Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارکن گفت:کانون فرهنگی هنری ابوذر مسجد امیرالمومنین روستای سقانلیق ساوه در سال ۸۵ مجوز خود را دریافت کرد و در حال حاضر نام ۳۵۹ نفر از اعضای این کانون در سامانه بچه های مسجد ثبت شده است.

خبرگزاری شبستان: اراک/ ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور سامانه‌ای تحت عنوان زیست‌بوم مجازی بچه‌های مسجد با هدف کشف، پرورش و بکارگیری خلاقیت های فرهنگی هنری بچه های مسجد با امکان رصد، پایش و ارزیابی اطلاعات راه‌اندازی کرده است؛  طرح پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران با عنوان «فهما» برای ارزیابی موثر به لحاظ نوع و شکل اهتمام کانون ها به شاخص های مورد سنجش در دست اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شاخص های فهما در ۸ مورد تعریف شده است که قرار است تا سال ۱۴۰۰ به دقت بررسی و نتایج آن اعلام شود.

 

فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تنها به برگزاری کلاس های قرآن خلاصه نمی‌شود بلکه این‌کانون‌ها برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی را نیز در برنامه‌های خود دارند؛ تحولات خوبی در کانون‌های فرهنگی مساجد در حال شکل‌گیری است و اجرای رویداد ملی فهما سبب ایجاد پویایی خاصی در کانون‌ها شده است؛ ارتباط راحت و لحظه‌ای و دسترسی آسان به فعالیت‌های سایر کانون‌ها در کل کشور از ویژگی‌های این طرح است که باعث بالارفتن انگیزه ها در کانون ها می شود.

 

کانون فرهنگی هنری ابوذر مسجد امیرالمومنین روستای سقانلیق ساوه از کانون های فعال در استان مرکزی که توانسته جایگاه مطلوبی را در سامانه بچه های مسجد کسب کند و در این راستا خبرگزاری شبستان گفتگویی با محمدمهدی کارکن مسئول این کانون انجام داده که در آن به دلایل کسب امیتاز و جایگاه بالای کانون پرداخته شده است.

 

 

توضیح مختصری از فعالیت های کانون بفرمایید.

 

کانون فرهنگی هنری ابوذر مسجد امیرالمومنین روستای سقانلیق ساوه در سال 85 مجوز خود را دریافت کرد و در حال حاضر نام 359 نفر از اعضای این کانون در سامانه بچه های مسجد ثبت شده است و از خدمات این کانون بهره مند می شوند.

 

 این کانون در طول سال فعالیت های مختلفی متناسب با نیاز بچه ها و مخاطبان روستا انجام می دهد که از جمله می توان به مراسم گرامیداشت سردار آسمانی با سخنرانی نماینده محترم ولی فقیه در سپاه،  کمک به نیازمندان روستا در غالب ۴۵ بسته حمایتی به مبلغ تقریبی ۱۵ میلیون تومان، برگزاری کلاس های اوقات فراغت در تابستان، برگزاری اردوهای شهرستانی و اردوی  مشهد، فعالیت مستمر ورزشی در روستا و اجاره سالن در شهر جهت استفاده جوانان مسجد، همکاری با نهادهای مختلف کشاورزی و بهداشت جهت برگزاری دوره های آموزشی در مسجد، برگزاری سومین گردهمایی خادمین هیات قمربنی هاشم (ع) و تجلیل از ۱۵ خادمان نوجوان اشاره کرد.

 

برگزاری همایش تجلیل از پیرغلامان روستا، برگزاری عزاداری۲ ماه محرم و صفر، برگزاری مراسم اعتکاف در مسجد روستا،  برگزاری مسابقات فرهنگی نقاشی و کتابخوانی، برگزاری تمامی مناسبت ها در مسجد، اجرای بیش از ۷ دوره طرح تلاوت نور، برپایی ۲ ایستگاه صلواتی در روستا به مناسبت ولادت امام رضا ع و ولادت حضرت ابوالفضل(ع) از دیگر برنامه های این کانون بوده است.

 

کارکن به برگزاری برگزاری بیش از ۶۰ جلسه فرهنگی با گروه های مختلف جوانان و نوجوانان در کانون اشاره و اظهار کرد: مسابقات فرهنگی و ورزشی و کلاس های احکام، اخلاق واردوی داخل استانی در سال جاری برای اعضای کانون برگزار شد.

 

 

کتابخانه کانون در چه وضعیتی قراردارد؟

 

وظیفه اساسی کتابخانه دینی فراهم کردن تمامی منابع دینی و مذهبی مورد نیاز برای رفع نیازهای افراد و گروه‌های مختلف جامعه است تا بتواند از طریق مطالعه آن‌ها نیازهای فرهنگی، دینی و مذهبی خود را رفع کرده و به صورتی سالم اوقات فراغت خود را پر کنند؛ حضور کتابخانه در مساجد یک مرجع فرهنگی برای افراد تلقی می‌‌شود نقش این مرجع فرهنگی این است که با قرار دادن افکار، عقاید و حاصل اندیشه‌‌های خلّاق در کنار یکدیگر، وسیله‌ای برای ایجاد علاقه به مطالعه، تحقیق و پژوهش برای افراد جامعه به وجود آورد.

 

3 هزار 500 جلد کتاب در کتابخانه کانون وجود دارد که گروه های مختلف برای استفاده از این کتب در سامانه کتابخانه کانون ثبت هستند و به نوع نیاز و ساعاتی که می توانند در کتابخانه حضور پیدا کنند از کتابخانه بهره مند می شوند.

 

این کتابخانه در هفته کتاب و کتابخوانی از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی تجخیز شد.

 

 

در رویداد ملی فهما چه اقداماتی داشته اید؟

 

در این طرح برنامه‌هایی از سوی ستاد مرکزی به استان‌ها ابلاغ و استان‌ها نیز بعد از بومی‌سازی برای کانون‌های مساجد ارسال می‌کنند محور این برنامه‌ها شامل ارتقای فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، فعالیت‌های هنری ادبی، غنی‌سازی اوقات فراغت از رده سنی نونهالان تا جوانان، پاسداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی، فضای مجازی و رسانه، خلاقیت و نوآوری و ثبت ایده‌های فرهنگی اعضای کانون است..

 

وی گفت: مشخصات359 از اعضای این کانون در قالب رویداد ملی «فهما» در سامانه بچه های مسجد ثبت شده بود که در صورت تمدید سامانه، مشخصات اعضای دیگر هم اضافه خواهد شد.

 

کارکن با اشاره به کسب 13 هزار و 744 امتیاز در رویداد ملی فهما اذعان کرد: فعالیت‌های قرآنی، کتاب و کتابخوانی، مناسبت های ملی و مذهبی، فضای مجازی و رسانه، غنی سازی اوقات فراغت و خلاقیت و نوآوری از جمله فعالیت هایی بوده که در سامانه به ثبت رسیده است.

 

وی با اشاره به ثبت 10 ایده توسط کانون فرهنگی هنری ابوذر در سامانه فهما، اظهار کرد: این کانون تا پایان سال برنامه های ویژه ای دارد که می توان به ویژه برنامه های دهه فجر انقلاب اسلامی و جشن باشکوه میلاد امام علی(ع) با توجه به نام مسجد اشاره کرد.

 

 

برنامه های فرهنگی کانون چه بوده است؟

 

برگزاری مراسم آغاز سال نو در مسجد با بیش از ۳۰۰ نفر شرکت کننده و اچرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری، برگزاری جشن مهدویت  با بیش از ۸۰۰ نفر شرکت کننده،  برگزاری جشن مهدویت در مسجد با بیش از ۵۰۰ نفر شرکت کننده،  برگزاری کلاس های آموزش خانواده در طول سال با دعوت از اساتید شهرستان ساوه، برگزاری همایش ۲۰۰۰ نفری غدیر،  برگزاری همایش بانوان غدیر،  برگزاری همایش کودکان غدیر و دیدار با خانواده شهدای روستاهای کوهپای را می توان از فعالیت های فرهنگی کانون ابوذر مسجد امیرالمومنین روستای سقانلیق ساوه دانست.

 

کانون در  فعالیت های عمرانی مسجد چه نقشی دارد؟

 

ساخت مدرسه ۵ کلاسه، پروژه مهد قرآن مسجد با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و فضا سازی جلو پایگاه بسیج با همکاری شورای شهر از فعالیت های عمرانی مسجد است که با همکاری کانون ابوذر انجام شده است.

 

پایان پیام/87

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد فهما مسجد طراز اسلامی نماز جمعه رویداد ملی فهما طرح ملی فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۱۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع شامگاه جمعه در مراسم یادبود حافظان محراب و منبر قوچان هم‌زمان با شب شهادت امام جعفر صادق علیه الاسلام در بقعه آقانجفی قوچانی اظهار کرد: قرار گرفتن جبهه حق و باطل مقابل یکدیگر از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون وجود داشته است و پیروزی انقلاب اسلامی این رویارویی را بیشتر آشکار کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاش‌ها صورت گرفت تا این انقلاب و تئوری تمدن نوین اسلامی متوقف شود، گفت: بلافاصله پس از پیروزی، تمام ظالمان و مستکبران عالم به حمایت از صدام جمع شدند و جنگ تحمیلی را به وجود آوردند و جریان دفاع مقدس برای این بود که انقلاب اسلامی توسعه پیدا نکرده و به اهدافش نرسد.

وی با یادآوری این موضوع که وقتی جریان باطل به اهداف خود نرسید تهاجم فرهنگی، ناتوانی فرهنگی و قتل‌عام فرهنگی را به وجود آورد، تصریح کرد: این انقلاب با رهبری‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسیر خود در تحقق اهداف و آرمان‌هایش ادامه می‌دهد.

مهدوی ارفع تحقق وحدت امت اسلامی برای تشکیل جبهه‌ای واحد برای مقابله با استکبار را یکی از اهداف مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد محور مقاومت در میان کشورهای اسلامی وظیفه و تکلیفی بوده که از ابتدای خلقت همه انبیای الهی به دنبال آن بودند یعنی خط مبارزه دائمی و خستگی‌ناپذیر انجام شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اینکه در چله دوم انقلاب باید منشور ترسیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرلوحه اقدامات و فعالیت‌های خود قرار دهیم هم در خودسازی هم تمدن سازی و…، ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای منبر به تبیین ارزش‌های و آرمان‌های اسلام پرداخته شود و زمینه رهبری مردم را به سمت انجام‌وظیفه سوق داد.

وی پایگاه مسجد را محور همه فعالیت‌ها خواند که مردم پشتوانه این حرکت هستند و تصریح کرد: توجه به مسجد، محراب و منبر راه حرکت به سمت تحقق ارزش‌های و آرمان‌های اسلام بوده و باید هسته‌های مقاومت فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی در مسجد شکل بگیرد تا اسلام جهانی شود.

مهدوی ارفع هدایتگری، تحقق حاکمیت الهی و هدایت مردم به سمت سعادت و کمال را هدف بعثت انبیا برشمرد و بیان کرد: فلسفه پیامبران الهی این بود که مردم عبودیت و بندگی خداوند را داشته باشند و از طاغوت، کفر، بی‌دینی و الحاد پرهیز کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در طول ۳۴ سال امامت خود همواره در مسیر مبارزه با طاغوت و طاغوتیان حرکت کردند، افزود: امام صادق (ع) به دنبال پیاده‌سازی حاکمیت مطلق الهی بر اساس سیره تمدن سازی اهل‌بیت علیهم‌السلام بودند و در این مسیر منظومه فکری و عملی و اجتماعی اسلام را تدوین کردند.

وی با بیان این مطلب که در طول حیات امام صادق (ع) بیش از ۴ هزار نفر شاگردی ایشان را کردند، گفت: امام صادق (ع) در اقدامی راهبردی به بیان احکام فقهی و زندگی به همراه سبک حیات طیبه پرداخته و با بیش از ۳۵ هزار حدیث فقهی به تبیین حاکمیت الهی در عرصه فردی و اجتماعی پرداختند.

مهدوی ارفع تأکید کرد: امام صادق علیه اسلام با تربیت شاگردان شبکه‌ای از مروجان و مبلغان دین اسلام و تفکر شیعی ایجاد کردند که هم زمینه ارتباط شیعیان با مردم فراهم شد هم تشکیلات و سازمانی برای ائمه بعدی به وجود آمد.

کد خبر 6096117

دیگر خبرها

  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • زیرساخت‌های فرهنگی راکد اردبیل بازسازی می‌شود
  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار در رشت
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی
  • اعطای «گرنت» به تشکلهای دانشجویی تصویب شد