Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در تظاهرات روز جمعه عراقی ها همه به صورت متفق بر خروج اشغالگران آمریکایی از خاک عراق تاکید داشتند، گفت: مردم عراق در این تظاهرات با شعارهای خود به استقلال عراق پاسخ مثبت و به اشغالگری آمریکا پاسخ منفی دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالوهاب فراتی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به تظاهرات دیروز مردم عراق در خصوص خروج آمریکایی ها از این کشور، اظهار داشت: بنابر آماری که خود منابع عراقی اعلام کردند بیش از یک میلیون نفر در بغداد به ویژه در منطقه الجاردیه برای حضور آمریکایی ها در عراق تظاهرات کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به لحاظ اهمیت تاریخی، این راهپیمایی بعد از سال 1920که عراقی ها علیه انگلیسی ها در اشغال این کشور قیام کردند، مهم ترین و بزرگترین تجمع عراقی ها علیه یک بیگانه باشد

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این مسئله هم اهمیت تاریخی و هم اهمیت سیاسی دارد، گفت: پارلمان عراق تصویب کرد که باید هر نیروی بیگانه حتی به عنوان مشاور و یا آموزش در عراق حضور نداشته باشد.

وی اضافه کرد: این مصوبه تا حدودی در همان راهروهای پارلمان عراق ماند، برخی از فراکسیون های اهل سنت و کُرد در مجلس حضور پیدا نکردند و به این مصوبه رای ندادند.

فراتی ابراز داشت: طبیعی بود که مصوبه پارلمان نیازمند حمایت های گسترده مردم دارد که روز جمعه با حضور مردم عراق این حمایت عملا به نمایش گذاشته شد.

وی ادامه داد:در این تظاهرات عراقی ها همه به صورت متفق بر خروج اشغالگران آمریکایی از خاک عراق تاکید داشتند؛ مردم عراق در این تظاهرات با شعارهای خود به استقلال عراق پاسخ مثبت و به اشغالگری آمریکا پاسخ منفی می دادند.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: مهم ترین پیام این تظاهرات این بود که همه گزینه ها برای بیرون راندن آمریکایی ها از عراق از شیوه مصالمت آمیز، آرام و دیپلماتیک روز میز است و آمریکایی ها تا دیر نشده از طریق دیپلماتیک طی یک توافق از عراق خارج شوند.

وی افزود: اما احتمال این وجود دارد که برای خروج از عراق مقاومت کنند که در آن زمان نیروهای مقاومت، آمریکایی ها را به عنوان نیروهای اشغالگر خواهند زد و با زور نظامی از عراق بیرون خواهند کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سوال که آمریکا کدام راه خروج را انتخاب خواهند کرد، گفت:آمریکایی ها در حال حاضر با توافق در عراق حضور دارند.

وی ادامه داد: در دوره نوری مالکی توافق آن ها تجدید شد و تعداد زیادی از آمریکایی ها از عراق خارج شدند و در حال حاضر هم که در عراق حضور دارند بر اساس توافق با دولت قبل در سال های پیش منعقد کرده اند می باشد.

فراتی اضافه کرد: آمریکایی ها به لحاظ حقوقی توافق دارند که یا باید یک توافق جدیدتری را تدوین کنند والا در شرایط عادی نخواهند رفت مگر اینکه عرصه بر آنها تنگ شود و پایگاه های آنها مورد حمله نظامی قرار بگیرد که در شرایط کنونی عراق مناسب نیست.

وی تاکید کرد: فضای عمومی علیه آمریکا به شدت منفی شده است و آمریکایی ها از لحاظ روحی و روانی تحت تاثیر این فشارهای مردمی مجبور هستند حضور خود در عراق را کمتر کنند و یا نیروهای خود را به دیگر پایگاه های نظامی خود در کشورهای دیگر انتقال دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: مطالبه عمومی مردم عراق از دولت، دیر یا زود فضای اخراج آمریکایی ها را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۰۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌

امیرحسین فراهانی در گفتگو با خبرنگار مهر، رأی دادن برای هریک از افراد جامعه یک حق مسلم است، بنابراین باید از این حق دفاع کرد و اگر این حق مطالبه نشود در نهایت منجر خواهد شد انتخاب‌گری و تصمیم‌گیری برای افرادی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند از بین برود.

وی افزود: راه حل رفع موانع و مشکلات، حضور آگاهانه در انتخابات است و باید تلاش کنیم و نامزدی را که به نظر ما گره گشای مشکلات است رأی بدهیم زیرا اگر من و شما رأی ندهیم، امور مملکت اداره نخواهد شد.

فراهانی ادامه داد: اگر مجلسی قوی‌تر داشته باشیم، بدون تردید دولتی قوی و مقتدر نیز خواهیم داشت و به عقیده من، ریشه عمده ضعف‌ها و مشکلاتی که در کشور داریم، به مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد.

وی گفت: بهترین مشوق برای حضور مردم در پای صندوق رأی آگاهی مردم از اهمیت مشارکت آن‌هاست، انتخابات می‌تواند نقش بسیاری مهمی در تعیین سرنوشت مردم داشته باشد، قوانین مجلس توسط کسانی نوشته می‌شود که با رأی مردم به مجلس می‌روند؛ بنابراین نیاز است که مردم با دقت بیشتری نسبت به انتخاب افراد شایسته اقدام کنند.

فراهانی ادامه داد: انقلاب اسلامی در ۴ دهه اخیر همواره روند صعودی خود را حفظ کرده و تلاش شده با تقویت گفتمان مردم‌سالارانه دینی خود، نقش مردم را در صحنه سیاسی کشور حفظ کند

وی اضافه کرد: مردم ملایر همواره نسبت به گردهمایی و رویدادهای سیاسی در جمهوری اسلامی نگاه مثبت و ویژه‌ای داشتند که آخرین نمونه آن را می‌توان حضور در راهپیمایی روز قدس مشاهده کرد، مشکلات اقتصادی و تبلیغات منفی نیز نتوانسته بر حضور مردم تأثیر منفی بگذارد.

فراهانی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی کشور در زمان جنگ به‌مراتب بیشتر از امروز بود؛ اما مردم به حاکمیت و تلاش مدیران دولتی برای حل مشکلات اعتقاد داشتند، این اعتماد امروزه نیازمند ترمیم دوباره است، برخی از مدیران با اقداماتی اشتباه به این اعتماد خدشه وارد کردند که در سایه دولت مردمی می‌توان نسبت به حل آن امیدوار بود.

وی گفت: مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب را در راستای تحولات شگرف سیاسی و اقتصادی اعلام کرده بود و انتخابات این دوره نیز ادامه همان مسیر است. باتوجه به گذشت ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی شاهد تغییر نسل در مدیران هستیم؛ ازاین‌جهت نیز انتخابات این دوره حائز اهمیت است.

کد خبر 6097875

دیگر خبرها

  • کشتی گیر آمریکایی: بسیاری از دانشجویان آمریکایی به اسلام گرویدند
  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • حضور پلیس، نتوانست به تظاهرات دانشجویان پایان دهد
  • ایلام از استان‌های برتر کشور در پرداخت وام ازدواج است
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶ مرحله اخذ رای الکترونیک/ نشست رئیسی و استانداران
  • رئیس دفتر سیاسی حماس: توافق آتش‌بس باید جامع و مرحله‌ای باشد
  • هنیه: توافق باید جامع و مرحله‌ای باشد
  • هنیه: خواهان توافقی برای تضمین خروج اشغالگران از غزه هستیم
  • تظاهرات مردم مالزی در حمایت از غزه+ فیلم
  • گانتس: تا این لحظه پاسخ رسمی درباره توافق تبادل دریافت نکرده‌ایم