Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلام حیدر زورقی روز دوشنبه در حاشیه سفر به مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سازمان در نخستین گام بعد از بروز سیلاب اقدام به اعزام گروههای ارزیابی به مناطق سیل‌زده ، دامنه خسارت چاهها، قنوات، سیستمهای نوین آبیاری و کانال‌های انتقال آب کرد.

وی با بیان اینکه این سازمان از توان گروههای جهادی به منظور لایروبی و بازسازی منابع آبی استفاده خواهد کرد، از کشاورزان خسارت دیده ثبت نام نشده خواست تا با ارائه نوع خسارت و میزان آن به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در زمینه تامین خوراک دام دامداران سیل‌زده هیچ مشکلی وجود ندارد و علاوه بر تامین و توزیع ۵۵۵ تن نهاده دامی رایگان، ۵۰۰ تن کنسانتره دامی توسط کارخانجات تولید کننده خوراک دام بخش خصوصی آماده حمل به مناطق سیلزده جنوب استان است.

وی بیان کرد: ۲۵ هزار و ۶۴۵ هزار هکتار از مزارع و هفت هزار و دو هکتار از باغات سیستان و بلوچستان براثر سیلاب اخیر دچار خسارت شد.

زورقی اظهار داشت: همچنین در جریان سیلاب اخیر هفت هزار و ۳۲۲ راس دام سنگین و سبک، تخریب هزار و ۴۶۸ حلقه چاه، ۵۴۰ رشته قنات، هزار و ۲۰۸ واحد دامداری، ۶۲۰ کلنی زنبور عسل، ۶ واحد مرغداری و ۱۶۲ باب استخر ذخیره آب در سیستان و بلوچستان دچار آسیب شدند.
وی آسیب به چهار هزار و ۳۹۵ هکتار سیستم آبیاری نوین، ۱۰۲ کیلومتر لوله انتقال آب و ۱۶۱ کیلومتر جاده دسترسی از دیگر پیامدهای سیلاب اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان ذکر کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مجموع سیلاب در ۱۵ شهرستان استان بیش‌از ۶۴۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی منطقه خسارت وارد کرده است.
وی تشکیل ۲۶ تیم دامپزشکی و اعزام به مناطق سیلزده، تخلیه آب در ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی، دفن بهداشتی ۳۰۰ راس دام، جابجایی هشت هزار راس دام از مناطق پرخطر به نقاط امن، توزیع ۱۸۶ تن ذرت و ۱۰۰ تن جو را از جمله اقدامات انجام شده در مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستاها را قطع کرد.

با فروکش کردن آب از اواسط هفته گذشته (۲۳ دی) کار امدادرسانی به سیل‌زدگان قوت گرفت و به تدریج راه های روستایی در حال بازگشایی هست اما هنوز راه دسترسی ۲۰۰ روستا قطع است.

بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و ... آسیب زده است؛ افزون بر هفت هزار راس  دام در مناطق سیل زده تلف شده‌اند.

مشکل اصلی اینجاست که معبر این روستاها اغلب بستر رودخانه های فصلی است و به همین دلیل تا وقتی که آب فروکش نکرده امکان امدادرسانی به صورت زمینی وجود ندارد. روستاهای باقیمانده اغلب در شهرستان های چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، فنوج و سرباز بویژه مناطق عورکی، تلنگ، کاجو، توتان، محمدان، پیرسهراب، گرگان و سفیدکوه قرار دارند.

هم‌اکنون در استان سیستان و بلوچستان هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای درحال بهره‌برداری است که سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، شی‌کلک، ماشکید و چاه نیمه‌ها از مهم‌ترین آنهاست. می‌توان در مجموع ۲ میلیارد متر مکعب آب را در هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه ای این استان ذخیره سازی کرد؛ در بارش اخیر اکنون حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره سازی شده که هم برای کشاورزی و هم برای شرب و صنعت استفاده خواهد شد.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان خسارت سیل کشاورزی مناطق سیل زده پروندهٔ خبری سیل زمستانی در جنوب و جنوب شرقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان خسارت سیل کشاورزی مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان خسارت سیل کشاورزی مناطق سیل زده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۴۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

محمدرضا علیمرادی از آبگیری بخش قابل توجهی از تالاب هامون جازموریان خبر داد و اظهار کرد: در پی بارش‌های فرا نرمال جنوب استان سیستان و بلوچستان حدود ۴۰ هزار هکتار از پهنه آبگیر تالاب هامون جازموریان از طریق رودخانه بمپور آبگیری شد.

وی افزود: تالاب جازموریان با ۱۰۸ هزار هکتار مساحت از طریق آورد سالانه رودخانه های هلیل رود استان کرمان و بمپور استان سیستان و بلوچستان آبگیری می‌شود و سالهاست که به عنوان یکی از کانون های اصلی گرد و غبار جنوب شرق کشور شناخته شده است.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خوشبختانه پیرو بارندگی های سیل آسای چند روز اخیر جنوب شرق کشور، پس از دو سال خشکسالی، هم اکنون جان دوباره گرفت.

تالاب زیبای جازموریان یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است که به دلیل وسعت و گستردگی زیاد میان ۲ استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است، این تالاب نقاط بکر و منحصر بفردی دارد که همچنان ناشناخته مانده است.

این تالاب یکی از بکرترین عرصه های طبیعی است که در جنوب کرمان و غرب سیستان و بلوچستان در منطقه ای گرم و خشک با میزان بارش سالانه اندک و شدت تبخیر فراوان واقع شده است.

تالاب هامون جازموریان با گستره حوضه آبریزی حدود ۷۰ هزار کیلومترمربع معادل ۲ برابر دریاچه ارومیه در ۵۶ کیلومتری غرب شهرستان دلگان و پنج کیلومتری روستای چاهکیچی واقع شده که ۴۹ درصد آن در حوزه سیستان و بلوچستان و ۵۱ درصد در حوزه استان کرمان قرار دارد.

نیمه باختری این حوضه به وسعت ۳۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع در کرمان و نیمه خاوری آن به وسعت ۳۴ هزار کیلومتر مربع در سیستان و بلوچستان واقع شده است.

این تالاب تنها حوضه آبریز استان پهناور کرمان محسوب می شود که به جهت قرار گرفتن در منطقه ای کم آب به عنوان یکی از مهمترین منابع آبی استان های کویری کرمان و کم آب سیستان و بلوچستان بشمار می رود و عرصه های مجاور آبادی های این تالاب نیز به ذخیره گاه استراتژیک علوفه دامی تبدیل شده است.

وسعت تالاب جازموریان پیوسته در تغییر بوده و اندک آب های بارشی و جاری ورودی به این حوضه به سوی پست ترین مناطق این فرورفتگی در بخش میانی جریان داشته و با تبخیر آنها جازموریان پهنه ای خشک و کویری با پوششی از املاح آهکی-نمکی، ماسه، سیلت و خاک های رسی خاکستری رنگ مناطق کم رطوبت تبدیل شده است.

این تالاب به عنوان یکی از تالاب‌های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان است که با مساحت سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع بر اثر فرونشست زمین با ساختی جوان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری غرب ایرانشهر ایجاد شده‌ است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • هزینه خسارت سیل به روستاهای سیستان و بلوچستان اعلام شد
  • آبگیری کامل سد و بند‌های خاکی شهرستان گراش
  • تالاب جازموریان جان دوباره گرفت
  • ۱۱۱ تیم عملیاتی هلال احمر در حال خدمات رسانی به سیلزدگان جنوب سیستان و بلوچستان هستند
  • آغاز برداشت گندم در جنوب سیستان و بلوچستان
  • طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیلزده زرآباد آغاز شد
  • امدادرسانی هوایی به مناطق سیلزده قصرقند تداوم دارد
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • ادامه بارندگی در شرق و جنوب شرق کشور
  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد