Web Analytics Made Easy - Statcounter

  پیشدادفر در سال ۱۳۲۸ در آبادی درتوجان به دنیا آمد و پدرو مادرش از اهالی این روستا هستند.

وی زمانی که مدرسه می‌رفت ساکن بندرعباس بود و در شهر درس می‌خواند و با شروع تابستان در روستا و در باغ و نخلستان‌های درتوجان روزهای نوجوانی خود را با ترسیم آینده‌ای زیبا سپری می‌کرد. تا اینکه سال ۴۶ دیپلم گرفت.

پیشدادفر به رغم معلولیت جسمی در نویسندگی زبردست و دارای طبعی سلیم است و به گفته خودش؛ در سال ۱۳۴۷ از طریق یک برنامه تلویزیونی از مکتب نجوا فرهنگ مردم را فراگرفته و به صورت افتخاری به گردآوری فرهنگ شفاهی مردم درتوجان مشغول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر هرمزگانی که از سال ۱۳۴۷ وارد صدا و سیمای مرکز خلیج فارس شد تا سال ۱۳۵۹ در این مرکز مشغول به کار بود و بعد نیز بازنشسته شد.

از تالیفات وی که عمدتا بر پایه روایات شفاهی است می‌توان به "فرهنگ مردم درتوجان" اشاره کرد که سال ۸۰ چاپ شد و جلدهای یک تا پنج آن نیز مربوط به افسانه‌های مردم ایران زمین در فرهنگ درتوجان(جلد یک تا چهار برای کودکان، جلد پنجم برای نوجوانان) و جلدهای شش و هفت آداب و رسوم و واژه‌ها را دربر می‌گیرد.

کتاب«فرهنگ مردم درتوجان» در مجموع در ۷جلد چاپ شده و به موضوع‌هایی شامل، آداب و رسوم مردم درتوجان، مسابقه کوها و گیاهان منطقه و روش استفاده، بیماری‌ها و روش درمان، بازی‌ها و دست نوشته‌های نجوا پرداخته است.

آزادگان و آیین جهانداری گزیده‌ای از اشعار فردوسی از دیگر آثار فرخنده پیشدادفر است.

کتاب‌های وی به دو گویش نوشته شده‌اند و مرجع خوبی برای دانش‌جویان و دانش‌آموزان  محسوب می‌شوند.

پیشدادفر با دلیل علاقه زیاد به تاریخ اجتماعی استان هرمزگان به خصوص درتوجان در سال‌های ۷۶ و ۸۱ تعداد ۳۹ قلم اشیاء مردم‌شناسی مربوط به درتوجان را به معاونت میراث فرهنگی استان اهدا کرده است.

درتوجان منطقه‌ای در ۵۰ کیلومتری شرق بندرعباس بین حسنلنگی و بخش تخت واقع شده  است.

آبادی درتوجان تابستان در ماه‌های مختلف، هوای مختلف دارد در چله اسد یا از نیمه سرطان تا نیمه‌های اسد هوا مرطوب و فوق‌العاده گرم است.

در اواخر مردادماه و اوایل شهریور باد شدیدی از شمال می‌وزد که شاخه‌های نخل‌ها را می‌شکند و به باد آخر معروف است در زمستان نیز باد از سمت شمال زیاد می‌وزد و به ناشی معروف است.

مردم درتوجان از چند طایفه تشکیل شده‌اند که معروف‌ترین آنها مزاجانی است و زبان آنها فارسی نزدیک به لهجه شیرازی و لباس نیز مانند فارس‌هاست.

همگی عشایر و از نواحی جنوب فارس با دام‌های خود به شرق بندرعباس مهاجرت کرده و در اینجا ساکن شده‌اند، مزاجانی خود می‌گویند که از خوانین مزاجان بوده‌اند و بعد از تصرف قلعه مزاجان کوچ کرده‌اند.

زندگینامه کوتاهی از فرخنده پیشدادفر؛ پژوهشگر حوزه مردم‌شناسی هرمزگان در کتاب «در یاد ماندگان دیار ما»؛ شرحی بر احوال مشاهیر فرهنگی هنری هرمزگان توسط ماندانا سایه‌بانی چاپ شده است.

در این کتاب ‌هم‌چنین زندگینامه مهین بانو شکیبا؛ نخستین بانوی داروساز بندرعباس در کتاب «در یاد ماندگان دیار ما»؛ روایت شده است.

در کتاب در کتاب «در یاد ماندگان دیار ما» اسامی دیگر بانوان موفق استان هرمزگان در حوزه‌های شعر و ادبیات معرفی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به "فرخنده پیشدادفر" بانوی معلول جسمی موفق در حوزه‌های نویسندگی و پژوهشگری فرهنگی و اجتماعی"، پروانه بیابانی یکی از معروف‌ترین زنان شاعران خطه هرمزگان، مرحومه مریم بهنام پیشکسوت و از مفاخر فرهنگی و مرحومه فاطمه دژگانی"محقق و نویسنده قشمی اشاره کرد.

سخنوران هرمزگان؛ از دیروز تا امروز کتابی دیگر ماندانا سایه‌بانی است که در سال ۹۶ به چاپ رسیده  و در این کتاب سرگذشت شاعران و مشاهیر در استان هرمزگان را برای مخاطبان به رشته تحریر درآمده است.

کتاب سخنوران هرمزگان؛ از دیروز تا امروز  در ۳۵۰ صفحه و در هزار نسخه به چاپ رسیده است.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده است ۱۰۷ شاعر و مشاهیر از قرن‌های هفتم تاکنون ساکن در استان هرمزگان را معرفی کند.

برچسب‌ها تاریخ شفاهی هرمزگان نویسنده شعر و ادب فارسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تاریخ شفاهی هرمزگان نویسنده شعر و ادب فارسی تاریخ شفاهی هرمزگان نویسنده شعر و ادب فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۸۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 

به مناسبت روز جهانی کارگر، نشست خوانش و تحلیل کتاب «خاک کارخانه» اثر شیوا خادمی، روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، توسط موسسه فرهنگی هنری حقوق و هنر با حمایت موسسه پژوهش تعالی حقوق از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در این برنامه که ورود برای عموم آزاد و رایگان است، وحید آگاه (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) طراح و دبیر رویداد، در مورد ابعاد حقوقی مطرح در تحولات مربوط به این کارخانه، سخن می‌گوید. شیوا خادمی (عکاس و نویسنده کتاب) از تجربه پنج سال پژوهش در مورد این کتاب توضیحاتی را ارائه می‌دهد و خسرو معصومی (نویسنده و کارگردان سینما) از تجربه ساخت فیلم در فضاهای مختلف کارخانه و خاطرات خود به عنوان یکی از فرزندان کارگران کارخانه بیان می‌کند. نوید پورمحمدرضا (نویسنده و پژوهشگر مطالعات شهری) نیز از تاثیر کارخانه بر بهشهر و خرده فرهنگ‌هایی که‌ به واسطه کارخانه شکل گرفته، سخن می‌گوید. همچنین، الهام کردا (بازیگر تئاتر و سینما) بخش‌هایی از کتاب را برای حاضران قرائت می‌کند.

"خاک کارخانه" ثبت تجربه‌های ناشنیده‌ترین حلقه‌های زنجیره کار در ایران، تاریخ شفاهی یک صنعت و روایت یک مکان است از زبان زنان و مردانی که شورمندانه محیط کارشان را دوست داشته‌اند و با تعطیلی آن، طعم فقدانی بزرگ را چشیده‌اند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899019

دیگر خبرها

  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها