Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@03:12:16 GMT

سایه‌باد میرزا آقاهای یزد مرمت شد

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۵۵۳۹

سایه‌باد میرزا آقاهای یزد مرمت شد

ایسنا/یزد سایه‌باد میرزا آقاهای یزد واقع در محله محمودآباد به صورت سبک‌سازی دیوارها و پشت بام، استحکام بخشی دیوارها، ته‎کش و روکش کردن کاهگل، اجرای سقف قسمتی از ساباط، اجرای شبکه آجری، بندکشی و شرفی گذاشتن مرمت شد.

«ساباط‌» یا «سابات» که از واژه سایه‌باد گرفته شده، از ویژگی‌های معماری زیست‌بوم‌های گرمسیر و کویری به شمار می‌روند و در استان‌هایی مانند یزد، کرمان، اصفهان، خوزستان و خراسان جنوبی یافت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از کارکردهای سابات‌ها پدید آوردن سایه و جایگاهی خنک برای رهگذران است به طوری که این سازه‌ها به علت نیمه پوشیده بودن در تابستان به پدید آمدن کوران هوا می‌انجامد و هوای درون سابات را از بیرون آن خنک‌تر می‌کنند.

این نیمه پوشیده بودن در زمستان به گرمتر شدن هوای درون سابات از بیرون آن می‌انجامد البته سابات‌ها همچنین مایه یک پارچگی و استواری خانه‌های کنارشان هستند و به آن‌ها در پایداری در برابر نیروهای پدید آمده از فشار سازه کمک می‌کنند.

واژه سابات در زبان پارسی دارای ریشه‌ای کهن است و بخش نخست آن «سا» به معنی آسایش و بخش دوم آن «بات» نشانگر ساختمان، آبادی و سازه‌ است یعنی بنایی که سایه و باد را برای مردم در گرمای تابستان فراهم می‌کند.

«علی اصغر صمدیانی» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از مرمت ساباط «میرزا آقاها» واقع در محله محمود آباد یزد خبر می‌دهد و می‌گوید: با مرمت این سازه از آسیب جدی به آن جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه قدمت این ساباط مربوط به دوره پهلوی است، اضافه می‌کند: مرمت این ساباط به صورت سبک‌سازی دیوارها و پشت بام، استحکام بخشی دیوارها، ته‎کش و روکش کردن کاهگل، اجرای سقف قسمتی از ساباط، اجرای شبکه آجری، بندکشی و شرفی گذاشتن انجام شد.

این مسئول در رابطه با مصالح به کار برده در مرمت این سازه تصریح می‌کند: برای مرمت این بنا از گچ، آجر فرش ۲۰ در ۲۰، آجر نیمه فرشی، کاه، گل سرندی، ماسه، پودر سنگ و سیمان سفید استفاده شده است.

البته اوایل سال جاری نیز ساباط‌های زیادی از بافت تاریخی و جهانی یزد تحت تاثیر بارش‌های باران به ویژه در حوالی نوروز امسال دچار آسیب شدند که از طریق اعتبارات مرمت اضطراری ترمیم شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مرمت ساباط میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۵۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستادگی ملت ایران در مقابل ابرقدرت‌های پوشالی در سایه درک قرآن

دریافت 131 MB کد خبر 6088156

دیگر خبرها

  • میرزا مهدی آشتیانی؛ جمع بین نبوغ و تبحر
  • ایستادگی ملت ایران در مقابل ابرقدرت‌های پوشالی در سایه درک قرآن
  • میرزا زاده: انتخاب مردم قابل احترام است
  • اصلاح هندسی و تعریض باند جنوبی خیابان میرزاطاهر شرقی
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • سفر به ایران قدیم؛ لشکر شاه با کوچکترین خط می‌توانست از هم بپاشد
  • همسایه سایه‌ات به سرم مستدام باد...