Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد محمدی سهروردی، در مورد مجازات شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان در فضای مجازی گفت: دروغگویی با وجود اینکه در شرع، حرام است، اما در قانون جرم نیست و این مایه تأسف است چرا که قانون ما باید مطابق شرع باشد، اما دروغگویی را جرم‌انگاری نکرده‌ایم.

محمدی گفت:‌بر اساس اصل برائت و ماده ۱۳۷ قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی تا زمانی که امری، عملی یا گفتاری جرم تلقی نشود، نمی‌توانیم برایش مجازات تعیین کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تأکید کرد: بنابراین دروغگویی و دروغ‌پردازی از نظر قانون جرم نیست، اما نشر اکاذیب جرم است.

محمدی گفت: نشر اکاذیب به معنی این است که دروغی یا شایعه‌ای را به شخصی یا به مقامات کشور نسبت دهیم و یا به قصد تشویش اذهان عمومی آن را نشر دهیم این موضوع در قانون مطبوعات با اصلاحات سال ۸۸ و در ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی و هم در قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال ۸۹ آمده و به آن اشاره شده است.

عضو هیأت مدیره انجمن آئین دادرسی مدنی ایران گفت: مجازاتی که در قانون مجازات اسلامی آمده درباره نشر اکاذیب اینگونه است که از دو ماه تا دو سال حبس و یا جزای نقدی تعیین شده است.

محمدی در مورد اشکالات وارده به آن گفت: با توجه به قانون وصول برخی درآمد‌های دولت، اشاره شده که حداقل جرم مجازات کمتر از سه ماه و تا ۹۰ روز باشد و این یعنی که قاضی می‌تواند آن را به جزای نقدی تبدیل کند که در نتیجه اثر بازدارندگی خود را از دست می‌دهد.

وی تصریح کرد:، اما در قانون جرایم رایانه‌ای این نقیصه برطرف و حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال و جزای نقدی از ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان و در برخی موارد مشدد، هر دو مجازات با هم تعیین و حداکثر آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود:‌در اینجا صرف دروغ بودن حرف و شایعه‌پراکنی از طریق وسایل مخابراتی و رایانه‌ای یا در قانون مطبوعات از طریق نوشتار و گفتار به محض اینکه شایعه‌ای پخش شود کافی است. یعنی حتماً نباید ضرری متوجه شود و جرم دیده شود. بنابر این مجازات شایعه‌پراکنی شدیدتر از هتک حرمت دیده شده است.

عضو هیأت مدیره انجمن آئین دادرسی مدنی ایران گفت: ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی جزء جرایم قابل گذشت دیده شده که این یک نقیصه است به این معنی که پس از شکایت شاکی خصوصی و اعلام گذشت، قاضی می‌تواند پرونده را مختومه کند. این به معنی آن است که قانون گذار دروغ‌پراکنی و نشر اکاذیب را مخل نظم عمومی و حیثیت جامعه نمی‌داند در حالی که جرم مهمی است و موجب وهن نظام، بزرگان و آبرومندان می‌شود و قانون‌گذار باید جدی‌تر به آن بپردازد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حقوق قانون مجازات اسلامی فضای مجازی دروغگویی نشراکاذیب مجازات نشر اکاذیب شایعه پراکنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۱۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیپ خاص ناصر حجازی در فضای مجازی داغ شد!

تیپ خاص ناصر حجازی در فضای مجازی داغ شد!

دیگر خبرها

  • شلوغ‌بازی رسانه‌ای برای دروغ‌پراکنی
  • تیپ خاص ناصر حجازی در فضای مجازی داغ شد!
  • گل محمدی: تعهد کتبی برای کار در تراکتور دروغ است
  • واکنش یحیی گل‌محمدی به یک شایعه جنجالی
  • بنگاه دروغ پراکنی انگلیس
  • دروغ پردازی صهیونیست‌ها/ نتفلیکس و رابرت دنیرو تکذیب کردند
  • مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی چیست؟
  • افزایش مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی
  • رمزگشایی از یک پروژه مشکوک/ واکاوی پشت‌پرده انتشار گسترده یک شایعه دروغ درباره جامعه مسلمانان ژاپن
  • شایعه عجیب در فضای مجازی پیرامون استقلال