Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@07:13:36 GMT

آغاز داوری جشنواره‌های ترویج کتابخوانی

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۲۴۷۰

آغاز داوری جشنواره‌های ترویج کتابخوانی

داوری ششمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران آغاز شد.

به گزارش  ایسنا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، ابراهیم حیدری - مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی-  گفت: فراخوان این دو رویداد ترویج کتابخوانی نیمه تیرماه منتشر شده است و داوری‌ها در دو مرحله انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مرحله نخست از میان آثار رسیده در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب قریب ۷۰ روستا به عنوان نامزد مرحله نیمه‌نهایی معرفی خواهند شد و از میان آثار و فعالیت‌های ترویجی این شمار از روستاها نهایتا ۱۰ روستا برگزیده و ۱۰ روستای تقدیری در مراسم پایانی معرفی خواهند شد. همچنین در این رقابت جایزه بخش استمرار به روستایی تعلق می‌گیرد که فعالیت‌های ترویج کتابخوانی را از ادوار گذشته تاکنون با کیفیت و به نحو موثری انجام داده است. همچنین در برنامه انتخاب معرفی پایتخت کتاب ایران در بخش نیمه‌نهایی ۲۰ شهر به عنوان نامزد و در نهایت از میان این ۲۰ شهر، پنج شهر نامزد نهایی و یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی خواهد شد.

او درباره آثار رسیده به جشنواره نیز بیان کرد: در این دوره ما شاهد افزایش کمی و کیفی مشارکت شهرها و روستاها در رویدادهای ترویج کتابخوانی بودیم. در اداوار مختلف برگزاری این جشنواره‌ها و پیش از آن فعالان ترویج کتابخوانی، مدیران فرهنگی و شهری در حوزه‌های برنامه‌ریزی فرهنگی، مستندسازی فعالیت‌ها به‌طور جدی ضعف داشتند. اما در این سال‌ها با برگزاری دوره‌های آموزشی کارگاهی برای فعالان فرهنگی، مروجان کتابخوانی، مدیران فرهنگی، شهری و همچنین نهادهای و مراکز بخش خصوصی کمک کردیم ضعف‌های موجود در این عرصه برطرف شود. با ارزیابی آثار رسیده در دوره ششم جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران شاهد رشد چشم‌گیر در زمینه برنامه‌ریزی فرهنگی و همچنین مستندسازی فعالیت‌ها و اقدام‌ها هستیم. این اتفاق متاثر ار برگزاری جشنواره‌های یادشده است.

دبیر این جشنواره‌ها همچنین گفت: تنوع در آثار و برنامه‌های رسیده، همچنین الگوبرداری شهرها از یکدیگر، رشد و تعالی ایده‌های خلاقانه در ترویج کتابخوانی، استمرار فعالیت‌ها و برنامه‌های کتابخوانی و انجام فعالیت‌های متعدد فرهنگی و هنری با محوریت کتاب و کتابخوانی از دیگر تاثیرهای این رویداد است و بازتاب آن را به وضوح می‌توان در آثار رسیده دید. همچنین نکته مهم دیگر طراحی و تدوین برنامه‌های مشترک فرهنگی با همکاری نهادهای فرهنگی و اجرایی شهری و نیز جلب و مشارکت‌های مردمی و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی از دیگر وجوه مثبت و موثر برنامه‌های این دوره از رویدادهای یادشده است. عملا این برنامه‌ها منجر به هم‌افزایی نهادی فرهنگی و شهری اعم از مسئولان اداره‌های فرهنگی و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها با شهرداری شده است. چالش عمده جزیره‌ای عمل کردن در حوزه فرهنگ در سطح شهرها و روستاها تا حد بسیار زیادی مرتفع شده است و تمام گروه‌های ذی‌نفع اعم از شهرداری، دهیاری، فرمانداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهادهای متولی امور دینی و مذهبی، بخش خصوصی و فعالان فرهنگی و تشکل‌های مردم‌نهاد با چشم‌اندازهای مشترک و مسنجم و مدون در شهر و روستا با محوریت کتاب فعالیت‌های مختلف فرهنگی را سامان می‌دهند و به انجام می‌رسانند. فهرست‌وار می‌توان به رشد برنامه‌ریزی مشارکتی، جذب سرمایه‌های مادی و معنوی بخش خصوصی در ترویج کتاب‌خوانی، گسترش فعالیت‌های داوطلبانه و هم‌افزایی نهادهای متعدد اشاره کرد.

حیدری همچنین متذکر شد: یکی از مهم‌ترین اهداف این جشنواره‌ها، کاهش تبعیض فرهنگی و گسترش و تقویت عدالت در زمینه زیر ساخت‌های فرهنگی بود. تا حد زیادی به این اهداف نیز دست یافته‌ایم. در چهار حوزه ایجاد، تجهیز، ترمیم و تعمیق زیرساخت‌های فرهنگی در مناطق مختلف روستایی فعالیت‌های متعددی انجام شده است. از آن جمله می‌توان به احداث کتابخانه‌های عمومی روستایی، کتابخانه مساجد و مدارس اشاره کرد و همچنین تجهیز این کتابخانه‌ها و نیز ترمیم و بازسازی شمار زیادی از آن‌ها از دیگر فعالیت‌های صورت‌گرفته در گسترش زیرساخت‌های فرهنگی در مناطق روستایی و شهری است. همچنین تامین منابع موثر و سامان‌دهی بهتر و استفاده بهینه‌تر از منابع موجود به تعمیق و عمق‌بخشی فعالیت‌های زیرساختی کتابخوانی کمک کرده است.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب پایتخت کتاب ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۲۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج

به گزارش خبرنگار مهر، سرکوت نجفی عصر پنج‌شنبه در آئین آغاز به کار دومین جشنواره ملی عکاسی که در سالن شماره ۲ پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: به منظور گرامیداشت ۶ اردیبهشت ماه روز سنه ویژه برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج تدوین و اجرا می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های شاخص این ایام برگزاری دومین جشنواره ملی عکاسی در سنندج است که امروز آئین افتتاحیه این جشنواره در نخستین روز از هفته سنه با حضور ۵۰ نفر از عکاسان برجسته برگزار شد.

نجفی افزود: این جشنواره به صورت اردو محور در یک بخش با موضوع بناهای تاریخی سنندج، مستندنگاری و طبیعت و فضای گردشگری سنندج برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج بیان کرد: عکاسان مطرح ملی و بین‌المللی برای شرکت در این جشنواره رزومه خود را از ۲۷ فرودین ماه تا سوم اردیبهشت به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند.

نجفی با بیان اینکه در بازه زمانی تعیین شده در مجموع ۲۴۷ نفر از عکاسان مطرح در کل کشور رزومه خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کردند، گفت: براساس تصمیم‌گیری تیم داوری متشکل از ۵ داوران بومی و غیربومی مطرح کشور ۵۰ نفر از عکاسان شرکت کننده که بهترین و بالاترین رزومه را ارائه کرده بودند انتخاب و در این فستیوال یک هفته‌ای با هم به رقابت می‌پردازند.

به گفته وی، ۳۵ نفر از شرکت کنندگان در این جشنواره از استان‌های مختلف، آذربایجان شرقی، ارومیه، سیستان و بلوچستان، تهران، همدان، خوزستان، اراک، مشهد، مازندران و … هستند که دارای رزومه ملی و بین المللی هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج با بیان اینکه این ۵۰ عکاس منتخب که ۱۵ نفر آنها نیز عکاسان بومی استان هستند باید در بازه زمانی ۶ تا ۱۱ اردبیهشت در محورهای مطرح شده اقدام به عکاسی کنند، افزود: بعد از داوری عکس‌ها توسط داوران مطرح، نفرات برتر با اهدای لوح و هدیه نقدی مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

نجفی با بیان اینکه این جشنواره به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج و با همکاری خانه عکاسان برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاهی از آثار برتر این جشنواره نیز در شهر سنندج دایر و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد خواهد بود.

کد خبر 6088698

دیگر خبرها

  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج
  • دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد
  • کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان