از رابطه قلبی با امام زمان(عج) تا مولفههای انسانی جامعه منتظر
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۳۵۶۸
گروه فعالیتهای قرآنی ــ استاد حوزه علمیه قم در یک پژوهشی مطرح کرد: از منظر مقام معظم رهبری، رابطه با امام زمان(عج) یک رابطه قلبی است که نوعی تجربه معنوی را رقم میزند.
به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام سید مجید میردامادی عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی، امروز سوم بهمنماه، در کمیسیون تخصصی « مفاهیم و مبانی انتظار» که یکی از کمیسیونهای زیر مجموعه همایش بینالمللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای(دامت برکاته)» است، در خصوص مقاله خود با عنوان« مبانی و اصول نظریه انتظار» به نتایج بدست آمده در این تحقیق اشاره کرد و گفت: ولایت بالذات و مطلق به حق تعالی اختصای دارد و دارای اقسامی است همچنین وجود تکوینی و ولایت تشریعی ولی در هر زمان بر مبنای تداوم تکلیف ضرورت دارد و نبوت و خاتمیت صاحبالزمان و امامت امام معصوم هادی و حاکم بر مردم ثابت است طبق فرموده خدا، صاحبالزمان(عج) حجت خدا و خلیفه خدا در زمین است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه نتایج دیگری را از تحقیقات خود برشمرد و افزود: طبق سنت الهی مستضعفان وارث زمین خواهند بود و حق بر باطل پیروز میشود همچنین نظریه انتظار بر اثبات عالم غیب و ایمان به آن مبتنی است و علاوه بر آن نظریه انتظار در مقام اثبات منجی بر حجیت کتاب و سنت و حجیت ظهور آنها مبتنی است.
رابطه قلبی با امام زمان(عج)
همچنین در ادامه حجتالاسلام حمیدرضا مظاهری سیف استاد حوزه علمیه قم، در خصوص مقاله خود با عنوان « نظریه انتظار در چارچوب فلسفههای معنویتگرا» گفت: یافتههای تحقیق شامل توصیف معنویت از دیدگاه رهبری، تبیین رابطه عدالت و معنویت، رابطه معنویت و انتظار و تعریف و تحلیل مفهومی انتظار به سه مقوله اعتراض، مردمسالاری دینی و آمادگی بود.
وی افزود: از دیدگاه مقام معظم رهبری رابطه با امام زمان(عج) یک رابطه قلبی است، جنبه درونی وباطن گرایی، جنبه تجربی و شخصی انتظار و جنبه تعالی گرایانه انتظار نیز در تمام تعاریف نظریه انتظار به صورت مشترک بیان شده است.
مظاهری سیف گفت: این تجربه معنوی در اندیشه مقام معظم رهبری(مدظله) با عنوان تجربه معنوی انتظار تحلیل و نشانه شناسی میشود؛ بخشی از کدها به نظریات رقیب یا برداشتهای ناروا از انتظار مربوط میشد که در دو مقوله معنویت متحجرانه و معنویتهای نوظهور دستهبندی شدند.
حدیث افضل اعمال، یک اصل در عرصههای فردی و اجتماعی است
در ادامه این کمیسیون تخصصی، حسین اوزجان از ترکیه در خصوص مقاله خود اب عنوان « بررسی حدیث افضل اعمال انتظار فرج از دیدگاه حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظلله) گفت: اولین بار حدیث « افضل اعمال امتی انتظار الفرج» از پیامبر گرامی اسلام و آخرین بار از زبان امام حسن عسگری(ع) بیان شده است و همچنین مقام معظم رهبری بارها روی آن تاکید کردند.
وی با بیان این که این حدیث در منابع حدیثی و روایی ما نیز از هشت طریق مختلف نقل شده است، افزود: این حدیث یک جنبه عمومی دارد که در مسئله انتظار منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) مطرح میشود و علاوه بر این، در عرصههای فردی و اجتماعی نیز به عنوان یک اصل شناخته میشود.
مولفههای انسانی جامعه منتظر
در ادامه معصومه بهرامی در خصوص مقاله خود با عنوان «مولفه های انسانی جامعه منتظر در قرآن با تاکید بر آموزه های مقام معظم رهبری(دامت برکاته)» گفت: بر اساس پیشگویی قرآن کریم، جوامع اسلامی در دورهای دچار ارتدادی باطنی خواهند شد و انسانهایی با خصوصیاتی که رد قران ذکر کرده، جایگزین مرتدان میشوند.
وی افزود: تبیین صفات و ویژگیهای گروه جایگزین، امکان پیشگیری یا محدود کردن این ارتداد در اجتماع مسلمانان و پرورش انسانهای متعدد و شایسته را برای تشکیل جامعه موعود به ارمغان میآورد و بر اساس قرآن کریم مهمترین خصوصیت این افراد محبوبیت نزد خداست، آنها شایستگی و ظرفیت دریافت حب الهی را یافتهاند.
بهرامی بیان کرد: محبت متقابل بین این قوم و خداوند منشا صفات دیگر آنهاست، فروتنی با مومنان، عزتمندی در مقابل کافران، جهاد در راه خدا و هراس نداشتن از سرزنش ملامتگران، آنها را در راه رسیدن به هدف و بازگشت به ارزشهای دینی و تشکیل جامعه اسلامی موفق میکند.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا قم خبرگزاری بین المللی قرآن همایش نظریه انتظار جامعه منتظر انتظار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۳۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
آیتالله لطفالله دژکام در آئین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروههای جهادی و مراکز نیکوکاری که در تالار اجتماعات جهاد دانشگاهی شیراز به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: درود میفرستیم به روح تابناک امام راحل و شهیدان بزرگوار انقلاب اسلامی که مسیر خدمتگذاری به محرومان و بالاخص یتیمان را با بنیانگذاری کمیته امداد و مراکز خیریه مختلفی که فعال هستند و همه از تعالیم حضرت امام و علمای بزرگ دین نشأت گرفته است، برای ما مردم باز کردهاند و ما افتخار پیدا کردیم که در جامعهای زندگی کنیم که یک شهیدش ۱۵ فرزند یتیم دارد.
او افزود: گاهی یک سوال مطرح است که انقلاب اسلامی چه کار کرده است؟ فعالیتهای مختلفی را میتوان بیان کرد، اما انقلاب اسلامی انقلاب معنویت و انسانیت بود و سرفصل خدمات انقلاب اسلامی را ما باید به این بخش اختصاص دهیم.
امام جمعه شیراز بیان کرد: تحلیلگران اروپایی هم در توضیح انقلاب ایران گفتهاند که این یک حرکت معنوی بود؛ در روزگاری که جهان به قحطی معنویت دچار شده بود، مردم ما به پیروی از تعالیم قرآن کریم و فریاد پر تاثیر امام راحل مسیر معنویت را بار دیگری به روی بشر گشودند، این معنویت سوای بحث عواطف انسانی است که آن هم ممکن است بخشی از معنویت فرض کنیم، اما معنویت انقلاب اسلامی خدا، ولی خدا و تک تک انسانها را به هم ارتباط میدهد.
آیتالله دژکام در ادامه گفت: چیزی که پیشنهاد انقلاب اسلامی برای همه جهان بشریت است حاصل دعوت ۱۲۴ هزار پیامبر است و از این موضوع نباید غافل باشیم و جلسات امثال جلسات شما عزیزان، خیران، نیک اندیشان و فعالان عرصه خدمت به انسانها و نیازمندان جایی است که باید این پیام انقلاب اسلامی با یک طنین خیلی قویتر به جامعه ما و جهان پیرامون ما مخابره شود.
نماینده، ولی فقیه در استان فارس افزود: متاسفانه در سالهای بعد از انقلاب اسلامی، چون یک گفتمان عدالت خواهی در دنیا وجود نداشت و خود ما رسانه نداشتیم این بحث عدالت، رحمت، احسان و نیکوکاری نتوانست در جنبه اصلی خود که پیام انقلاب باشد نقش آفرینی کند و صرفا به نظر میآید ۴ موسسه خیریه است که کار خِیر انجام میدهند، اما این یک گوشه کار است و ما با این حرکت میخواهیم همین پیام کمیته امداد را "که آدمیت هست و هنوز انسانیت باقی است" به همه جهان بگوییم ولو با یک کار کوچک و لازم نیست حجم کار را بالا ببریم.
امام جمعه شیراز گفت: وقتی ریاست کمیته امداد کشور جناب آقای بختیاری بیان کرد ما باید دست مردم فارس را ببوسیم و قدردان آنها باشیم برای اینکه اهل خیر هستند یعنی انسانیت اینجا زنده است.
آیت الله دژکام در پایان تصریح کرد: امیدوارم این پیام با حسن سلیقه و تلاش شما بزرگواران خیراندیش جهانی شود و امام زمان (عج) از ما شیرازیها راضی باشند و خواست و علائق ما به خدمت را به بشریت طوری ارائه دهند که برای همه دنیا جلب توجه شود تا به این سمت بیایند که پیامبر گرامی اسلام فرمود " یَهدی اللّه ُ على یَدَیکَ رجُلاً خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت علَیهِ الشَّمسُ "، اگر ما بتوانیم یک نفر از جامعه بشری را به سمت کارهای نیک هدایت کنیم و با این روحیه ایمانی و معنوی که شما دارید همراه کنیم از هر چه آفتاب بر آن میتابد بهتر است.
در مراسم تجلیل از خیرین استان فارس، از خانواده شهید محسن صداقت که در حمله رژیم غاصب صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه به شهادت رسید نیز تجلیل شد. شهید صداقت تا آخرین روزهای عمر خود، سرپرستی ۱۵ کودک یتیم را برعهده داشت.
باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز