Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@00:05:22 GMT

۱۴ نفر بر اثر مسمومیت با گاز در کردستان جان باختند

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۳۸۸۸

۱۴ نفر بر اثر مسمومیت با گاز در کردستان جان باختند

 دکتر بهتاش خانی‌آبادی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته در مجموع هفت نفر جان خود را بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن از دست دادند که پنج نفر مرد و ۲ نفر زن بودند، افزود: بر اساس این آمار امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال شاهد افزایش پنج نفری تلفات گازگرفتگی در استان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه با توجه به افزایش برودت هوا احتمال افزایش تلفات ناشی از گازگرفتگی وجود دارد، یادآور شد: مردم در فصول سرد سال در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.  

بر اساس گزارش آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، در نه ماهه سال جاری ۴۳۶ نفر از هموطنان بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۳۸۸ نفر) حدود ۱۲.۴ درصد افزایش است.

در این مدت استان های تهران با ۸۴، آذربایجان شرقی با ۴۳ و اصفهان با ۳۹ فوتی بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را داشته اند. آمار تلفات گازگرفتگی در بیش از نیمی از استان ها کمتر از ۱۰ نفر و در استان قم صفر گزارش شده است.

گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصا در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و یا فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند. از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است بنابراین با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است.

برچسب‌ها کردستان گازگرفتگی سنندج مرگ و میر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان گازگرفتگی سنندج مرگ و میر کردستان گازگرفتگی سنندج مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۳۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ سرنشین پراید در تصادف با کامیون در محور رستم جا باختند

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ عبدالهاشم دهقانی عصر یکشنبه در تشریح این خبر بیان کرد: پنجشنبه هفته گذشته در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر تصادف منجر به فوت در محور مواصلاتی رستم - بابا میدان، بلافاصله مأموران پلیس راه به همراه عوامل امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: با حضور در محل حادثه مشخص شد یک دستگاه کامیون با سواری پراید حامل ۵ سرنشین به شدت برخورد کرده است.

رئیس پلیس‌راه شمال استان فارس با بیان اینکه متأسفانه در این حادثه هر ۵ نفر سرنشین سواری فوت شدند، گفت: کارشناس در صحنه حاضر و علت تصادف را بی احتیاطی از جانب راننده پراید به دلیل تجاوز به چپ اعلام کرد.

کد خبر 6097608

دیگر خبرها

  • افزایش تلفات عملیات ضدصهیونیستی کرم ابوسالم
  • ۵ سرنشین پراید در تصادف با کامیون در محور رستم جان باختند
  • ۵ سرنشین پراید در تصادف با کامیون در محور رستم جا باختند
  • افزایش ۱۰ درصدی حجم آب سد‌های کردستان
  • چهارمین دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهر قروه افتتاح شد
  • افزایش دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در کردستان
  • (ویدئو) بر اثر سیل در استان «سولاوِسی» اندونزی ۷ نفر جان باختند
  • رسانه عبری: جنگ غزه شمار بیوه‌های ارتش را افزایش داد
  • نخبه کنکوری مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی جان باختند
  • ۲ نفر در ساری براثر مسمومیت با گاز جان باختند