Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا دهقانی‌نیا درباره میزان کالای لوازم خانگی قاچاق گفت: در سال 97 حدودا 2 میلیارد و 200 میلیون دلار کالای لوازم خانگی به صورت قاچاق وارد کشور شده که سهم 68 درصدی از کل بازار لوازم خانگی را دارد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حمیدرضا دهقانی‌نیا درباره وضعیت لوازم خانگی موجود در بازار گفت: براساس آمار رسمی کشور که مرکز آمار و دستگاه‌های مسئول آن را تایید می‌کند، مصرف لوازم خانگی در کشور در سال 97، 3 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق برآوردهای رسمی 897 میلیون دلار آن تولید داخل، 296 میلیون دلار واردات رسمی که مجموعا یک میلیارد و 100 میلیون دلار می‌شود براین اساس حدودا 2 میلیارد و 200 میلیون دلار، کالای لوازم خانگی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که قاچاق لوازم خانگی را جذاب کرده، گردش مالی 40 هزار میلیارد تومانی بازار این کالا است. متاسفانه در طی سال‌های 90 تا 96 سهم کالای خارجی در این بازار بیش از 60 درصد بود که تبلیغات گسترده کالاهای خارجی نیز به افزایش نفوذ آن‌ها افزوده بود. ضعف کیفیت و عقب‌ماندگی کیفی کالای داخلی در سال‌های 90 تا 95 موجب شد تا این کالاها در بین مردم با استقبال کمی روبرو شود. از طرف دیگر تلاطم‌های ارزی در سال 97 موجب افزایش قیمت تولیدات داخلی شد که برخی از کارشناسان داخلی بیان می‌کردند که این افزایش قیمت منطقی نیست.

دهقانی‌نیا ادامه داد: همچنین قانون ممنوعیت واردات کالای لوازم خانگی موجب شده که شرکت‌های واردکننده برندهای خارجی برای از دست ندادن سود خود، اقدام به استفاده از روش‌های غیر رسمی برای واردات لوازم خانگی کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا افزود: حتی در کشور برخی از کالاهای لوازم خانگی به صورت غیر رسمی و اصطلاحا زیر پله‌ای تولید می‌شود و برندهای خارجی بر روی آن درج می‌شود که مجموع این‌ نوع سوءاستفاده‌ها میزان واردات کالای قاچاق را شکل می‌دهد.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که بیشترین میزان واردات قاچاق مربوط به لوازم خانگی است.

دهقانی‌نیا درباره راهکارهای مبارزه با قاچاق در بازار لوازم خانگی گفت: یکی از موضوعاتی که باید در مبارزه با قاچاق لوازم خانگی انجام شود، هماهنگی میان دستگاه‌های متولی این بازار است. ستاد مبارزه با قاچاق نمی‌تواند به اجرا وارد شود اما برای کاهش قاچاق در بازار، برنامه‌ای با عنوان  «مبارزه با قاچاق در بازار لوازم خانگی» که به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. قرارگاهی تشکیل شده که شامل کمیته‌هایی مختلفی با حضور دستگاه‌ها است و وظیفه ما هم هماهنگی بین همین دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: از خرداد 96 ثبت سفارش کالای لوازم خانگی منوط به ثبت شناسنامه کامل کالا شده است در شهریور 96 به تولیدکنندگان لوازم خانگی ابلاغ شد تا برای ثبت و نصب شناسه کالا مراجعه کنند همچنین در اردیبهشت 98 دستورالعمل تعیین تکلیف کالاهای موجود در کف بازار و موجود در انبار ابلاغ شد. از 23 مرداد 98 مهلت شناسایی و تعیین تکلیف کالاها به اتمام رسید که ما انتظار داشتیم تمامی تولیدکنندگان و فروشندگان با ما همکاری کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده برخی سودجویان از پیامک برای تبلیغات واردات کالای قاچاق گفت: امکان تشخیص این وجود ندارد که این فردی که پیامک را ارسال می‌کند به دنبال واردات به صورت قاچاق باشد از این‌رو نمی‌توان آن را پیگیری رسمی کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا خاطر نشان کرد: بنده خواهشمندم که همه دستگاه‌ها به قانون احترام بگذارند کشفیات لوازم خانگی در سال 97 ، 780 میلیاردتومان و این آمار در 8 ماهه 98 با کاهش 31 درصدی به 530 میلیاردتومان رسیده است. راهکار کشف و مقابله با کالای قاچاق این است که باید امکان شناسایی بین کالای قاچاق و غیر آن فراهم شود و در این مسیر هر حلقه باید وظیفه خود را انجام دهد.

انتهای پیام/4141/

منبع: آنا

کلیدواژه: قاچاق لوازم خانگی یخچال ستاد مبارزه با قاچاق کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۰۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود

 اول اردیبهشت ماه، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیئت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.  

براین اساس کالاهای مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف کالای چای از این لیست است.  

در این راستا کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند.  

یکی از فعالان صنعت چای گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود.  

 طاهری اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می شود.  

این فعال صنعت چای با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هریک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می شود.  

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می آورد.   

این فعال بخش خصوصی با اشاره به محدودیت های وارد شده به  صنعت چای در یکسال و نیم گذشته، گفت:  مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای که با تلاشی فوق العاده، ایجاد شده دچار خدشه نشود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۳ واحد صنفی متخلف در ورامین پلمپ شد
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!
  • خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی
  • احتکار ۳۵ میلیاردی لوازم خانگی قاچاق در اصفهان
  • افزایش قیمت لوازم خانگی در راه است؟
  • لوازم خانگی گران خواهد شد؟
  • آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان
  • قیمت لوازم خانگی ایرانی در بازار چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود