Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم، روزنامه «راسیسکایا گازیتا» با اشاره به اظهارات "سرگئی لاوروف" کفیل وزیر امور خارجه روسیه نوشته است: مجموعه سیستم راداری "کانتینر" به احتمال بسیار زیاد پرواز جنگنده‌های اف-35 آمریکایی (که برای ایستگاه‌های رادار نامرئی هستند) را در امتداد مرزهای ایران در زمان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی ردیابی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاوروف پیش از این در تشریح علت بروز خطای انسانی و مورد اصابت قرار گرفتن اشتباهی هواپیمای بوئینگ اوکراینی در آسمان تهران در تاریخ 8 ژانویه (18 دی ماه) گفت، "در آن زمان حداقل شش فروند جنگنده اف-35آمریکا در هوا و در نزدیکی حریم مرزهای ایران حضور داشتند". به گفته وی، البته این اطلاعات هنوز هم نیاز به بررسی مضاعف دارد، ولی مسلماً چنین وضعیتی باعث حساسیست بیش از حد اوضاع می‌شود.

به گفته کارشناسان ، فقط ایستگاه رادار بیش از حد افقی "کانتینر" (Container) روسیه قادر است تقریباً تمامی اشیاء پرنده را در چنین مسافتی مشاهده و شناسایی کند. هواپیماهای نسل پنجم F-35 نامرئی تلقی می شوند. ولی به نظر می رسد پرواز آنها را می‌توان بدون مشکل از هزاران کیلومتر دورتر و در خاک روسیه قابل ردیابی کرد.

آزمایشات دولتی ایستگاه رادار "کانتینر"  در سال گذشته به پایان رسید و در همان سال آنها به مرحله وضعیت آمادگی رزمی را پشت سر گذاشت. در اوایل ماه دسامبر سال 2019 ، وزارت دفاع از انتقال نخستین ایستگاه راداری کانتینر به مأموریت جنگی خبر داد.

درمجموع برنامه‌ریزی شده است که برای کنترل کامل حریم هوایی در کل حاشیه مرزهای ملی روسیه سه ایستگاه دیگر از این نوع در جهت گیری‌های مختلف مستقر شود.

همانطور که "کریل ماکاروف" مدیر کل مجتمع تحقیقات و تولید "مؤسسه تحقیقاتی ارتباطات رادیویی با برد طولانی" ، در یکی از مصاحبه‌های خود با این روزنامه گفته است، انتظار نشان دادن احساسات درباره یک سیستم رادار دشوار است. ولی به درستی می توان رادار "کانتینر" که توسط متخصصان این موسسه ساخته شده را یک پیشرفت واقعی در این عرصه ارزیابی کرد.

سیستم رادار "کانتینر" بخش اروپایی ناتو و بخش زیادی از خاورمیانه را پوشش می‌دهد

ایستگاه رادار از نوع کانتینر حریم هوایی کل بخش اروپایی ناتو و تا حدود زیادی منطقه خاورمیانه را پوشش داده و قادر به ردیابی هر نوع اشیاء پرنده است. به عنوان مثال، اگر رادارهای معمولی هواپیمایی را در مسافت حداکثر 400 کیلومتر ردیابی کنند، رادار کانتینر  قادر است آن را در فاصله 2000 کیلومتری و احتمالاً حتی بیشتر مشاهده و تشخیص دهد.

به گفته ماکاروف، بدین ترتیب روسیه می تواند تقریبا تمامی حریم هوایی بخش اروپایی بلوک ناتو را تحت کنترل کامل خود درآورد و دیگر هیچ بمب افکن حامل موشک یا هواپیماهای بدون سرنشین جنگی نمی‌تواند از فرودگاهی ناشناس در جایی از خاک اروپا، بدون آنکه روسیه از آن مطلع شود، به هوا بلند شود.   

سیستم رادار "کانتینر" به سیستم دفاع هوا-فضای روسیه متصل شده و این امکان را فراهم کرده تا تمامی اشیاء بالقوه خطرناک قبل از تبدیل شدن به یک تهدید واقعی کشف و شناسایی شود و سریعاً  داده‌های اطلاعاتی لازم برای از بین بردن آنها به مراکز فرماندهی انتقال یابد.

این روزنامه در آخر یادآور شده است، شکی نیست که سخنان اخیر سرگئی لاوروف درباره  ردیابی پرواز هواپیماهای نظامی "نامرئی" آمریکایی در نزدیکی حریم هوایی ایران در منطقه خاورمیانه، اصلاً مورد رضایت مقامات  پنتاگون قرار نگرفته است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۱۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موشک‌های پاتریوت آمریکا مقهور موشک‌های بالستیک ایران شد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از جمله رادیو ارتش اسرائیل پس از حمله ایران می‌گویند پدافند پاتریوت‌های آمریکا از عهده موشک‌های بالستیک شلیک شده ایران برنیامده‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت اینترنتی فلسطین کرونیکل در گزارشی می‌نویسد: رادیو ارتش اسرائیل به تازگی اذعان کرد سامانه‌های پاتریوت آمریکا در رهگیری موشک‌های ایرانی موفق عمل نکردند و ایران ۱۲ موشک بالستیک مدرن خود را به پایگاه‌های نظامی اسرائیل کوبید. پس از پایان حمله تلافی‌جویانه ایران‌، تل‌آویو ادعای «رهگیری ۹۹ درصدی» پرتابه‌های ایرانی را مطرح کرد. اما در واقع، سپاه پاسداران ایران، مجموعه‌ای از پهپادها و موشک‌های قدیمی را با هدف ایجاد وحشت بزرگ و همچنین مشغول و اشباع کردن واکنش پدافند هوائی اسرائیل شلیک کرد. سپس، حدود ۱۲ فروند موشک بالستیک مدرن شلیک کرد که اکثر آنها به اهداف خود اصابت کردند. سایت‌های نظامی هدف گرفته شده، محافظت‌شده‌ترین مکان‌های روی زمین در مقابل حملات موشکی بالستیک محسوب می‌شدند. بعدها، مقامات ناشناس آمریکایی و اسرائیلی اعتراف کردند ادعای رهگیری ۹۹ درصدی ادعایی ساختگی است.

عملیات پدافند هوائی شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اسرائیل، اردن- و احتمالا عربستان و امارات- بیش از یک میلیارد دلار هزینه، خرج روی دست ائتلاف آمریکایی- اسرائیلی گذاشت. این در حالی بود که آنها ۷۲ ساعت قبل هشدار دریافت کرده بودند.

بر اساس گزارش رادیو ارتش اسرائیل، سیستم دفاعی موشکی استاندارد RIM-۱۶۱ آمریکا روی کشتی (SM-۳) در رهگیری پرتابه‌های ایرانی متحمل شکست ۷۵ درصدی شده و از ۸ موشک شلیک شده آنها تنها ۲ مورد به هدف اصابت کرده است. بلومبرگ اخیرا مقاله‌ای منتشر کرده است که در آن می‌گوید اسرائیل اکنون سیستم‌های موشکی پاتریوت را بازنشسته می‌کند. اسرائیل از زمان جنگ اول خلیج‌فارس از سیستم موشکی پاتریوت آمریکا ناراضی بوده است. در سال ۱۹۹۱، عراق موشک‌های اسکاد را به سمت اسرائیل و عربستان سعودی شلیک کرد. ایالات متحده و رسانه‌های آن مدعی شدند که سامانه موشکی پاتریوت ۸۹ درصد از اسکادهای شلیک شده به سمت عربستان سعودی و ۴۴ درصد از کلاهک‌های هدایت شده به سمت اسرائیلی‌ها را رهگیری کرده است. با این حال، ماه‌ها بعد حقیقت آشکار شد و اکنون پذیرفته شده است که عملکرد سیستم موشکی معروف پاتریوت این بود که تنها بین ۱ تا صفر درصد از کل اسکادهای شلیک شده را سرنگون کرد.

با وجود تبلیغات زیاد درباره کارآیی سامانه‌های پدافند هوائی اسرائیل و آمریکا، اگر تعداد زیادی پرتابه به سمت هدفی شلیک شود، هیچ سیستم دفاعی روی کره زمین وجود ندارد که در مبارزه کامل با یک حمله بزرگ و متمرکز موفق باشد.

دیگر خبرها

  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • موشک‌های پاتریوت آمریکا مقهور موشک‌های بالستیک ایران شد
  • اوکراین : حملات سنگین روسیه به نیروگاه‌های ما یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است
  • اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد
  • درباره خودرو اکستریم VX
  • آشنایی با سیستم مرموز چشم پنتاگون در مدار زمین | از ردیابی تا کشتار موشک‌ها! +تصویر
  • شناسایی و برخورد با ۵۶۲۷ مورد تجاوز به حریم راه‌های مازندران
  • زور آزمایی اف ۱۶ آمریکا با سوخو ۳۵ روسیه + فیلم | روسیه سواحل غربی آمریکا را تهدید کرد؟ | این غول‌های جنگی را در آسمان دریای برینگ ببینید
  • سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد