Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:32:47 GMT

طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در همدان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۴۳۳۸

طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در همدان آغاز شد

سید جلال الدین بطحایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا یادآوری کرد: واکسن مورد نیاز برای تزریق تامین و در این باره فراخوان داده شده است که مردم می توانند در شهرها به پایگاه ها و مراکز و در روستاها به خانه بهداشت مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: این واکسن، یک واکسن تکمیلی است بنابراین سعی بر این است که تا پایان سال جاری با همکاری مردم بتوان کسانی که در این دو سال جا مانده بودند را پوشش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان با یادآوری اینکه از نیمه دوم سال ۹۴ در چهار ماهگی واکسیناسیون تکمیلی به نوزدان تزریق می شد خاطرنشان کرد: تا قبل از آن، نوبت تکمیلی واکسیناسیون (پولیو) به صورت خوراکی بود که با توصیه سازمان بهداشت جهانی از نیمه دوم سال ۹۴ یک نوبت تکمیلی با عنوان "پولیو تزریقی" در چهارماهگی اضافه شد.

بطحایی افزود: در اوایل سال ۹۵ کشورهایی که اقدام به تولید واکسن پولیو تزریقی می کردند دچار  مشکل شده و نتوانستند تعهدات خود را اجرایی کنند بنابراین سازمان بهداشت جهانی مجبور به دسته بندی کشورها از نظر نیاز و ریسکی که انتقال فلج اطفال دارد، شد.

وی اضافه کرد: بنابراین کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی که موارد پولیو داشتند در مرحله اول قرار گرفتند؛ کشورهایی که با کشورهای گروه نخست ارتباط و رفت و آمد یا موارد پولیو وارده داشتند اولویت دوم شدند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان ادامه داد: اما کشور ایران با وجود اینکه در کنار دو کشور پاکستان و افغانستان قرار داشت اولویت سوم شد و واکسن به طور کامل در اختیار این کشور قرار نگرفت.

بطحایی گفت: در کشور ایران نیز تقسیم بندی بر اساس اولویت صورت گرفت و استان های هم مرز با پاکستان و افغانستان در اولویت اول قرار گرفتند که پولیو تزریقی در این استان انجام شد سپس اجرای این طرح در استان های اولویت دوم و سوم صورت گرفت.

وی با عنوان اینکه امسال دوباره در کشور این رویه در حال انجام است اضافه کرد: وقفه ای که صورت گرفت موجب شد متولدین ۹۵ و ۹۶ جا بمانند بنابراین مجدد واکسن تزریقی مورد نیاز این گروه سنی تامین شد.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان ابراز امیدواری کرد: با تزریق این واکسن شاهد افزایش ایمنی بدن و ریشه کنی فلج اطفال در کل جهان باشیم.


وی گفت: سال‌های قبل واکسن به صورت خوراکی می دادیم که این طرح به صورت مستمر همچنان ادامه دارد و در کنار واکسن خوراکی، واکسن تزریقی تکمیلی نیز پیش بینی شده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۷ مورد ابتلا به فلج اطفال در دنیا گزارش شد که همه این موارد در ۲ کشور پاکستان و افغانستان بودندکه طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت ضرورت ‏دارد دولت‌ها در جهت ریشه‌کنی این بیماری بیشترین تلاش را داشته باشند.‏

ویروس فلج اطفال به سیستم عصبی آسیب می‌زند و در مدت چند ساعت موجب معلولیت غیرقابل بازگشت می‌شود. این بیماری در ‏میان کودکان به خصوص در شرایط غیر بهداشتی در مناطق جنگ‌زده، کمپ‌های اسکان پناهندگان و مناطقی که دسترسی به خدمات ‏مراقبتی محدود است به سرعت گسترش می‌یابد.

این بیماری از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری است، اما لازم است میزان پوشش ‏واکسیناسیون بسیار بالا باشد و هرگونه اهمال به ویروس اجازه می‌دهد تا به فعالیت خود ادامه دهد.‏
برنامه جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال از سال ۱۹۸۸ آغاز شد.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان تولید واکسن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان تولید واکسن همدان تولید واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۴۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله

 سید ناصر موسوی رئیس اداره دامپزشکی هویزه گفت: یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر دار دامی، واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر می‌باشد.

او می‌گوید: در همین راستا واکسیاسیون عمومی و سراسری بر علیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله در بیش از ۷۰ روستا در سطح شهرستان هویزه با اولویت مناطقی که در سال‌های گذشته درگیر تنش آبی بوده اند توسط اکیپ‌های دامپزشکی دولتی و بخش خصوصی به صورت رایگان آغاز گردید.

رئیس اداره دامپزشکی هویزه گفت: در این طرح سراسری واکسیناسیون بر علیه بیماری‌های واگیر دار دامی بالغ بر ۷۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) تحت پوشش واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.

این مقام مسئول واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری را مهمترین راه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار دامی عنوان نمود.

موسوی در پایان گفت: دامداران در صورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید از جابه‌جا کردن دام خودداری کرده و دام و دامداری را قرنطینه نموده و مراتب را در کوتاهترین زمان ممکن به اطلاع اداره دامپزشکی برسانند

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰۰درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور
  • ️پوشش ۱۰۰ درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور
  • آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان
  • آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز از دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • آغاز طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در کرمانشاه
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در مشهد اجرا می‌شود