Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-08@03:35:02 GMT

نیازمند تأسیس یک تمدن جدید هستیم

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۹۹۷۶

نیازمند تأسیس یک تمدن جدید هستیم

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی گفت: مدل ارتباطی میان دین و علوم و به تبع مدل ارتباطی معرفت دینی و معرفت علمی تعیین می‌کند که ما نیازمند تأسیس یک تمدن جدید هستیم .

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی امروز، پنجشنبه ۳ بهمن ماه در مشهد مقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* امکان سنجی مهندسی تمدن نوین اسلامی در اندیشه علامه جوادی آملی

حجت الاسلام محمد رضا خاکی قراملکی، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، در این نشست به ارائه مقاله خود با عنوان «امکان سنجی مهندسی تمدن نوین اسلامی از منظر مدل ارتباطی دین و علم مدرن در اندیشه علامه جوادی آملی» پرداخت و گفت: دو متغیر اساسی در ارکان مهندسی تمدن اسلامی وجود دارد؛ یکی متغیر دین به عنوان اساس و پایگاه اسلامی کردن تمدن و دیگری متغیر علم که به عنوان ابزار جریان دین در حوزه مهندسی تمدن است.

*  هر تمدنی مستلزم مکتب، دین و معرفت دینی است

وی افزود: بسیاری از اندیشمندان تأسیس هر تمدنی را مستلزم مکتب، دین و معرفت دینی می‌دانند، اما در اینکه مکتب و دین با چه الگو و مدل ارتباطی با علوم مدرن و نظریه های کارشناسی جدید، به دنبال تحقق اهداف تمدن خود می باشند، دچار اختلاف اساسی هستند.

* مدل ارتباطی معرفت دینی و معرفت علمی 

حجت الاسلام خاکی بیان کرد: مدل ارتباطی میان دین و علوم و به تبع مدل ارتباطی معرفت دینی و معرفت علمی تعیین می‌کند که ما نیازمند تأسیس یک تمدن جدید هستیم یا تمدن های بشری موجود و ابزارهای تمدنی آن می تواند اهداف و مطلوبیت های ما را محقق کند و نیازی به تأسیس تمدن وجود ندارد.

* تأسیس تمدن اسلامی در الگوی ارتباطی دین

وی افزود: الگو و مدل ارتباطی که میان دین در معنای حداکثری و علم جدید اخذ کرده، تولید علم دینی را امری ممکن و مطلوب تلقی کرده و در نتیجه از این رهگذر، تأسیس تمدن اسلامی ممکن و مطلوب است.

* علم به لحاظ کاشفیت ذاتا دینی است

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی اضافه کرد: استاد علامه جوادی آملی در تبیین الگوی ارتباطی علم و دین بین این دو تفکیک قائل شده و معتقدند علم به لحاظ کاشفیت ذاتا دینی است.

* تمدن سازی بر پایه آموزه‌های دین، یک فرآیند دیالکتیکی است

حجت الاسلام خاکی بیان کرد: تمدن سازی بر پایه آموزه‌های دین، یک فرآیند دیالکتیکی است که از یک‌سو در تلاش است از رکود و بسنده کردن به وضعیت موجود عبور کند و وضعیت خود را در مصاف با تمدن رقیب مورد انتقاد قرار دهد تا نظام اجتماعی و تمدنی خود در نسبت با وضعیت مطلوب بهینه کند.

* هر تئوری تمدنی برای دوری از هرگونه التقاط تمدنی 

وی گفت: هر تئوری تمدنی برای دوری از هرگونه التقاط تمدنی و اختلاط تمدنی که از انضمام سازه‌های متعارض و ناهمگن و شکننده دو پارادایم تمدنی حاصل می‌شود، بایستی به مدل و الگوی تنظیم مناسبات متغیرهای پارادایم تمدنی خود و پارادایم تمدنی رقیب دست یابد و با دست‌یابی به الگوی تنظیم مناسبات تمدنی است که می‌توان به برنامه تغییر و تبدیل وضعیت تمدنی راه یافت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دین علم تمدن علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۹۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باقری: گروه‌های جهادی بسیج مایه فخر کشور هستند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به مناسبت سالروز تأسیس سازمان بسیج سازندگی گفت: خدا قوت و ارادت قلبی خود را به جوانان عزیز بسیجی در گروه‌های جهادی که مایه فخر و مباهات کشور هستند، تقدیم می‌کنم. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت 17 اردیبهشت سالروز تأسیس سازمان بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری پیامی صادر کرد که به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَ‌بَ اللَّـهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَ‌ةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْ‌عُهَا فِی السَّمَاءِ تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإذْنِ رَ‌بِّهَا ۗ وَیَضْرِ‌بُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُ‌ونَ»
(آیا ندیدی که خداوند چگونه مثلی زد و سخن نیک را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرد که ریشه‌اش ثابت و شاخه آن در آسمان است؟ میوه‌اش را هر دم به اذن پروردگارش مى‌دهد؛ و خدا مَثَلها را براى مردم مى‌زند، شاید که آنان پند گیرند.)

بسیج شجره طیبه انقلاب اسلامی است که به تدبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام راحل عظیم‌الشأن بنیان نهاده شد؛ سازمانی مردمی که در برهه‌های خطیرِ بیش از چهار دهه عمر با برکت انقلاب اسلامی خدمات بی‌شماری را در عرصه‌های مختلف، از حضور خالصانه در دفاع مقدس تا عرصه خدمت‌رسانی به محرومان جامعه، سازندگی و... به نظام مقدس جمهوری اسلامی و میهن اسلامی تقدیم کرده است.

17 اردیبهشت؛ سالروز تأسیس سازمان بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری می‌باشد که فرمودند: «این کارِ اردو‌های هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگی یکی از برکاتش خدمت‌رسانی است که میلیون‌ها نفر از این خدمت شما به صورت مستقیم بهره‌مند می‌شوند».

از این‌رو فرصت را غنیمت شمرده و سلام، خدا قوت و ارادت قلبی خود را به جوانان عزیز بسیجی در گروه‌های جهادی که مایه فخر و مباهات کشور هستند، تقدیم می‌کنم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرلشکر سلامی: همه راه‌های نفوذ دشمنان باید بسته شود
  • توسعه راه‌های ارتباطی شهرستان اردل در دستور کار قرار گیرد
  • برپایی همایش واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌رو
  • مجلات مطالعات اسلامی وپژوهش‌نامه تبلیغ و ارتباطات دینی رونمایی شد
  • رویداد گفتاورد ملی نخبگان برگزار می‌شود
  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • باقری: گروه‌های جهادی بسیج مایه فخر کشور هستند
  • نگاه تقریبی شیخ بهایی، وجه امتیاز او به شمار می‌رفت
  • تعلیم و تربیت احیاکننده تمدن عظیم اسلامی است
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد