"چنور"نمایشی در ستایش عشق
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۱۵۱۴
به گزارش صدای ایران- این نمایش واکنشی است به جامعه امروز ما که عشق و دوستی از آن رخت بر بسته و حال آنکه باید دوست داشتن یکدیگر را یاد بگیریم. این روزها بسیاری از روابط، برخاسته از التهاب تن و جسم است و این گونه است که روابط عاشقانه ما بسیار کوتاه مدت و به دور از تعهدات عاطفی و معنوی شده و مشخص نیست کودکانی که زاده چنین روابطی هستند چقدر از لذت عشق و محبت بهره میبرند.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این استاد دانشگاه، پرداختن به جای خالی عشق و دوستی را از مهمترین نیازهای زندگی امروزی ما برشمرد و افزود: فضای اجتماعی و شعارهای ما پر از نفرت است، پر از جدل و کینه. پس ما کجا باید از زندگی بگوییم؟! آن دیوار محبتی که ما را به یکدیگر وصل میکند، کجاست؟!
صادقی تاکید کرد: مهمترین چیزی که میخواستم در نمایش «چنور» از آن بگویم، عشق است و زیبایی و این جستو جو و ضرورت عشق، برایم مهمترین دغدغه بود. عشقی که از زندگی ما رخت بر بسته و حال آنکه باید دوباره بیاموزیم یکدیگر را عمیق و درست دوست داشته باشیم. شخصیت نمایش من در پی عظمت عشق است.
او که سه سال پیش نمایشنامه «چنور» را نوشته است، درباره سویههای اجتماعی این نمایش نیز توضیح داد: هنر یا تفنن است یا انتقادی. هنر تفننی برای سرگرم کردن است اما هنر انتقادی است که در تاریخ، فرهنگ و جامعه خود دخالت میکند. حتی اگر پاسخی به معضلات اجتماعی ندهد، اما میتواند پرسشهایی درست را ایجاد کند. تمام آثار بزرگ ادبیات نمایشی دنیا چنین هستند از درامهای بزرگ یونان تا نمایشنامههای شکسپیر، ایبسن ، مولیر و ... هیچ یک از این آثار جامعه و تاریخ خود را فراموش نکردهاند و انسانی که مطرح میکنند، در کنار ابعاد فردیاش، حتما به ابعاد اجتماعی او هم توجه دارند. زیرا هر نوع منفک کردن فردیت کارکترها از بخش اجتماع نادرست است.
این هنرمند که در کارنامه هنریاش اجرای نمایشنامههایی مانند «مویه جم»،«سحوری» و «هملت» را دارد، در عین حال از وجه سرگرمکننده هنر نیز سخن گفت و یادآوری کرد: هنر در عین سرگرمکنندگی باید چیزی هم بیاموزد و به ما کمک کند احساسات خود را عمیقتر درک کنیم و همه اینها نیازمند شناخت است. چیزی که بزرگان هنری ما از آخوندزاده تا ساعدی و بیضایی و رادی و ... به خوبی به آن توجه داشتهاند.
صادقی درباره ایجاد تعادل میان وجه سرگرمکننده و تفکر برانگیز هنر گفت: تمام فن همین است. به همین دلیل است که ما آثار فردوسی، مولوی، سعدی و نظامی را دوست داریم. هیچ یک از آنان مسایل فردی خود را مسایل اجتماعی زمانه خود جدا نکردهاند. این بازیهای جدید و معناگریزیهای شبه غربی را کنار بگذاریم. هنر در طول تاریخ همواره به اجتماع خود توجه داشته است.
او که برای اجرای نمایش تازه خود قالب تکگویی را انتخاب کرده است، درباره این موضوع نیز توضیح داد: ضرروت شکلی و محتوایی این نمایش چنین چیزی را ایجاب میکرد. نمایش درباره مردی است که 20 سال پیش پنهانی رفته و حال هم پنهانی بازگشته است، همرزمان و همفکران خود را از دست داده و در تمام این سالها تک و تنها بوده است و حال به جستو جوی عشق قدیمی خود آمده که 20 سال را به یاد او سپری کرده است.
نمایش«چنور» نوشته و کار قطبالدین صادقی هر شب راس ساعت 20 و به مدت یک ساعت در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه میرود. فرشید گویلی، تکبازیگر این اثر نمایشی است.
منبع: صدای ایران
کلیدواژه: صدای ایران نمایش چنور قطب الدین صادقی واکنش به جامعه عشق و دوستی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۱۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کاظم نظری از اداره کل هنرهای نمایشی به دانشگاه رفت
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و اراشد اسلامی در گفت وگوبا خبرنگار خبرگزاری آنا، ضمن تأیید خبر رفتن خود از این اداره و جایگاه افزود: من حدود دوسال از دانشگاه به اداره کل هنرهای نمایشی مأمور شدم؛ و با پایان دوره مأموریتم به دانشگاه برمیگردم. تمایلی هم به گرفتن سمت اجرایی جدید هم ندارم و میخواهم فعالیتهایم رادر فضای دانشگاه ادامه دهم.
کاظم نظری افزود: از همراهی همه اهالی تئاتر و رسانهها در طول دو سال دوران مدیریتم تشکر میکنم. برای انعکاس اخبار تئاتر و روشن نگه داشتن چراغ این هنر در شرایط خاص پس از شیوع کرونا، مدیون رسانهها و خبرنگاران محترم بودیم و این تلاش که جای تقدیر دارد.
لازم به یادآوری است که کاظم نظری در دولت سیزدهم به عنوان مدیر کل هنرهای نمایشی فعالیت خود را آغاز کرد.
انتهای پیام/