Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-26@19:46:14 GMT

در بانکداری دیجیتالی از دنیا عقب نیستیم

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۹۸۴۱

به گزارش ایلنا، علیرضا لگزایی درباره دیجیتالی شدن بانک‌ها و همچنین نظارت‌های دیجیتالی بر نظام بانکی، گفت: اگر در نظر بگیریم که صنعت بانکداری در مسیر تحول دیجیتال قرار دارد،‌ طبیعتا مقوله نظارت بر بانک‌های دیجیتال یک مقوله حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه عموما اصول و قواعد کلان نظارت بر صنعت بانکداری ثابت و پایدار است، بیان داشت: اساسا اصول نظارت بر فعالیت های بانکی تغییر جدیدی نخواهد کرد اما موضوع مهم نیاز مقام ناظر به ابزارهای جدید برای اعمال نقش نظارتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لگزایی با تاکید بر اینکه امروزه از مباحث مهم در بحث بانکداری دیجیتال، موضوع داده‌های بزرگ است، افزود: صنعت بانکداری از داده محوری کسب درآمد می‌کند و از این طریق مدل بانکداری نیز دچار تحول می شود؛‌ بنابراین ابعاد نظارت بر بانک ها نیز گسترش می یابد.

وی ادامه داد: متناسب با رشد و توسعه مفهوم دیجیتال در صنعت بانکداری، بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر و همچنین سایر نقش آفرینان نیز باید به تدریج خود را به این ابزارها مجهز کنند. از بُعد دیگر، وقتی مقام ناظر به ابزار نظارت مجهز شد، موضوع دیجیتالی شدن اهمیت می‌یابد و اساسا هم نمی‌توان تفاوت زیادی بین بانک‌های دیجیتال و نظارت دیجیتالی بر بانک ها قائل شد و ممکن است تنها بتوان در این بخش تقدم و تاخر دسترسی به ابزار دیجیتال را مطرح کرد.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: اینکه مقام ناظر قبل از کسب و کار مجهز به ابزار نظارت شده و چابک شود،‌ می‌توان انتظار داشت که در لحظه ابعاد فعالیت بانک‌های تحت پوشش را نظارت کرد.

لگزایی در این خصوص که وضعیت فعلی بانک‌ها در ایران نسبت به آشنایی با مقوله دیجیتالی شدن و همچنین فعالیت در چارچوب استانداردهای روز بین المللی به چه نحو است؟ بیان داشت: اطلاعات نشان می‌دهد که اغلب بانک‌ها با مفهوم دیجیتالی شدن و تحول دیجیتال آشنا هستند و در این زمینه برنامه ریزی صورت می‌گیرد.

به گفته وی، برخی بانک‌ها نیز در زمینه دیجیتالی شدن از برنامه ریزی عبور کرده اند و در مرحله مطالعه و پیاده سازی قرار دارند. به صورت کلی می توان گفت که در ایران برخی بانک‌ها وضعیت بهتری در این زمینه‌ها دارند و برخی نیز عقب‌تر هستند اما باید گفت که مقوله تحول دیجیتال، موضوع با قدمتی در صنعت بانکداری دنیا نیست و بیشتر از ۶ سال از زمان مطرح شدن آن نمی گذرد.

این کارشناس ارشد در نظام بانکی کشور اظهارداشت: بنابراین ظهور بانک‌های دیجیتال در دنیا مقوله ای نوپا است. این نوع بانکداری در طول سالیان اخیر در برخی کشورهای پیشرفته دنیا ابراز وجود کردند؛ ‌در عین حال، برخی بانک ها از ابتدا به صورت دیجیتالی پا به عرصه فعالیت گذاشتند و زیرساخت اصلی آنها دیجیتال است.

وی ادامه داد: هنوز در بانک‌های مطرح دنیا، موضوع دیجیتالی شدن در حال پیگیری است، اما در برخی کشورها مانند چین و سنگاپور بانک‌هایی هستند که به صورت دیجیتال فعالیت می‌کنند و مبتنی بر تحول دیجیتال هستند.

لگزایی افزود: در ایران نیز به لحاظ شاخص‌های توسعه بانک‌ها و پیشرفت در این زمینه از دنیا عقب نیستیم و البته ممکن است اگر تا ۵ سال آینده به حرکت رو به جلو ادامه ندهیم، آنگاه با استانداردهای روز دنیا فاصله بگیریم اما در حال حاضر معدل صنعت بانکی ایران در بحث دیجیتالی شدن مناسب است و خیلی از دنیا عقب نیستیم.

گفتنی است؛ نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت روزهای یازدهم و دوازدهم اسفندماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: الکترونیک ایران بانک ملت شاخص صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۹۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون فرانسه مدعی شد که عضویت در ناتو به معنی دست‌نشانده بودن آمریکا نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که کشورهای اروپایی در صورتی که به ایالات متحده وابسته بمانند و نتوانند سیستم‌های دفاعی پیشرفته مستقر کنند دچار مرگ خواهند شد. 

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون در پاریس گفت: «این خطر وجود دارد که اروپای ما بمیرد. ما به ابرازهای لازم برای مقابله با خطرات مجهز نیستیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه اظهاراتش از 27 عضو اتحادیه اروپا خواست تلاشی متحد را برای ساختن یک نیروی نظامی «قابل اتکا» آغاز کنند. 

ماکرون گفت: «مسئله تنها به انتخاب‌های ما بستگی دارد اما این انتخاب‌ها بایستی الان انجام شوند چون طی دهه آینده خطر این وجود دارد که تضعیف شویم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد کشورهای اروپایی تحت محاصره قدرت‌های بزرگی هستند که ارزش‌های لیبرال دموکراسی اروپا را تضعیف می‌کنند. وی گفت ارزش‌های اروپایی به طور دائم توسط دیگران مورد انتقاد و اختلاف قرار می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: «این خطر وجود دارد که اروپا با افول مواجه شود و ما همین الان داریم می‌بینیم که این اتفاق علی‌رغم تلاش‌های ما دارد به وقوع می‌پیوندد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که عضویت در ائتلاف ناتو به معنی «دست‌نشانده» بودن ایالات متحده آمریکا نیست. وی گفت که اروپا با ایجاد دفاع مستقل وابستگی کمتری به ایالات متحده خواهد داشت و به نحو بهتری قادر خواهد بود از خودش در برابر روسیه دفاع کند.

دستاورد حمله به اسرائیل از زبان سفیر سابق ایران در فرانسهنتانیاهو برای آتش‌بس با حزب‌الله دست به دامن فرانسه شدطرح اقدام فرانسه برای مقابله با خشونت روزافزون جوانان

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی
  • پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور
  • بسترسازی برای پرداخت کلیه تسهیلات خرد بانک توسعه تعاون از طریق تی تی پلاس
  • سعید احمدی پویا سرپرست معاونت نظارت شرکت شاپرک شد
  • نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی سال جاری انجام می شود
  • عملیاتی شدن نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی
  • نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد و ابلاغ دیجیتال سردفتری عملیاتی می‌شود
  • رئیسی کیا: عدم نظارت دولت باعث شکست واگذاری سرخابی‌ها می‌شود