اعلام شاخصهای داوری پانزدهمین جشنواره بینالمللی رادیو
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۳۳۲۸
کمیته داوران جشنواره بینالمللی رادیو شاخصهای داوری و قالبهای مختلف برنامهسازی در هر بخش را تدوین کرد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از کمیته اطلاع رسانی پانزدهمین جشنواره رادیو، بهنام احمد پورمبارکه، دبیر کمیته داوری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو گفت: طی جلسات متعدد و با حضور جمعی از کارشناسان رادیو، با توجه به تجربیات جشنوارههای پیشین، شاخصهای داوری در بخشها و قالبهای گوناگون برنامهسازی به تصویب رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شایان ذکر است کلیه برنامه ها در هر بخش بر اساس این شاخص ها داوری و ارزیابی خواهند شد.
قالبهای برنامهسازی بدین شرح است:
بخش مستمر:مجله رادیویی، برنامه های گفتار محور، گفت و گو محور، ساختارهای نوین، مستند، مسابقه، نمایش، نغمات آیینی، دفاع مقدس، رونق تولید، برنامههای مناسبتی و برنامههای زبان فارسی
بخش مردمی: مستند، قطعه موسیقی، گزارش، نمایش کوتاه، گزارش ورزشی، پادکست، آموزش معرفی برنامهها
بخش بینالملل: مستند، مستند نمایشی، یوجی فی،psa،csa،نمایش کوتاه، برنامه های شخصیت محور، برنامه های سرگرمی و آموزشی، مینی فیچر
دبیر کمیته داوری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو با اشاره به «شاخصهای داوری در بخش ویژه» گفت: خلاقیت در طراحی ساختار متناسب با هدف، موضوع و مخاطب، جذابیت موضوع، ضرب آهنگ مناسب، بکر بودن سوژه و نحوه ورود به آن، انتخاب عوامل، کاربری موسیقی و جلوه های صوتی از شاخص های داوری در بخش ویژه است. ضمن این که در بخش ویژه جشنواره نیز قالب ها آزاد هستند.
احمدپور با اشاره به «شاخص های داوری در بخش مستمر» ادامه داد: در برنامه ها با ساختار «مجله رادیویی» حفظ و تداوم انسجام برنامه، طراحی و تنوع آیتم های برنامه، به کارگیری و هدایت نیروی انسانی، نوآوری در ارائه پیام، انتخاب و کاربرد موسیقی و جلوه های صوتی، کیفیت فنی( شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) ملاک است.
در برنامههای «گفت و گو محور» نیزطراحی درست گفت و گو، تسلط مجری بر موضوع و طرح پرسش در مسیر اهداف، انتخاب مناسب و درست گفت و گو شونده، توجه به سطح دانش مخاطب هدف، تناسب با شرایط روز جامعه، لحن، ادبیات و رعایت قواعد زبان فارسی از شاخص های داوری است.
وی تصریح کرد: در برنامه «گفتارمحور» تناسب متن با لحن و صدای گوینده، اجرای دلنشین و مؤثر، تدوین مؤثر برای انتقال پیام متناسب با حس منتقل شده، تناسب موسیقی و جلوه های صوتی با متن و گفتار، در برنامه های «نمایشی»متن(پیرنگ، کشش و جذابیت، شخصیت پردازی، ضرب آهنگ داستان، ایجاز) ، خلاقیت و نوآوری در پرداخت نمایشی ، انتخاب نقش و تسلط بازیگران ، انتخاب و کاربرد مناسب موسیقی و جلوه های صوتی، کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا)، تصويرسازي مناسب، در بخش «ساختارهای نوین»ساخت و چينش منسجم، خلاقیت در طراحی و انتقال پیام و اثرگذاری از شاخصهای داوری است.
دبیر کمیته داور جشنواره انتخاب سوژه بکر و خلاقیت در ارائه پیام، انتخاب رويكرد متناسب با شرايط روزو ساير شاخص هاي اختصاصي متناسب با ساختار برنامه را از معيارهاي اختصاصي ساختار مربوطه «دفاع مقدس »ذکر کرد و گفت: در بخش «رونق تولید» نیز انتخاب سوژه بکر و خلاقیت در ارائه پیام، انتخاب رويكرد متناسب با شرايط روز و ساير شاخصهای اختصاصی متناسب با ساختار برنامه مهم است.
احمدپور با اشاره به برنامه هایی که به پاسداشت «زبان فارسی» می پردازند گفت: رويكرد خلاقانه به زبان و ادبيات فارسی، تناسب موسيقی با فرهنگ و ادبيات فارسی و ساير شاخصهای اختصاصی متناسب با ساختار برنامه همچنین پشتوانه پژوهشی و استفاده مناسب از ظرفيتهای ادبيات فارسی مورد بررسی قرار میگیرد.
وی استفاده مناسب از ظرفيت هاي ساختار برنامه براي مناسبت ها، خلاقیت ونوآوري در طراحی و پرهیز ار کلیشه ها، تناسب فضاي موسيقايي برنامه با مناسبت، کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) و سايرشاخص هاي اختصاصي متناسب با ساختار برنامه را از شاخص های داوری در « برنامه های مناسبتی» ذکر کرد و گفت : در بخش «مسابقه» نیز جذابیت ایده، خلاقیت در طراحی پرسش ها، شیوه اجرا و داوری و رعایت عدالت برای معرفی برنده، انتخاب و کاربرد مناسب موسیقی و جلوه های صوتی، ضرب آهنگ متناسب با موضوع و ساختار، ایجاد فرصت هم ذات پنداری مخاطب با شرکت کننده، طراحی خلاقانه مراحل مسابقه، کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) مطرح است.
ضمن اینکه در بخش «نغمات آیینی»خلاقیت در انتخاب شعر و قالب،کیفیت اجرا و هماهنگی گروه و کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) مورد بررسی قرار می گیرد.
احمد پور با اشاره به شاخص های داوری در بخش بین الملل گفت:در بخش «نمایش کوتاه»متن(پیرنگ، کشش و جذابیت، شخصیت پردازی، ریتم داستان، ایجاز)، خلاقیت و نوآوری در پرداخت نمایشی، انتخاب نقش و تسلط بازیگران شخصیت ها، کارگردانی، توفیق در تصویر سازی مناسب برای مخاطب هدف و رعایت پرسپکتیو در میکروفن گذاری مطرح است.
در بخش « مینی فیچر»توفیق در انتقال پیام متناسب با مخاطب هدف، استفاده مناسب از عناصر سازنده مینی فیچر(متن، صدای محیط، موسیقی و کلیپهای صوتی)،کیفیت فنی (شفافیت صدا , میکس مناسب , هماهنگی سطوح صدا)، پرداخت حرفه ای , نوآوری و خلاقیت ( در ساختار ، زبان وتلفیق موسیقی )، توفیق در دراماتیزه کردن، جذابيت موضوع و بكر بودن سوژه دیده می شود.
توفیق در انتقال پیام متناسب با مخاطب هدف، پشتوانه پژوهشی و ارزش محتوای عناصر برنامه، کیفیت فنی (شفافیت صدا , میکس مناسب , هماهنگی سطوح صدا )، پرداخت حرفه ای ، نوآوری و خلاقیت ( در ساختار ، طراحی ، زبان ، تلفیق و موسیقی )، استفاده از شیوه های مناسب استناد رادیویی، جذابيت موضوع و بكر بودن سوژه از شاخص های بخش «مستند» است.
وی ادامه داد: در بخش «مستند نمایشی»جذابيت موضوع و توفیق در انتقال پیام، پشتوانه پژوهشی و ارزش محتوای عناصر برنامه، میکروفن گذاری صحیح و رعایت پرسپکتیو صدا ، توفیق در بازسازی نمایشی رخداد (متن و بازیگری) و بهره گیری از عنصر روایت از شاخص های داوری است.
در بخش« CSA-PSA »معرفی صحیح موضوع متناسب با مخاطب هدف ، کیفیت فنی و صدابرداری مناسب، طراحی خلاقانه، انتخاب موسیقی ، افکت و کلام ، پرداخت رادیویی تاثیرگذار و نگارش مناسب و متناسب متن مطرح است.
در بخش «شخصیت محور»طراحی خلاقانه و توجه به وجوه زیبایی شناختی برنامه با محوریت مجری ، ظرفيت ها و تسلط اجرا،توانمندي مجری در برقراري ارتباط با مخاطب و عوامل برنامه، انتخاب موضوع واصالت محتوا، توانايي در اقناع و ضرب آهنگ مناسب گفتار مهم است.
در بخش« UGC»طراحی خلاقانه و انتخاب ساختار متناسب با محتوای قابل ارائه ، حفظ انسجام و پیوستگی مطالب، تنوع در منابع مورد استفاده، انتخاب مناسب سوژه و تدوين مناسب،حفظ ریتم در تناسب با مخاطب هدف از شاخص های داوری است.
در بخش «آموزشی و سرگرمی»تناسب ساختار برنامه با موضوع آموزشی، تنوع، ایجاد کشش و توفیق در جذب مخاطب ، اثر گذاری آموزشي بر مخاطب هدف ، بهره گیری از وجوه خلاقانه در طراحی پیام آموزشی، بهره گیری از ظرفیت ها و امكانات آموزشی، مورد توجه قرار می گیرد.
دبیر کمیته داوری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو با اشاره به« شاخص های داوری در بخش مردمی» گفت: در بخش «مستند»جذابیت و بکر بودن سوژه،پرداخت خلاقانه( در ساختار، طراحی ، تلفیق و موسیقی)، استفاده از شیوه های مناسب استناد رادیویی، پشتوانه پژوهشی و ارزش محتوای عناصر برنامه و کیفیت فنی مهم است.
در بخش «پادکست»انتخاب سوژه و نحوه پرداخت متناسب ، طراحی خلاقانه و متناسب با موضوع،حفظ ضرب آهنگ و رعایت ایجاز، کیفیت فنی در بخش «موسیقی»شعر و ترانه، تسلط خواننده و اجرای صحیح، آهنگسازی، نوازندگی و تنظیم در بخش «گزارش»انتخاب مناسب و خلاقانه سوژه، پرداخت مناسب موضوع، نوآوری در ارائه گزارش،فضاسازی مناسب و توصیف موقعیت از معیارهای مهم است.
در بخش «گزارش ورزشی»تسلط به رشته انتخاب شده،توانایی بازتاب رخداد ورزشی،تناسب هیجان گزارش با صحنه ها،رعایت قواعد زبان فارسی و پرهیز از تکلف در بخش« آنونس معرفی برنامه های رادیویی»معرفی دقیق برنامه، بهره گیری از صدای متناسب با موضوع و نوع برنامه، میزان جذابیت و اثرگذاری متن،به کارگیری موسیقی و جلوه های صوتی در بخش« نمایش کوتاه»متن مناسب دارای کشش و منطق داستانی،رعایت ایجاز،توانمندی و تسلط بازیگران،کارگردانی،کیفیت فنی از شاخص های داوری این بخش است که سنجیده می شود.
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به نشانی http://www.radiofestival.ir/مراجعه کنند.
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: رادیو جشنواره رادیو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۳۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نامزدهای سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
هیات داوران پس از برگزاری نشست نهایی برنامههای نامزدهای دریافت جایزه در موضوعات مختلف بخش مردمی، بخش ویژه، اصلی و ... معرفی کرد.
نامزدهای دریافت جایزه در بخش پادپخش
۱ اینجا، خط مقدم سید علیرضا ابراهیمی جاوید
۲ پدر راضیه مرادی
۳ سقوط هیتلر از دیدگاه مدیریت مجید موسوی
۴ غصهها قصه میشوند... آرزو محرومی نوش آبادی
۵ من فاطمه هستم سعید غزنوی
نامزدهای دریافت جایزه در بخش گزارشی
۱ امیر آتش سجاد باغ شیخی
۲ ایران، خاک عاشقان آرزو محرومی نوش آبادی
۳ تقلا یاسمن سرلک
۴ ره آورد شهربانو شعبانپور
۵ نشان افتخار سعید غزنوی
نامزدهای دریافت جایزه در بخش روایی
۱ آخِر مجلس نونا معظمی گودرزی
۲ خ مثل خواندن یاسمن نادعلی
۳ شوق زندگی محمدامین امیدیان
معرفی نامزدهای دریافت جایزه در بخش ویژه سومین جشنواره پژواک
۱ مرکز فارس بر-انجیر خدایار رنجبر
۲ رادیو ایران خاص باشید متین السادات فیروزی
۳ مرکز خراسان جنوبی گلچین مهدی امیرآبادی زاده
۴ مرکز کیش مزرعه ماهی راحله اکبری
نامزدهای دریافت جایزه بخش مشارکت اجتماعی
ردیف شبکه عنوان اثر نام نام خانوادگی
۱ رادیو معارف انتخابات عبدالله راضی
۲ مرکز اصفهان بازخوانی لیلا عسکری
۳ مرکز خراسان جنوبی نمایندهی آقا فاطمه زهرا روزی
نامزدهای دریافت جایزه بخش پهلوی از ظهور تا سقوط
ردیف شبکه عنوان اثر نام نام خانوادگی
۱ رادیو پیام اینجا لندن ساعت دقیقا ۱۲ نیمه شب مریم دشتبان
۲ رادیو معارف خط پایان محسن مومنی
۳ رادیو فرهنگ رضاشاه از ظهور تا سقوط سیدحامد موسوی
۴ رادیو ایران مستند ایران-۳۲۵ روز مریم هدیه لو
نامزدهای دریافت جایزه بخش زن ایرانی نماد توانایی
ردیف شبکه عنوان اثر نام نام خانوادگی
۱ رادیو ایران خواهر طاهره فرشته لطفی
۲ رادیو سلامت قصهی فرزاد و مادرم سهیلا باقری
۳ مرکز آذربایجان شرقی کیمیا اکرم رضائی آقامیرلو
۴ مرکز ایلام من یک زن ایرانی هستم اسما استخری
نامزدهای دریافت جایزه بخش افول غرب و نقد غرب زدگی
ردیف شبکه عنوان اثر نام نام خانوادگی
۱ مرکز آذربایجان شرقی آیدل فریبا رضائی آقامیرلو
۲ رادیو صبا خاکستر نشین کیاوش کمالیفر
۳ رادیو ایرانصدا کانگرو آتی جان افشان
۴ رادیو گفتگو نماز شکسته در تگزاس مهسا غیاثوند
نامزدهای دریافت جایزه بخش حادثه تروریستی کرمان
۱ مرکز یزد الهی.. گاهی.. نگاهی مریم تقی زاده
۲ مرکز ایلام روی بال فرشته مریم امینی
۳ رادیو ایرانصدا کرمان، چون کوه سینا شاملو جانی بیک
۴ مرکز کرمان مثل قاسم مهدیه چمن رسان
گفتنی است نامزدهای موضوع عملیات تنبیهی وعده صادق پس از پایان داروی اعلام میشوند
معرفی نامزدهای دریافت جایزه در بخش اصلی سومین جشنواره پژواک
۱ مرکز خراسان جنوبی چریک پیر عقیله پاک
۲ رادیو اقتصاد دیوار مریم یوسفی پور
۳ رادیو ورزش سوی حمید حمید -حسن بهمنی-عبدالهاشم پور
۴ مرکز کردستان یک روز با عشق و نفرت محمد کریم نژاد
فهرست نامزدهای دریافت جایزه پیشرفت
ردیف شبکه عنوان اثر نام نام خانوادگی
۱ رادیو اقتصاد ایران من لیلا امیدیگانه
۲ رادیو سلامت رو به رشد سید حسین رضوی
۳ رادیو معارف کمان ایران عبدالله راضی
۴ مرکز اصفهان کلانشهر منجمد لیلا عسکری
فهرست نامزدهای دریافت جایزه سلامت
۱ رادیو ایران شرم متین السادات فیروزی
۲ مرکز خراسان رضوی معلم خاموش سارا اکبری
۳ مرکز گلستان من از این صدا بدم میاد سونیا سعادت فر
۴ رادیو نمایش یکی بود... هنوزم هست مریم سپهراد
فهرست نامزدهای دریافت جایزه سبک زندگی و تحکیم بنیان خانواده
۱ مرکز آذربایجان شرقی شیدا زهرا نوروزی
۲ مرکز زنجان قلب قرمز مهناز عالمی
۳ مرکز یزد کوک حسین شفیع
۴ رادیو ایران من یک مادر هستم زهره سربازی
۵ مرکز کرمانشاه میخکهای شاهو فاطمه حیدری مشهور
فهرست نامزدهای دریافت جایزه جهاد تبیین و هدایت فرهنگی
۱ رادیو جوان آی ام نادر (I am Nader) لیدا عرفانیان
۲ مرکز سمنان ثریا مهران مجیدپناه
۳ مرکز گیلان صادق بهرام نوری
۴ رادیو جوان کلاه خود حامد مرادیان
۵ رادیو ایران مهندس سیده زهرا صالحی
فهرست نامزدهای دریافت جایزه پاسداشت زبان فارسی
۱ مرکز خراسان جنوبی آوای کار هانیه پیرامی
۲ رادیو معارف گنجینه نائب صالحی گوجانی
۳ رادیو تهران محمد علی بهمنی نیکو یوسفی
۴ مرکز کیش موسیقی مقامی ایران (نوایی) محمد چگنی
۵ رادیو صبا یادم تو رو فراموش مژگان فرزین
فهرست نامزدهای دریافت جایزه سرمایه اجتماعی
۱ مرکز خراسان رضوی زخمههای عاشقی رضا سلیمانی
۲ رادیو دزفول مثلث عشق امیر ارسلان عموزاده
۳ رادیو صبا نشان شریف نیلوفر قاسمی پور
۴ رادیو صبا نهنگ محسن شاهمرادی
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون