Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-رشد نابرابری جهانی آنچنان افزایش داشته که در یک دهه گذشته تعداد میلیاردرها دو برابر شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،آکسفام در گزارشی که در آستانه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس منتشر کرده است می‌گوید که 2153 میلیاردر در جهان ثروتی بیشتر از 4.6 میلیارد نفر (بیش از 60 درصد جمعیت جهان) در اختیار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آمیتاب بهار، مدیر عامل آکسفام هند که کنفدراسیون آکسفام را در اجلاس داووس نمایندگی می‌کند درباره این گزارش گفت: «شکاف بین ثروتمندان و فقرا بدون سیاست‌های آگاهانه ضد نابرابری غیرقابل برطرف شدن است و دولت‌های معدودی در جهان به این سیاست‌ها متعهدند».
وی می افزاید: «اقتصاد شکننده ما به قیمت فشار بر زنان و مردان عادی جیب میلیاردرها و شرکت‌های بزرگ را پر می کند برای همین تعجب‌آور نیست که مردم اکنون این سوال را می‌پرسند که آیا میلیادرها باید وجود داشته باشند؟»
بر اساس این گزارش اگر یک درصد ثروتمندترین افراد جهان در ده سال آینده تنها نیم درصد بیشتر مالیات بر ثروت بپردازند، می‌توان با آن سرمایه گذاری‌هایی لازم برای ایجاد 117 میلیون شغل در بخش‌هایی مانند سالمندان، مراقبت از کودکان، آموزش و بهداشت ایجاد کرد.
این گزارش نشان می‌دهد که دولت‌ها به طور قابل توجهی ثروتمندان را مشمول مالیات‌های اندک کرده‌اند و بنابراین قادر نیستند درآمدهایی به دست آورند که باید برای مقابله با فقر و نابرابری هزینه شود.
این گزارش می‌افزاید که دولت‌ها عامل ایجاد نابرابری هستند و آنها اکنون باید برای پایان دادن به نابرابری اقدام کنند و از شرکت‌ها و افراد ثروتمند مالیات بیشتری بگیرند.

زنان و دختران اقشار فقیر بازنده اصلی افزایش نابرابری جهانی
گزارش آکسفام توجه ویژه ای به وضعیت زنان و دختران اقشار فقیر جامعه و تاثیر نابرابری بر آنها نشان داده است.
این گزارش نشان می دهد که چگونه «اقتصاد‌های سکسیستی» جهان ما، بحران نابرابری را به ضرر زنان و دختران اقشار فقیر جامعه افزایش داده است. زنان و دختران از جمله کسانی هستند که از سیستم اقتصادی امروز کمترین بهره را می برند. آنها میلیاردها ساعت برای آشپزی، تمیز کردن خانه و مراقبت از کودکان و سالمندان صرف می کنند.
کار مراقبتی بدون حقوق زنان همچون «موتور مخفی‌» است که چرخ‌های اقتصاد، تجارت و اساسا جوامع ما را به حرکت در می آورد. این کار توسط زنانی انجام می شود که غالبا وقت کمی برای تحصیل دارند، از زندگی مناسبی برخوردار نیستند و وقت اندکی برای حرف زدن درباره چگونگی اداره جوامع‌شان دارند و به همین دلیل در پایین ترین وضعیت اقتصادی گیر می افتند.
این گزارش نشان می دهد که 22 نفر از ثروتمندترین مردان جهان ثروتی بیشتر از تمام زنان آفریقا دارند. زنان و دختران هر روز 12.5 میلیارد ساعت از وقتشان را به کارهای مراقبتی بدون حقوق اختصاص می دهند که دست کم می توانند معادل 10.8 تریلیون دلار در سال، یعنی بیش از سه برابر صنعت جهانی فن‌آوری در اقتصاد جهانی مشارکت دارند.
در سرتاسر جهان 42 درصد از زنان در سن کار نمی توانند شاغل شوند زیرا تمام مسئولیت‌های مراقبتی را در خانه بر عهده دارند در حالی که این میزان برای مردان در جهان تنها 6 درصد است.


چه کسی در اروپای امروز فقیر محسوب می‌شود؟
دنیای امروز از یک منظر ثروتمندتر از گذشته است و اروپا هم از آن مستثنی نیست. روزگاری آحاد مردم دنیا، به جز درصد بسیار اندکِ طبقه بالا و نخبگان، در شرایطی زندگی می کردند که طبق معیارهای امروز در طبقه بندی «فقر شدید» جای می گرفتند. امروزه این گروه که زمانی در فقر شدید جای داشتند در اقلیت هستند و روزبروز از شمارشان کاسته می شود.
طبق آمار بانک جهانی، در سال 1990 تعداد افراد شدیدا فقیر، یک میلیارد و 900 میلیون نفر بود. این رقم 36 درصد جمعیت جهان را شکل می‌داد. اما این رقم در سال 2018 به عدد 650 میلیون نفر رسید که 8.6 درصد جمعیت جهان است.
این کاهش به‌طور مساوی در سراسر جهان تقسیم نشده است. بر خلاف کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا که تعداد افراد شدیدا فقیر در این مناطق افزایش پیدا کرده است اما چین و کشورهای آسیای جنوبی پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشتند.
افراد دارای «فقر شدید» در طبقه‌ای جای می‌گیرند که درآمد روزانه آن‌ها زیر یک دلار و 90 سنت است. با این مقیاس کشورهای اروپایی و بخش‌های دیگر دنیا به سختی در این طبقه جای می‌گیرند.

متوسط درآمد شهروندان ایرانی 70 درصد پایین‌تر از خط فقر است
در حالی که مطابق اعلام بانک جهانی هر شهروند ایرانی برای قرار گرفتن بالای خط فقر باید روزانه 5.5 دلار درآمد داشته باشد، متوسط درآمد هر شهروند ایرانی 3.2 دلار است.
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده، متوسط درآمد سالانه هر خانوار شهری در سال گذشته خورشیدی به 43 میلیون و 490هزارتومان رسیده و این رقم برای هر خانوار روستایی 23 میلیون و 311 هزار تومان بوده است.
به عبارت دیگر با توجه متوسط 11 هزار تومانی نرخ آزاد دلار آمریکا در سال 1397، متوسط درآمد روزانه هر خانوار ایرانی ساکن در مناطق شهری 10.8 دلار و میانگین درآمد روزانه هر خانواده روستایی 5.8 دلار بوده است.
در همین حال، مرکز آمار ایران میانگین بعد خانوار شهری را 3.3 نفر و بعد خانوار هر خانواده روستایی را 3.4 نفر برآورد کرده است.
بر این اساس، هر ایرانی شهری روزانه به طور متوسط 3.2 دلار درآمد دارد و هر فرد روستایی نیز 1.7 دلار که نشان می دهد، متوسط درآمد روزانه روستائیان ایران پایین‌تر از خط فقر شدیدی که بانک جهانی اعلام کرده است.
بانک جهانی در تازه‌ترین برآورد خود، مبنای محاسبه خط فقر شدید در جهان را درآمد روزانه 1.9 دلاری برای هر فرد تعیین کرده است. این نرخ بر پایه خط فقر ملی گروهی از فقیرترین کشورهای جهان به دست آمده و با استفاده از شاخص برابری قدرت خرید، قیمت‌های رایج در این کشورها به دلار آمریکا تبدیل شده است.
خط فقر بین‌المللی تعیین شده از سوی بانک جهانی به این معناست که افرادی که درآمد متوسط آنها روزانه کمتر از 1.9 دلار آمریکاست، در تامین نیازهای اولیه غذایی، پوشاک و سرپناه ناتوانند.
بر این اساس، کشورهای موزامبیک، ماداگاسکار، مالاوی، کنگو و بروندی دارای بالاترین درصد فقرا هستند.
اما بانک جهانی خط فقر برای کشورهای با درآمد متوسط پایین را سطح درآمد روزانه 3.2 دلار تعیین کرده است. 47 کشور جهان از جمله آنگولا، بنگلادش، غنا، هند و بولیوی به عنوان کشورهای دارای درآمد متوسط پایین دسته‌بندی شده‌اند.
همچنین این نهاد بین‌المللی، خط فقر برای کشورهای دارای درآمد بالای سطح متوسط که شامل 60 کشور از جمله ایران، ترکیه، برزیل، چین و رومانی می‌شود، معادل درآمد روزانه 5.5 دلار برآورد کرده است.
بر این اساس، هر ایرانی برای این که سطح زندگی بالاتر از خط فقر داشته باشد، باید سالانه نزدیک به 2007 دلار درآمد داشته باشد. به عبارت دیگر درآمد ماهانه هر خانوار 3.3 نفری شهری غیر فقیر با توجه به نرخ 11 هزار و 500 تومانی دلار باید بیش از 6.3 میلیون تومان باشد و سالانه فراتر از 76.1 میلیون تومان یا 1.75 برابر میزان فعلی باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: گزارش آکسفام ایران اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۷۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت

ایتنا - بیت‌کوین طی ۲۴ ساعت گذشته رشد کرده اما نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشته است.
بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته ۱.۲۹ درصد رشد کرد و در زمان نگارش این مطلب به ۶۳ هزار و ۸۲۲.۸۰ دلار معامله شد.

قیمت برترین ارز رمزنگاری دیجیتال جهان، نسبت به هفته گذشته ۱.۹۵ درصد کاهش یافته است.

به نقل از کریپتو، قیمت اتریوم، دومین توکن محبوب، نسبت به دیروز ۵.۶۴ درصد افزایش یافته است و نسبت به هفته گذشته ۳.۸۳ درصد صعود ثبت کرد. ارزش بازار اتریوم اکنون ۴۰۲.۷۴ میلیارد دلار است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۸ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۲.۳۹ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۲.۸۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۵۲ درصد کاهش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱.۹۵ میلیارد دلار است که ۱۸.۷۵ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۴.۵۳ میلیارد دلار است که  ۸.۷۳ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۴۶.۲۷ میلیارد دلار است که ۸۹.۰۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی
این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.
۱- بیت‌کوین
قیمت: ۶۳ هزار و ۸۱۵.۶۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۱۳ درصد کاهش
۲- اتریوم
قیمت: ۳۳۱۰.۹۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۱۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۰ درصد افزایش
۳- تتر
قیمت: ۰.۹۹۹۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۹ درصد کاهش
۴- بایننس کوین
قیمت: ۵۹۹.۲۵  دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۸ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۳.۵۶ درصد افزایش
۵-  سولانا
قیمت: ۱۴۳.۱۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۱۶ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۵۷ درصد کاهش
۶- یو اس دی کوین
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش
۷-  ریپل
قیمت: ۰.۵۲۳۳ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۱.۶۱ درصد کاهش
۸- دوج کوین
قیمت: ۰.۱۴۹۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۲.۷۴ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۱۵ درصد کاهش
۹ – تون کوین
قیمت: ۵.۴۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۵.۲۴ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۱۱.۸۷درصد کاهش
۱۰-  کاردانو
قیمت: ۰.۴۷۳۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۲۹ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۷.۰۴ درصد کاهش

دیگر خبرها

  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۱ ارديبهشت
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟ (+ اینفوگرافی)
  • ارزش گوگل اوج گرفت؛ غول تکنولوژی از ۲ تریلیون دلار گذر کرد
  • تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان