Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان از کاهش ۲۹ درصدی آورد رودخانه های اصلی این استان دردوره ی ۱۰ سال اخیر در مقایسه با دوره بلند مدت خبر داد.

ایرج حیدریان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: متوسط آورد رودخانه های اصلی استان سمنان در دوره ی ۱۰ سال اخیر برابر با ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال بوده است که این میزان در دوره بلند مدت برابر با ۳۲۳ میلیون متر مکعب در سال ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از افزایش حدود دو برابری میزان آورد رودخانه های استان سمنان در سال آبی ۹۸ - ۹۷ در مقایسه با متوسط ۱۰ سال اخیر خبر داد و گفت: متوسط آورد رودخانه های اصلی این استان دردوره ی ۱۰ سال اخیر برابر با ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال بوده است که این میزان در سالجاری به ۴۸۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان افزود: میزان آورد رودخانه های استان در دوره متوسط ۱۵ ساله برابر با ۲۵۷ میلیون متر مکعب در سال و در دوره متوسط ۳۰ ساله نیز برابر با ۲۹۰ میلیون متر مکعب در سال بوده است که درصد اختلاف دوره ی ۱۰ سال اخیر با دوره ۱۵ ساله، منفی ۳ و درصد اختلاف با دوره ۳۰ ساله نیز منفی ۱۶ است.

حیدریان همچنین گفت: متوسط بارندگی استان سمنان در دوره ۱۰ سال اخیر برابر با ۱۱۶.۷ میلی متر در سال بوده است که این میزان در سال ۹۷ -۹۸ به ۱۸۳ میلی متر افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: متوسط بارندگی استان سمنان در دوره های ۱۵ ساله، ۳۰ ساله و بلند مدت به ترتیب برابر با ۱۱۶.۴، ۱۱۶.۱ و ۱۱۸ میلی متر در سال بوده است درصد اختلاف آن با متوسط بارندگی دوره ی ۱۰ سال اخیر نیز به ترتیب مثبت ۰.۳، مثبت ۰.۵ و منفی ۱.۱ درصد ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با بیان اینکه متوسط دراز مدت بارش سالانه در این استان برابر ۱۱۰ میلی متر در سال است، یادآور شد: متوسط آورد رودخانه ها و متوسط بارندگی استان در دوره ۱۰ سال اخیر در مقایسه با دوره درازمدت با کاهش ۲۹ و ۱.۱ درصدی روبرو است که امیدواریم با بارش های نسبتاً خوب در سال ۹۹ - ۹۸  این کاهش جبران شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بارندگي رودخانه بارش برف و باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۲۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی

ایسنا/فارس معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندرای فارس با تأکید بر ضرورت کاهش ضایعات برداشت گندم، امکان کاهش ۲۰ درصد این ضایعات را با استفاده از روش‌های علمی و حرفه‌ای میسر دانست.

حسن شیخ‌نیا امروز، ۶ اردیبهشت‌ماه با اشاره به پتانسیل ارزشمند استان در عرصه‌های علمی، گفت: ظرفیت مهمی در حوزه تحقیقاتی دانشگاه‌های استان وجود دارد که آن را سرآمد کشور می‌کند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان، مهندسین مشاور و مجموعه‌های فنی و مهندسی استان فارس دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی هستند که باید از قابلیت‌های آن‌ها بهره برد.

شیخ‌نیا تصریح کرد: شماری از بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه جهاد کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و دستاوردهای آن‌ها می‌تواند چراغ راهی در زمینه افزایش بهره‌وری باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به تاثیرگذاری صنعت کشاورزی در عرصه اقتصاد ملی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان فارس باید از مبانی علمی در زمینه آبیاری محصولات کشاورزی به نحو مطلوب‌تری استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: کشاورزان استان فارس سرآمد کشور هستند و چنانچه از ظرفیت‌های علمی و تجربی آن‌ها در مقیاس وسیع‌تری بهره‌مند شویم به افزایش بهره‌وری دست خواهیم یافت.

به گفته شیخ‌نیا، با اصلاح بذر می‌توانیم میانگین تولید گندم را از دو و نیم تن در هکتار را به پنج تن برسانیم و دورنمای تولید ۱۲ تن گندم در هر هکتار هم دور از ذهن نخواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس افزود: در حلقه برداشت گندم آمارهای مختلفی وجود دارد که بر ضایعات هفت تا هشت درصدی گندم اشاره دارند که باید نسبت به این موضوع دغدغه جدی داشت.

شیخ‌نیا در این رابطه گفت: می‌توان با بهره‌مندی از روش‌های حرفه‌ای و علمی تا ۲۰ درصد از ضایعات برداشت گندم را کاهش داد و شاهد اثرات مثبت آن بر اقتصاد کشاورزان و میزان تولید در کشور بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نقش زنجیره ارزش در افزایش بهره‌وری را به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی قلمداد کرد و افزود: دولت با تمام توان در راستای افزایش بهره‌وری به میدان آمده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، وی در پایان گفت: نقش محصولات کشاورزی در عرصه سلامت جامعه سرنوشت‌ساز است و به همین دلیل بر نقش نظارتی دولت در این حوزه، تاکید ویژه‌ای داریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۶ درصدی بارش در اردستان نسبت به سال آبی جاری
  • بهار پربارش امسال با افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • مقاومت ترموود در برابر آتش
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • دلار با کاهش تنش‌های سیاسی برمی‌گردد/ عده‌ای برخلاف منافع ملی بازار ارز را بهم می‌زنند
  • افزایش ۴ برابر لایروبی رودخانه‌های مازندران
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال