Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@20:11:58 GMT

انتشار بازنویسی «شیرین و فرهاد» برای نوجوانان

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۱۷۷۱

انتشار بازنویسی «شیرین و فرهاد» برای نوجوانان

مجید شفیعی از انتشار بازنویسی منظومه «شیرین و فرهاد» وحشی بافقی برای نوجوانان خبر داد.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درباره این کتاب به ایسنا گفت: در بازنویسی این منظومه تلاش کرده‌ام شاعرانگی اثر و ظرایف و تصویرسازی‌های غنی وحشی را که در جهت بیان ظرایف عاشقانه بوده، حفظ کنم  و آن را به صورت همه‌جانبه انعکاس دهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من در مقام نویسنده علاوه بر این‌که مبادرت به برگردان این منظومه به نثر  کرده‌ام برای مفاهیم ذهنی هم مابه ازای عینی و حسی یافته‌ام تا مخاطب بتواند چیزهایی را که قهرمانان داستان به آن می‌اندیشیده‌اند به صورت عینی، تصویری و قابل درک و ملموس حس کند.

او افزود: در منظومه «فرهاد و شیرین» مضمون‌های عاشقانه و عواطف شورانگیز با زبانی ساده و روان بیان شده است.  وحشی بافقی در دسته‌بندی شاعران و ادوار شعر فارسی، شاعر مکتب وقوع محسوب می‌شود و از شاعران مشهور این شیوه است.  وحشی در منظومه «فرهاد و شیرین» نظر به عشقی عرفانی دارد و فرهاد را سمبلی از عارف و سالک بودن می‌داند. وحشی بافقی از غزلسرایان و شاعران مشهور نیمه اول قرن دهم هجری است. او در زمان پادشاهی شاه تهماسب و شاه اسماعیل دوم می‌زیسته است. «فرهاد و شیرین» از مثنوی‌ها و از منظومه‌های معروف و از بزرگترین و مهم‌ترین آثار دراماتیک فارسی محسوب می‌شود.

بازنویسی منظومه «شیرین و فرهاد» وحشی بافقی برای نوجوانان در انتشارات پیدایش و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه راهی بازار کتاب شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مجید شفیعی وحشي بافقي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۱۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعران ۵ کشور برای عملیات وعده صادق شعر سرودند

علیرضا قزوه، شاعر و مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما در برنامه «بسته پیشنهادی» شبکه دو سیما درباره سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق خواندند، گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، تعداد زیادی از شاعران از جمله بنگلادش، هند، پاکستان و ... شعر سرودند.

قزوه درباره لزوم توسعه و زنده نگه داشتن زبان فارسی در سایر کشور‌ها گفت: اگر انگلیس و کمپانی هند شرقی نبود، الان زبان فارسی زبان اول دنیا بود. آنها آمدند و به مرور ریشه زبان فارسی را خشکاندند.

مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما در پاسخ به این سوال که چند کشور فارسی زبان هستند؟ گفت: شاعران فارسی زبان زیادی داریم، که حتی در روسیه و اوکراین هم دیده می‌شود. به طور کلی، استادان زبان فارسی در سراسر دنیا از جمله مصر، اروپا و امریکا وجود دارد. تلاش ما پرورش شاعران زبان فارسی است. شاعران در سطح بالاتری نسبت به متخصصان دستور زبان فارسی قرار می‌گیرند. شاعر می‌تواند چراغ زبان فارسی را روشن کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • فیلم| شعرخوانی شاعران شیرین‌زبان اصفهان در شب شعر کمال
  • شاعران ۵ کشور برای عملیات وعده صادق شعر سرودند
  • الحوثی: وحشی‌گریِ آمریکا در حمایت از اسرائیل به حدی است که دانشجویان را سرکوب می‌کند
  • الازهر: گورهای جمعی غزه وحشی‌گری رژیم صهیونیستی را نشان داد
  • تجمع خودجوش بانوان بافقی در حمایت از طرح نور فراجا
  • اولین نشست حلقه «بچه‌های ایران آینده» در فرهنگسرای نهج‌البلاغه
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر
  • تبریک و خوشحالی اسطوره استقلال از شکست الهلال | انتشار عکس تاریخی
  • رژیم صهیونیستی تاکنون از هیچ تجاوز و وحشی‌گری علیه مردم غزه دریغ نکرده است
  • اسطوره استقلال، خوشحال‌ترین ایرانی از شکست الهلال!