Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید «علی آقازاده» روز یکشنبه در دیدار با تشکل‌های زیست محیطی استان مرکزی در اراک، افزود: منابع و علت‌های آلایندههای  استان مرکزی باید با اولویت و جدیت شناسایی شود و با کار کارشناسی برای کاهش و رفع مضرات این الایندها اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی بیان کرد: استان مرکزی در یک ماه اخیر با روزهای ناسالم مواجه بود که بهترین تصمیم‌ها  در کمیته اضطرار برای تعطیلی مدارس و ادارات گرفته شد و مانند برخی استان‌ها به‌صورت فله‌ای و غیرکارشناسی در این راستا اقدام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار مرکزی ادامه داد: تعطیلی مدارس اگر زمینه و مبنای درستی نداشته باشد خسارت است و پایه تصمیم‌گیری در این زمینه برای استان مرکزی به طورکامل علمی و کارشناسی بود و برای هیچ کدام از تعطیلی‌ها و یا تاخیر در فعالیت ادارات و مدارس با حدس و گمان رفتار نشد.

آقازاده اظهار داشت: شاخص‌های متغیر آلودگی هوا  لحظه‌ای است و کمیته اضطرار استان مرکزی بحث تعطیلی مدارس را در آخرین لحظه بررسی و اعلام می‌کرد.

وی عنوان کرد: بخش زیادی از آلودگی هوای اراک به‌دلیل تصمیمات غلط در دهه‌های گذشته ایجاد شده و بسیاری از صنایع استان‌مرکزی به‌ویژه پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه شازند با جانمایی نادرست در محلی واقع شده‌اند که آلایندگی را نگه داشته و تشدید می‌کند و باید به دلیل نواقصی که در پیوست زیست محیطی این طرح‌ها بوده از مردم عذرخواهی کرد، اما چاره‌ای نیست و اکنون نمی‌توان کاری کرد، زیرا قیمت فعلی این سه صنعت بیش از ۴۰ میلیارد دلار است.

استاندار مرکزی ادامه داد: مهر و موم شیر مازوت نیروگاه شازند در دستور کار قرار دارد تا خیال مردم از این بابت نیز برای همیشه راحت شود.

آقازاده عنوان کرد: تشکل‌های زیست محیطی متخصصان امر در بخش‌های مختلف محیط زیست هستند و این قشر در تصمیم‌گیری‌های زیست محیطی باید دخالت داشته باشند و مصوبات و موارد مختلف تصمیم‌گیری‌ها را نظارت کنند.

وی گفت: اگر از ظرفیت تشکل‌های مردمی در بخش‌های مختلف بهره‌گیری نشود، فرصت از دست مدیران می‌رود و این سمن‌ها سرمایه‌های استان و کشور  هستند.

استاندار مرکزی افزود: ۶ دستگاه سنجش آلاینده‌های هوا در اراک و شازند نیاز است که باید اعتبار خرید آن‌ها از سوی نیروگاه و پالایشگاه شازند تا ۲ ماه آینده تامین شود که ۲ دستگاه آن در حومه شازند و چهار دستگاه بر اساس کار کارشناسی با مشورت تشکل‌های زیست‌محیطی و نظر محیط زیست استان در مناطق مورد نیاز اراک نصب شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: در چهار دهه گذشته سرعت رشد میانگین جمعیت در کشور و این استان افزایش یافته است و جمعیت ایران وابسته به منابع طبیعی شده و این امر موجب تحمیل خسارت‌های زیادی به طبیعت شده است و باید حرکت به سمت دانش‌محوری مورد توجه قرار گیرد.

سید«احمد سجادی» بیان کرد: عوارض آلایندگی هوا تا قبل از سال ۹۶ بر اساس وضعیت صنعت آلاینده و در منطقه هزینه می‌شد اما اکنون به‌صورت تجمیعی و ۷۰ درصد در مناطق شهری و ۳۰ درصد در مناطق روستایی هزینه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تصمیم‌گیری تعطیلی مدارس استان در زمان وضعیت ناسالم هوا برعهده محیط زیست نیست بلکه از سوی کمیته اضطرار آلودگی هوا اعمال می‌شود.

«رضا میرزایی» افزود: آلودگی هوا قابل کتمان نیست و بهترین تصمیم‌های تعطیلی مدارس در روزهای ناسالم هوا از سوی کارگروه اضطرار آلودگی هوای این استان صورت گرفته است.

وی بیان کرد: وضعیت آلودگی هوای اراک نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و روند آن رو به بهبود است و شمار زیادی از صنایع از جمله آلومینیوم به تعهدات زیست محیطی خود عمل کرده است.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است و در این استان حدود سه هزار صنعت کوچک، متوسط و بزرگ ایجاد شده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 استان مرکزی تصمیم گیری های دلار زیست محیطی صنعت قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۸۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد

مسئول دبیرخانه مدیریت زیست‌بومی تالاب‌های محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه مدیریت تالاب‌های استان با محوریت گردشگری در سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصویب و برای اجرا به استان ابلاغ شد، اما استانداری کهگیلویه و بویراحمد با گذشت هشت ماه از این ابلاغ، هنوز اقدامی انجام نداده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، مسعود حاتمی امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تالاب‌های «مورزرد»، «شرم درنگ زیلایی»، «برم الوان بهمئی» و مجموعه «کوه گل دنا» به دلیل ویژگی‌های اکولوژیکی، موقعیت جغرافیایی، جاذبه‌های خاص و منحصربه‌فرد می‌تواند نقش مهمی در تأمین معیشت جوامع محلی به‌واسطه توسعه گردشگری پایدار و جامعه‌محور داشته باشند.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در راستای حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌های استان از سال ۱۴۰۲ اقدام به تدوین برنامه جامع مدیریت زیست‌بومی حوضه آبریز برای سه تالاب «برم الوان»، «مورزرد» و «شرم درنگ زیلایی» با همکاری همه ذی‌نفعان شامل دولتی و خصوصی به‌خصوص جوامع محلی حاشیه تالاب‌ها کرده است.

مسئول دبیرخانه مدیریت زیست‌بومی تالاب‌های محیط زیست، کهگیلویه و بویراحمد گفت: تدوین و اجرای این برنامه‌ها می‌تواند ضمن حفاظت از تالاب‌های استان، چارچوبی برای مدیریت بهره‌برداری خردمندانه و مسئولانه با همکاری همه ذی‌نفعان در تالاب‌های استان را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: در این راستا برنامه مدیریت تالاب‌های استان با محوریت گردشگری جامعه‌محور و توسعه الگوهای نمونه گردشگری طبیعت‌محور تالابی و حمایت از معیشت‌های پایدار جوامع محلی در سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصویب و برای اجرا به استان ابلاغ شد.

حاتمی خاطرنشان کرد: این مصوبه برای اجرا نیاز به تصویب در کارگروه امور زیربنایی استان دارد که با وجود گذشت هشت ماه از ابلاغ این مصوبه از طرف سازمان حفاظت محیط زیست، همچنان در اتاق‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاک می‌خورد و چشم‌انتظار و بلاتکلیف است.

کد خبر 751382

دیگر خبرها

  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • پروژه‌های عمرانی و زیست محیطی نصف جهان در صف افتتاح
  • آرزوهای دیرینه اصفهانی‌ها در ریل افتتاح پروژه‌های عمرانی و زیست‌محیطی شهر زندگی
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • صدور مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال انتظار
  • دانشگاه فردوسی مشهد رتبه چهارم تولیدات علمی در فناوریهای سبز را به دست آورد
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • ۲ گروه صیادی و شکارچی غیرمجاز در پلدختر دستگیر شدند