Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@08:45:58 GMT

احیای فاطمیه، احیای حق خدا است

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۳۷۳۵

احیای فاطمیه، احیای حق خدا است

گروه حوزه‌های علمیه ــ فاطمیه یعنی دفاع از ولایت و امامت و در این روز صرفاً بحث از غصب خلافت نبوده است؛ فاطمیه یعنی زمانی که به مردم اعلام کنیم در آن روز به خدا ستم و ظلم شد و از همین رو فاطمیه دفاع از خدا است.  به گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی، امروز، سوم بهمن‌ماه در دیدار جمعی از طلاب و مبلغان خراسان جنوبی که در بیت مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل‌لنکرانی در قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه تبلیغ و ضرورت آن در شرایط فعلی، بر اهمیت تبلیغ در فضای مجازی و پاسخ به شبهات  تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به رشد عرفان‌های نوظهور و ایجاد انحراف در ذهن جوانان افزود: امروز از جمله رسالت‌های مبلغین، شناخت فرقه‌های نوظهور و مکاتب جعلی مبانی و اهداف آنها و معرفی این موارد به مردم و جوانان است. این استاد حوزه از دیگر رسالت‌های مبلغین را تبلیغ صحیح دین در میان جوانان، اشاعه و نشر مبانی دینی، ارزشی، اخلاقی، اعتقادی و معرفیت برشمرد و اظهار کرد: بالاترین منبع برای نشر معارف دینی، قرآن و سخنان اهل بیت(ع) است. اگر مبلّغ از این مبانی غنی استفاده کند، قطعاً می‌تواند پاسخ‌گوی خوبی به همه شبهات اعتقادی و ... باشد. وی با بیان اینکه جامعه امروز نیازمند طلاب، روحانیون و مبلغان عالم، با اخلاق و عالم به عمل است، بیان کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که جامعه و مردم دنیا بیش از گذشته تشنه معارف الهی هستند و زمانی می‌توانیم این چنین جامعه‌ای را سیراب کنیم که خود از معارف الهی سیراب شده باشیم. آیت‌الله فاضل ‌لنکرانی بعضی از سخنان در مورد حوزه در مورد عدم رشد علمی حوزه را نادرست خواند و افزود: حوزه امروز با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. امروز حوزه علمیه در رشته‌های مختلف می‌تواند پاسخ‌گوی بسیاری از سوالات باشد، ولی این بدین معنا نیست که باید در همین اندازه متوقف شد، بلکه باید بیش از گذشته فعالیت علمی کرد تا سبب رشد نظام و جامعه شد. وی بر اهمیت پاسخگویی به مسائل و نیازهای روز از سوی حوزه تأکید و در عین حال اضافه کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های حوزه  در کنار تعلیم و تربیت و پاسخ گویی به شبهات و حرکت علمی براساس نیاز روز، تربیت عالمان و فقیه است، چون مجتهد و فقیه حقیقی کسی است که به مرحله دین‌شناسی رسیده است و اساساً معتقدیم کارشناس و دین‌شناس با قطع نظر از اجتهاد، یک معنای تسامحی و مجازی است. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اهمیت تبلیغ و استقبال مردم از مبلغان گفت: امروز بیش گذشته شرایط برای تحصیل و تبلیغ فراهم است و استقبال مردم از از مبلغان عالم و با اخلاق هم بسیار خوب است. وی یکی از رسالت‌های دیگر مبلغان را توجه و تبیین مسائل و ارکان انقلاب و احیای فاطمیه برشمرد و افزود: در گذشته  مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل بر احیاء فاطمیه تأکید فراوان داشته و خودش هم قدم‌های برداشت و امروز از آن قضیه 3 دهه می‌گذرد و لازم است حتی بیش از گذشته برای برگزاری آن تلاش کرد. عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: فاطمیه یعنی فریادهایی که حضرت فاطمه(س) برای دفاع از اسلام زد؛ آن روزی که پیامبر گرامی اسلام(ص) به رحمت خدا رفت، حضرت زهرا(س) دست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را گرفت و در خانه مهاجرین و انصار رفتند و فرمودند: «انصروا الله» یعنی خدا را یاری کنید! یعنی خدا است که امیرالمؤمنین(ع) را بعد از پیامبر حاکم و ولی قرار داده است. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه حکم خدا در حلال و حرام با حکم او در اصول اساسی اسلام قابل مقایسه نیست، ابراز کرد: خدا فرمود: حاکم جامعه اسلامی بعد از رسول اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع) باشد و حضرت زهرا(س) نیز فریاد زد که چرا با حکم خدا مخالفت می‌ کنید؟ چرا با حکمی مخالفت می‌‌کنید که تا روز قیامت آثار بدی خواهد داشت؟.   آیت‌الله فاضل ‌لنکرانی افزود: فاطمیه یعنی دفاع از ولایت و امامت و صرفاً بحث غصب خلافت نبوده است، بلکه فاطمیه یعنی زمانی که به مردم اعلام کنیم در آن روز با خدا ستم و ظلم شد، از این رو فاطمیه دفاع از خدا است. وی در ادامه عنوان کرد: خداوند متعال به حضرت زهرا(س) یک عنایت خاصی دارد و به ایشان علم مخصوصی داده است و علت اینکه اسم ایشان فاطمه قرار داده شده، این است که ایشان از بدو تولد از جهل و گمراهی بریده شده و عالمه است. این استاد حوزه با اشاره به اینکه افتخار حضرت فاطمه(س) صرفاً دختر پیامبر بودن نیست، یادآوری کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) گاهی دست دخترشان را می‌‌بوسید و می‌‌فرمود: «من به امر خدا دست فاطمه(س) را می‌‌بوسم»؛ بعد از سه دهه‌ای که فریاد احیای فاطمیه از مراجع بلند شد، چقدر کتاب در باب مقامات حضرت زهرا(س) نوشته شده که خود حوزه‌های علمیه نیز از آن بی‌خبر بودند. آیت‌الله فاضل ‌لنکرانی بیان کرد: منابع و کتب آماده است و ما هرگز قصد اختلاف بین شیعه و سنی نداریم، بلکه اینها حقایقی است که در کتب خود آنها آمده و ما ضمن رعایت وحدت و ضمن تأکید بر حفظ برادری با اهل سنت، اساس اسلام را مطرح کنیم، به همین جهت حضرت زهرا(س) می‌‌تواند محور وحدت باشد، چون ایشان نیز غیر از خدا حرف دیگری نمی‌زد. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا فاضل فاطمیه احیاء

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۳۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت تاریخ از کارنامه روحانیت

حضرت امام‌خمینی (ره) با توجه به شرایط سیاسی ــ اجتماعی ایران، از همان اولین روز‌های حضورشان در حوزه علمیه قم و خصوصا پس از پاسخ‌نگرفتن اعلامیه معروف‌شان درسال۱۳۲۳ که برای برانگیختن مردم مسلمان علیه رژیم شاه صادر شده بود، به این نتیجه رسیدند که پرورش و تربیت طلاب، روحانیون و مدرسین آگاه و مبارز برای این حوزه می‌تواند بستر مناسب رشد اسلام و شناساندن صحیح آن به توده‌های مردم باشد؛ مردمی که پس از شناخت اسلام آن‌گونه که هست، قطعا به رهبری روحانیت مبارز، علیه رژیم ستم‌شاهی و اربابان غربی‌اش قیام خواهند کرد و پایه‌های ظلم و جور را برخواهند انداخت.

به همین علت همان‌طور که در سند ساواک هم آمده بود، امام در حوزه به تدریس فلسفه و فقه و اصول و اخلاق و تالیف مشغول گردیدند و از محضر ایشان روحانیون بسیاری برخوردار شده و درس گرفتند، روحانیون و طلابی که هریک بعد‌ها از مبارزین و انقلابیون فعال در پیشبرد نهضت و انقلاب اسلامی بودند. امام از سال‌ها قبل درس اخلاق را به منزله مدرسه‌ای برای آماده‌ساختن طلاب جوان جهت مبارزه پیگیر و خستگی‌ناپذیر شروع کرده بودند و از این راه به سایر طبقات و اقشار اجتماعی نیز آگاهی سیاسی می‌بخشیدند.

درواقع دیدگاه‌های سیاسی خود را در این درس‌ها مطرح می‌کردند. بسیاری از روحانیون مبارز ازهمین کلاس اخلاق حضرت امام، درس مبارزه و انقلاب را آموختند و بعد از آن وارد عرصه نهضت شدند. در شرایطی که اهم فعالیت حضرت امام‌خمینی (ره) درسال‌های مابین۱۳۰۰هجری شمسی که به حوزه علمیه قم آمدند وتحصیل خود راپی گرفتندتا۱۳۴۰ که به‌طورعلنی وارد مبارزات سیاسی شدند، پیرامون فراگیری و تدریس علوم مختلف اسلامی و فقهی و تربیت و پرورش شاگردان و روحانیون وطلاب مبارز می‌گذشت؛ یعنی مبارزه ریشه‌ای و مبتنی بر پایه‌های محکم ایدئولوژیک، آگاهی‌های تاریخی ــ اجتماعی و سیاسی، اما در همان دوران هم از موضعگیری‌های سیاسی در موارد تعیین‌کننده غافل نبودند.

در طول نهضت ملی شدن صنعت نفت، امام بیشتر به پیگیری مسائل حوزه و کار تدریس و تالیف و مشاوره با آیت‌ا... بروجردی و تقویت دستگاه مرجعیت مشغول بودند. ایشان در اندیشه اصلاح حوزه بودند، اگرچه در کنار آن سال‌های پرحادثه‌ای می‌گذشت؛ جنجال قرارداد کنسرسیوم، درگیری‌های حزب توده، ترور‌ها و اختلافات جناح‌های ملی و مذهبی نهضت و... ولی به‌دلیل عدم همراهی آیت‌ا... بروجردی با آیت‌ا... کاشانی، حوزه علمیه قم و روحانیونش تقریبا از این جریانات به دور بود.

امام خمینی (ره) و ولایت 
حضرت امام‌خمینی (ره) با توجه به تجارب تاریخی اسلام خصوصا در تاریخ معاصر و مبارزات موثر علما و روحانیونی همچون مرجع تقلید میرزای شیرازی در نهضت تنباکو و ملا محمدکاظم آخوند خراسانی و آیات دیگر در نهضت عدالت‌خانه و انقلاب مشروطیت، همچون سیدجمال‌الدین اسدآبادی دریافته بودند مبارزات مردم مسلمان ایران علیه استبداد و استعمار تنها در زمانی به نتیجه خواهد رسید که از بنیانی دینی برخوردار بوده و با رهبری و هدایت روحانیت و به‌خصوص مرجعیت اسلام انجام پذیرد. طبعا آن روحانیتی که بتواند مردم مسلمان را هدایت کرده و درعین‌حال از تفکر عمیق دینی و پشتوانه علمی اسلامی نیز برخوردار باشد، بایستی در حوزه‌های علمیه تربیت می‌شد و از دریای علم و معرفت اسلامی سیراب می‌گردید. 

پس نخستین شرط تربیت چنین روحانیتی، رشد و بقای حوزه علمیه قم در مقابل سیل بنیان‌کن تهاجم فرهنگی استعمارگران و فشار و زور رژیم پهلوی بود که از زمان تاسیس، بنا به اساس طرح صهیونیستی بنیادگذاری‌اش، انهدام حوزه‌های دینی را در دستورکار خویش قرار داده بود. در شرایطی که برنامه‌های ضداسلامی و سرکوب و اختناق رضاخانی، حوزه علمیه قم را به نهایت ضعف رسانده و در آستانه اضمحلال قرار داده بود، امام ضرورت حضور مرجعی جامع‌الشرایط را برای مرجعیت عامه و ریاست حوزه علمیه قم احساس می‌کردند.

ضرورتی که پس از درگذشت آیت‌ا... العظمی حاج‌شیخ‌عبدالکریم حائری‌یزدی، تقریبا بدون پاسخ مانده بود و حضور مراجع ثلاث یعنی آیت‌ا... سیدمحمد حجت و آیت‌ا... سیدصدرالدین صدر و آیت‌ا... سیدمحمدتقی خوانساری نتوانسته بود وحدت حوزه را دربرابر هجوم بی‌امان دشمنان دین و کشور حفظ نماید. امام بحق می‌دانستند که با حوزه‌ای متزلزل، آسیب‌پذیر و ضعیف نمی‌توان با توطئه‌های اسلام‌زدایی استعمار و رژیم شاه مقابله نمود و فقیه جامع‌الشرایط، باشهامت و آگاهی را می‌طلبد تا با تبدیل آن حوزه علمیه آشفته به پایگاهی استوار برای پرورش اندیشمندانی وارسته و اسلام‌شناسانی فرهیخته و پاکباز، کانون گرم نهضت اسلامی را جهت رویارویی با خطر‌هایی که اسلام و استقلال کشور را تهدید می‌کند، برپا سازد.

از همین رو بود که حضرت امام (ره) درسال۱۳۲۳ به‌عنوان یکی از شخصیت‌های مطرح حوزه علمیه قم، برای یکپارچه کردن حوزه تحت‌زعامت مرجعی واحد، در دعوت آیت‌ا... بروجردی به قم نقش اصلی را ایفا کردند و پس از درگذشت آیت‌ا... سیدابوالحسن اصفهانی (مرجع تقلید شیعیان در کاظمین) در۱۳آبان۱۳۲۵ و حاج‌آقا حسین قمی‌طباطبایی (سرپرست حوزه علمیه نجف) در ۱۷ بهمن همان سال، بیشترین تلاش را جهت مرجعیت عامه آیت‌ا... بروجردی به عمل آوردند. سابقه مبارزاتی آیت‌ا... بروجردی علیه رضاخان و حرکتش از بروجرد به‌منظور سرنگونی حکومت ضداسلامی رضاخان از نگاه امام پنهان نبود و این‌که خود مرحوم بروجردی به مناسبتی اظهار کرده بود: «من هرگز در قبال خلافکاری‌ها و قانون‌شکنی‌های دستگاه حاکمه ساکت نمی‌نشینم.» 

وهمین موضوع به زندان افتادن ایشان منجر شد، مد نظر امام قرار داشت. ازهمین رو حضرت امام (ره) اطمینان داشتند حضور آیت‌ا... بروجردی در صدر حوزه علمیه قم می‌تواند وحدت و یکپارچگی لازم را در حوزه علمیه قم پدید آورده، قوام و استحکام لازم را به آن ببخشد و در برابر هجمه شاه و اعوان و انصارش بیمه‌اش سازد. امام‌خمینی (ره) در تمام دوران زعامت آیت‌ا... بروجردی بر حوزه علمیه قم، کوشش فراوانی به خرج دادند که علی‌رغم موانع و دشواری‌های متعددی که پیرامون آیت‌ا... بروجردی قرار داشت، حقایق را به گوش آن مرحوم برسانند، اوضاع و شرایطی را که در کشور جریان دارد و نقشه‌های گوناگونی که از سوی رژیم شاه و اربابان خارجی‌اش علیه اسلام و استقلال ایران طرح می‌شود را به ایشان اطلاع دهند و تا آنجا که ممکن است او را از جریان امور آگاه سازند.

آیت‌ا... بروجردی نیز به نظرات و پیشنهادات امام توجه می‌کرد و به ایشان اعتماد و اطمینان ویژه‌ای داشت و در مواقع حساس با امام تماس گرفته و مشورت می‌کرد. حاج‌آقا روح‌ا... (عنوانی که امام در آن زمان در حوزه علمیه به آن معروف بودند) به مثابه نماینده و مشاور سیاسی آیت‌ا... بروجردی، یکی از مورد اعتمادترین علمای حوزه نزد ایشان به‌شمار می‌آمدند. چنانچه بار‌ها از سوی آیت‌ا... بروجردی به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار به ماموریت‌های مهمی رفتند ازجمله هنگامی که رژیم قصد برپایی مجلس موسسان و تغییراتی در قانون‌اساسی همچون تفویض اختیار انحلال مجلسین به شاه را داشت، حضرت امام به‌عنوان نماینده آیت‌ا... بروجردی علاوه‌براین‌که با منوچهر اقبال، نخست‌وزیر وقت دیدار نمودند، ماموریت یافتند با شاه ملاقات کرده و نگرانی‌های حوزه علمیه قم را از این تغییرات اعلام کنند. حتی در سفری که آیت‌ا... بروجردی به مشهد داشت، امام را به‌جای خود، مسئول اداره حوزه کردند، درحالی‌که افراد مسن‌تر و معروف‌تری همان زمان در حوزه علمیه قم حضور داشتند.

سندی از ساواک نشان می‌دهد که وقتی خبرنگار مجله ترقی در سال ۱۳۳۱ (دوران صدارت دکتر مصدق) سراغ آیت‌ا... بروجردی می‌رود تا از ایشان درباره کشته‌شدگان تظاهرات همان سال بپرسد، آیت‌ا... بروجردی در پاسخ اظهار می‌دارد که بروید از نماینده رسمی من، آیت‌ا... خمینی سؤال کنید که خبرنگار نشریه یادشده با حضرت امام تماس می‌گیرند. امام ضمن این‌که در آن شرایط و علی‌رغم تاکید آیت‌ا... بروجردی بر کناره‌گیری از مسائل سیاسی، جهت حفظ وحدت حوزه علمیه قم تحت زعامت مرجعیتی واحد، نهایت سعی خود را برای حفظ احترام و روش‌های آیت‌ا... بروجردی مبذول می‌داشتند، اما درعین‌حال به‌دنبال برنامه درازمدت خویش جهت سامان‌یافتن حوزه علمیه قم در سال ۱۳۲۸ با همراهی برخی دیگر از مدرسین حوزه، طرح اصلاح حوزه را با هدف ایجاد نظم و تشکیلات، به آیت‌ا... بروجردی ارائه کردند که به علت مخالفت برخی از اطرافیان ایشان، به انجام نرسید. 

اما سؤال مهم که اغلب در ذهن برخی پرسشگران مطرح می‌شود، آن است که چرا امام‌خمینی (ره) در دوران حیات آیت‌ا... بروجردی، نهضت خود را آغاز نکردند (چنانچه نخستین موضعگیری‌های علنی سیاسی امام علیه رژیم شاه پس از وفات آیت‌ا... بروجردی اعلام می‌شود). چرا علی‌رغم ناسازگاری برخی مواضع سیاسی و اجتماعی امام‌خمینی با آیت‌ا... بروجردی، هیچ‌گاه آن مواضع را آشکار نساختند.

منبع: جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • افتتاح بخش بیماران نیازمند به مراقبت‌های خاص در همدان
  • فال حافظ امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • اشتغال‌زایی ۳۵۰ میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • فال حافظ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • سپاه برای برطرف کردن مشکلات لرستان در کنار دولت ایستاده است
  • نوسازی مرجعیت
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت