Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح شروع فرآیند دادرسی پرونده استیضاح ترامپ در مجلس سنا و تبعات آن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه که در باب استیضاح ترامپ مطرح است آشکارا یک رو در رویی تمام عیار میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به رهبری دونالد ترامپ است که اساس آن قطع و بایکوت سیاست‌های باراک اوباما و همچنین دستاوردهای منشعب از آن بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ در کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ صراحتاً اعلام کرد بسیاری از دستاوردهایی که از سوی دولت گذشته به دست آ‌مده را بایکوت خواهد کرد؛ تا جایی که در مورد بیمه‌های همگانی پرسش‌های کوبنده مطرح شد و همراهی موج عوام و تعمیق پوپولیسم باعث شد تا زخم بسیار جدی بر پیکره دموکرات‌ها وارد شود. به همین جهت به وضوح می‌بینیم که ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶ مدل دیگری از جهت‌گیری سیاسی امنیتی و اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: در این راستا شاهد آن بودیم که بسیاری از تنش های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با منظومه سیاست‌های ترامپ به اوج خود رسید و همین روند موجب شد تا او تمام توان خود را برای به چالش کشیدن رقبایش در انتخابات ۲۰۲۰ را به میدان بیاورد. آنچه در اینجا به نوعی باعث سقوط رئیس جمهوری ایالات متحده شد مفتوح شدن پرونده اوکراین گیت است که تا به امروز نظیر آن را در ایالات متحده نداشتیم این پرونده علاوه بر به چالش کشیدن ترامپ به اهرم فشار دموکرات‌ها بر حزب رقیب تبدیل شد و حالا همه منتظر آن هستند که ببینند سنای آ‌مریکا چه تصمیمی می‌گیرد. باید بپذیریم که ماهیت پرونده اوکراین گیت به نوعی کنشگری پنهان ترامپ علیه «جو بایدن» و دموکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۰ بود و همین موضوع موجب شد نانسی پلوسی به همراه هم‌حزبی‌های خود در مجلس نمایندگان وارد میدان شوند و آنچه مطرح است این خواهد بود که آیا دموکرات‌ها موفق به کنار زدن ترامپ خواهند شد یا خیر؟

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به انسجام درون حزبی در اردوگاه جمهوری‌خواهان گفت: صفوف منسجم جمهوریخواهان و ژنرال‌های این حزب تا حد زیادی با ترامپ هماهنگ هستند؛ به همین دلیل از حیث پیش‌بینی، باید بگویم که جمهوریخواهان به هیچ وجه با دموکرات‌ها در این قضیه هماهنگ نخواهند شد. از سوی دیگر ترامپ به دنبال آن است که با کسب موفقیت در سنا فضای انتخابات ۲۰۲۰ را به نفع خود بایکوت کند. اینکه اخباری از همکاری بخشی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان با تیم حقوقی ترامپ در فرآیند استیضاح سنا منتشر شده، نشان می‌دهد که بر خلاف کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر، احزاب به نیروهای حزبی خود به هر ترتیب که شده کمک می‌کنند تا بتواند خود را از بزنگاه‌ها عبور دهد؛ به عبارتی دیگر حزب، خانه قدرت سیاسی است و علیرغم اینکه ترامپ در سال ۲۰۱۶ با ژنرال‌های جمهوری‌خواه کنار نیامد اما حالا به دنبال آن است که از حیثیت خود به هر طریق که شده دفاع کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه می‌بینیم تیم حقوقی ترامپ وارد میدان شده و در حال ساختن فضای رسانه‌ای علیه دموکرات‌ها است به خوبی نشان می‌دهد که ما شاهد یک تیم مرکب با درون مایه حقوقی و ماهیت سیاسی هستیم. به همین دلیل اگر همکاری جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با تیم حقوقی ترامپ در راستای نقض قوانین نباشد، می‌توانند یک پیروزی مهم برای ترامپ به ارمغان بیاورند. از سوی دیگر هفته منتهی به استیضاح را باید همانند یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تشبیه کنیم. بنابراین تیم وکلای ترامپ اگر مسائل حقوقی را نقض نکند بدون تردید ترامپ می‌تواند از سد استیضاح در سنا عبور کند و بحران فعلی را پشت سر بگذارد؛ حال آنکه آمریکا در حال تجربه کردن یک دوقطبی علنی است که دو طرف شمشیرها را از رو بسته‌اند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: مجلس سنای آمریکا نانسی پلوسی دونالد ترامپ مجلس نمایندگان امریکا استیضاح دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۶۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «حکیم جفریس» رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که ایالات متحده باید به حمایت از اوکراین برای جلوگیری از یک جنگ گسترده‌تر ادامه دهد. 

وی در ادامه این ادعا افزود: اگر اوکراین سقوط کند آمریکا به احتمال زیاد نه تنها با پول بلکه با اعزام نیروی نظامی وارد جنگ خواهد شد.

همچنین، وی حزب جمهوری‌خواه را «جناح طرفدار پوتین» توصیف کرد و اقدامات این حزب را دلیل اصلی تاخیر در کمک‌رسانی آمریکا به اوکراین برای مبارزه با روسیه دانست.

جفریس در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» ادعا کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال بازسازی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) است و با انجام این کار متحدان ناتو را تهدید خواهد کرد.

جفریس گفت: «یک جناح طرفدار پوتین در حزب جمهوری‌خواه وجود دارد که نمی‌خواهد از اوکراین حمایت کند و به دلایلی معتقد است که روسیه، دشمن ایالات متحده آمریکا نیست.»

گفتنی است ماه گذشته، کنگره آمریکا لایحه‌ای برای ارائه ۶۱ میلیارد دلار کمک نظامی و بشردوستانه به اوکراین تصویب کرد. این اولین بسته کمکی بزرگ از دسامبر ۲۰۲۲ است که پس از ماه‌ها جدال و مخالفت جمهوری‌خواهان سرانجام به اوکراین اختصاص یافت.

در سنا، ۱۵ جمهوری‌خواه به لایحه‌ای که شامل کمک بیشتر به اوکراین بود، رأی منفی دادند. یکی از مخالفان کمک به اوکراین سناتور «جی دی ونس» از اوهایو است که استدلال می‌کند اوکراین فاقد نیروی انسانی و قدرت نظامی لازم برای پیروزی در برابر روسیه است و حمایت آمریکا برای تغییر این شرایط کافی نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد
  • آخرین وضعیت بازار طلا و سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۷ اردیبهشت ماه
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • افزایش کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی ترامپ
  • جدیدترین قیمت طلای ۱۸ عیار و انواع سکه در بازار؛ سکه یک گرمی چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • ویدیو/ درگیری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به بهانه فلسطین
  • مدیر برنامه جهانی غذا: شمال غزه به «قحطی تمام عیار» دچار شده است