Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@18:07:37 GMT

کتاب‌سوزی ریشه در دوری از علم و اندیشه دارد

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۳۶۴۷

کتاب‌سوزی ریشه در دوری از علم و اندیشه دارد

انتشار ویدئوی آتش زدن یکی از متون مهم علم پزشکی در فضای مجازی بازتاب‌های فراوانی داشته و این اقدام از سوی مجامع مختلف حوزوی و دانشگاهی مورد انتقاد قرار گرفته است. آن هم در شرایطی که جامعه ما بیش از هر زمان دیگر به برپایی کرسی‌های نقد و مباحثات علمی نیاز دارد و رفتارهای تحریک‌کننده در جامعه را برنمی‌تابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعظم طیرانی/

انتشار ویدئوی آتش زدن یکی از متون مهم علم پزشکی در فضای مجازی بازتاب‌های فراوانی داشته و این اقدام از سوی مجامع مختلف حوزوی و دانشگاهی مورد انتقاد قرار گرفته است. آن هم در شرایطی که جامعه ما بیش از هر زمان دیگر به برپایی کرسی‌های نقد و مباحثات علمی نیاز دارد و رفتارهای تحریک‌کننده در جامعه را برنمی‌تابد.

حجت‌الاسلام صادق گلزاده، معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با ما ضمن بیان اینکه به لحاظ عقلی و شرعی کتاب‌سوزی عملی جاهلانه و ضد روح دین اسلام است، می‌گوید: کتاب‌سوزی ریشه در دوری از تعقل و تدبر و دوری از علم و اندیشه دارد و قرآن کریم در آیه ۱۲۵ سوره نحل می‌فرماید «وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» که ناظر بر آرایی است که ما آن‌ها را نمی‌پسندیم و گفتمان عقلانی و حکیمانه را مطرح می‌کند. بنابراین نگاه قرآن، نگاه سنت و نگاه عقل ناظر بر نادرست بودن چنین رفتارهایی است و به هیچ عنوان آن را تأیید نمی‌کنند.

این کارشناس اطلاع‌رسانی، رسانه و مطبوعات در ادامه می‌گوید: آتش زدن کتاب هاریسون -مشهورترین کتاب طب داخلی- اتفاقاتی ناپسند بوده و به صورت طبیعی تبعات کوتاه‌مدت و بلندمدت متعددی در هر دو مجموعه حوزوی و دانشگاهی خواهد داشت، اما واقع‌بینانه این است که جوانب این اتفاق بررسی شود؛ چرا که نزاع نامتعارف و یا تقابل نامتعارف طب سنتی و طب نوین موجب این اقدام ناپسند شده است. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله چین و ژاپن تعامل مناسبی بین طب سنتی و طب نوین وجود دارد. در کشور ما نیز اگر مسئولان چنین ظرفیتی مناسبی را به‌وجود می‌آوردند امروزه شاهد چنین اتفاق نامتعارف و احساساتی‌ نبودیم.

وظیفه وزارت بهداشت

وی با اشاره به اینکه در مقطعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرفیت تعامل طب سنتی و طب نوین را فراهم کرده بود، می‌گوید: اقداماتی در این زمینه از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته اما کافی نبوده و شایسته است زمینه تعامل این دو طب را بیش از پیش در کشور فراهم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین گلزاده ضمن تأکید بر ناپسند بودن این اقدام از سوی یک فرد، ادامه می‌دهد: لازم است دانشگاهیان بدانند این رفتار، رفتار یک فرد است و تلقی به رفتار حوزه و حوزویان نشود. همچنین شایسته است در این ماجرا وحدت حوزه و دانشگاه که از بهترین ظرفیت‌های وحدت علمی و اندیشه‌ای کشور محسوب می‌شود، حفظ شود و با توجه به اینکه ایران اسلامی در زمینه طب سنتی ایرانی اسلامی در دنیا صاحبنظر است و در زمینه طب نوین پزشکی نیز در منطقه رتبه نخست را به خود اختصاص داده و در جهان شناخته شده است، با همت و تلاش بیشتر زمینه تحقق پیوند اساسی بین دو ظرفیت علمی طب نوین، طب سنتی و اسلامی فراهم شود تا در آینده هرگز شاهد چنین رفتارهای احساساتی و غیرعقلانی نباشیم.

به گفته این عضوبعثه مقام معظم رهبری برای مقابله با چنین رفتار ناپسندی نباید تعامل بین طب سنتی و طب نوین تیره شود و برعکس باید حوزویان، دانشگاهیان، طب نوین و طب سنتی -که اضلاع اربعه این موضوع محسوب می‌شوند - همه با هم بکوشند تدابیری بیندیشند که زمینه توجه ویژه به طب سنتی در کنار طب نوین به عنوان طب مکمل و استانداردسازی این طب – طب سنتی – فراهم شود.

حجت الاسلام گلزاده ادامه می‌دهد: در این گونه موارد نباید ماجرا را به جریانی تبدیل کرد که روح و روان حوزه و دانشگاه را تحت تأثیر قرار دهد، به‌ویژه در شرایط فعلی که این دو قشر عظیم حوزه و دانشگاه و جامعه در تقابل با آمریکا و استکبار جهانی نیازمند وحدت و انسجام فراگیر هستند. این رفتار، اتفاق نامبارک، نامیمون و غیرقابل پذیرشی است، اما نباید به آن دامن زده شود تا دشمنان ما از آن به عنوان یک ظرفیت سرگرمی نابجا و نامتعارف استفاده کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کتابسوزی علم و اندیشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۳۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» نوشته سیّد مهدی موسوی توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر و در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

علم در نگاه رهبر انقلاب، یکی از محورهای مهمّ تمدّن انسانی است و خود از همین منظر تمدّنی و با رویکرد فلسفی - الهیّاتی به علم و علوم انسانی می‌نگرند. ایشان در بیانات و نوشته‌های خود افقهای جدیدی را مورد نظر دارند که انسان را وا می‌دارد تا فراتر از فلسفه‌های رایج به دیدگاه‌های ایشان توجّه بیشتری کند.

ایشان به عنوان یک مجتهد و حکیم عالی‌قدر صاحب سبک خاص در تبیین و تحریر معارف اسلامی و انسانی هستند و در تحلیل امور انسانی از افق‌های جدید انسانی و تمدّنی پرده برمی‌دارند و آن را در موضع‌گیری‌های خود در عرصه‌ی راهبری جامعه و مواجهه‌ی تمدّنی با پدیده‌های داخلی و خارجی به کار می‌گیرند.

کتاب مورد اشاره در ۱۱ فصل می‌کوشد به واکاوی نظریّه‌ رهبر انقلاب در موضوع علوم انسانی اسلامی بپردازد.

کتاب «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» نوشته سیّد مهدی موسوی در ۸۳۲ صفحه و در قطع وزیر و با شمارگان ۲ هزار جلد و با بهای ۴۲۰ هزار به زودی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

کد خبر 6097066 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • کنگره ملی طب ایرانی، فرصتی برای احیای میراث کهن و ارتقای سلامت جامعه
  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • عملیاتی کردن دستاوردهای علمی؛ ریشه پیوند دانشگاه و جامعه است
  • ریشه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه در نمایش علم توسط دانشگاه است
  • ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است
  • تحول از مجلس سنتی به نوین از مجلس یازدهم تا دوازدهم
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • ریشه‌یابی خشونت‌های فیزیکی و کلامی/ جریمه بدون آموزش تاثیری ندارد
  • ارگان‌زدگی؛ گریبان‌گیر نمایشگاه کتاب است