Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@16:29:26 GMT

جهان بدون زنبور عسل بیشتر از ۴ سال دوام نمی‎‌آورد

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۱۹۸۳۷

جهان بدون زنبور عسل بیشتر از ۴ سال دوام نمی‎‌آورد

ایسنا/البرز دبیرعلمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل گفت: زنبور عسل در تأمین یک سوم غذای انسان و تولید و پرورش  ۴۷ درصد محصولات کشاورزی دنیا اثرگذار است.

پروفسور غلامحسین طهماسبی چهارشنبه دوم بهمن ماه در دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبورعسل ایران که در مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، اظهار کرد: امروزه تامین امنیت غذایی به عنوان یکی از عناصر پایداری مطرح و استراتژی مهم کشورها مورد توجه خاصی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه تا سال ۲۰۵۰ جمعیت دنیا از ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر به بیش از ۹ میلیارد نفر می‌رسد گفت: بیشتر این افزایش جمعیت در کشورهای در حال توسعه خواهد بود و بدون شک طی سال‌های آینده این کشورها در تأمین غذای مورد نیاز خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل ایران با اشاره به نقش زنبور عسل در تامین غذای انسان گفت: زنبور عسل در تأمین یک سوم غذای انسان و تولید و پرورش  ۴۷ درصد محصولات کشاورزی دنیا اثرگذار است.

وی اضافه کرد: بدون زنبور عسل دنیا  برای انسان بیش از چهار سال بیشتر دوام نخواهد داشت.

طهماسبی با بیان اینکه در حال حاضر  بیش از هشت میلیون و ۴۰۰ هزار کندوی زنبور عسل در کشور وجود دارد افزود: تولید سال گذشته این کندوها بیش از ۹۰ هزار تن بوده است که توسط ۸۵ هزار زنبوردار انجام می‌شود.

وی همچنین به مصرف عسل در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف سالانه عسل برای هر نفر بیش از ۱۰۹۵ گرم است.

دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل ایران تاکید کرد: بر اساس آمار فائو در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۵ درصد عسل دنیا در آسیا تولید شده است و در سال ۲۰۱۹ این میزان به ۴۹ درصد رسیده است.

طهماسبی با اشاره به آمار فائو در سال ۲۰۱۷ که نام ایران را جزو ۱۰ کشور برتر در تولید عسل قرار داده است، گفت: کشور ایران با ۶۹ هزار تن تولید عسل در رده چهارم دنیا قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماهی، گوشت و برخی دیگر تولیدات در ایران پایین‌تر از متوسط دنیا است، گفت: این در حالی است که در سرانه مصرف عسل در دنیا وضعیت خوبی داریم.

دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل ایران افزود: اگر نتوانیم در صادرات عسل گام‌های مهمی برداریم در سال‌های آتی با توجه به افزایش کندوها با مشکل مواجه می‌شویم، صادرات در سال ۲۰۱۷ با کاهش مواجه بوده و به حدود ۱۷۰۰ تن رسیده است؛ در حالی که در سال ۹۳ حدود ۵۰۰۰ تن صادرات داشته‌ایم.

طهماسبی عنوان کرد: باید تلاش کنیم صادرات عسل را طی سال‌های آینده به بیش از ۱۰ هزار تن در سال برسانیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی فائو آسيا زنبور عسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۹۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنبور سرخ یا همان زنبور گاوی خودمان! (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • ماجرای عجیب بار الکتریکی گل ها و زنبور عسل (فیلم)
  • دنیا باید منتظر کسی که پول دارد بماند!/ کشتن انسان‌ها بدون ترس
  • زنبور سرخ یا همان زنبور گاوی خودمان! (عکس)
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • تروما چهارمین علت مرگ در دنیا
  • جهش تولید با کارگران بدون دغدغه معیشتی محقق می‌شود
  • «غزه» مسئله اول جهان است
  • عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت