Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@03:59:52 GMT

ترامپ رییس جمهور کجاست؟ آمریکا یا اسرائیل

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۱۱۴۷

ترامپ رییس جمهور کجاست؟ آمریکا یا اسرائیل

به گزارش خبرنگار ایرنا، حیات سیاسی آمریکا با اینکه در ارزش‌ها و تفکرات شکل گرفته در اروپا ریشه دارد اما در طول سال‌ها خصوصیت آمریکایی به خود گرفته است. با وجود فردگرا بودن سیاست در آمریکا اما گروه‌ها و لابی‌های سیاسی قدرت بسیاری در این کشور دارند. لابی‌ها دارای نقش کلیدی در فرآیند تصمیم‌گیری هستند و در گذشت زمان قدرت آنها هر روز وسیع‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۹۱۴ میلادی شخصی به نام «لوئیس براندیس» رئیس دفتر صهیونیسم در ایالات متحده، تفکر صهیونیسم آمریکایی را رواج داد و توانست برای اولین بار آن را به نیرویی در عرصه سیاسی آمریکا تبدیل کند و تعداد صهیونیست‌ها در این کشور را ده برابر افزایش دهد. پیش از آن، تاریخ‌نگاران جریان صهیونیستم در آمریکا را به عنوان جنبشی ضعیف، کوچک، توام با بحران مالی توصیف می‌کردند.

چندین دهه است که میان ایالات متحده و رژیم صهیونیستی روابط دوستانه و گرم وجود دارد و  این روابط گرم به بخشی از سیاست خارجی واشنگتن و تل‌آویو تبدیل شده است. رژیم صهیونیستی از همان آغاز، تحت حمایت دو حزبی آمریکایی‌ها (دموکرات و جمهوری‌خواه) بوده و سالانه میلیاردها دلار کمک مالی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و نظامی دریافت می‌کند. در این میان اما یکی از مهمترین عواملی که باعث پیوند خوردن ایالات متحده با رژیم صهیونیستی شده، لابی‌های حامی اسرائیل است که در نهادهای مختلف ایالتی و فدرال آمریکا نفوذ دارند.

در دوره دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا اثرگذاری لابی‌هایی که خواهان تغییر سیاست دولت آمریکا در رابطه با کشورهای خارجی هستند، افزایش یافت. این گروه‌ها از طریق لابی کردن در ساختار قدرت، تلاش کردند که سیاست آمریکا را در یک جهت خاص منطبق با چشم‌اندازهای فکری خود هدایت کنند. مهم‌ترین این گروه‌ها در تاریخ معاصر آمریکا، گروه لابی اسرائیل است. لابی‌ای که هدفش به رسمیت شناساندن موجودیت اسرائیل در منطقه است. این جریان ازطریق بسیج منابعی که در اختیار دارد، نقش تعیین‌کننده‌ای در متقاعد کردن ساختار قدرت در آمریکا در راستای تطابق دادن سیاست‌هایش با منافع اسرائیل داشته است.

با این حال لابی صهیونیستی تنها لابی قدرتمند ضدایرانی در آمریکا نیست. نشریه لوموند دیپلماتیک چندی پیش درباره نقش لابی سعودی در شکل‌دهی به تصمیمات دولت امریکا و روابط امریکا با عربستان نوشت. بر اساس این گزارش هدف این لابی‌ها، افزایش خصومت با ایران و تشویق احساسات در طرفداری از عربستان بوده است. عربستان سعودی چند دهه است با پرداخت‌های میلیونی به لابی‌گرهای حرفه‌ای و شرکت‌های حقوقی مشهور و اندیشکده‌های سرشناس و برجسته و پیمانکاران بزرگ دفاعی در آمریکا، سیاست را در واشنگتن شکل می‌دهد و هرگونه صدای مخالف و منتقدی را در نطفه خاموش می کند. آمار و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ میزان پرداختهای سعودی به مشاوران و لابی‌گرها در واشنگتن در طول یک‌سال تا سه برابر افزایش پیدا کرد.

امروز تاثیر لابی رژیم صهیونیستی و سعودی در سیاست های آمریکا بر کسی پوشیده نیست. نکته قابل تامل این است که با وجود ارادت همه روسای جمهوری آمریکا به نفوذ و ثروت این لابی‌ها، اما همیشه این روسای جمهوری آمریکا سعی می‌کردند مقداری هم منافع کشور خود را نیز در تصمیمات لحاظ کنند. اما شواهد نشان می‌دهد دونالد ترامپ بدون توجه به منافع ملی آمریکا در جهت رضایت این لابی‌ها حرکت می‌کند.

ایپک، لابی قدرتمند رژیم صهیونیستی آنچنان اعتماد به نفسی پیدا کرده که صراحتا از پایان دادن به عمر سیاسی مقام‌های آمریکایی منتقد تل‌آویو صحبت می‌کند. یکی از فعالان آیپک در مورد سه نماینده آمریکایی منتقد تل‌آویو می‌گوید: «تا چند سال دیگر اثری از آن‌ها نخواهد بود.»

نگاهی به سیاست خارجی دونالد ترامپ خصوصا در حوزه ایران نشان می دهد که او به شدت تحت تاثیر لابی های رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است. ترامپ بعد از اینکه بخش اعظم هزینه ستاد انتخاباتی‌اش را از «شلدون ادلسون» سرمایه‌دار مشهور صهیونیست دریافت کرد، ناگهان به یک حامی سرسخت رژیم صهیونیستی بدل شد و در همان سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش دستور انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی را صادر کرد. به نظر می رسد دونالد ترامپ بیش از آنکه رییس جمهور آمریکا باشد، رییس جمهور اسرائیل است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که ترامپ به شدت تحت کنترل داماد یهودی خود و ارتباطات او با مقامات اسرائیلی قرار دارد و حاضر است همه منافع آمریکا را زیر پا بگذارد. ترامپ بنا به خواسته اسرائیلی‌ها از برجام خارج شد و یک توافق بین المللی و مصوبه شورای امنیت را زیر پا گذاشت. اقدامی که نه تنها به نفع آمریکا نیست بلکه هزینه‌های بسیاری را برای این کشور به دنبال داشته است.

چندی پیش حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان در جلسه شورای اداری خراسان شمالی گفت: اسرائیل خبیث باعث خروج آمریکا از برجام است. برخی مرتجعین منطقه هم اذعان کردند که به آمریکا برای خروج از برجام فشار آوردند. بدعهدی آمریکای‌ها در کنار دشمنی‌های برخی از دشمنان ما باعث خروج آمریکا از برجام شد.

خود ترامپ نیز در نشست سالانه فعالان اجتماعی محافظه کار در واشنگتن در مهرماه امسال گفت: ما به حمایت خود از اسرائیل ادامه می‌دهیم و در این راستا، سفارت آمریکا را به قدس منتقل کردم و این شهر را به عنوان پایتخت ابدی دولت اسرائیل به رسمیت شناختم. من همچنین حاکمیت اسرائیل را بر جولان به رسمیت شناختم و از توافقنامه هسته‌ای ایران خارج شدم.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد که ترامپ نه تنها مانند دیگر روسا و مقامات آمریکایی تحت تاثیر لابی های اسرائیلی و سعودی است، بلکه کاملا توسط آنها هدایت می شود. این شرایط می‌تواند شک و شبهه‌های زیادی را بوجود آورد که به چه دلیل یک رئیس جمهور آمریکایی حاضر می‌شود منافع آمریکا را به اینگونه نادیده بگیرد ومنافع رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را بر منافع آمریکا ارجح بداند.

تصمیمات متهورانه ترامپ به نفع اسرائیل این شبهه را ایجاد می‌کند که اسرائیلی ها بودند که در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ دخالت کردند و او را به کرسی ریاست جمهوری رساندند و آنها اسناد و مدارکی بر علیه او و یا خانواده اش در اختیار دارند که می‌توانند توسط آن از رئیس جمهوری آمریکا باج گیری کنند. چون ظاهرا ترامپ بیش از اینکه به دنبال منافع آمریکا باشد به دنبال منافع اسرائیل است.

برچسب‌ها دونالد ترامپ إيران عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا اسرائيل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ إيران عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا اسرائيل دونالد ترامپ دونالد ترامپ دونالد ترامپ دونالد ترامپ حسن روحانی دونالد ترامپ إيران عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا اسرائيل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۱۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور، روابط واشنگتن با اروپا را به طور اساسی تغییر دهد.

او به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در مبارزات انتخاباتی وعده‌های بسیاری داده است.

در اینجا به سیاست خارجی آقای ترامپ که او می‌گوید در دور دوم ریاست جمهوری‌اش اجرا خواهد کرد، اشاره می‌کنیم:

ناتو، اوکراین و متحدان اروپایی

ترامپ گفته است که در زمان ریاست جمهوری او، آمریکا به طور اساسی در اهداف و ماموریت‌های ناتو تجدید نظر خواهد کرد.

او همچنین گفته است که از این کشورها خواهد خواست تا مبلغ «تقریباً ۲۰۰ میلیارد دلار» کمک نظامی به اوکراین را به آمریکا بازپرداخت کنند. ترامپ همچنین تأکید کرده است که در صورت انتخاب شدنش به ریاست جمهوری آمریکا متعهد به ارسال کمک‌های بیشتر به این کشور اروپای شرقی نخواهد بود.

ترامپ که کمک‌های مالی آمریکا به ناتو را در اواخر دوره ریاست جمهوری‌اش قطع کرد، اعتراض داشت که واشنگتن بیشتر از سهم خود پرداخت می‌کند.

او همچنین متعهد به پایان دادن جنگ اوکراین شده و ادعا کرده است که این قضیه را ۲۴ ساعته حل و فصل خواهد کرد.

اگرچه برنامه‌های ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین فاقد جزئیات هستند اما او سال گذشته در گفتگو با رویترز گفت که اوکراین ممکن است مجبور شود بخشی از خاک خود را برای دستیابی به توافق صلح واگذار کند.

ترامپ در حالی که در اوایل آوریل گفته بود آماده ارسال کمک‌های مالی بیشتر به اوکراین در قالب وام است، در جریان مذاکرات جنجالی کنگره بر سر بسته کمک مالی ۶۱ میلیارد دلاری به کی‌یف سکوت کرد.

 

چین، تجارت و تعرفه‌ها

ترامپ وعده داده است که تعرفه‌ها و محدودیت‌های تجاری جدیدی را علیه چین و برخی از متحدان اروپایی آمریکا اعمال کند.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا همچنین ایده اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر کالاهای وارداتی را مطرح کرده است که می‌تواند بازارهای بین‌المللی را مختل کند.

او بر اساس قانون پیشنهادی خود یعنی «قانون تجارت متقابل ترامپ» گفته است اگر کشورهای دیگر بر آمریکا تعرفه وضع کنند، این کشور نیز تعرفه‌ای «متقابل و یکسان» اعمال خواهد کرد.

ترامپ همچنین گفته است که مالکیت چینی‌ها بر زیرساخت‌های حیاتی آمریکا مانند انرژی، منابع طبیعی، فناوری و مخابرات را محدود می‌کند.

رئیس جمهور پیشین آمریکا به ندرت در مورد تایوان یا اقدام‌هایی که در صورت حمله نظامی چین به این جزیره انجام خواهد داد، بحث می‌کند. او در این خصوص فقط به این نکته اکتفا کرده است که اگر او رئیس جمهور آمریکا باشد، چین هرگز جرات حمله به تایوان را نخواهد داشت.

 

مکزیک و مواد مخدر

ترامپ همچنین جنگ علیه کارتل‌های مواد مخدر را از اولویت‌های دور دوم ریاست جمهوری خود عنوان کرده و گفته است که کارتل‌های مواد مخدر فعال در مکزیک را به عنوان سازمان‌های تروریستی خارجی معرفی خواهد کرد.

او همچنین گفته است که به پنتاگون دستور خواهد داد تا با استفاده از نیروهای ویژه به مراکز رهبری این کارتل‌ها حمله کنند. رئیس جمهوری پیشین آمریکا همچنین گفته است که از نیروی دریایی کشورش برای اعمال تحریم‌های دریایی بر کارتل‌های مواد مخدر استفاده خواهد کرد.

ترامپ همچنین وعده داده است که با استفاده از قانون دشمنان بیگانه، قاچاقچیان مواد مخدر و اعضای باندهای خلافکار را از آمریکا اخراج می‌کند.

اسرائیل

ترامپ پس از حمله حماس به سرزمین های اشغالی در ۷ اکتبر از روش رهبران تل‌آویو انتقاد کرد اما از آن زمان به بعد همواره بر ضرورت «درهم شکسته‌شدن حماس» تأکید کرده است. او در ادعاهایی وعده داده است که مجازات‌های سختی را بر ایران به عنوان متحد حماس اعمال کند. رئیس جمهوری پیشین آمریکا همچنین گفته است که هواداران حماس را از آمریکا اخراج می‌کند.

افغانستان

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی گفته است که از طالبان خواهد خواست تجهیزات نظامی رها شده ارتش آمریکا در جریان خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱ را به عنوان شرطی برای کمک‌های مالی به افغانستان مطح کند. او در سال ۲۰۲۱ گفته بود که قصد دارد تجهیزات رها شده ارتش آمریکا در افغانستان را بمباران کند، اما اخیراً این موضع را تکرار نکرده است.

اقلیم

ترامپ بارها وعده داده است که از توافق پاریس خارج خواهد شد. توافق پاریس، توافقی چندجانبه برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای است. او در دور اول ریاست جمهوری خود از این توافق خارج شد، اما در سال ۲۰۲۱ جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا بار دیگر کشورش را به عضویت این توافق درآورد.

سامانه دفاع موشکی

ترامپ همچنین قول طراحی یک سامانه دفاع موشکی قوی در اطراف آمریکا را بدون اشاره به جزئیات آن داده است.


 

دیگر خبرها

  • حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • رد پای لابی صهیونیستی در هیاهوی دوباره خارج نشینان | توماج، اسم رمز فراموشی فاجعه غزه
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
  • اوضاع بی‌بی حسابی بیخ پیدا کرده است 
  • اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است 
  • بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند