Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی عسکر نجفی در جمع روسای آموزش و پرورش سراسر استان در شیراز، گفت: مدرسه محوری راهکاری است که می‌تواند موجب رفع تمرکز در آموزش و پرورش و بهبود امور در نظام تعلیم و تربیت شود و اساس این کار به دست مدیران توانمند است.

او با اشاره به مشکلاتی که گربیان آموزش و پرورش را گرفته‌اند، گفت: اینکه مشکلات آموزش و پرورش ۷۰ سال است پا برجاست در این راستا یک تحلیل و نظری است که بنا بر آن باید نقش خود را در حل مشکلات آموزش و پرورش از نقش یک مدیر آموزشی یا پرورشی به نقش یک رهبر آموزشی و پرورشی تغییر دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نجفی انگیزه بخشی به تیم برای رسیدن به هدف را مهمترین وجهی دانست که یک رهبر آموزشی و پرورشی باید در دستور کار خود قرار دهد و گفت: مهمترین نقشی که یک رهبر می‌تواند داشته باشد برای اینکه پرسنل، همکاران و تیمش را برای رسیدن به هدف تهییج و تشویق کند، انگیزه دادن است.

او افزود: یکی از دلایل باقی ماندن مشکلات آموزش و پرورش بی انگیزگی‌های است که امروز در بدنه آموزش و پرورش با آن مواجه هستیم و اکنون این سوال مطرح است آیا ما توانسته‌ایم شراکایمان را به خوبی در کنار خود قرار دهیم؟ که پاسخ منفی است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در پاسخ به این سوال که شرکای آموزش و پرورش چه کسانی هستند، گفت: یک بخش، بخش حاکمیتی است که تمام دستگاه‌های اجرایی باید به آموزش و پرورش در بدنه حاکمیت کمک کنند تا به هدفش برسد.

نجفی خانواده‌ها را مهمترین شریک آموزش و پرورش معرفی کرد و گفت: قطعا بدون حضور خانواده‌ها به هیچ عنوان به هدف نمی‌رسیم و آیا امروز آن چنان که باید و شاید خانواده‌ها در کنار آموزش و پرورش ایفای نقش می‌کنند، چند درصد خانواده‌ها در فرآیند‌های نظام تعلیم و تربیت احساس مسئولیت و مشارکت می‌کنند.

او با تاکید بر نقش رسانه‌ها و نهاد‌های فرهنگی که متولیان نظام تعلیم و تربیت هستند، افزود: آیا رسانه‌ها و نهاد‌های فرهنگی که متولیان نظام تعلیم و تربیت هستند آن چنان که باید و شاید پای کار هستند؟ از طرف دیگر بخش غیردولتی و خصوصی هم مسئولند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت و در وزارت آموزش و پرورش در تحقق این موضوع در پای کار کشیدن شرکای تعلیم و تربیت باید بپذیریم چندان توفیقی نداشتیم و اگر بخواهیم مشکلاتمان به حداقل برسد باید زمینه‌های حضور آن‌ها را فراهم کنیم.

نجفی بر ضرورت تمرکززدایی در آموزش و پرورش هم تاکید کرد و گفت: نظام متمرکزی که به اکراه تفویض اختیار و مسئولیت‌ها را واگذار می‌کند برآیند تمام اقداماتی که انجام داده این شده که نظام متسلط، خشک و مقاوم در برابر تحولات باشد لذا مدرسه محوری راهکاری است که می‌تواند موجب رفع تمرکز در آموزش و پرورش و بهبود امور در نظام تعلیم و تربیت شود و اساس این کار به دست مدیران توانمند است.

او با بیان اینکه ما در نظام تعلیم و تربیت مشتری مدار عمل نمی‌کنیم، افزود: اگر قرار باشد اقدامات و فعالیت‌های ما نهایتا منجر به رضایت عمومی شود و تربیت نسل کارآمدی را رقم بزند باید مطابق با ذوق و سلیقه مشتری‌های خود برنامه‌ها را تدوین کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: امروز با بررسی‌ها و پژوهش‌های به عمل آمده ثابت شده که از اول ابتدایی تا دیپلم بیش از ۱۲ هزار ساعت وقت صرف دانش آموزان می‌شود، اما آن چنان که باید و شاید و آن چه که باید باشد حق مطلب این است که بیش از ۸ هزار ساعت به این حضور نیاز نداریم.

نجفی افزود: وقتی این ۱۲ هزار ساعت قالبش معطوف به برنامه‌های آموزشی باشد و برنامه‌های درسی و علوم، در واقع از حوزه‌های تربیت غافل میشویم و این‌ها همه باعث شده با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنیم که بیش از چند دهه گریبان آموزش و پرورش را رها نکرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در تربیت نسل کنونی باید به خلاقیت دانش آموزان نیز توجه کرد تا بتوانند با بهره گیری ازهمه ظرفیت‌های موجود، از خلاقیت خود برای ساختن آینده‌ای روشن برای کشور استفاده کنند.

او با تاکید بر اجرای برنامه‌های منطبق بر سند تحول بنیادین به عنوان اصلی‌ترین و محوری‌ترین برنامه وزارت آموزش و پرورش گفت: باید به طبق این سند تربیت چند ساحتی، چند بعدی دانش آموزان توجه ویژه شود.

نجفی با تاکید بر اهمیت توجه به هویت ایرانی و اسلامی گفت: امروز این هویت مورد تهاجم است و دشمنان از چند جهت تلاش می‌کنند هویت ایرانی اسلامی بچه‌های ما را از آنان سلب کنند و آن‌ها را تهی و خالی کنند لذا باید آن را تقویت کنیم و در شکل گیری هویت ایرانی و اسلامی نقش داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه هیچ نهادی مثل آموزش و پرورش در هویت بخشی به فرزندان این مرز و بوم نمی‌تواند دخالت مؤثرداشته باشد، گفت: برهمین اساس بر تلاش برای بالا بردن جذب پیش دبستانی تاکید داریم، چرا ک مهمترین دوره برای شکل گیری شخصیت بچه‌ها این دوره است لذا لازم است ادارات مناطق و شهرستان‌ها تلاشی وافر داشته باشند همانگونه که ما نیز در استان تلاش‌هایی را برای کاهش پراکندگی در این حوزه و کمتر کردن مراجع تصمیم گیری در پیش دبستانی را آغاز کرده‌ایم.

نجفی در خصوص بحث انسداد مبادی بی سوادی نیز گفت: این بحث هم در ارتباط با حوزه سواد آموزی و هم در ارتباط با حوزه آموزش ابتدایی است که تاکنون کار‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام شده و امیدواریم با عنایتی که استاندار محترم دارند این قضیه نیز با جدیت پیگیری شده و اعتبارات لازم در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم با قوت این بحث را پیش ببریم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش همایش ملی هویت ایران اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۹۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش استان  با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم و گرامیداشت استاد شهید مرتضی مطهری (ره) گفت: برنامه‌های هفته معلم با نواختن زنگ سپاس معلم و شعار "همه مدیون توییم" با تجدید میثاق با شهدا و براساس روز شمار در استان اجرا می‌شود.
ولی موسوی افزود: آیین نمادین زنگ «سپاس معلم» یازدهم اردیبهشت ماه با حضور مسئولان استانی ساعت ۸ صبح در دبستان پسرانه شاهد یاسوج، نواخته خواهد شد.
وی دیدار معلمان با مقام معظم رهبری در ۱۲ اردیبهشت، نشست خبری با خبرنگاران با هدف تبیین برنامه‌های هفته معلم، برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی با حضور معلمان خلاق، ایثارگر و فداکار، تهیه مستند و کلیپ از برنامه‌های خودجوش دانش آموزان برای تکریم منزلت معلمان خود در مدارس و تهیه تیزر از افراد شاخص علمی، ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و نخبه در رابطه با معلم را، از جمله برنامه‌های هفته معلم عنوان کرد.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان ادامه داد: دیدار با خانواده‌های معلمان شهید، جانباز و ایثارگر، سخنرانی مدیرکل و روسای آموزش وپرورش قبل از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه، برپایی میز خدمت، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، مسابقات کتابخوانی از کتب استاد شهید مطهری و تجلیل از ۱۰۲ نفر از معلمان و مدیران نمونه استانی و شهرستانی را، بخش دیگری از برنامه‌های هفته معلم در استان است.
موسوی، تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در تراز انقلاب اسلامی را، از مهمترین رسالت‌های معلمان عنوان کرد و گفت: دستگاه تعلیم و تربیت در آبادانی ایران اسلامی نقش تاثیر گذاری دارند که در این راستا معلمان نقش محوری دارند.
 وی از استاد شهید مطهری به عنوان یک الگوی تمام عیار برای معلمان یاد کرد و افزود: معلمان با الگو قراردادن شهید مطهری می‌توانند به خوبی به رسالت خود عمل کنند.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه سجایای اخلاقی شهید مرتضی مطهری نیاز امروز جامعه ما است بیان کرد: این شهید گرانقدر، کار‌های عمیق فکری در حوزه تعلیم و تربیت دارد که باید بیش از هر زمان دیگری به آن توجه شود.
وی در پایان از مشارکت دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌های هفته معلم خبرداد و گفت: درهفته گرامیداشت مقام معلم ۴۰۰ برنامه در استان اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • زاهدان میزبان گردهمایی کشوری مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است