Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@06:00:30 GMT

لغتنامه آذری در سفر رئیس جمهور مغفول ماند

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۲۸۲۲

لغتنامه آذری در سفر رئیس جمهور مغفول ماند

ایسنا/اردبیل نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: در سفر رئیس جمهور متاسفانه ذره‌ای به موضوع تدوین لغتنامه آذری بها داده نشد و این کار باعظمت مورد غفلت قرار گرفت.

آیت الله سیدحسن عاملی بعد از ظهر  امروز ششم بهمن  در مراسم گرامیداشت 19 ژانویه روز جهانی آذری‌های مسلمان جهان در اردبیل اظهار کرد: انتظار داشتیم که در سفر رئیس جمهور برای تکمیل این لغتنامه منابع خوبی اختصاص یابد که متاسفانه با فضایی که در این سفر شکل گرفت، هیچ ارزش و بهایی به این کار باعظمت داده نشد ولی امیدواریم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان حوزه فرهنگ از این حرکت پشتیبانی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: تنها در حرف «الف» برای این لغتنامه بیش از 53 هزار کلمه جمع‌آوری شده و از ترکیه و آذربایجان محققان زیادی برای تدوین آن اعلام آمادگی کردند که از این ظرفیت نیز استفاده خواهیم کرد.
امام جمعه اردبیل به تاریخ باعظمت حاکمیت صفویه در ایران و شکل‌گیری اسلام عرفانی در آناتولی و گسترش مکتب بغداد و خراسانی با محوریت زهد و عشق اشاره کرد و افزود: نفوذ شیخ اسحاق صفی‌الدین اردبیلی در منطقه به حدی بوده که ما شاهد حضور ارادتمندان و علاقمندان این شیخ پاک نفس در کشورهای مختلف به ویژه ترکیه، عراق و آذربایجان هستیم و بیش از هر زمان دیگر این مکتب نفوذ معنوی و ارزشی خود را حفظ کرده است.
عاملی ضرورت طراحی و جانمایی نماد قزل‌باش‌ها در میدان تازه بازگشایی شده اطراف بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی را یادآور شد و بیان کرد: ما باید عظمت قزل‌باش‌ها را که خدمت بزرگی به اهل بیت و عشق و محبت به خاندان رسول‌الله داشتند، نشان دهیم و زمینه اعتلای نام و جایگاه آنها را به شایستگی فراهم آوریم.
وی ادامه داد: بعد از سلسله صفویه که به یکپارچگی کشور ایران مجاهدتی حقیقی داشتند و با قتل نادرشاه افول کشورمان در عرصه سیاسی آغاز شد به طوری که حضور پادشاهان ناصالح و نالایق در راس این کشور زمینه تقسیم و تجزیه ایران را فراهم آورد.
امام جمعه اردبیل گفت: در کشور ترکیه تاکنون چهار کتاب با محوریت اردبیل چاپ و منتشر شده و تدوین 50 جلد کتاب دیگر نیز در دستور کار است که برای هیچ شهری از ایران تاکنون به این تعداد کتاب در خارج از کشور به رشته تحریر درنیامده است.
عاملی افزود: بیش از 5 هزار و 200 سند از آرشیو دولت عثمانی در این کتاب‌ها در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گرفته تا جایگاه باعظمت اردبیل و حکومت صفویان بیش از گذشته تبیین و تشریح شود.
وی تلاش دولت روس را بعد از جدایی بخشی از آذربایجان به کشور روسیه یادآور شد و اظهار کرد: آنها با دو موضوع دین‌ستیزی و ایران‌ستیزی سعی کردند تا به مردم آذربایجان القا کنند که تاریخ و تمدن آنها متفاوت از ایران است ولی تحریف تاریخی آنها بی‌نتیجه ماند و در 19 ژانویه آذری‌ها با حرکت به سمت زادگاه خود ایران سعی کردند تا بعد از 70 سال به هویت دینی و اعتقادی خود علاقه نشان دهند.
امام جمعه اردبیل افزود: امروز نیز تهدید جدی با هویت اروپایی، آذری‌های آن سوی مرز را با چالشی جدی روبرو کرده اما ضرورت دارد مردم آذربایجان با مطالعه تاریخ پرفراز و نشیب خود به سرزمین آبا و اجدادی خود احترام گذاشته و زمینه وحدت و همدلی بیشتر را به دور از تحریف‌های شروع شده به وجود آورند.
عاملی تصریح کرد: کشور ایران متعلق به همه آذری‌هاست و هر آذری موطن خود را ایران معرفی می‌کند و در 19 ژانویه با جلوگیری از تحریف تاریخی آذری‌ها به هویت ایرانی و اسلامی خود همواره می‌نازند.
وی مفاخر منطقه آذربایجان در عصر معاصر را در ارادات به قرآن و اهل بیت یادآور شد و خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در تفسیر قرآن و علامه امینی صاحب کتاب الغدیر از خطه آذربایجان بزرگترین عظمت و افتخار را برای جهان اسلام خلق کرده‌اند.
امام جمعه اردبیل در پایان با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر گفت: ملت ایران با نهضت بی‌نظیر خود پای استکبار جهانی را از این کشور برای همیشه قطع کرده و با عزت و افتخار تمام مشروعیت دایمی به حاکمیت اسلام و قرآن در این کشور دادند.
به گزارش ایسنا، در این مراسم که با گرامیداشت روز جهانی آذری‌های مسلمان برگزار شد، شعرخوانی شد برنامه سرود به همت جوانان اجرا شد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۲۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه

امیر آشتیانی در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه گفت: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌کند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، کنستانتینو چیونگا معاون رئیس جمهور زیمباوه با امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تهران دیدار و گفتگو کرد.

امیر آشتیانی در این دیداربا اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران  به حراره و سفر آتی رئیس محترم جمهور زیمباوه به تهران گفت: این تعاملات نشان دهنده اهمیتی است که دو کشور در سطوح عالی برای توسعه روابط فی مابین قائل هستند.

 وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و ونزوئلا گفت: حدود 10 سال پیش وزارت دفاع ایران، میزبان جناب آقای مانانگا گوا رئیس جمهور بود که در آن زمان ایشان به عنوان وزیر دفاع به تهران سفر کردند.

آشتیانی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، قاره آفریقا در سیاست خارجی کشور ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است، گفت: این جایگاه متاثر از جوهره انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از کشورهای مستقل و انقلابی از یک سو و تلاش کشورهای آفریقایی جهت کسب استقلال از کشورهای استعمارگر و سلطه طلب بوده است.

وی ادامه داد: در میان کشورهای انقلابی، کشور زیمباوه به دلیل رهبران و مردم انقلابی، حفظ روحیه استقلال طلبی، مبارزه با استعمار نقش مثبت و سازنده‌ای که در منطقه جنوب آفریقا ایفا می‌کند، از اهمیت بسزای برخوردار است.

وزیر دفاع تاکید کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌کند.

وی ایران با اشاره به پدیده تروریسم به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات امنیت منطقه و محیط بین الملل اظهار داشت: متاسفانه شاهد استانداردهای دوگانه دنیای غرب در قبال تروریسم هستیم.

آشتیانی با اشاره به  کشتار وحشیانه و قتل عام نزدیک به 40 هزار نفر از مردم و به ویژه کودکان فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به سبب حمایت آمریکا و کشورهای غربی و همچنین سکوت نهادها و مجامع بین المللی گفت: بر همه کشورهای آزاد و مستقل لازم است  تا ضمن اعلام انزجار خود از اقدامات این رژیم، اقدامات عملی خود را در خصوص توقف ماشین کشتاررژیم صهیونیستی به کار گیرند.

معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز در این دیدار با ابراز تسلیت بابت شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران در حمله به کنسولگری ایران و محکوم کردن این اقدام توسط رژیم صهیونیستی گفت: حمله اخیر  اسرائیل به فلسطین نیز نشان دهنده سیاستهای دو گانه و یک بام و دو هوای غرب است.

کنستانتینو چیونگا با بیان اینکه ایران و زیمباوه تحت تاثیر تحریم‌های کشورهای غربی هستند، گفت: ایران از شرکای زیمباوه است و آمادگی داریم در زمینه همکاری‌های دفاعی و اقتصادی روابط خود با ایران را توسعه دهیم.

وی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران گفت: این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط بین ایران و زیمباوه خواهد بود.

معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ریاست زیمباه بر اتحادیه اقتصادی جنوب غرب آفریقا( سادَک) گفت: این موضوع ظرفیت های زیمباوه را برای توسعه همکاری های اقتصادی با ایران بیشتر می کند.

در پایان این دیدار هر دو طرف با اشاره به ظرفیت های اقتصادی و دفاعی و امنیتی دو طرف  آمادگی خود را برای تبادل هیئت در زمینه‌های مختلف اعلام کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار امام جمعه اردبیل با سه معلم پیشکسوت اردبیلی
  • جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی در اردبیل مساعد نیست
  • نفوذ سامانه بارشی از جمعه در اردبیل
  • بازدید  رئیس جمهور از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه با وزیر دفاع ایران در تهران
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • پیام تبریک رئیس‌جمهور درپی قهرمانی غرورانگیز تیم ملی فوتسال در آسیا
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • رئیس جمهور: این درخشش نشانه‌ای دیگر بر شایستگی‌های جوانان پویای این مرز و بوم است