Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه علنی امروز پارلمان در پاسخ به سوال مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم پیرامون مباحث پولشویی اظهار کرد: لازم است در ابتدا بگویم که دور قبل که سوال آقای ابطحی در صحن مطرح شد بنده به هیئت رئیسه اعلام کرده بودم که جلسه شورای امنیت ملی با حضور سردار سلیمانی برای بررسی آخرین تحولات عراق برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه افزود: دوستان نماینده گفتند که ساعت ۱۴ بیا و ۴۵ دقیقه به سوالات پاسخ بده، بنده نیز با همین استدلال برای بیست و چهارمین بار برای پاسخگویی به وکلای ملت به مجلس آمده‌ام، اما جلسه پارلمان دیر شروع شد.

ظریف ادامه داد: بعد از اینکه دو بار صحبت کردم به سمت جایگاه هیئت رئیسه برگشتم و گفتم با اجازه از رادیو گوش می‌کنم و باید ساعت ۱۵ در جلسه عالی شورای امنیت ملی حضور پیدا کنم در نتیجه ساعت ۱۵ و ۱۰ دقیقه از مجلس خارج شدم و اگر نمایندگان احساس کردند ترک مجلس جسارتی به آن‌ها بوده مایلم که این تصور اصلاح شود و در این باره عذرخواهی می‌کنم.

او افزود: افتخار می‌کنم که به عنوان نماینده مردم ایران و جمهوری اسلامی محکم‌ترین دفاع‌ها را از سیاست‌های نظام داشته‌ام چه سیاست‌هایی که در آن نقش داشته‌ام و چه سیاست‌هایی که در آن نقشی نداشتم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: دفاع من از سیاست‌های نظام در هند، آستانه و دوهه را شنیدید، بنده مسئولیت دفاع از نظام را دارم و هیچ وقت صحبتی نمی‌کنم که برای جمهوری اسلامی مشکلی ایجاد شود و بدانید هیچکس به اندازه من از توان موشکی جمهوری اسلامی دفاع نکرده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: عرض بنده را بزرگ کردند یکی درباره موشک و یکی درباره پولشویی. عرض بنده درباره موشک پیرو حرف امام بود که گفتند آنچه ما را حفظ می‌کند مردم است و نه سلاح‌های ما و بنده نیز در یک سخنرانی در دانشگاه تهران همین را عرض کردم و از توانمندی‌های دفاعی کشور دفاع کردم. نوار را تقطیع کرده‌اند، اما چیزی که بنده گفتم این بود که آنچه که ما را حفظ می‌کند سلاح ما نیست آنچه ما را حفظ می‌کند فرهنگ ایثار و شهادت ما است اگر این عقیده اشتباه است بگویید من خودم را تصحیح می‌کنم.

او افزود: هیچ کس به اندازه من از توان دفاعی ایران دفاع نکرده است، اما یک خبرگزاری متاسفانه حرف‌های مرا نادرست منتقل کرد. صحبت من درباره پولشویی هم واضح است. در دنیا به خاطر این که ما CFT را تصویب نمی‌کنیم دولت را متهم می‌کنند درحالیکه منافعی دارد و این منافع را وزیر اقتصاد و قوه قضائیه بار‌ها اعلام کرده‌اند و من گفته‌ام کسی را متهم نمی‌کنم. آنچه من عرض کردم این‌ها بوده و آنچه دیگران گفته‌اند بحث دیگری بوده است.

ظریف با بیان اینکه دشمن کل این ملت را نشانه گرفته است گفت: فاجعه ترور سردار شهید سلیمانی، فاجعه کشته شدن تعدادی از هموطنان در کرمان و هواپیمای اوکراینی و داغدار شدن ۱۸۰ خانواده این‌ها باید ما را به هم نزدیک کند. در هند رفته بودم گفتند در ۴۳۰ شهر برای او بزرگداشت گرفتند. اینکه علیه کل مردم ایران شمشیر‌ها را از رو بسته‌اند ما این وحدت را باید حفظ کنیم و ما هم خدمت عزیزان هستیم. همه ما یک صدا هستیم و زیر یک پرچم خواهیم بود.

او تاکید کرد: من با آنچه ایشان گفتند خیلی اختلاف دیدگاه ندارم. آنچه طرف مقابل می‌داند و احساس ضعف می‌کند این است که آمریکایی‌ها بار‌ها در تحلیل‌های خود گفته و نوشته‌اند که ما اگر بتوانیم با روشی فردو را خراب می‌کنیم این مردم را متحدتر و منسجم‌تر می‌کنیم و آنوقت است که ما خطر را حس می‌کنیم و این است که آقا گفتند شهید سلیمانی برای مقاومت قوی‌تر از سردار سلیمانی است.

ظریف اضافه کرد: آنچه من عرض کردم نفی یک چیز نبود اثبات چیز دیگری بود. آمریکا طی دو سال گذشته دو تریلیون دلار هزینه نظامی کرده و چه است که ما را توانمند کرده که می‌توانیم در مقابل او بایستیم؟ و آن این است که آمریکا از مردم می‌ترسد. امام فرمود این‌ها از صلاح شما نمی‌ترسند از مردم می‌ترسند. کری در جلسه خصوصی به من گفت بی‌خودی فردو را ساختید و اگر بخواهیم فردو را می‌زنیم و من گفتم آن وقت می‌خواهید چه‌کار کنید؟ کری در حضور اشتون به من گفت برای همین است که ما نمی‌خواهیم با شما جنگ کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: اگر من صحبتی می‌کنم برای این است که اندیشمندانشان هم بگویند راست می‌گوید. آمریکا کشوری است که فکر می‌کند می‌تواند بار‌ها دنیا را نابود کند، چه چیز بعد از شهادت سردار سلیمانی نشان داد ایران قدرتمند است این بود که مردم همه آمدند و در کرمان فاجعه‌ای که اتفاق افتاد فاجعه عشق بود. این است که برای جمهوری اسلامی قدرت می‌آفریند و از بنده به عنوان کسی که ریشش را در این مسیر سفید کرده بپذیرید که این است پیام نظام و مردم ما. قدرت و حمایت مردم و اینکه مردم ما صاحبان واقعی انقلاب و، ولی نعمت ما هستند.

وزیر خارجه گفت: درباره پولشویی آنچه گفتم این است که به نظام اتهام می‌زنند. گفتم نظام ما از پولشویی مبراست. وقتی بانک کونلون ۶ درصد بابت تراکنشش هزینه می‌دهد و ۲۰ درصد می‌گیرد این ۱۴ درصد کجا می‌رود؟ این جز است که به جیب پولشو‌ها می‌رود؟ تحریم مادر پولشویی است.

ظریف تصریح کرد: آمریکایی‌ها بدانند که با تحریم خود پولشویی را تقویت می‌کند، این جنایت آمریکاست چرا به پای ظریف می‌گذارید؟ دامن نظام از این پولشویی‌ها مبراست و من هم جز این را نگفتم و از شما هم تقاضا می‌کنم آدرس اشتباهی به دشمن ندهید.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۹۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم

محمدجواد ظریف می‌گوید در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند.

به گزارش جماران، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات و در نشست اول آن با عنوان «ژئوپلیتیک خلیج‌فارس» به سخنرانی پرداخت که مهمترین اظهارات او به شرح زیر است:

دنیا گرفتار چالش شناختی است.

خطا‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد به دلیل شناخت و ادراک نادرست است.

دوستان ما در جنوب خلیج فارس ادراک خود را اصلاح می‌کنند و ما در اصلاح این ادراک تا حدودی عقب هستیم.

هنوز این تفکر غلط خرید امنیت در این کشور‌های عربی وجود دارد البته ان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با وابستگی به یک قطب برای خود امنیت تامین کنند.

کویت قبل از اینکه به کشتی‌های خود پرچم امریکا بزنند پرچم شوروی را نصب کرده بودند.

این کشور‌ها این مشکل ادراکی را کماکان دارند که باید امنیت را خرید و نخستین آن‌ها صدام بود. آن‌ها تلاش کردند امنیت را با کمک صدام بخرند.

یکی از رهبران کشور‌های حاشیه خلیج فارس شخصا به آقای روحانی گفتند که ما ۷۵ میلیارد دلار به صدام پرداخت کردیم.

زمانی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و طارق عزیز گفت تا مذاکره صورت نگیرد، آتش بس صورت نمی‌گیرد، دبیرکل وقت سازمان ملل به وزیرخارجه وقت دولت ریگان زنگ زد و او به دبیرکل جواب داد که ما در مهرماه که به نیویورک بیاییم با شما در این باره گفتگو خواهیم کرد. می‌دانید که تاریخ را نمی‌توان فراموش کرد. وقتی این شرایط پیش امد دبیرکل به پادشاه وقت سعودی زنگ زد و ملک فهد در تماس با صدام، او را به پذیرش آتش بس متقاعد کرد. پادشاه وقت به صدام می‌گوید: «غرور ایرانی را زیر پا نگذار.» عربستان در ان زمان این فهم را داشت که نمی‌تواند کاملا به صدام اعتماد و تکیه کند، اما در عمل متفاوت هم عمل می‌کرد.

وقتی سیاست خرید امنیت از عراق شکست خورد، این کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای خرید امنیت به سراغ شوروی و امریکا رفتند.

همین کشور‌ها امروز برای خرید امنیت به سراغ اسراییل رفتند و متوجه نیستند که اسراییل در تاریخ خود از هیچکس حمایت نکرده و حتی به امریکایی‌ها در مذاکرات آزادی گروگان‌ها لگد زده اند. اسراییل در تاریخ تقلبی خود به هیچکس رحم نکرد. این اشتباه شناختی کنار نرفته است.

زمانی که آرامکو را تیر غیب زد، سعودی‌ها انتظار حمایت از آمریکا داشتند و حالا هم به دنبال خرید امنیت از اسراییل هستند.

اشتباه ادراکی دوم ما و اعراب این است که فکر می‌کنیم امریکا به دنبال گسترش حضور خود در منطقه است، اما امریکا به انتقال حضور و نفوذ به خارج از این منطقه است.

امریکا دیگر قدر قدرت نیست. ما قدرت بزرگ داریم، اما هژمون نداریم. در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند.

امریکا در حال برون سپاری تامین امنیت به اسراییل است و کشور‌های عربی منطقه که به دنبال عادی سازی رابطه با اسراییل هستند باید بدانند که دیر یا زود قربانی تامین منافع اسراییل خواهند شد.

اشتباه ادراکی سوم که به ما هم بازمی گردد این است که اگر با چیزی مخالفت کردیم و، چون خود را مرکز مشروعیت عالم می‌دانیم اگر به چیزی مشروعیت ندهیم جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نمی‌کند. در کاسپین این اشتباه را مرتکب شدیم و در مذاکرات شرکت نکردیم و بستر دریا را در غیاب ما تقسیم کردند.

عدم حضور به معنای عدم شکل گیری از ترتیبات امنیتی خلیج فارس نیست بلکه به معنای عدم تامین منافع شما است. مگر جلوی طالبان را توانستیم بگیریم؟ خیر؛ از روند مذاکره حذف شدیم. همین قاعده درباره مسیر‌های مواصلاتی هم هست که از این مسیر‌ها دور ماندیم و بعضا حذف هم شدیم.

در دنیای کنونی هم امریکا نمی‌تواند با وتو در شورای امنیت، مانع از قدرت مقاومت مردم غزه شود. جنگ اسراییل با مردم غزه هفت ماه است که ادامه پیدا کرده، اما جنگ اسراییل با کشور‌های عربی شش روزه تغییر کرده است. آمریکا نمی‌تواند تصمیم گیری‌ها را وتو کند و این را دنیا و مردم و افکار عمومی این را ثابت کرده اند.

دو مبنای بازدارندگی، نصر خدا و قدرت مردم هستند.

مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم پس از جنگ غزه بکنیم این بود که پیشنهاد توافق منع تجاوز به کشور‌های منطقه داده و کنش ایران هراسی را نابود کنیم.

تصویر ترسناک ساختن از ایران، هدف اسراییل است و ما هم نباید در این تله بیفتیم.

این اشتباه ادراکی ما که خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد اشتباه است. تصور نکنیم اگر fatf را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم و با تبعات ان روبه رو نمی‌شویم.

دنیای امروز هرروز در حال تغییر است و ما هم هرروز باید فکر خود را نو کرده و تفکر جهان دو قطبی را کنار بگذاریم و واقعیت‌ها را ببینیم.

بسیاری از انگاره‌های ما درباره نظم جهانی و حتی مردم خودمان غلط است.

همسایه‌ها برای ما فرصت هستند.

مردم برای ما فرصت هستند نه تهدید. به فرصت، امکان بالندگی بدهیم.

دیگر خبرها

  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین بازتاب نامه‌‌های مقام معظم رهبری است
  • علت استعفای امام جمعه رفسنجان چه بود؟ | کرمان حاضر به ارسال استعفای من به تهران نشد...
  • دلیل استعفای امام جمعه رفسنجان چه بود؟
  • دفاع دانشجویان از مردم فلسطین نشان‌ می‌دهد حرف حق جای خود را باز می‌کند
  • سردار رادان: دشمن با تمام توان درحال از بین بردن حجاب است
  • شوراها حلقه میانی اصلی حاکمیت و مردم است / از خدمات نظام باید دفاع شود
  • اصول اساسی نظام «مردم محوری» است
  • اقرار مقام ارشد نظامی انگلیس به ضعف دفاعی این کشور در برابر حملات موشکی
  • توانمندی دفاعی ایران از نگاه غرب؛ از فتوشاپ تا تغییر محاسبات
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم