Web Analytics Made Easy - Statcounter

«امیرعلی ابوالفتح» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به جلسه امروز مجلس سنای آمریکا برای رسیدگی به لایحه مجلس نمایندگان برای استیضاح دونالد ترامپ گفت: اتفاقی که از امروز در مجلس سنا آغاز می‌شود، در ادامه روندی است مجلس نمایندگان با رای خود در ماه نوامبر دو اتهام را به دونالد ترامپ در موضوع اوکراین وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه وظیفه استیضاح رییس‌جمهور برعهده مجلس نمایندگان است که با رای‌گیری به پایان می‌رسد، اظهار داشت: ادامه مسیر برای برکناری رییس‌جمهور آمریکا نیازمند برگزاری دادگاه است که این کار، در مجلس سنا آنجا می‌شود. ریاست این دادگاه برعهده جان رابرتز، قاضی ارشد دیوان عالی ایالات متحده آمریکا است و سناتورها در نقش هیات منصفه عمل می‌کنند.

برکناری رییس‌جمهور به دو سوم آرای سناتورها نیازمند است

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: قاضی ارشد در جلسات برگزاری دادگاه، ریاست آن را برعهده دارد اما رای به برکناری یا عدم برکناری رییس‌جمهور را سناتورها خواهند داد و آنها هستند که رای می‌دهند که اتهامات مطرح شده علیه رییس‌جمهور در مجلس نمایندگان وارد است یا خیر.

ابوالفتح با بیان اینکه برکناری رییس‌جمهور به دو سوم آرای سناتورها نیازمند است، تصریح کرد: اگر دو سوم نمایندگان تشخیص بدهند که ترامپ گناهکار نیست، رییس‌جمهور کار خود را تا پایان دوره ریاست جمهوری ادامه می‌دهد اما اگر دو سوم سناتورها اتهامات مطرح شده را وارد بدانند، رییس‌جمهور به صورت اتوماتیک از سمت خود برکنار و معاون وی عهده‌دار سمت ریاست‌جمهوری می‌شود.

دادستان‌های منتخب مجلس نمایندگان امروز علیه ترامپ طرح دعوا می‌کنند

وی با بیان اینکه سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی بر سر ایفای وظایف کنگره، دو اتهام وارد شده به ترامپ است، خاطرنشان کرد: دادگاه رسیدگی به لایحه استیضاح رییس‌جمهور از روز پنجشنبه گذشته با ادعای سوگند جان رابرتز و سناتورها کلید خورد اما امروز اولین جلسه رسیدگی به اتهامات است که دادستان‌های انتخاب شده از سوی مجلس نمایندگان، طرح دعوا می‌کنند.

این پژوهشگر مسائل آمریکا افزود: پس از سخنان دادستان‌ها، وکلای حقوقی ترامپ از رییس‌جمهور دفاع خواهند کرد و در نهایت، از سناتورها خواسته می‌شود که نسبت به اتهامات با رای خود اظهارنظر کنند.

دموکرات‌ها خواهان حضور نزدیکان ترامپ در جلسات دادگاه هستند

ابوالفتح درباره اختلافات دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در نحوه برگزاری دادگاه ابراز داشت: دموکرات‌ها خواهان حضور برخی از نزدیکان ترامپ در جلسات دادگاه به عنوان شهود هستند که از جمله آنها جان بولتون دستیار سابق امنیت ملی ترامپ است. این افراد در جلسات مجلس نمایندگان حاضر نشدند در حالی که جمهوریخواهان می‌گویند این اتفاق باید در مجلس نمایندگان رخ می‌داد.

وی با بیان اینکه دموکرات‌ها معتقدند جمهوریخواهان به اتکای برتری عددی خود در مجلس سنا در تلاش هستند مانع حضور شهود در جلسات دادگاه شوند تا زمینه تبرئه متهم را فراهم کنند، عنوان کرد: جمهوریخواهان، دموکرات‌ها را متهم می‌کنند که به فرآیند عادلانه در زمان رسیدگی به لوایح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان عمل نکردند و اکنون قصد دارند در روند دادگاه در سنا اخلال کنند.

جمهوری‌خواهان می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان، ترامپ تبرئه شود  

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اختلاف دیگر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، اختلاف آنها درباره زمانبندی پایان رسیدگی به اتهامات ترامپ در دادگاه سنا است، یادآور شد: جمهوری‌خواهان سنا قصد دارند دو جلسه ۱۲ ساعته به هر دو طرف دموکرات و جمهوری‌خواه اختصاص دهند در حالی که دموکرات‌ها معتقدند روند برگزاری جلسات دادگاه باید همانند دادگاه استیضاح بیل کلینتون باشد که اختصاص ۲۰ ساعت برای جلسه آغازین استیضاح و طرح کردن استدلال‌ها طی ۱۰ روز است.

ابوالفتح اضافه کرد: دموکرات‌ها معتقدند کوتاه‌تر شدن زمان جلسات دادگاه، فرصت را برای رسیدگی به یکی از مهمترین جدال‌های سیاسی- حقوقی آمریکا طی دو دهه اخیر کاهش می‌دهد در حالی جمهوریخواهان می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ترامپ را از اتهامات وارده تبرئه کنند.

حرف آخر در مورد احضار شهود و زمانبندی جلسات دادگاه را جمهوریخواهان می‌زنند

وی با اشاره به اکثریت عددی جمهوری‌خواهان در مجلس سنا بیان کرد: با توجه به در اکثریت قرار داشتن جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، به نظر می‌رسد که حرف آخر را در مورد نحوه احضار شهود و زمانبندی جلسات دادگاه را آنها بزنند مگر آنکه جان رابرتز به عنوان رییس دادگاه، خواست جمهوری‌خواهان را تغییر دهد.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا در مورد حمایت افکارعمومی آمریکا از استیضاح ترامپ هم گفت: آخرین نظرسنجی انجام شده در این رابطه مربوط به سی‌ان‌ان است که البته به شدت ضد ترامپ است و ممکن است این نظرسنجی همراه با جهت‌گیری بوده و بی‌طرفانه نباشد. در این ارزیابی، ۵۱ درصد پرسش‌شوندگان خواهان برکناری ترامپ، ۴۵ درصد خواهان ادامه کار وی و چهار درصد ممتنع رای دادند.

اکثریت افکارعمومی در آمریکا از برکناری ترامپ حمایت می‌کند

ابوالفتح با بیان اینکه اکثریت افکارعمومی در آمریکا از برکناری ترامپ حمایت می‌کند، اظهار داشت: میزان حمایت افکارعمومی از برکناری ترامپ مهم نیست بلکه رای سناتورها برای ادامه کار یا عدم ادامه کار ترامپ مهم است. در زمان رای‌گیری در مجلس نمایندگان هم تمامی جمهوری‌خواهان به استیضاح ترامپ رای ندادند و حتی سه نماینده دموکرات هم با آن مخالفت کردند.

وی ادامه داد: در مجلس سنا هم اکثریت سناتورها جمهوری‌خواه هستند و همین مسئله احتمال برکناری را ضعیف می‌کند و حتی احتمال عدم همراهی برخی سناتورهای دموکرات با استیضاح ترامپ نیز وجود دارد.

مخالفت با استیضاح ترامپ موجب شورش بدنه حزب دموکرات می‌شد

این پژوهشگر مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا دموکرات‌ها با وجود آنکه می‌دانستند احتمال برکناری ترامپ به شدت ضعیف است، با استیضاح وی موافقت کردند، تصریح کرد: تمامی دموکرات‌ها یکدست نیستند. برخی از آنها خود را مکلف به انجام تکلیف می‌دانند یعنی تکلیف خود می‌دانند که با رییس‌جمهور متخلف را محاکمه کنند. افرادی مانند ایلهان عمر، الکساندریا اوکاسیو کورتز و حتی برخی از روسای کمیته‌ها مانند آدام شیف و جری نادلر از این دست افراد هستند.

ابوالفتح با بیان اینکه اگر سران حزب دموکرات با انجام استیضاح مخالفت می‌کردند احتمال شورش در بدنه این حزب وجود داشت، خاطرنشان کرد: سران دموکرات‌ها در برابر خواست استیضاح ترامپ در مورد پرونده روسیه مقاومت بسیاری کرد اما در ماجرای اوکراین گیت، شواهد زیادی از تخلف ترامپ وجود داشت و مقاومت در برابر خواست استضاح می‌توانست موجب بحران در این حزب و شورش بدنه دموکرات‌ها علیه آنها شود.

استراتژی دموکرات‌ها طولانی‌تر کردن فرآیند استیضاح ترامپ است

وی با بیان اینکه دموکرات‌ها امیدوارند اگر جلسات دادگاه موجب برکناری ترامپ نشود، مشخص شدن برخی از ابعاد ماجرا موجب بی‌حیثیتی وی شود، ابراز داشت: استراتژی دموکرات‌ها در طولانی‌تر کردن فرآیند استیضاح ترامپ هم به این خاطر است که با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری انتخابات، رای‌دهندگان تحت تاثیر قرار گرفته و به ترامپ رای ندهند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی افزود: همین مسئله هم موجب شده جمهوریخواهان بگویند که دموکرات‌ها با استیضاح می‌خواهند انتقام انتخابات را گرفته و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را مهندسی کنند. این نخستین استیضاح رییس‌جمهور در دوره نخست ریاست‌جمهوری‌اش است که حواشی آن می‌تواند بر نتایج انتخابات بعدی آمریکا اثرگذار باشد.

استیضاح ترامپ پیروزی دموکرات‌ها را در انتخابات را تضمین نمی‌کند

ابوالفتح درباره تاثیر استیضاح ترامپ بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ هم بیان کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا صرفا متکی به آرای مردم نیست. اگر آرای مردم ملاک اصلی بود، پیش‌بینی می‌شد که ترامپ شکست بخورد اما پیش‌بینی درباره ترکیب آرای الکترال سخت است. هم‌اکنون شواهد حاکی از آن است که ترامپ شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات دارد و سنت ریاست‌جمهوری در آمریکا هم دوره‌ای بودن رییس‌جمهور است.

وی با بیان اینکه عملکرد ترامپ در حوزه اقتصادی موفق بوده است، یادآور شد: در صورتی که وضعیت اقتصادی آمریکا در مدت زمان باقیمانده به انتخابات تغییر کند یا نامزد نهایی دموکرات‌ها بتواند هیجان گسترده‌ای در داخل ایجاد کند، شانس شکست ترامپ افزایش می‌یابد مگرنه استیضاح ترامپ پیروزی دموکرات‌ها را در انتخابات ریاست‌جمهوری تضمین نمی‌کند.

برچسب‌ها مجلس سنا دونالد ترامپ استیضاح ترامپ پروندهٔ خبری استیضاح ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس سنا دونالد ترامپ استیضاح ترامپ دونالد ترامپ دونالد ترامپ مجلس سنا دونالد ترامپ استیضاح ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۶۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در رسانه اجتماعی خود با نام «تروث سوشال» به تجمعات اخیر حمایتی از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا پرداخت.

به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، وی در یک مطلب که در این رسانه اجتماعی منتشر کرد، نوشت: «همین الان اعتراضات را متوقف کنید!»

این مطلب در حالی منتشر شده که تعدادی از دانشجویان در جریان اعتراضات سراسری به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه دستگیر شده‌اند.

همچنین این گفته‌ها در حالی مطرح شده که ترامپ در مطلبی دیگر به «جو بایدن حقه باز» پرداخته و او را بدترین رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده توصیف کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901245

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • اعلام بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در دانشگاه های آمریکا/برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک/ وحشت دموکرات‌ها از ادامه اعتراضات دانشجویی در آستانه انتخابات
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • بازنگری در بودجه دانشگاه‌ها؛ طرح جمهوریخواهان برای فشار به دانشجویان ضدصهیونیستی
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • رهبر اکثریت سنای آمریکا اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین را محکوم کرد
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف