Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-05@20:41:41 GMT

ایده امام خمینی برای آینده نهضت اسلامی

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۱۷۶۹

ایده امام خمینی برای آینده نهضت اسلامی

امام خمینی(ره) نیم قرن پیش، در جلسات درسی در مسجد شیخ انصاری نجف به ارائه نظریه‌ای پرداخت که به نقشه‌ راه مبارزان انقلابی و مسلمان تبدیل شد. موضوع آن نظریه ولایت فقیه و ایده و طرح امام برای تشکیل حکومت اسلامی بود.

به گزارش مشرق، هفت سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و آن زمانی که کمتر کسی فکر می‌کرد در سال‌های آینده با سقوط شاه، نهضت اسلامی مردم ایران به نتیجه برسد و حکومت اسلامی شکل بگیرد، امام خمینی(ره) در نجف اقدام به تدریس نظریه ولایت فقیه در حوزه علمیه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از ماجرای 15 خرداد 42 و تبعید امام خمینی به ترکیه و عراق، اعتراضات سیاسی در ایران فروکش کرد و رژیم پهلوی، مبارزان سیاسی را تحت فشار قرار داد. امام خمینی نیز در نجف تحت فشار سیاسی حزب بعث و حاکمیت عراق بود، در چنین وضعیتی که مبارزه با شاه فروکش کرده بود و مردم تحقق آرزوی سقوط شاه را دور از دسترس می‌دانستند، امام خمینی اقدام به ارائه نظریه‌ای کرد که طرح او برای حکومت‌داری پس از سقوط رژیم پهلوی بود.

بیشتر بخوانید: چرا «مهندس بازرگان» دولت موفقی نداشت؟ توصیه امام خمینی (ره) به شورای نگهبان

امام خمینی، مبارزه مثبت یعنی تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی مبتنی بر نظریه ولایت فقیه را همزمان با مبارزه منفی (مبارزه با شاه) پیگیری کرد و در جلسات درس به تبیین نظریه‌ای پرداخت که بعدها تبدیل به یک کتاب و مبنای شکل‌گیری حکومت اسلامی و نگارش قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شد. ارائه نظریه ولایت فقیه در سال 48 نشان می‌دهد که امام از آن سال‌ها، طرح و ایده برای تشکیل حکومت اسلامی داشته است. چاپ کتاب ولایت فقیه نیز مدون ساختن آن نظریه، به‌عنوان غایت نهضت اسلامی مردم ایران بود.

امام پس از حضور در نجف با دعوت برخی از علما و روحانیون به اقامه نماز جماعت در مسجد شیخ انصاری و تدریس علوم دینی پرداخت. امام پس از مدتی با درخواست طلبه‌های علوم دینی به تدریس مکاسب پرداخت.

امام خمینی در حوزه علمیه قم، مکاسب محرمه تدریس می‌کرد، وقتی که به عراق تبعید شد، در مسجد شیخ انصاری نجف اقدام به تدریس بخش دوم کتاب مکاسب کرد. امام از موضوع "بیع" آغاز به تدریس کرد. حجت‌الاسلام رحمانی از شاگردان و همراهان امام خمینی در نجف می‌گوید: "شروع از این باب خیلی حساب‌شده بود."

امام پس از چند جلسه، بهمن‌ماه سال 48 از بحث "بیع" به بحث "ولایت فقیه" ورود پیدا کرد و خطاب به حاضران اعلام کرد: "بحث من امروز غیر از بحث فقهی و مقداری هم جنبه عمومی دارد؛ پس هرکس می‌خواهد بیاید و بنشیند، جالب است".

جمعیت بسیاری در جلسه درس امام در مسجد شیخ انصاری حضور داشتند، حتی کسانی هم که پیشتر درس خارج مکاسب را گذرانده بودند، در آن جلسه و جلسات پس از آن شرکت کردند. امام هدف از ارائه مبحث "ولایت‌ فقیه" را ادامه یافتن رسالت انبیا و ائمه اطهار علیهم السلام و آشنایی با مقام عالیه در حکومت اسلام اعلام کردند و تدبیر و سیاست در امت اسلام را جزو وظایف فقهای عالی‌مقام دانستند.

تدریس موضوع ولایت فقیه برای امام خمینی بسیار بااهمیت بود و هنگام ارائه بحث کتاب‌های مرتبطی به‌همراه داشت که با ارجاع به آن‌ها و ارائه استدلال‌های لازم به تبیین نظریه ولایت فقیه می‌پرداخت. به‌گفته آیت‌الله جعفری اراکی از شاگردان امام خمینی، امام در بیان استدلال، دلیل و رد دلیل تبحر خیلی بالایی داشت.

امام خمینی در 12 جلسه به‌طور مفصل به ارائه موضوع ولایت فقیه پرداخت. این جلسات همراه با پرسش و پاسخ‌های بسیار بود. حجت‌الاسلام رحمانی می‌گوید: "حضرت امام همیشه می‌فرمود که «من دوست ندارم عده‌ای بیایند و بنشینند و فقط گوش کنند.»، در این جلسات حضرات آیات آقای سید محمود هاشمی شاهرودی، آقای رضوانی، خاتم یزدی، آقای سید جعفر کریمی و آقای راستی کاشانی و حاج آقا مصطفی خمینی و خیلی دیگر از بزرگان بودند که از امام سؤال می‌کردند."

تدریس نظریه ولایت فقیه توسط امام باعث شد که نگاه بسیاری از علما و طلبه‌های علوم دینی به جایگاه علمی امام خمینی جلب شود. آیت‌الله شریعتی می‌گوید: "تدریس ولایت فقیه بزرگترین آیت و دلیل بر عظمت علمی مرحوم امام بود، اگر نبود مردم زیر بار گفتار او نمی‌رفتند."، همچنین آیت‌الله منتظری قمی گفته است: "یادم هست امام خمینی که درس ولایت فقیه را گفتند، طلبه‌ها افسوس می‌خوردند و می‌گفتند «ما دیر متوجه این مبحث شدیم»."


کتاب ولایت فقیه امام خمینی در حالی که انتشار و توزیع آن در ایران ممنوع بود و ساواک با افرادی که این کتاب را داشتند، برخورد می‌کرد، بین مبارزان انقلابی، طلبه‌های علوم دینی و دانشگاهی‌ها دست به دست می‌شد و موضوع آن مورد بحث و گفتگو قرار می‌گرفت.

پس از مدتی مباحث ارائه‌شده توسط امام خمینی در جلسات درس ولایت فقیه، مدون و در کتابی با همین عنوان منتشر شد. توزیع این کتاب محدود به حوزه‌های علمیه نماند و در محافل و مجامع دانشگاهی نیز دست به دست شد و مورد بحث قرار گرفت. توزیع و در اختیار داشتن کتاب ولایت فقیه در ایران ممنوع بود، اما بسیاری از مبارزان آن کتاب را در اختیار داشتند و به مطالعه و بحث و گفتگو درباره موضوع ولایت فقیه پرداختند.

کتاب ولایت فقیه را باید مهمترین کتاب تاریخ سیاسی یک قرن اخیر دانست که نقش مهمی در هدایت مبارزات سیاسی مردم ایران و مبارزان داشت و پس از پیروزی انقلاب مورد رجوع نویسندگان قانون اساسی و اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی قرار گرفت.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: هواپیمای اوکراینی سردار سلیمانی انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا رژیم پهلوی قانون اساسی امام خمینی ولایت فقیه عراق جمهوری اسلامی ایران حوزه علمیه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۱۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری مردم جهان شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر کرمانشاه گفت : باید تقوای الهی را سرلوحه کار خود قرار دهیم، زیرا خداوند شاهد اعمال و رفتار ما است و یاد خداوند را باید همواره در نظر داشته باشیم.

امام جمعه کرمانشاه گفت: ۲۵ شوال سالروز شهادت امام صادق (ع) است که ایشان رئیس مذهب جعفری هستند و نهضت علمی امام صادق (ع) در قرن‌های متمادی به سبب تلاش و مجاهدت‌های این امام بزرگوار است و ایشان ۴ هزار شاگرد داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری تصریح کرد: این نهضت علمی چنان دارای اهمیت است که علمای وقت آن را با نهضت امام حسین (ع) مقایسه کردند و برخی آن را بزرگ‌تر از نهضت عاشورا دانستند و امام صادق (ع) ادامه‌دهنده راه پدر بزرگوار خود امام باقر (ع) بودند.

وی ادامه داد: آنچه از سیره عملی امام صادق (ع) باید مورد توجه مسلمانان به ویژه شیعیان قرار بگیرد کار و تلاش است که در روز‌های گرم تابستان در حال فعالیت بودند و برای به دست آوردن روزی حلال اقدام می‌کردند تا بتوانند اهمیت موضوع را برای مردم تبیین کنند.

امام جمعه کرمانشاه بیان کرد: یکی از درس‌هایی که باید از سیره امام صادق آموخت موضوع غیرت دینی و پرهیز از حضور در مجالس دارای گناه است که بر اساس روایتی امام صادق (ع) در مجلسی که حاکمان وقت تدارک دیده بودند، حضور یافتند، اما به محض مشاهده آثار گناه مجلس را ترک کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری افزود: امروز میزبان پیکر شهید فرزین بلیان هستیم که توسط اشرار و ضدانقلاب طی روز گذشته به شهادت رسیدند و مرزبانان همواره برای امنیت و آرامش کشور جان‌فشانی می‌کنند و ان‌شاءالله که خداوند متعال به خانواده این شهید صبر و اجر عنایت کند.

وی اضافه کرد: از هفته گذشته نمایشگاه اکسپو در تهران در حال برگزاری است که ۷۰ کشور در آن حضور یافته‌اند و فرصت‌های تجاری، صادرات و سرمایه‌گذاری کشورمان را به نمایش گذاشته که می‌تواند در جهش تولید و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم تأثیرگذار باشد و چنین رویداد تحول‌سازی می‌تواند اقتصاد کشورمان را رشد دهد.

امام جمعه کرمانشاه عنوان کرد: باید ارتباطات اقتصادی به ویژه با کشور‌های آفریقایی که منبع بسیاری از مواد ارزشمند اولیه هستند بیشتر شود و از رئیس جمهور و وزاری اقتصادی باید برای برگزاری چنین رویداد‌هایی تشکر و قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری با اشاره به خیزش دانشجویان آمریکا در اعتراض به جنایات رژیم منحوس صهیونیستی، گفت: ایستادگی مردم ایران بر موضع حق و حقیقت منشأ این شد که شاهد بیداری مردم جهان باشیم که مشاهده می‌کنیم چطور آزادی‌خواهان جهان و اساتید برجسته با اعتراض خود نظام سلطه را با چالش مواجه کرده است.

وی ادامه داد: برگزاری اعتراضات به جنایات رژیم صهیونیستی و سیاست‌های استکبار جهانی ضربه محکمی را به آمریکا و اسراییل وارد کرده و عملیات طوفان الاقصی و سپس وعده صادق ضربات محکمی را بر هیمنه پوشالی آنها وارد کرد و به‌زودی شاهد نابودی جبهه باطل خواهیم بود.

امام جمعه کرمانشاه تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران بیش از ۴۰ سال است که در مقابل سیاست استکبار جهانی مقاوم ایستاده است و دانشجویان آمریکایی باید بدانند این اعتراضات در مقابل ظلم و ستم قطعا نابودی استکبار جهانی را به همراه خواهد داشت .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • معلمان برای خدمت به علم، در امتداد نهضت امام صادق (ع) حرکت می‌کنند
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
  • مظلومیت حقوق بشر نزد افکار عمومی جهان مشخص شد
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • خطبه های نماز جمعه نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان
  • انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری مردم جهان شده است