Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-05@14:17:51 GMT

چرا باید از سم آفلاتوکسین می ترسیدیم؟

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۱۴۰۹

چرا باید از سم آفلاتوکسین می ترسیدیم؟

شیما دانشمندپور متخصص تغذیه در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: آفلاتوکسین ماده ای سمی است که به صورت قارچ در طبیعت وجود دارد. این سم در محصولات غذایی انسان و دام وجود دارد و وجود آن در انواع مواد خوراکی اجتناب ناپذیر است.

دانشمندپور افزود: آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پاراسیکیسوس دو گونه از قارچ آفلاتوکسین محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کل آفلاتوکسین در جایی که غذا فاسد شده بهتر رشد می کند. خشکی نیز تولید این قارچ ها را بالاتر می برد.

این متخصص تغذیه یادآور شد: عمده آفلاتوکسین هایی که وارد بدن انسان می شوند از طریق خشکبار هستند. به عنوان مثال آجیل هایی که به اصطلاح مانده هستند درون خود سم آفلاتوکسین دارند.

وی در رابطه با سم آفلاتوکسین موجود در شیرهای تولیدی گفت: سم موجود در این شیرها از نوع آفلاتوکسین (M۱(AFM۱ است. این سم می تواند به بدن انسان هم منتقل شود.

دانشمندپور با هشدار مبنی بر اینکه مقادیر بالایی که از سم وارد بدن انسان می شود حتی می تواند کشنده باشد افزود: دمای بالا به رشد این سم در محیط کمک می کند. آفلاتوکسین در حجم بسیار بالا (120 میکروگرم در روز) سرطان زا است و سیروز کبدی را رقم می زند. این سم مقاومت بدن را نیز در برابر بیماری ها کاهش می دهد. از سویی باعث اختلال در DNA می شود که این خود باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی می شود. البته این حرف ها بدان معنا نیست که آفلاتوکسین موجود در شیرهای ایرانی الان آنقدر زیاد است که باعث می شود این بلاها سر شهروندان بیاید.

دانشمندپور ادامه داد: این میزان از آفلاتوکسین بسیار کم است اما باید تدبیری اندیشید تا همین میزان کم از این سم نیز در شیر و سایر مواد غذایی تولیدی وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: روشی برای کاهش آفلاتوکسین در فرآورده‌های لبنی وجود ندارد مثلاً پاستوریزه‌کردن شیر هیچ‌گونه تغییری بر آفلاتوکسین ندارد فقط می‌توان با کنترل خوراک دام از ورود آفلاتوکسین به فرآورده‌های لبنی جلوگیری کرد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: روش های مبتنی بر تکنولوژیک در صنایع تولید مواد غذایی می تواند اجتناب ناپذیر بودن وجود سم آفلاتوکسین را در بسیاری از مواد غذایی از بین ببرد.

هیلدا حسینی خواه / خبرنگار جام جم آنلاین

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: آفلاتوکسین سم آفلاتوکسین شیر لبنیات جام جم آنلاین اخبار حوزه سلامت تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۱۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برچسب هوشمند برای پایش مواد غذایی دریایی ساخته شد

محقق ایرانی برای پایش تازگی غذاهای دریایی با فناوری نانو و مواد گیاهی، جوهر هوشمند سبز ساخت.

به گزارش ایسنا، اسماء وردیان، محقق مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مشهد در تحقیقی جالب با استفاده از آنتوسیانین، کورکومین و نسبت بهینه آنها بر روی بستر نانوفیبرکیتین موفق به تولید جوهر و نشانگر حساس به پی‌اچ برای پایش فساد میگو با چشم غیرمسلح شد.

در این طرح جوهر هوشمند سبز از ضایعات پوسته میگو (نانوفیبرهای کیتین) و ترکیب دو رنگدانه طبیعی کورکومین و آنتوسیانین بدست آمده از گلبرگ زعفران برای پایش تازگی میگو در طول مدت نگهداری در یخچال ساخته شد. این جوهر هوشمند حتی پس از نگهداری به مدت ۶ ماه در دماهای مختلف همچنان پایدار بود.

به نقل از ستاد نانو، غذاهای دریایی به عنوان منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب غیراشباع بخش مهمی از سبد غذایی هستند. این غذاها حتی در شرایط نگهداری مناسب نیز مستعد فساد هستند و پایش تازگی آن‎ها ضروری است. برچسب‌های هوشمند با قرارگیری در محیط بسته‌بندی می‌توانند به صورت خودکار فعال شده و به مصرف‌کننده اطلاعات بصری در خصوص سلامت و تازگی محصول ارائه دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • برچسب هوشمند برای پایش مواد غذایی دریایی ساخته شد
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • کدام محصول غذایی در بازار ایران سمی است؟
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • انسان‌های غارنشین گیاهخوار بودند
  • راز لگد تاریخی آقای مو طلایی بالاخره فاش شد!
  • گرم کردن غذا در مایکروویو ممنوع/ ۵ دلیل برای استفاده نکردن از مایکروویو