Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۵ روز از وقوع سیل در استان هرمزگان می‌گذرد و سیل‌زدگان به همت نیرو‌های جهادی به سکونت‌گاه‌های موقت پناه برده‌اند، اما همچنان نیازمند کمک هستند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ * ۱۵ روز از وقوع سیل در استان هرمزگان می‌گذرد... دو شهرستان این استان همچنان درگیر معضلات پس از فروکش کردن سیلاب هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شدت خسارات سیل در بندر جاسک و بشاگرد بسیار بالا بوده است. البته شهرستان‌های بندرعباس، رودان، قشم و مناطق دیگری نیز درگیر این سیلاب بودند، اما سیل در این مناطق خسارات چندانی به جای نگذاشت.
سیل زدگان بندر جاسک اکنون در محل‌های اسکان موقت سکونت دارند و به همت نیرو‌های جهادی دانشجویی، سپاه و ارتش و همچنین با ارسال کمک‌های نقدی از سوی مردم، اکنون سیل زدگان در این محل‌ها مشکلی از نظر تامین نیاز‌های اولیه و اقلام اساسی ندارند حتی سیستم‌های گرمایشی نیز طی روز‌های اخیر برای آنان تعبیه شده است.
تقریبا می‌توان گفت که بخش عمده امدادرسانی به سیل زدگان شهرستان بندر جاسک از سوی نیرو‌های جهادی صورت گرفته و نیرو‌های امدادی و نهاد‌های استانی، آنطور که باید پای کار نبوده اند و به سیل زدگان استان هرمزگان رسیدگی نکردند. همین مسئله باعث نارضایتی سیل زدگان هرمزگانی شده چرا که مسئولان طبق انتظاراتی که از آنان می‌رفت، به داد سیل زدگان نرسیدند!  
امیر ذاکری، مسئول جهادی بسیج دانشجویی استان هرمزگان نیز در این باره می‌گوید: به شدت در مناطق سیل زده شهرستان بندر جاسک نیازمند تامین لودر و ماشین آلات هستیم، اما متاسفانه فرمانداری و استانداری و سایر نهاد‌های مرتبط، تجهیزات لازم را در اختیار تیم‌های جهادی قرار نمی‌دهند و همین مسئله باعث شده کار به کندی پیش رود. این در حالی است که این نهاد‌ها در استان هرمزگان از ظرفیت خوبی برخوردارند، ولی نسبت به سیل زدگان بی تفاوتند و فعالیتی در این زمینه انجام نمی‌دهند.


ذاکری خاطرنشان می‌کند: بخشی از گل و لای را به همت گروه‌های جهادی دانشجویی توانسته ایم از مناطق مسکونی خارج کنیم، اما به دلیل کمبود تجهیزات این گل و لای را به جلوی منازل انتقال داده ایم و برای جابجایی آن نیاز به ماشین آلات داریم. برای رفع معضل سیل از شهرستان بندر جاسک باید به هر روستای سیل زده حداقل ۱ لودر اختصاص داده شود، اما متاسفانه این اقدام صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید:

جهادگران با دست خالی در مناطق سیل زده هرمزگان فعالیت می‌کنند / مسئولان استانی همکاری نمی‌کنند
این در حالی است که گروه‌های جهادی دانشجویی از ابتدا به این جریان ورود کردند و تا جایی که در توان داشتند به ارائه خدمات به سیل زدگان پرداختند و با اینکه سیلاب در بازه امتحانات پایان ترم آنان به وقوع پیوست، تا فرصتی نصیبشان می‌شد در مناطق سیل زده حاضر می‌شدند و به مردم خدمت می‌کردند. این خدمات در قالب تهیه و توزیع اقلام ضروری، پخت غذا برای سیل زدگان، کمک به مردم برای جابجایی به مناطق امن، پاکسازی و ترمیم منازل مسکونی تخریب شده و آسیب دیده و... می‌شود.
حضور جهادگران دانشجو در مناطق سیل زده موضوعی است که هیچکس حتی مسئولان استانی نمی‌توانند منکر آن شوند و خدمات این گروه‌ها به نحوی مثمر ثمر واقع شده که مردم به خوبی به آن واقف اند. از این رو، مردم هرمزگانی همواره خواستار حضور دانشجویان در این مناطق بوده اند و در شرایط بحرانی به این قشر جامعه تکیه می‌کنند. در جریان سیل هرمزگان نیز در حال حاضر بیش از ۷۵۰ نفر در قالب ۳۲ گروه جهادی و در ۹ روستای بندر جاسم و ۱۰ روستای بشاگرد مشغول خدمت رسانی هستند.  


محمدرضا آران، مسئول بسیج سازندگی سپاه استان هرمزگان در این باره می‌گوید: در مناطق سیل زده بندر جاسک، لایروبی خانه‌ها انجام شده و با استفاده از امکانات لجستیکی سپاه و قرارگاه خاتم الانبیاء بسیاری از مسیر‌های روستایی بازگشایی شده اند. تاکنون علاوه بر توزیع مواد غذایی، آب‌معدنی، کنسرو، پوشاک، لوازم بهداشتی در مناطق سیل زده، واحد‌های پخت غذا هم برپا شده و روزانه بیش از ۳ هزار پرس غذای گرم در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌گیرد. گروه‌های پزشکی هم با آمبولانس و دارو به روستا‌ها مراجعه کرده و نسبت به درمان و توزیع دارو اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بیش از ۷۵۰ جهادگر در حال خدمت به سیل زدگان جاسک و بشاگرد هستند


اینکه مسئولان و نیرو‌های امدادی به طور مطلوبی در مناطق سیل زده هرمزگان فعالیت نداشتند امری بی بدیل است و جای سوال دارد که چرا در مواقع بحرانی مسئولان و مدیران ارشد در جمع مردم حضور ندارند؟


یکی از دانشجویان هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار ما به این مسئله اشاره می‌کند و می‌گوید: در جریان سیل اخیری که در هرمزگان به وقوع پیوست به وضوح می‌توان جای خالی مسئولان استانی را احساس کرد. چند روز بعد از وقوع سیل در استان و هنگامی که اخبار مربوط به خسارات سیلاب در رسانه‌ها گسترش پیدا کرد، شاهد حضور استاندار و معاون فرماندار هرمزگان در مناطق سیل زده بودیم، اما این حضور از دو جهت مورد نقد است. اول اینکه چرا فرماندار در این بازدید حضور نداشت؟ دوم اینکه چرا این بازدید فقط یکبار صورت گرفت و فقط با دادن چند وعده به پایان رسید؟ مسئولان استان اگر توان مدیریت در شرایط بحرانی را ندارند بهتر است از سمت خود استعفا دهند نه اینکه نمکی بر زخم مردم باشند!

بیشتر بخوانید:

بندری‌ها چشم به راه کمک / سیلاب هرمزگان را در برگرفته، اما مسئولان غافل اند!


از سویی، امدادرسانی‌ها در مناطق سیل زده شهرستان بشاگرد با اندکی تاخیر صورت گرفت و علت اصلی آن، این بود که راه‌های ارتباطی این شهرستان بعد از وقوع سیل قطع شده بود و نیرو‌های امدادی فقط از طریق بالگرد می‌توانستند به این منطقه اعزام شوند و از این طریق اقلام مورد نیاز را به دست سیل زدگان می‌رساندند.


قاعدتا این حجم از امدادرسانی به سیل زدگان بشاگرد، چندان جوابگو نیست، اما به محض اینکه برخی راه‌های ارتباطی بشاگرد بازگشایی شد، دو گروه جهادی دانشجویی از شهرستان بندرعباس به بشاگرد اعزام شدند و کمک‌های مردمی را به منظور توزیع بین سیل زدگان با خود بردند و با توجه به اینکه هنوز برآوردی از خسارات سیلاب این منطقه در دست نیست، تیم شناسایی این گروه جهادی قرار است برآوردی از خسارات داشته باشند و اعلام نیاز کنند.  


خسارات سیلاب هرمزگان محدود به تخریب منازل مسکونی نبوده و حتی یکی از جاده‌های روستای فراهک از توابع شهرستان بشاگرد در جریان سیل، از بین رفته است و مردم این منطقه اکنون از مسئولان تقاضای رسیدگی به این وضعیت را کرده اند.

بیشتر بخوانید:

یکی از جاده‌های روستای فراهک در جریان سیلاب هرمزگان از بین رفت / مسئولان رسیدگی کنند


گروه‌های جهادی دانشجویی همچنان در حال امدادرسانی به سیل زدگان هستند و بار‌ها روی این موضوع تاکید داشته اند که تا فروکش کردن معضل سیلاب، پای کار هستند و به مردم خدمت می‌کنند. طبق اعلام‌هایی که گروه‌های جهادی دانشجویی طی روز‌های اخیر داشته اند، به محض برآورد شدن میزان خسارات سیل در شهرستان بشاگرد و بعد از بازگشایی کامل راه‌های ارتباطی، جهادگران دانشجو به منطقه اعزام خواهند شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیل هرمزگان مناطق سیل زده هرمزگان گروه جهادی اردوی جهادی مناطق محروم فعالیت جهادگران در مناطق سیل زده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۸۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت رسانی ۴۱۵ گروه جهادی به مناطق محروم نیشابور

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه نیشابور گفت:بسیج سازندگی نیشابور از سال گذشته تاکنون در قالب ۴۱۵گروه جهادی به مناطق محروم این شهرستان خدمت رسانی کرده است. - اخبار استانها -

سرهنگ علی نیک یاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نیشابور اظهارداشت: بسیج سازندگی نیشابور از ابتدای آغاز طرح گروه های جهادی در کشور در عرصه‌های مختلف از جمله محرومیت‌زدایی، عمران و بهسازی مدارس و مساجد، بهداشت و درمان و خدمات حمایتی به مردم مناطق محروم و کم‌برخوردار فعالیت داشته است.

وی عنوان کرد: بسیجیان نیشابوری در عرصه سازندگی و اردوهای جهادی کارنامه قابل‌ قبولی از خود به نمایش گذاشته‌اند که می‌توان به بیش از 70مورد از اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه، زیرساختی، زودبازده و محرومیت‌زدایی همچون بهسازی مدارس، کمک در ساخت و بهسازی مساجد و حسینیه‌ها اشاره کرد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه نیشابور احداث، تکمیل و مرمت 126 باب مسکن محرومینِ روستاهای سرولایت، دهستان بینالود و حاشیه شهر نیشابور، مرمت و لایروبی قنوات 23 رشته، انجام نذر قربانی و توزیع بین نیازمندان با قربانی 378 رأس گوسفند، تهیه و توزیع حدود سه هزار بسته‌ لوازم‌التحریر، تهیه و توزیع بیش از 30 هزار بسته‌ معیشتی، تهیه و توزیع 497 بسته بهداشتی، تهیه و توزیع حدود سه هزار قوطی شیرخشک، تهیه و توزیع بیش از هزار و 500 سری کفش و لباس، تهیه و توزیع بیش از 280 سری جهیزیه شامل اقلام ضروری مانند یخچال، اجاق‌گاز، ماشین لباسشویی، تلویزیون، جاروبرقی و فرش، تهیه و توزیع حدود 100 سری سیسمونی را از جمله خدمات بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج نیشابور به روستاییان و مناطق محروم و کم‌برخوردار را از جمله فعالیت‌های سال گذشته گروه‌های جهادی بسیج عنوان کرد.

سرهنگ نیک یاد خاطرنشان کرد: بسیج سازندگی نیشابور خدمت‌رسانی به مناطق محروم را در قالب 415 گروه جهادی و 17هزار و یازده نفر روز به سرانجام رسانده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه نیشابور با اشاره به اینکه بسیج سازندگی نیشابور توانسته با اعطای وام برای راه‌اندازی مشاغل مختلف اعم از صنعتی، کشاورزی، دام سبک‌ و سنگین و... در روستاهای محروم و حاشیه این شهر، زمینه اشتغال بیش از 286 نفر را به‌صورت مستقیم و 535 نفر را به‌صورت غیرمستقیم فراهم کند، یادآور شد: در مجموع بیش از 20 میلیارد تومان وام برای راه‌اندازی این مشاغل به متقاضیان اعطا شده که این وام‌ها در قالب تبصره 18 به‌صورت تسهیلات قرض‌الحسنه بلندمدتِ هفت ساله اعطا شده است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • بازگشت نخستین گروه از زائران هرمزگانی سرزمین وحی
  • وجود ۵۰ گروه جهادی در شهرستان رودان
  • بازگشت زائران عمره ‌هرمزگانی به بندرعباس
  • دیدارفرماندار،فرمانده سپاه و گروهای جهادی با امام جمعه کرخه
  • خدمت رسانی ۴۱۵ گروه جهادی به مناطق محروم نیشابور
  • تجلیل از ۵۰ معلم نمونه هرمزگانی
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ گروه جهادی در چهارمحال و بختیاری
  • جامعه‌ای برهنه نبوده‌ایم بلکه متنوع به لحاظ حجاب بوده‌ایم | طرفداران جمهوری اسلامی کلاه بر سرش گذاشتند | تمام جهان را در مقابل‌مان قرار داده‌ایم
  • درخشش گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی خوزستان در کشور
  • ۱۷ اردیبهشت‌ماه سالروز تشکیل بسیج سازندگی