Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@05:07:56 GMT

اختلالات یادگیری کودکان را چگونه درمان کنیم؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۸۳۰۱

اختلالات یادگیری کودکان را چگونه درمان کنیم؟

معاون ‌اجتماعی ‌بهزیستی ‌استان اصفهان روش درمان اختلالات یادگیری بین دانش آموزان را تشریح کرد.

مجتبی ‌ناجی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ‌با اشاره به اینکه اختلال یادگیری ‌در دانش آموزان ‌به ‌سه ‌دسته اختلال ‌در خواندن، نوشتن ‌و محاسبه کردن دیده می‌شود، اظهار کرد: ‌شیوع این ‌اختلالات ‌کمتر است ‌و معمولاً ‌حدود ‌سه درصد ‌کودکان دچار این ‌اختلالات هستند، در ‌بین پسران بروز این نوع اختلالات بیشتر می‌شود  ‌به دلیل اینکه ‌مراتب ‌کلامی ‌با تأخیر ات اختلالات یادگیری همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ‌با تاکید بر اینکه اختلالات ‌یادگیری را نباید ‌با ‌تنبلی، ‌فقر آموزشی ‌و اختلالات ‌بینایی ‌ ‌اشتباه گرفت، گفت: ‌ضروری است ‌سنجش ‌بینایی ‌کودکان ‌از ‌ابتدای ورود ‌به ‌مهد ‌کودک ‌انجام شود. بروز بعضی از اختلالات در سنین بالاتر افزایش دارد و چنانچه والدین در این زمینه زودتر اقدام کنند به نتیجه بهتر و موثرتری ‌خواهند رسید.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان ‌معتقد ‌است ‌که ‌معمولاً ‌اختلالات ‌یادگیری دانش‌آموزان ‌در ‌پایه‌های ‌اول ‌و ‌دوم ‌دبستان ‌هنگام ‌خواندن ‌و ‌نوشتن ‌نشان ‌داده ‌می‌شود. ‌به ‌دلیل ‌اینکه ‌کودکان ‌قدرت ‌حافظه قوی‌تری نسبت ‌به قدرت استدلال دارند، معمولاً درس‌ها را حفظ کرده ‌و با کمک گرفتن ‌از حافظه روخوانی می‌کنند، این اتفاق مربوط مبتنی ‌بر فهم و ادراک مطالب ‌نیست.

وی ‌درخصوص فهم محاسبات ریاضی کودکان، اظهار کرد: معمولاً دانش آموزان از سن ۹ سالگی ‌به بعد نیازمند آموزش ‌و فهم محاسبات ریاضی هستند، اگر آنها از قدرت ‌استدلال ریاضی برخوردار نباشند این اختلال نمود ‌بیشتری دارد و ممکن است ریشه این مشکل در بچه‌ها از قبل بوده ‌و دیرتر بروز پیدا کند.

ناجی ‌با اشاره علت‌های دیگر ‌دیرآموزی ‌کودکان، اظهار کرد: تمرکز پایین ‌در بین کودکان ‌دیرآموز باعث می‌شود که ‌در یادگیری موضوعات تحصیلی ‌و درسی با تأخیر مواجه شوند. این گروه از بچه‌ها در با مشکل ‌تأخیر در یادگیری در بین همسالان دچار احساس ‌حقارت هم می‌شوند.

وی ‌ادامه داد: می‌طلبد والدین ‌برای کاهش ‌مشکل کودک به دنبال راه چاره‌ای باشند باشند و در آموزش دانش آموز دیر آموز خسته ‌نشده ‌و برای ‌او از کتاب‌های همراه با ‌تصویر و خط درشت برای یادگیری بهتر استقفاده کنند تا کودک فهم و درک بهتری از مطالب را داشته باشد.

معاون ‌اجتماعی ‌سازمان بهزیستی ‌استان ‌اصفهان تصریح کرد: والدین باید ‌استرس را از دانش آموزان دور کنند ‌و ‌تکنیک یادآوری مطالب ‌را به کودکان ‌بیاموزند ‌تا آنها ‌بتوانند مفهوم ‌مطالب ‌بسیار خوب درک کنند.

وی ‌با تاکید بر اینکه افزایش اختلالات یادگیری ‌بین دانش آموزان ‌بیش ‌فعال، گفت: دانش آموزان دارای اختلالات ‌خواندن ‌ممکن است ‌از نظر هوشی ‌مشکل چندانی نداشته باشند ‌و  مانند دیگر دانش ‌آموزان ‌در بخش هنر، موسیقی، نقاشی ‌و ورزش فعالیت کنند. ‌اما ‌ضروری است ‌که ‌والدین ‌نسبت ‌به ‌درمان اختلالات یادگیری این کودکان ‌اقدام کنند.

ناجی ‌در توصیه ‌به والدین برای کاهش اختلال یادگیری کودکان، اظهار کرد: اگر دانش آموزی تأخیر در ‌خواندان دارند و ‌بد ‌تلفظ می‌کند، روان نمی‌خواند، بعضی ‌از کلمات ‌را ‌جا انداخته ‌و عمدی ‌حذف می‌کند ‌یا فعل ‌سوم شخص را به کار می‌برد،  لازم است ‌والدین ‌از پایه‌های اول ‌و دوم مدرسه کودکان ‌به این موضوع ‌نگاه جدی‌تری را داشته ‌و نسبت ‌به تاخیردر خواندن کودک ‌حساس‌ ‌باشند.

وی ‌در خصوص درک ‌بهتر مطالب ‌برای ‌کودکان، ‌اظهار کرد: هنگامی که دانش آموزی اختلال ‌خواندن دارند، ‌باید حواس‌های دیگر آنها را نیز درگیر کرد، این روش چند ‌حسی ‌است و از راهکارهای درک بهتر مطالب برای این گروه از دانش آموزان بوده ‌و با استفاده از این راهکار علاوه بر حس بینایی می‌توان ‌حس ‌شنوایی ‌و لامسه آنها را برای آموزش درگیر کرد ‌تا کودکان دچار اختلالات یادگیری ‌با تمرین بیشتر بتوانند مطالب را بهتر درک کنند.

کد خبر 398964

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کودکان فعالیت اختلال زا افزایش یادگیری آموزش هوش هیجانی رفتار والدين دختران پیش دبستانی مهدکودک پیشگیری از اسیب ها پسر مشاوره درمان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۸۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا دانش آموزان را ریشه توسعه در کشور عنوان کرد و گفت: افتتاح باشگاه «دانش آموزی خبرنگاران پلیس» از سوی فراجا و استفاده از ظرفیت عظیم دانش آموزان نشان داد، پلیس، در گسترش قانونمندی و نهادینه کردن هنجارها در جامعه به کودکان و نوجوانان بسیار امیدوار است.

به گزارش ایسنا، سردار دکتر سعید منتظرالمهدی در جلسه هیئت مدیره باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس با تاکید براینکه امروز پیشرفت و ترقی کشور بیش از هر عاملی به رشد و بالندگی دانش آموزان بستگی دارد چرا که کودکان و نوجوانان امروز، زنان و مردان آینده ساز کشور هستند، گفت: پلیس با راه اندازی «باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس» در نظر دارد تا علاوه بر حضور حداکثری و موثر دانش‌آموزان در انتشار اخبار نرم حوزه پلیسی و آگاهی بخشی به جامعه در موضوعات مختلف پیشگیرانه، حس اعتماد به نفس آنان را برای حضور در جامعه، تقویت کرده، افزایش دهد.

وی افزود: باورمندی به دانش آموزان و میدان دادن به آنان در راستای افزایش حس مطالبه‌گری و بهره گیری از انرژی مضاعف کودکان و نوجوانان در فرهنگ سازی و جهت دهی درست به ذهن و روان آنان با هدف تربیت شهروندانی قانونمند و قانون مدار، مهمترین دلایل آغاز به کار باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس است.

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا سنین کودکی و نوجوانی را زمینی بکر و حاصلخیز دانست و گفت: هرچه در این زمین بکر، بذر آگاهی، علم، دوستی، مهربانی و پایبندی به قانون بکاریم، فردا جامعه ای آباد در امنیت و سلامت روانی و فیزیکی خواهیم داشت و اگر نسبت به این دوران حساس غفلت زده عمل کنیم، آینده‌ای دشوار و ثمره‌ای تلخ در انتظار کشور است.

منتظرالمهدی دانش آموزان را ریشه توسعه و موتور محرک کشور معرفی و خاطرنشان کرد: افتتاح باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس از سوی فراجا و بهره گیری از ظرفیت عظیم دانش آموزان نشان از این دارد که پلیس، در گسترش قانونمندی و نهادینه کردن هنجارها در جامعه به کودکان و نوجوانان بسیار امیدوار است، چراکه قرار است نسل جدید همزمان با ورود به جامعه، ارزش ها، بایدها و نبایدها را شناخته، در مسیر آن حرکت کند و عالمانه نسبت به دگرگونی‌های اجتماعی واکنش نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری پلیس، در پایان جلسه، معاون فرهنگی اجتماعی و سخنگوی فراجا طی احکامی جداگانه سرهنگ صمد عباسی را به عنوان رئیس هیئت مدیره، آزاده رضائی عادل را به عنوان مدیر عامل و همچنین سرهنگ مهدی سرپناه مهندس سعید کاتبی، دکتر محمدحسین الیاسی، شیما معتمد منفرد و ۲ نفر از مدیران باسابقه رسانه کشور را به عنوان اعضای هیئت مدیره باشگاه دانش آموزی پلیس منصوب کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌
  • ۴۲ مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد
  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • پویش حمایت از کودکان غزه در دبستان شهدای روستای ویدوجا
  • اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرامی‌گیرند