و مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضاییه نیز حضور داشتند حجت‌الاسلام والمسلمین نورالله سلطانی رییس این مرکز نیز ضمن معرفی بخش‌های مختلف مرکز به حاضران، رسالت آن را تحقق اصل ۱۶۷ قانون اساسی برشمرد و در خصوص اقدامات و برنامه‌های مرکز شرح مبسوطی ارائه کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قوه قضاييه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۲۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی

مرتضی عباس‌زاده، سرپرست مرکز تحقیقات رباتیک و فناوری‌های نرم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار آنا پیرامون برنامه‌های مرکز رباتیک این مرکز گفت: مرکز تحقیقات رباتیک از دو سال قبل به انجام فعالیت‌های ویژه‌ای از جمله طراحی و ارائه وسایل هدایت شونده خودران پرداخته است و هم اکنون با یک تیم ۲۰ نفره از سرای نوآوری، مرکز رشد و مرکز تحقیقات در حال فعالیت و پیش بردن پروژه‌های مختلف در این زمینه است. وسایل نقلیه خودکار دارای چرخ‌های مخصوصی که ما بزرگترین چالش ما تهیه آن‌ها بود که خداروشکر توانستیم با تولید آن خودکفا شویم و نمونه ایرانی این چرخ را طراحی و پیاده کنیم.

وی در ادامه افزود: طی جلساتی که با وزارت دفاع برگزار کردیم قرار شد یکسری ربات هوشمند در جهت تأمین نیاز‌های آنها طراحی و تولید شود؛ زیرا با توجه به حساسیت این حوزه لازم است برخی وسایل در محیط‌های خاصی جا‌به‌جا شوند که ممکن است برای انسان خطر آفرین باشد و این موضوع می‌تواند موفقیت‌های بزرگی در بحث دفاع به‌دست آورد.

سورتینگ و انبارگردانی با ربات‌های هوشمند 

عباس زاده در ادامه گفت: از سوی دیگر با توجه به افزایش خرید‌های اینترنتی و دریافت بسته‌های پستی از سوی مردم نیاز به فناوری و استفاده ربات‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. از این رو طی صحبت‌ها و تعاملاتی که با شرکت ملی پست انجام شد، قرار است ربات‌هایی برای استفاده در سورتینگ و انبارگردانی هوشمند طراحی و تولید شود و با قابلیت‌های لازم شرکت پست، با ابعاد کاربردی در اختیار آنها قرار بگیرد. این ربات‌ها می‌توانند به صورت ۷-۲۴ و محیط تاریک کار کنند که این موضوع باعث سرعت در خدمات رسانی و صرفه جویی در انرژی می‌شود.

سرپرست مرکز تحقیقات رباتیک و فناوری‌های نرم دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر پروژه‌های در دست این تیم گفت: موضوع بهداشت در کارخانه‌های داروسازی بسیار حائز اهمیت است و بهتر است جا‌به‌جایی و حمل دارو بدون دخالت انسان صورت بگیرد از این رو شرکت‌های داروسازی هم تمایل زیادی به مکانیزه کردن این خدمات دارند هرچند که این اتفاق پیش‌تر در کشور‌های نظیر آلمان، ژاپن، آمریکا رخ داده و با این رویکرد ما نیز به این سمت حرکت می‌کنیم که بتوانیم ربات‌های داخلی و برای این کار ارائه کنیم.

تفاوت ربات با دستگاه چیست؟

وی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های دستگاه با ربات افزود: هرچقدر یک دستگاه به سمت هوش مصنوعی پیش برود ربات‌تر می‌شود به این معنی که می‌تواند رفتار‌ها و عکس العمل‌های مختلفی داشته باشد، هرچه هوش مصنوعی را کم کنیم به سمت دستگاه بودن پیش می‌ورد، پس وقتی صحبت از ربات هوشمند می‌کنیم نرم افزار‌های هوشمند و هوش مصنوعی مربوط به یک صنعت خاص در نظر می‌گیریم. هدف ما این است که برای صنایع ربات طراحی و تولید کنیم نه صرفاً دستگاه که به این هدف رسیدیم و خوشبختانه صنایع این موضوع را پذیرفتند و قبول کردند که محصولات ایرانی می‌توانند درحوزه وارد شوند و حرفی برای گفتن دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • بازدید رئیس قوه قضاییه از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان
  • استقرار تیم‌های دائمی اعضای مرکز وکلا در شهرک‌های صنعتی
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت
  • فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است
  • فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است / تعداد شاگردان استادی که ۱۰۰ شاگرد داشت به ۱۰ نفر رسیده / مراجع و رهبری به این مسائل توجه کنند
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است/ تعداد شاگردان استادی که سالیانی 100 شاگرد داشت به 10 نفر رسیده! حدود 150 استاد در سال گذشته تدریس داشتند، اما در سال جاری تا 2 ماه از تدریس محروم بودند
  • اشاره غیرمستقیم اژه‌ای به حکم توماج صالحی
  • ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی بررسی می شود