Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر آب‌وخاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از تجهیز ۳ هزار و ۸۱۱ هکتار از اراضی کشاورزی خرده مالکی استان به سیستم‌های آبیاری نوین از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد. ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

علی اصغرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اعلام این خبر اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون 3811 هکتار شامل  1007  هکتار  آبیاری  بارانی، 1170  هکتار  آبیاری  قطره‌ای  و 1634  هکتار آبیاری کم فشار در اراضی خرده مالکی در سطح شهرستان‌های استان اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌های تدوین شده این سازمان در راستای برنامه‌های ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه است و رویکرد آن انسجام سازمانی، کشاورزی پایدار، ارتقا راندمان تولید و بهره‌وری مصرف آب در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه است.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری، زهکشی و آبیاری تحت فشار در سطح 61 هزار و 570 هکتار نیز در قالب طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی نیز در حال اجرا است.

امیری: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در بازه زمانی قانونی به مجلس معرفی می‌شودخراسان شمالی در زمینه‌ کشاورزی و گردشگری از ظرفیت‌ بالایی برخوردار است33 درصد نیروی کار استان کرمان در حوزه کشاورزی مشغول به‌کار هستند

وی با بیان اینکه بیش از 6 هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در راستای مصرف بهینه آب به شبکه فرعی آبیاری تجهیز شده است، تصریح کرد: افزایش اجرای سیستم‌های نوین آبیاری به عنوان مهم‌ترین اولویت توسعه بخش کشاورزی استان  با جدیت در دستور کار برنامه‌های اجرایی سازمان قرار دارد.

اصغرزاده تاکید کرد:  نیازمند هم افزایی و تعامل بیشتر کشاورزان با کارشناسان سازمان در زمینه مدیریت مصرف آب کشاورزی در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه هستیم.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: وجود منابع آبی مناسب یکی از اولویت‌های توسعه بخش کشاورزی محسوب می‌شود که در این راستا ساماندهی چاه‌های غیر مجاز که تعداد آنها در استان بیش از پنجاه هزار حلقه می‌باشد، توسط شرکت آب منطقه‌ای استان نیز جهت کمک به تسریع توسعه سیستم‌های نوین آبیاری باید بیش از پیش  مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/7548/ز

R7548/P/S6,48/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۹۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، عملیات اجرای سیستم نوین آبیاری زیرسطحی توسط دو تن از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد و با مساعدت معاونت اداری و مالی این دانشگاه در بخشی از فضای سبز این مجموعه آغاز شده است که پیش‌بینی شده با اجرای این طرح تا ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.   دکترمحمدعلی صادق‌زاده، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد، یکی از طراحان و اجراکنندگان سیستم نوین آبیاری زیرسطحی لوله تراوا در دانشگاه یزد گفت: در این سیستم آب از طریق لوله‌های پلیکا سوراخدار پوشیده با پارچه پلاستیکی در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک و در مجاورت ردیف درختان مستقیما در اختیار ریشه درخت قرار می‌گیرد.    وی به عنوان عضو هیات مدیره شرکت فناور نوآبیاران بوستان مهر افزود: این روش نوین آبیاری با سابقه تحقیقاتی و امکان‌سنجی ۳۰ ساله توسط موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ارزیابی و تایید شده است و توسط شرکت فناور نوآبیاران بوستان مهر به تولید انبوه رسیده و تا کنون در صد‌ها پایلوت باغات پسته و میوه و عرصه‌های مشجر اجرا و بهره برداری شده است.    وی تصریح کرد: این طرح اخیرا با موافقت معاونت اداری و مالی دانشگاه یزد و با نظارت مدیران فضای سبز دانشگاه، در قسمتی از فضای سبز ورودی بصیرت دانشگاه یزد اجرا شده است.    دکتر صادق‌زاده خاطرنشان کرد: از مزایای این سامانه نوین آبیاری صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب، عدم نیاز به سیستم‌های فیلتراسیون و پمپاژ آب و امکان کود آبیاری و نیز عدم مزاحمت در انجام عملیات باغبانی است.   دکتر حسن حسینی‌نسب عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه یزد و مدیرعامل شرکت نوآبیاران بوستان مهر نیز در تشریح این سیستم گفت: روش‌های متعددی برای آبیاری درختان در دنیا ابداع و مورد استفاده قرار گرفته است. ازجمله این روش‌ها می‌توان به روش‌های آبیاری غرقابی، روش آبیاری قطره‌ای و روش آبیاری لوله تراوا اشاره کرد.    وی افزود: روش آبیاری لوله تراوای زیر سطحی جدیدترین روش ابداع شده توسط محققین کشور است که طرح تحقیقاتی اولیه آن در دانشگاه یزد انجام و مورد تایید موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور قرار گرفته است.    به گفته وی در این سیستم روان آب سطحی وجود ندارد و تبخیر از سطح هم ناچیز بوده و رشد علف‌های هرز کاهش می‌یابد.

دیگر خبرها

  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی