Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین کوروناویروس‌ها یک خانواده بزرگ ویروسی هستند که مسئول ایجاد تقریبا یک چهارم موارد سرماخوردگی هستند. برخی از کوروناویروس‌ها مانند ویروس عامل سارز (نشانگان شدید حاد تنفسی) و ویروس عامل مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه) خطرناک‌تر هستند و علائم شدیدتری ایجاد می‌کنند که ممکن است به موارد مرگبار ذات‌الریه (عفونت ریوی) بینجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویروس جدید از کجا پیدا شد؟

کوروناویروس جدید که نام آن را 2019-nCoV (کوروناویروس جدید ۲۰۱۹) گذاشته‌اند، برای نخستین بار در در شهر ووهان چین یک کانون عمده حمل‌ونقل در ۱۱۰۰ کیلومتری جنوب پکن با جمعیتی بیش از ۱۱ میلیون پدیدار شد. چین در ۳۰ دسامبر (۹ دی) این شیوع را گزارش کرد و شمار موارد عفونت با این ویروس از آن هنگام تاکنون به بالای ۸۰۰ مورد رسیده است.

تصور می‌شود این ویروس از حیوانات، احتمالا مارها یا خفاش‌ها منشا گرفته باشد و بعد به انسان‌ها منتقل شده باشد. بسیاری از بیمارانی که در ابتدای این شیوع تشخیص داده شدند با یک بازار بزرگ غذاهای دریایی و حیوانات زنده در ووهان ارتباط داشتند.

مقامات بهداشتی درباره شیوع این ویروس نگران هستند، زیرا آنالیز ژنتیکی نشان داده است که کوروناویروس جدید به کوروناویروس‌های عامل سارز و مرس شبیه است. علائم ناشی از این ویروس شامل تب، سرفه و اشکال در تنفس است.

این ویروس قبلا در جمعیت‌های انسانی وجود نداشته است، بنابراین انسان‌ها از قبل نسبت به آن ایمنی ندارند و بنابراین این احتمال وجود دارد که این ویروس باعث بیماری‌ وخیم‌تری در آنها شود.

قدرت سرایت و میزان کشندگی ویروس چقدر است؟

هنوز با قطعیت نمی‌توان درباره توانایی این ویروس در انتقال انسان به انسان و نیز میزان خطرناک بودن آن اظهارنظر کرد. اما شواهد اولیه امیدبخش است. کارشنان می‌گویند گرچه مواردی از انتقال انسان به انسان این ویروس رخ داده است، اما ممکن است این انتقال پایدار نباشد، به این معنا که موارد نسل سوم عفونت رخ ندهد.

نکته مهم‌تر این است که آیا افراد قبلا از علامت‌دار شدن می‌توانند ویروس را منتقل کنند، چرا که انتقال در دوره پنهانی بیماری ممکن باشد، تلاش‌ها برای جلوگیری از انتشار ویروس با مشکل عمده‌ای روبرو می‌شود.

بسیاری از عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوانزا می‌توانند پیش از علامت‌دار شدن فرد بیمار از او به دیگران سرایت کنند. فرد ممکن است احساس بیماری نکند، اما بالقوه می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

نکته مهم درباره ویروس سارز (نشانگان شدید حاد تنفسی) که در سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۰۳ شایع شد، این بود که ویروس فقط پس از علامت‌دار شدن افراد امکان انتقال از فردی به فرد دیگر را پیدا می‌کرد. شیوع ویروس‌هایی را که این خصوصیت را داشته باشند، آسانتر می‌توان مهار کرد.

چین تا به حال مرگ ۲۶ نفر از افراد دچار ویروس جدید را اعلام کرده است که به معنای میزان مرگ‌ومیری حدود ۳ درصد داست. در مقام مقایسه، میزان مرگ‌ومیر در عفونت با ویروس سارز حدود ۱۰ درصد و با ویروس مرس حدود ۳۵ درصد بود.

ظاهرا مرگ‌هایی که در چین به علت عفونت با این کوروناویروس جدید رخ داده‌اند، عمدتا مربوط به افراد سالمند دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله سیروز کبدی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری پارکینسون بوده‌اند.

چینی‌ها برای مقابله چه کرده‌اند؟

مقامات چین برای جلوگیری از گسترش ویروس چندین شهر که محل سکونت حدود ۳۳ میلیون نفر هستند، به حالت تعطیل درآورده‌اند. فرودگاه و ایستگاه قطار شهر ووهان تعطیل شدند و ایستگاه‌های قطار در شهرهای مجاور، هواهنگ‌گانگ و اژو هم روز جمعه ۴ بهمن بسته شدند. کشتی‌های مسافربر، مترو و سرویس‌های اتوبوس هم متوقف شده‌اند و به محل‌های گردهمایی مانند سینماها و کافه‌های اینترنتی هم دستور بستن داده شده است.

چین همچنین جشن‌های بزرگ مربوط به سال نوی قمری را که روز شنبه ۵ بهمن برگزار می‌شود، لغو کرده است.

کارشناسان می‌گوید اگر این گونه جدید کوروناویروس مانند ویروس سارز عمل کند، قرنطینه کردن افراد و محدود کردن مسافرت‌ها تاثیر عمده‌ای در کاهش انتشار بیماری خواهد داشت.

واکسن و دارویی وجود ندارد

در حال حاضر واکسنی برای این کوروناویروس وجود ندارد و بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها چنین واکسنی در دسترس قرا رگیرد. واکسنی که برای پیشگیری از ویروس مرس که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ گزارش شد، تازه اکنون وارد کارآزمایی‌های بالینی شده است.

پزشکان همچنین داروی ضدویروسی در اختیار ندارند که علائم بیماران مبتلا به کوروناویروس را کاهش دهد (آنچنانکه که داروی تامیفلو برای بیماران آنفلوانزا انجام می‌دهد).

اما یک شرکت دارویی به نام Novavax اعلام کرده است که کار بر روی ساختن واکسنی برای این کوروناویروس را شروع کرده است.

من چکار می‌توانم بکنم؟

افرادی که درباره احتمال سرایت کوروناویروس نگران هستند، باید همان اقدامات بهداشت شخصی را که در مورد سایر ویروس‌ها مانند آنفلوانزا به کار می‌رود، انجام دهند، از جمله:

- به طور مرتب دستهایتان را بشویید.

- ظروف غذا، لیوان یا وسائل خوردن غذا را با دیگران به شراکت نگذارید و از تماس مستقیم با دستمال‌ کاغذی یا دستمال‌های استفاده شده بوسیله دیگران خودداری کنید.

- از تماس با افراد بیمار پرهیز کنید.

از آنجایی که ظاهرا این کوروناویروس در افراد دچار مشکلات پزشکی دیگر بیماری شدیدتری ایجد می‌کند، افراد باید زدن واکسن آنفلوانزا برای خود و نزدیکانشان مد نظر قرار دهند.

کد خبر 480208 برچسب‌ها بیماری ریوی بیماری - ویروس چین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بیماری ریوی بیماری ویروس چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۵۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند

دریافت 81 MB

به گزارش همشهری آنلاین دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله درباره بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده و بیماری سندرم DREES و درمان آن می‌گوید: DREES یک بیماری حساسیتی تاخیری است که با تغییرات پوستی، تغییرات احشاء داخلی و تغییرات سلول‌های خونی خود را نشان می‌دهد. شایع‌ترین علت بروز این بیماری، حساسیت‌های دارویی به داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

ترانه علیدوستی به این بیماری مبتلا شده است: سندرم درس (DRESS) | این بیماری چقدر خطرناک است و چگونه درمان می‌شود؟ نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس تماس فوری علی دایی با ترانه علیدوستی | واکنش پدر بازیگر سرشناس به تماس شهریار خبر شوکه کننده درباره ترانه علیدوستی | مادر: برایش دعا کنید

این پزشک می‌افزاید: واکنش‌های دارویی با تاخیر ٢ تا ٨ هفته‌ای اتفاق می‌افتد و علایم بالینی ناشی از آن با ضایعات پوستی کهیر مانند و یا شبیه آبله مرغان بروز کند. همچنین ممکن است درگیری مخاط دهان بروز کند؛ اما از آن مهم تر، گرفتاری غدد لنفاوی به شکل گسترده است و درگیری مخاط داخلی بدن نیز ممکن است با علایمی شبیه به هپاتیت حاد بروز کند. مهم‌ترین اقدام در درمان این بیماری، قطع مصرف داروهای مشکوک و استفاده از کورتون‌های سیستمیک و یا سایر داروهای سرکوب سیستم ایمنی است. در موارد خفیف بیماری بهبود یابنده است. تشخیص زودرس بیماری در درمان آن بسیار موثر است. جزئیات را می‌بینید و می‌شنوید.

کد خبر 847602 برچسب‌ها خبر مهم چهره‌های مشهور بیماری - بیمارستان ترانه علیدوستی

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد