Web Analytics Made Easy - Statcounter

میزان بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ترتیب ۱۳۴ و ۱۲۸ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر است در حالی‌ که متوسط جهانی بروز سرطان در مردان و زنان به ترتیب ۲۰۵ و ۱۶۵ نفر است؛ بر این اساس بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، عباس نیازی جراح سرطان روز پنجشنبه افزود: سرطان‌های پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ در مردان، سرطان سینه، پوست، روده بزرگ و معده شایع‌ترین سرطان ها در زنان است که البته این نوع سرطان ها با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم، قابل پیشگیری است و چنانچه در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، درمان آن‌ها آسان‌تر بوده و امکان بهبودی بیماران بسیار بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: در حال حاضر به‌ طور کلی تعداد افرادی که به علت سرطان فوت می‌کنند نسبت به سه دهه پیش، کاهش‌یافته و نیمی از افرادی که امروز تحت درمان سرطان هستند، پنج سال زنده خواهند بود و بیش از ۴۰ درصد آن‌ها، بعد از ۱۰ سال هنوز زندگی می‌کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: متوسط میزان بقای ۱۰ساله برای سرطان، دو برابر ۳۰ سال گذشته شده و مهم‌ترین دلیل بهبود در بقای بیماران علاوه بر درمان‌های مؤثر، افزایش آگاهی مردم و بهبود روش‌های تشخیص زودهنگام سرطان‌ها است.

نیازی با بیان اینکه آموزش،ترویج تشخیص زودرس و انجام غربالگری از برنامه های تشخیص سرطان است، گفت: تشخیص زودهنگام آن است که اگر این علائم را در خود پیدا کردیم به‌سرعت به پایگاه سلامت یا مراکز درمانی مراجعه کنیم، این مراکز، در صورت مهم بودن علائم، فرد را برای اقدامات تشخیصی کامل‌تر به مراکز مجهزتر معرفی خواهند کرد.

وی اضافه کرد: غربالگری به این معناست که در افرادی که هیچ علامت هشداردهنده‌ای برای سرطان ندارد، اما به دلیل شرایط جنسی یا سن در معرض سرطان هستند، اقدامات تشخیصی انجام دهیم، غربالگری بخشی از برنامه تشخیص زودرس سرطان بوده و به معنی شناسایی بیماری احتمالی ناشناخته با استفاده از معاینه و آزمایش‌های ساده در افرادی است که هنوز علامتی از بیماری ندارند.

نیازی افزود: در حال حاضر روش‌های غربالگری فقط برای بعضی سرطان‌ها انجام می‌شود و در صورتی‌که بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت، به اهمیت تشخیص زودهنگام و انجام اقدامات غربالگری سرطان پایبند باشند، نتیجه کار بهبود یافته و شاهد کاهش چشمگیری در اتلاف منابع خواهیم بود.

وی ادامه داد: اغلب در مراحل اولیه سرطان، علائمی وجود دارد که توجه به آن‌ها به‌ویژه در افرادی که سابقه فردی یا خانوادگی سرطان دارند، به تشخیص زودهنگام سرطان کمک می‌کند، آشنایی با این علائم و مراجعه به‌موقع به پزشک، اقدامی مهم و کلیدی است.

نیازی تاکید کرد: ابتلای به سرطان در اقوام درجه‌ یک، تغییر در خال‌های پوستی، زخم‌های بدون بهبودی در طی دو هفته، توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی، اختلال بلع یا سوءهاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست جدید، خونریزی غیرطبیعی ادرار، مدفوع، تغییرات در نوک سینه، کم اشتهایی یا کاهش وزن بی‌دلیل از علائم سرطان است اما چنانچه سرطان‌های شایع در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، درمان آن‌ها بسیار موفق آمیز تر خواهد بود براین اساس هیچ‌گاه از ترس احتمال تشخیص سرطان، از مراجعه به پزشک خودداری نکنید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مکانیسم ماشه اجلاس داووس علی دیواندری اکبر طبری حسن دیاب سیلاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا احمد حمزه سرطان بیماری سرطان وزارت بهداشت آمار متوسط جهانی سبک زندگی پیشگیری مکانیسم ماشه اجلاس داووس علی دیواندری اکبر طبری حسن دیاب سیلاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا احمد حمزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۹۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی

روح الله سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مدیریت درمان دارای ۱۲ آزمایشگاه تشخیص طبی فعال در ۳ بیمارستان، یک پلی کلینیک و ۸ درمانگاه است و در این آزمایشگاه‌ها ۶۰ نیروی متخصص در رشته‌های علوم آزمایشگاهی به ارائه خدمت به بیمه‌شدگان اشتغال دارند.

وی افزود: در سال گذشته در بخش بستری و سرپایی برای حدود ۳۳۰ هزار مراجعه بیش از یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت تشخیص طبی در آزمایشگاه‌های مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی استان به‌صورت رایگان به بیمه‌شدگان ارائه شده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی گفت: آزمایشگاه‌های مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان مرکزی به انواع وسایل تشخیصی در زمینه‌های مختلف از جمله کشت میکروبی، هورمون‌شناسی، تشخیص مولکولی، بانک خون، بیوشیمی، خون‌شناسی مجهز هستند و تقریباً تمامی آزمایش‌های تشخیصی طبی عمومی و برخی تخصصی در این آزمایشگاه‌ها قابل ارائه و انجام است.

وی افزود: چنانچه به عللی امکان ارائه برخی خدمات معدود در آزمایشگاه‌های ملکی این سازمان مقدور نباشد، از طریق مراکز طرف قرارداد قابل انجام است.

سهرابی بیان کرد: آزمایش‌های تشخیص طبی در ۹ مرکز درمانگاهی، مطابق سطح‌بندی خدمات آزمایشگاهی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان به‌عنوان متولی نظام سلامت انجام می‌شود و در ۳ بیمارستان نیز تقریباً تمامی آزمایشات موردنیاز برای سیر درمان بیماران قابل انجام است و برای ارائه این خدمات از بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی هیچ وجهی دریافت نمی‌شود.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در بخش درمان غیرمستقیم نیز با بیش از ۹۰ آزمایشگاه در بخش خصوصی و دولتی طرف قرارداد هستیم که خدمات آزمایشگاهی را حسب تشخیص پزشک و در قالب تعهدات بیمه‌های پایه که از سوی شورای عالی بیمه تعریف شده به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و سایر افراد تحت پوشش این سازمان ارائه می‌کنند.

کد خبر 6086749

دیگر خبرها

  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها