Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@16:48:05 GMT

گور سفید ؛ تقابل عشق و افراطی‌گری

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۸۳۰۵

گور سفید ؛ تقابل عشق و افراطی‌گری

گور سفید داستان ۲ برادر را روایت می‌کند که یکی رهبر گروهی افراطی است که می‌خواهد به هر وسیله‌ای فساد را از روی زمین محو کند و دیگری برادری عاشق پیشه که سودای دیگری در سر دارد. زمان واقعه اوایل دهه هفتاد و بعد از جنگ تحمیلی است. صالح ، فردی افراطی و خشن است و تصور می‌کند باید زمین را از وجود افراد ناپاک، پاک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تصور اینکه کسی گناهکار است، فرمان قتل صادر، اجرا  و سپس اجساد را در دریاچه نمک جاده قم - تهران دفن می‌کند. چون خود را فردی پاک می‌داند عمل خود در قتل افراد را هم اقدامی درست تلقی می‌کند و شبانه به خانواده‌های افرادی که کشته، رسیدگی کرده و برای آنها غذا و وسایل مورد نیاز می‌برد. 

صالح اما زمانی به سرنوشت قربانیانش دچار می شود که متوجه دلدادگی برادر کوچکترش به دختری به نام لیلی می‌ گردد و چون این رفتار لیلی را گناهکارانه می‌بیند او را به قتل می‌رساند. غلام، برادر کوچکتر صالح و عاشق لیلی است. صالح به بهانه ادای نذر، غلام را با خود به دریاچه نمک می برد و مشغول کندن گور می شود. غلام به تصور این که برادرش برای چشیدن طعم خاک و گور و جهت استحباب، می‌خواهد در قبر بخوابد، به او در کندن قبر کمک می کند. صالح از ماشین پیکان که در کتاب به " تابوت سیاه " تشبیه شده ، کیسه‌ای خارج می کند و به دوش می کشد تا داخل قبر بگذارد. غلام تازه متوجه جنازه می شود و از موهای جسد ، لیلی را می شناسد . صالح اما بی خبر از داغ دل غلام ، کیسه حاوی جنازه را روی زمین می گذارد و خودش به سمت گور می رود . غلام با سنگ‌های نمک، به سمت برادر حمله‌ور می شود و صالح در همان گوری خاک می شود که خودش کنده بود. 

گور سفید ، نوشته مجید قیصری از رمان نویسان شناخته شده کشور است که سال ۹۷ منتشر از سوی نشر " افق " منتشر شد.قیصری با رمان " باغ تلو " خودش را به جامعه رمان نویسان و خوانندگان در سال ۸۶ معرفی کرد. او تاکنون بابت کتاب " نگهبان تاریکی " جایزه جلال احمد ، معتبرترین جایزه داستان ایران را گرفت . قیصری همچنین سال ۲۰۱۸ به خاطر کتاب " سه کاهن " برنده جایزه اورسیا شد ، جایزه ای که تا قبل از او به هیچ رمان نویسی در ایران داده نشد.

ورود به داستان با جلد کتاب 

کتاب گور سفید با همان جلد سیاه و سفید و گورخر گونه اش خواننده را وارد داستان می کند و در واقع طرح روی جلد کتاب برشی از تصویر گورخر و یادآور شعر معروف " بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر/ دیدی که چگونه گور بهرام گرفت " ، است. 

دکتر حسنی اعتمادزاده نویسنده در جلسه نقدی که برای کتاب گور در ساری برگزار شد ، گفت: از ویژگی‌های مثبت گور سفید، زبان داستان است،  چرا که زبان داستان، متفاوت است. زبان داستان، زبان گفتار بوده و زبان ادبیات فارسی نیست. زبان گفتار، زبان مکالمه روزانه ما است.
وی با بیان اینکه زبان گفتار با وایت فرق ندارد و راوی هم باید زبان گفتار استفاده کند، افزود : نمی‌توان از نثر ادبیات صیقل‌خورده در داستان بهره برد.

این نویسنده با اشاره به اینکه در داستان به دنبال این نیستیم که فعل حتما در آخر جمله به کار برده شود ، گفت : به دنبال شکستن فعل در جمله نیستیم بلکه محل استفاده از آن تغییر می‌کند که در این داستان به درستی رعایت شده است.

اعتمادزاده با اشاره به اینکه در داستان اجازه نداریم توصیف‌هایی داشته باشیم که با شخصیت داستان همخوانی نداشته باشد، ادامه داد: گور سفید از رمان‌های وفادار به زبان داستان است.

وی با بیان اینکه داستان درون مایه محوری دارد و ممکن است نویسنده در هر پاراگراف، دنیایی حرف داشته باشد، یادآور شد: نویسنده باورهای نادرست جامعه را نقد می‌کند که البته با سانسورهایی هم همراه است.

ژانر اجتماعی قوی 

یک منتقد داستان هم در این نشست گفت : اسم کتاب، دریچه ورود به داستان است، انسان به طور طبیعی، گور را سفید نمی‌بیند بلکه گور برای انسان یک مکان و موضوع سیاه است و  وقتی نام کتاب گور سفید است برای خواننده علامت سئوال ایجاد می‌شود. 
بهشته ونداد با اشاره به اینکه داستان، ژانر اجتماعی قوی دارد، افزود : یکی از ویژگی های رمان این است که اسامی هم واقعی انتخاب شدند که داستان را به مخاطب نزدیک می‌کند که مابه‌ازای واقعی در جامعه دارند.

ایرج عرب ، یک منتقد ادبی هم گفت : کتاب گور سفید دارای توضیحات پرانتزی است که به زبان و روایت داستان، ضربه وارد کرده است. 
وی افزود : تناقض عجیبی در نام این داستان مشاهده می‌شود، انتخاب این نام با اندیشه بوده و این تناقض، موضوع محوری این داستان است که در سراسر داستان مشاهده می‌کنیم. 
عرب گفت : در واکاوی داستان می‌بینیم که نام داستان سفید و اعمال شخصیت داستان، سیاه است و داستان با مرگ به پایان می‌رسد. 
عرب، اصلی‌ترین نشانه‌های داستان را نشانه زبانی آن دانست.

برچسب‌ها نقد کتاب مازندران کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نقد کتاب مازندران کتابخوانی نقد کتاب مازندران کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۸۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملوان-سایپا، به یاد دوران پرستاره! (عکس)

به گزارش ورزش سه، ملوان و سایپا دو تیمی که حدود 8 سال پیش آخرین تقابل لیگ برتری را مقابل هم برگزار کردند امروز در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی مقابل هم قرار خواهند گرفت و یک دیدار کلاسیک را برگزار خواهند کرد!

تیم‌های باسابقه لیگ برتر ایران که در سال‌های هر دو آنها به لیگ آزادگان سقوط کردند و نتوانستند دیگر در سطح اول فوتبال ایران مقابل هم قرار بگیرند و امروز فرصت این را خواهند داشت تا در جام حذفی به مصاف هم بروند!

از آخرین تقابل آنها در لیگ برتر تغییرات زیادی در دو تیم صورت گرفته و با شکل و شمایلی کاملا متفاوت به میدان خواهند رفت، در تیم سایپا ستاره هایی چون مهدی ترابی، علی قلی زاده، ابراهیم صادقی، غلامرضا رضایی،میلاد میداووی حاضر بودند و در تیم ملوان هم حسین حسینی، محمدحسین کنعانی زادگان،عزت پورقاز،حسین ماهینی، مازیار زارع و جلال رافخایی حضور داشتند و بسیاری از این بازیکنان از فوتبال خداحافظی کردند و تعدادی دیگر در سطح اول فوتبال ملی ایران حضور دارند.

آخرین تقابل آنها هم به بازی در لیگ آزادگان در اردیبهشت 1401 باز می‌گردد که در نهایت به صعود ملوان به لیگ برتر ختم شد و در آن مسابقه هم ملوان دو بر صفر سایپا را شکست داد و یک گام دیگر به صعود و صدرنشینی نزدیک شد.

این دو تیم امروز در شرایط متفاوتی مقابل هم قرار خواهند گرفت، ملوان با عملکرد خوبی که در لیگ برتر داشته در رتبه های بالای جدول حضور دارد و سایپا در لیگ آزادگان شانسی برای صعود به لیگ برتر نخواهد داشت و یک فصل دیگر برای بازگشت به لیگ باید منتظر بماند.

دیگر خبرها

  • «انقلاب میخک» پرتغال که منجر به دموکراسی در این کشور شد را بشناسیم
  • گسترش بحران تقابل ارزش‌های لیبرال با آزادیخواهان
  • ملوان-سایپا، به یاد دوران پرستاره! (عکس)
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند
  • تقابل فوتسالیست‌های ایران با قرقیزستان
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس