Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مسکن» دغدغه اصلی جوانان امروز است؛ مسئله ای که برای آن حرف ها زیاد زده شده اما در عمل نتایج مطلوبی به همراه نداشته است.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

 

شاید اصلی ترین دغدغه هر جوان مجرد برای ازدواج و تشکیل خانواده مشکل تامین مسکن است. مسئله ای که این روزها به عنوان یک دغدغه اساسی جوانان و خانواده ها تبدیل شده و شاید بتوان گفت که عاملی برای تاخیر در ازدواج جوانان نیز مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گرچه برنامه های متعددی از سوی متولیان امر در سال های اخیر مطرح شده اما در عمل کارگشا نبوده و گرهی از مشکلات جامعه هدف را باز نکرده است، این طرح ها که صرفا به عنوان یک مُسکن در خانه دار شدن اقشار جامعه مطرح است با مشکلاتی همراه بوده که از جمله آن می توان به محدود بودن تسهیلات و یا نرخ بالای بهره بانکی و... اشاره کرد که سبب شده مردم نتوانند از برنامه های مطرح شده دولت بهره وافی و کافی را ببرند.

 

گرچه طرح هایی نیز نظیر «مسکن مهر» در گذشته اجرایی شده و افراد بسیاری را خانه دار کرده است اما این طرح نیز مشکلاتی به همراه داشته که از جمله آن نبود زیرساخت ها، جا نمایی نامناسب، طولانی شدن ساخت و سازها، کیفیت نامطلوب پروژه ها، مشکل در پرداخت تسهیلات و.... را به همراه داشته است که چنانچه این مشکلات برطرف شود اجرای دوباره این طرح شاید بتواند موثر واقع شود.

 

البته طولانی شدن زمان احداث این پروژه ها خود دلیل دیگری برای نگرانی افراد متقاضی است به طوری که در برخی موارد احداث یک پروژه مسکونی حدود پنج سال یا بیشتر به طول می انجامد تا تکمیل و کلید آن به مردم سپرده شود. چنانچه زمان بر شدن احداث مجتمع ها را با تورم سالانه موجود در کشور در نظر بگیریم هزینه به مراتب بیشتری برای تکمیل پروژه نیاز است.

 

رشد چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی و آهن آلات در بالارفتن قیمت تمام شده یک واحد مسکونی تاثیر بسیاری دارد و این امر خود سبب رکود این صنعت به دلیل نبود نقدینگی در اختیار مردم برای خرید یک واحد کوچک می شود.

 

طرح «مسکن اجتماعی» نیز که اخیرا توسط دولت مطرح شده از مشکلاتی از این دست برخوردار است که به نظر می رسد کسانی می توانند از این طرح استفاده کنند که درآمدی بالاتر از حقوق ماهانه یک کارمند و یا کارگر داشته باشند در حالیکه اکثر افراد نیازمند به مسکن نیز در میان اقشار متوسط و پایین جامعه قرار دارند.

 

از دیگر مشکلات این طرح جانمایی برای اجرای مسکن هایی است که بعضاً به صورت مجتمع های مسکونی نیز اجرا می شود، با وجود نبود زمین مناسب در محدوده شهرها به علت گرانی بیش از اندازه قیمت ها، این مجتمع ها معمولا در حاشیه شهرها و یا مکان هایی که از امکانات و زیرساخت های رفاهی برخوردار نیستند احداث می شوند که این امر نیز علاوه بر مشکلات عدیده اجتماعی، مشکلات فرهنگی را به همراه دارد.

 

«مهدی اکبریان» با اشاره به رکود در حوزه مسکن با وجود قیمت بالای آن به خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم می گوید: مسئولان باید در راستای خانه دار شدن اقشار جامعه برنامه ای مدون داشته باشند تا مردم از هر گروه و صنفی بتوانند با شرایط مناسبی که توسط متولیان تدوین می شود صاحب خانه شوند.

 

این کارشناس حوزه املاک و زمین با اشاره به اینکه متاسفانه قیمت بالای زمین سبب بالا رفتن قیمت تمام شده واحد مسکونی شده است، می افزاید: افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دیگر اقلام مورد نیاز از دیگر مشکلات این حوزه است که آن نیز دیگر معضل حوزه مسکن بوده که به بالارفتن قیمت و به تبع آن رکود در این حوزه تبدیل شده است.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی در حوزه مسکن یک شبه حل نمی شود و نیازمند تدابیر ویژه با همفکری و همیاری صاحب نظران این حوزه است، تاکید می کند: قطعا این مسئله امر پیچیده و دشواری نیست که نتوان برای آن برنامه مناسبی اندیشید بلکه آنچه مسلم است همت دستگاه های مرتبط و استفاده از خرد جمعی می توان مشکلات این حوزه را رفع کرد.

 

«محمدرضا رضایی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم می گوید: از برنامه های مهمی که در دستور کار مجلس و دولت باید باشد بحث مسکن است.

 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما در قانون ششم و برنامه توسعه تکلیف کردیم که دولت در راستای تامین مسکن برای اقشار محروم و آسیب پذیر جامعه برنامه داشته باشد، عنوان می کند: متاسفانه برنامه مشخصی در زمینه مسکن ارائه نشده است، هر از گاهی صحبتی از مسکن اجتماعی می شود اما هیچ وقت در این حوزه برنامه قابل قبولی به اجرا در نیامده است.

 

وی با اشاره به طرح مسکن اجتماعی نیز می گوید: اخیرا بحث مسکن اجتماعی نیز مطرح شده اما از دیدگاه من تنها کسانی که می توانند از این طرح استفاده کنند که توان پرداخت حداقل هر ماه 2 میلیون قسط را داشته باشند.

 

نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی می افزاید: از مشکلات این طرح آن است که اقشار ضعیف جامعه، محرومان، کارمندان و کارگران که افراد فاقد مسکن جامعه هستند و وظیفه ماست که مسکن آنها را تامین کنیم با این طرح خانه دار نمی شوند.

 

وی از دیگر مشکلات این طرح را بالا بودن قیمت زمین عنوان می کند و می گوید: متاسفانه در کشور ما قیمت زمین بالا است و عاملی هم که باعث شده در سال گذشته قیمت مسکن بیشتر شود به خاطر بالا بودن قیمت زمین است.

 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: ما نتوانستیم در کشور تولید زمین داشته باشیم؛ یعنی زمین های دولتی که در اختیار دستگاه های اجرایی است هیچ وقت در اختیار مسکن قرار نگرفته است.

 

وی خاطرنشان می کند: در برنامه ششم و قانون بودجه سال98 دولت مکلف شده تا 200 هزار واحد مسکونی در روستاها و 150 هزار واحد در شهرها برای اقشار متوسط به پایین جامعه آماده کند که متاسفانه آماری که در اختیار ما است بسیار با این اعداد فاصله دارد.

 

رضایی عنوان می کند: انتظار ما از دولت، وزیر راه و شهرسازی و بانک ها این است که تسهیلاتی را برای خانه دار شدن مردم در نظر بگیرند که متناسب با توان بازپرداخت اقشار کم درآمد جامعه باشد؛ البته ما پیشنهاداتی را در بحث زمین های دولتی و تولید زمین، بافت های فرسوده، تسهیلات بانکی و کمک های دستگاه های اجرایی به دولت داده ایم که این طرح ها می تواند هم قیمت مسکن را کنترل کند و هم به سمت تولید مسکن برود.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

 

 

پایان پیام/691

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد رویداد ملی فهما فعالیت های مسجدی مسجد طرح ملی فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد رویداد ملی فهما شیراز مسکن اجتماعی فارس مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۸۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار همدان: هدف اصلی دشمنان جوانان هستند

استاندار همدان با بیان اینکه هدف اصلی دشمنان این مرز و بوم جوانان ما هستند، گفت: هدف دشمنان این مرز و بوم، جوانان ماست که با طرحی قوی قصد دارند آنها را از حرکت به سوی قله‌ها بازدارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازهمدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد امروز در مراسم اختتامیه جشنواره جوان برتر ایران زمین با بیان اینکه در دوره دولت مردمی توجه خاص و ویژه‌ای به حوزه جوانان شده است، اظهار داشت: در این عرصه باید به زیرساخت‌ها توجه شود که برای این کار یک برنامه همه‌جانبه، توسعه‌محور و عدالت‌محور نیاز است.

وی افزود: این برنامه‌های همه جانبه هم باید با توجه به زیر ساخت‌ها و استفاده بهینه از آنها باشد که شاهد اقدامات خوبی در حوزه جوانان بوده‌ایم. مهم ترین مبحث توجه به حوزه جوانان است. این جوانان هستند که  آینده این مرز و بوم را می سازند و باید در راس اهداف و برنامه ریزی‌های ما قرار گیرند.

استاندار همدان در ادامه با بیان اینکه هدف اصلی دشمنان این مرز و بوم جوانان ما هستند تصریح کرد: دشمنان این مرز و بوم مستقیم و غیر مستقیم هدف شان جوانان هستند و با طرحی قوی قصد دارند تا جوانان مارا از حرکت به سوی قله ها بازدارند که ما باید مانع این کار شویم.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه تلاش دشمن بر این است که یک فرهنگ کاذب را به جوانان ما هدیه کند، افزود: این کار به هر شکل و راه های مختلف انجام می شود که باید به آن توجه داشته باشیم و روی این موضوع باید بسیار کار شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای شایسته‌ای که در عرصه جوانان در سطح استان انجام شد این جشنواره است افزود: این جشنواره در حوزه‌های مختلف برگزار شده که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت، چراکه این برنامه ها باعث تشویق جوانان ما به پیشرفت می‌شود.

استاندار همدان با بیان اینکه دوره جوانی یکی از ارزشمندترین دوره‌های زندگی است افزود: جوان ما نباید وقت خود را به بطالت بگذراند چرا که جامعه‌ای پویا است که سلایق مختلف را در نظر بگیرد و از سلیقه‌های مختلف استفاده کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • ساخت ۲هزار و۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی تا دو هفته آینده کلید زده می شود
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان
  • استاندار همدان: هدف اصلی دشمنان جوانان هستند
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • تامین زمین از مولفه‌های مهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن