Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیاری کارشناسان و اقتصاددانان آمریکایی سرکوب مهاجران را به ضرر اقتصاد و اشتغال در آمریکا می‌دانند.

مقامات آمریکایی یک مهاجر غیرقانونی 20 ساله در کافه و شیرینی‌پزی "کن پن روستیک" سن‌دیه‌گو را پیدا کرده و او را اخراج کردند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، در ماه آوریل نیز یک کارخانه در نزدیکی "نبراسکا" خط تولید پروسس سیب‌زمینی خود را به دلیل دیپورت بسیاری از کارگران مهاجر خود از دست داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روند باعث کاهش تولید و افزایش درآمدهای این کارخانه شد. یک رستوران در نیویورک نیز در ماه آگوست به سرنوشت مشابهی مبتلا شد.

کشاورزان نیز می‌گویند محصولات کمتری را می‌کارند، آنها این روزها از دستگاه‌های اتومات و مکانیزه بیشتری استفاده می‌کنند که باعث تخریب بخش بیشتری از محصولات زراعی می‌شود. از طرفی بخش بیشتری از محصولات زراعی در مزارع  در زمین‌های کشاورزی می‌پوسند. از طرفی بسیاری از آنها در فروش محصولات مشکل دارند و دلیل آن را کمبود کارگر مهاجر می‌دانند.

نرخ رشد تولد در آمریکا رو به کاهش است و این موضوع شرایط نیروی کار را بدتر می‌کند. از طرفی سیاست‌های دونالد ترامپ در سرکوب مهاجران اوضاع را برای بسیاری از حرفه‌ها بدتر خواهد کرد.

گروهی از مهاجران هندوراس در پشت دیوار مرزی آمریکا- مکزیک- سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ برای اشتغالزایی در آمریکا ضرر دارد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

ترامپ و دیگر طرفداران سیاست‌های سختگیرانه مهاجرت بر این باورند که کارگران ساده و بی‌مهارت مهاجر با دستمزد کم به رقابت با کارگران آمریکایی پرداخته و باعث کاهش دستمزد و مزایای آنها می‌شوند.

تحلیل‌های یک موسسه تحقیقاتی معتبر به نام "پیو" Pew در آمریکا نشان می‌دهد که حذف کارگران مهاجر می‌تواند مخرب باشد. نتیجه چنین سیاستی از دست رفتن شغل‌، کاهش دستمزد، لغو سرمایه‌گذاری و حذف خدمات ارزان برای جامعه و آمریکایی‌هاست.

طبق تحقیقات مرکز تحقیقات "پیو" حدود 7.6 میلیون دلار مهاجر غیرقانونی در آمریکا کار می‌کنند که حدود 4.6 درصد از مجموع نیروی کار  را تشکیل می‌دهند. این گروه به دلیل سیاست‌های ضد مهاجرتی و با وجود افزایش تقاضای کار از سوی مهاجران در حال کاهش است.

مهاجران معمولا وارد صنایع بزرگ شده و در کارخانه‌های پردازش مواد غذایی، بخش کشاورزی و هتل‌ها مشغول می‌شوند. تعداد زیادی از آنها نیز وارد بخش‌های کوچک‌تر مانند ساخت‌و‌ساز، رستوران‌ها، پرستاری کودک یا نظافت می‌شوند.

پس از سرکوب مهاجران متقاضی ورود  به آمریکا از اواخر سال 2018 تاکنون ، هزینه خدمات کشاورزی و باغبانی 3 تا 5 برابر شده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

براساس نتایج به دست آمده از تحلیل‌های "موسسه علوم و آکادمی ملی" آمریکا در در سال 2016، "شواهد کمی" در رابطه با کار مهاجران  روی فرصت‌های شغلی بومیان اصلی آمریکا وجود دارد.

"جولی هاچکیس" یک اقتصاددان در فدرال ریزرو آتلانتای آمریکا پس از وارسی سوابق کاری و دستمزدی یک شرکت در ایالت جورجیا اعلام کرد: کارگران غیر قانونی دستمزد کمتری نسبت به کارگران قانونی دریافت می‌کنند و بیش از همکاران قانونی خودا در محیط کاری ماندگارند.

مهاجران "شبکه مثبت"

این اقتصاددان در این باره گفت: هر چه بیشتر مطالعه و تحقیق می‌کنم، بیشتر به اثرات مثبت مهاجران پی می‌برم.

براساس نتایج منتشر شده از سوی اساتید دانشگاه کلرادو و کالیفرنیا  در ماه دسامبر گذشته، میزان اشتغال برای شهروندان اصلی آمریکا  بین سال‌های 2008 تا 2015 و پس از تبعید بیش از نیم میلیون مهاجر لاتین تبار حدود 0.7 درصد کاهش یافت.

آنها اعلام کردند که کارگران مهاجر با مهارت‌های کم در کنار کارگران آمریکایی ماهر "تکامل" می‌یابند. این ترکیب باعث به کارگیری نیروی کار بیشتر و تولید بیشتر خواهد شد. بسیاری از اقتصاددانان اعلام کرده‌اند: نبود مهاجران باعث می‌شود برخی از بومیان نیز کار خود را از دست دهند.

به عنوان مثال یک مسئول انگلیسی زبان و آمریکایی در یک رستوران کار خود را از دست می‌دهد اگر آشپز و ظرفشور مهاجر آن رستوران مجبور به بازگشت به کشور خود شوند.

یک پیمانکار باتجربه و ماهر در بخش ساخت و ساز نیز احتمالا نمی‌تواند فرایند اولیه تخریب کار خود را بدون چند کارگر مهاجر تمام کند.

 "رندی کپس" مدیر موسسه "سیاست‌های مهاجرت" در  آمریکا در این باره گفت: در مکزیک نیز نرخ تولد در حال کاهش است. دلیل این موضوع این است که کشورهای جنوبی آمریکا دیگر نمی‌توانند روی آمریکا به عنوان مرکز اصلی مهاجرت حساب کنند.

________________________________________________________

بیشتر بخوانید:

10 شهر آمریکا که برای مهاجرت پول می دهند مکزیک ما را نمی‌خواهد/ مهاجران آمریکا در مرزهای مکزیک گیر کرده‌اند (+عکس) سازمان ملل: مرگ مهاجران در قاره آمریکا از مرز ۵۰۰ نفر گذشت

________________________________________________________

لینک کوتاه: asriran.com/002ytX

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مهاجران اقتصاددان آمریکا اقتصاد فرصت شغلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۸۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند

یک فعال حوزه کار با بیان اینکه امروز رشد اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و درآمد نفتی داریم و نباید در حق کارگران اجحاف شود،‌گفت: بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند، در حالی که باید در کارهای با ماهیت مستمر قرارداد دائم بسته شود.

فتح الله بیات ـ در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه طبق آمارها بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند،‌ اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی با بحران اقتصادی رو به رو بودیم و بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل شرایط آن زمان دچار رکود و تعطیلی شدند تا بحث سازندگی پیش آمد. آن زمان کارفرمایان به سمت بستن قرارداد موقت در کارهای با ماهیت دائم و مستمر رفتند و دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت صادر شد چون وضعیت اشتغال و اقتصاد مطلوب نبود، به همین دلیل کارگران ۸ سال دوران جنگ افزایش حقوق و دستمزد نداشتند و مدتی بعد رشد شرکتهای پیمانکاری و گسترش قراردادهای موقت کار را شاهد بودیم.

انعطاف در بحث حقوق و دستمزد و تقویت معیشت کارگران

وی افزود: خوشبختانه امروز شرایط اقتصاد کشور شرایط جنگی نیست و ما در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفتهای چشمگیری داشتیم. رشد اقتصادی داریم، درآمد نفتی داریم، تحریم‌ها تا حدودی کاهش یافته و فضای کسب و کار بهبود پیدا کرده است بنابراین نباید در حق کارگران اجحاف شود. در بحث حقوق و دستمزد باید بیش از پیش انعطاف داشته باشیم و در جهت تقویت معیشت آنها گام برداریم.

این فعال حوزه کار در ادامه با بیان اینکه کارگرانی که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند، نباید همچنان با قرارداد موقت مشغول کار باشند، به لایحه تعیین سقف قراردادهای موقت کار اشاره کرد و گفت: این لایحه در دولت قبل به تصویب هیات وزیران رسید و مصوبه ۴ سال بازه داشت؛ یعنی در پایان بهمن ۱۴۰۲ باید به اجرا درمی آمد ولی متاسفانه مصوبه هیات وزیران نادیده گرفته شده و به جای اجرا، پیشنهاد سقف ۵ سال مطرح شده تا به مجلس ببرند و روی آن نظر بدهند.

اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت 

بیات افزود: اخیرا لایحه‌ای تحت عنوان ارتقای امنیت شغلی در دستور کار قرار گرفته و ظاهرا در آن سقف قراردادهای موقت ۵ سال پیشنهاد شده است، در حالی که ما مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت کار را از قبل داشتیم. جلسات و کار کارشناسی بسیاری میان کارگران و کارفرمایان و وزارت کار در این خصوص برگزار شد و ساعت ها وقت و زمان صرف شده بود تا در نهایت به تصویب هیات وزیران رسید.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: این سوال وجود دارد وقتی مصوبه قانونی هیات وزیران را داریم، چرا باید آن را کنار بگذاریم و یک طرح جدید را مطرح کنیم؟ معتقدم این رویه باعث می‌شود در حوزه کارگری و قوانین مرتبط با آن دچار عقبگرد شویم. از متولیان انتظار داریم در حوزه کار و روابط کار، تشکل‌یابی و حقوق و دستمزد جامعه کارگری را به پیشرفت برسانند و روحیه کار و تلاش را در میان کارگران تزریق کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • تجمع دانشگاه‌های ایران در حمایت از خیزش دانشگاهیان آمریکایی
  • واکنش رییس دانشگاه تهران به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • آمریکای شعله‌ور!
  • بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند
  • جنبش انصارالله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • انصار الله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • کارگران؛ صف اولی‌های جبهه تولید
  • جنبش انصار الله سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی غزه را محکوم کرد
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش