Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش کوتاهی از داستان در حاشیه رودخانه هیروچای اثر یاوری که در سومین دوره جشنواره ملی دریچه در مشهد عنوان دوم را کسب کرد با هم می‌خوانیم: «امشب کودک دیگری هم گم شد. چهارمین کودک ظرف یک ماه گذشته. این بار ۲ مامور هم بودند. اما بعد از تمام شدن آژیرقرمز جوری اثری از آن بچه نماند که گویی از اول  هم وجود نداشته.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  
اولین گزارش در تاریخ ۶۴/۰۵/۱۱ روی میز سرهنگ جاوید رفت. علیرضا پنج ساله از روستای قره باغ در حالی که آژیر خطر حمله هوایی زده شده بود و با خانواده اش و بقیه اهالی روستا کنار رودخانه هیروچای رفته بودند گم شده بود. بعد از آژیر همه اهالی تا صبح کنار حاشیه رودخانه و همی‌نطور زاغه های اطراف روستا را می گردند اما هیچ اثری از پسر بچه پیدا نمی کنند. روز بعد گزارشش می رسد به پاسگاه و آنها ۲ سرباز را به همراه یک استوار می فرستند روستا. استوار هم که کاری از پیش نمی برد درخواست می دهد که غواص بیاید تا یکی دو جا از قسمت های عمیق رودخانه را بگردند اما باز هم نشانه ای پیدا نمی کنند. غواص می گوید گرچه در این فصل از سال شدت جریان رودخانه هیروچای کم است اما آنقدر توانایی دارد که یک بچه پنج ساله را با خود تا چند کیلومتر آن‌ طرفتر ببرد. باید طول رودخانه را گشت و منتظر شد که شاید کسی اتفاقی خبر پیدا کردن جسد را بدهد.»

 یاوری متولد بهمن ۱۳۶۸ است که سالهاست در زمینه‌ داستان نویسی بصورت حرفه ای فعالیت می کند و داستان های کوتاهش‌ توانسته در جشنواره های مختلف ادبی سراسر کشور خوش بدرخشد. او رمانی را ترجمه کرده با نام «بسیار بلند و فوق العاده نزدیک» نوشته «جاناتان سفرن فوئر» که کار موفقی بوده و این کتاب که با انتشارات نیماژ به چاپ رسیده توانسته در مدت کوتاهی به چاپ دوم برسد. یاوری در دانشگاه کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی‌ خوانده و در کنار تحصیلات آکادمیک، تسلطی که به ادبیات هم دارد سبب شده که اولین ترجمه اش خوب دیده شود و نظر صاحب نظران را به خود جلب کند.

سومین دوره این جشنواره که به همت انجمن ادبیات داستانی دریچه در مشهد برگزار شده بود با اعلام داستان‌های برتر هفته گذشته به کار خود پایان داد.

دبیر انجمن ادبیات داستانی دریچه و دبیر این جشنواره گفت: در این دوره از جشنواره، بیش از ۸۰۰ داستان از نقاط مختلف کشور به دبیرخانه انجمن ارسال شده بود که بیشتر این آثار، در فضای شگفت انگیز و جادویی بومی نوشته شده بودند.
حسین عباس‌زاده افزود: سطح کیفی داستان های رسیده نسبت به دوره های گذشته رشد و پیشرفت محسوسی داشته است و از نظر بدعت در تخیل، فضاسازی های قدرتمند و پلات های قابل توجه و منسجم، نظر هیات داوران جشنواره را به خود جلب کرده بود.

نویسنده مجموعه داستان کوتاه «خوش به حال هیچ کس» درخصوص ملاک ارزیابی هیات داوران از داستان های برگزیده گفت: ملاک نظر هیئت داوران جشنواره ملی دریچه، روایت گری داستانی سالم، دیالوگ نویسی های قوی و بن مایه ها و تخیّل دراماتیک متفاوت بوده است.
در این جشنواره شهرام ریاحی‌فر با داستان «شکار ماهی بزرگ» از تهران و فرزانه باباجانی با داستان «سازت را کوک کن پسر» از مشهد به ترتیب اول و سوم شدند.

همچنین از حمیدرضا جعفری، برای داستان «سگ ماهی» از مشهد، مهشاد لسانی، برای داستان «حلوا» از تهران، مریم محمدی کلهری، برای داستان «اصغر بابا رحیم» از تهران، نسیم سهیلی برای داستان «۲ مرز» از مشهد، نفیسه خسروی، برای داستان «این مملکت دیوانه خانه است» از تهران، نسیم کمال احمدی، برای داستان «نوبت سی ام» از مشهد و عباس قدیر محسنی، برای داستان «من خدا را کشتم» از تهران تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها جوایز ادبی مشهد ادبیات فارسی کرمانشاه ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جوایز ادبی مشهد ادبیات فارسی کرمانشاه ادبیات جوایز ادبی مشهد ادبیات فارسی کرمانشاه ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۸۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، هادی قاسمی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور در نشست خبری جشنواره قرآن و عترت حیات با شعار حس یک انتخاب تازه که امروز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه در لانه جاسوسی برگزار شد، گفت: نیاز و عطش مردم با گذشت زمان به مفاهیم قرآن بیشتر می‌شود و این موضوع بتوان شاهد مثالش را در حوزه فعالیت‌های قرآنی ماه رمضان پیدا کرد.

وی ادامه داد: قرآن ریشه در زندگی مردم و ملت دارد و هر چند روز هم حس نیاز به آن بیشتر شده‌است.بسیج دانشجویی اجرای برنامه جشنواره حیات با شعار حس یک انتخاب تازه که با زاویه جدید ورود به مفاهیم قرآنی پیدا می‌کند، قرآن را در متن زندگی تغییر می‌دهد.

وی با اعلام اینکه مدت زیادی از اطلاع‌رسانی این جشنواره نگذشته است، افزود: بیش از دوازده هزار نفر در نه رشته ورود داشته و ارزیابی شدند. مرحله نهایی این جشنواره نیز در مشهد مقدس ۲۲ تا ۲۵ اردیبهشت ماه با ۴۰۰ نفر از برگزیدگان برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: محوریت جشنواره موضوع سبک زندگی است.توجه به اینکه قرآن در متن زندگی جاری و ساری باشد و آنچه در این شرایط و فضای متلاطم به انسان آرامش می‌دهد، مفاهیم قرآنی است.

وی اظهار داشت: اتفاقات اخیری که در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا رخ داده نوید دهنده جنس صداهایی است که در متن قرآن آمده که یاریگر مظلوم باشیم و صدای حقیقت جویی در تمام عالم در حال شنیده شده است. این جشنواره سال نخستی است که برگزار می‌شود امیدواریم سالهای بعد حوزه بین الملل را به آن اضافه کنیم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی بیان کرد: اقبال دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف جای خودش را باز کرده است. استحکام مفاهیم اسلامی با مضامین قرآنی قابل انتقال به نسل جوان است.

قاسمی در پایان گفت: شبکه کردن کسانی که کنش گری در خصوص مسائل قرآنی دارند، بسیار اهمیت دارد و صرفاً برگزاری رویداد و جلسه نمی‌تواند کمک کننده باشد. با شبکه کردن کسانی که به دنبال مفاهیم قرآنی تلاش می‌کنند با فهم دقیقی از مسائل، به دنبال تلاش برای حل کردن آن برمیاییم.

در ادامه محمد بابایی دبیر جشنواره قرآن و عترت حیات گفت: جشنواره حیات از آبان سال گذشته آغاز شد ۸ هزار نفر در نه رشته ثبت نام کردند. در این جشنواره، دانشجو را به سبک زندگی سوق می‌دهیم تا روز به روز با مفاهیم قرآنی جلو ببریم. مرحله استانی از اول ماه رمضان تا آخر این ماه برگزار شد.

وی با اعلام رشته‌های این جشنواره گفت: این جشنواره در بخش‌های مختلف هنری برپا می‌شود.پنج رشته آوایی، یک رشته کتبی و سه رشته هنری از جمله رشته‌های این جشنواره است.

بابایی با تاکید بر اینکه ما به دنبال تخصص نیستیم، اظهارداشت: ما به رشته‌هایی پرداختیم که خودش به تنهایی چندین بخش را در برمی‌گیرد. همچنین رویداد طرح ملی راویان قرآن از جمله برنامه‌های دیگر این جشنواره است.

کد خبر 6097477 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت
  • دستگیری متهم به جعل مهرهای ادارات در مشهد
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه‌خوانی
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه خوانی
  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر در دانشگاه فردوسی آغاز شد
  • برگزاری اولین رویداد میزهای تخصصی سند ملی زیارت در مشهد
  • پیشوندها و پسوندها در ادبیات باشگاههای فوتبال ایران