Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور سابق مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پاک‌سازی ادلب از حضور تروریست‌ها را باعث ایجاد تغییر راهبردی در سوریه قلمداد کرد و با اشاره به «صبر استراتژیک» ایران در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی، سقف زمانی آن را محدود دانست.

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا – حسین ارجلو؛ پاک‌سازی استان‌های حلب و ادلب به‌عنوان آخرین قلعه‌های تروریست‌های تحت حمایت برخی کشورهای منطقه، ازجمله مهم‌ترین تحولات منطقه به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود ارتش سوریه و متحدانش به این مناطق، در حالی است که دمشق مدت‌هاست که در انتظار عمل ترکیه به‌عنوان یکی از کشورهای حاضر در گفتگوهای آستانه برای خارج کردن گروه‌های تروریستی است؛ اتفاقی که روی نداد و موجب شد که نیروهای نظامی سوریه با رعایت همه جوانب و به درخواست شهروندان این استان‌ها، دست به عملیات نظامی بزند. بر اساس نامه‌های جداگانه وزارت خارجه سوریه به دبیر کل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، «عملیات نظامی که ارتش سوریه و متحدانش علیه تروریست‌ها شروع کرده‌اند تا نابودی تروریست‌های داعش و جبهه النصره که سلامت و امنیت غیرنظامیان سوری را تهدید می‌کند، متوقف نخواهد شد و این طبق قانون اساسی و قوانین بین‌المللی است.»

برای واکاوی تحولات سوریه، گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفتگویی با «آلستر کروک»، مشاور سابق مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و از مسئولین برجسته امنیتی انگلیس ترتیب داده است که ازنظر می‌گذرد.

آنا: عملیات پاک‌سازی استان‌های حلب و ادلب چند هفته است که آغازشده و با قدرت ادامه دارد. تروریست‌ها به‌خصوص در استان ادلب از حمایت‌های لجستیکی و نظامی کشورهای همسایه سوریه برخوردارند و به نظر می‌رسد که در چنین شرایطی، نبرد دشواری پیش روی هر دو طرف باشد. ارزیابی حضرت‌عالی از چشم‌انداز این نبرد که شاید بتوان آن را «ام المعارک» خواند، چیست؟

کروک: عملیات ارتش سوریه علیه گروه‌های تکفیری در ادلب در حال حاضر برای قلع‌وقمع و پاک‌سازی این منطقه از لوث وجود گروه‌های جبهه النصره و القاعده که از حمایت ترکیه برخوردارند کلید خورده؛ تروریست‌هایی که هرگاه عرصه به آن‌ها تنگ می‌شود، از مرز عبور کرده و وارد ترکیه می‌شوند. عملیات آزادسازی ادلب حدود یک سال پیش برنامه‌ریزی‌شده بود و دمشق از اینکه مجبور بود برای متقاعد کردن ترکیه به‌منظور اخراج گروه‌های تروریستی از این شهر، حمله به تعویق بیندازد، ابراز نارضایتی می‌کرد. اما خوشبختانه این عملیات آغاز شد و با حمایت روسیه به‌سرعت پیش می‌رود، با این حساب، خیز ارتش سوریه برای پاک‌سازی ادلب، تغییر راهبردی در این کشور ایجاد کرده و نبرد حساسی به شمار می‌رود.

با برآورد کلی اوضاع در سوریه اما هنوز ماجرا تمام نشده چراکه شاهد حضور آمریکا در نیمه شرقی این کشور هستیم. از سوی دیگر، عربستان پس از حمله به آرامکو تحرکاتی در منطقه آغاز کرده و انگلیس نیز برای ایفای نقش در اوضاع سیاسی این کشور خود را آماده کرده است. تلاش برای نقش‌آفرینی کشورهای فوق‌الذکر قطعاً به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد اما مهم‌ترین آن، به موقعیت ژئوپولتیک و منابع انرژی این کشور بازمی‌گردد تا بتوانند سهمی از درآمدهای این کشور را از آن خود کنند.

آنا: تحلیل شما از رویکرد ایران برای کاهش آلام مردم سوریه و پیشبرد مقدرات این کشور به سمت ثبات و آرامش چیست؟ برخی از مخالفان سیاست‌های منطقه‌ای ایران معتقدند که جمهوری اسلامی در سوریه مداخله کرده است، حال‌آنکه ایران با دعوت و مجوز رسمی دمشق به ایفای نقش در این کشور پرداخته.

کروک: به‌طور حتم ایران نقش مهمی در سوریه داشته و دارد. حضور ایران موجب شد که آمار کشته‌شدگان و بی‌خانمان‌های این کشور به شکل قابل‌توجهی کاهش یابد و گروه‌های تروریستی در مناطق گسترده‌ای از سوریه متحمل شکست شوند. جمهوری اسلامی همچنین نقش مهمی در عرصه دیپلماتیک داشته و شکل‌گیری نشست آستانه با مشارکت روسیه و ترکیه، یکی از نمادهای فعالیت ایران در این بخش به شمار می‌رود. به‌عنوان نمونه، طراحی ساز و کار «مناطق کاهش تنش» با کمک و حمایت ایران و تفاهم بر سر مفاد آن، ثابت می‌کند که تهران بازیگری کلیدی در سوریه است.

ایران و سوریه منافع مشترکی در منطقه دارند و این اشتراکات، موجب می‌شود که جمهوری اسلامی مسئولیت بیشتری برای برقراری صلح از مسیر دیپلماتیک در این کشور برعهده داشته باشد.

در این میان، نقش روسیه نیز قابل‌تأمل است. مسکو روابط خود با دمشق را با ملاحظه روابطش با آمریکا، اروپا، اوکراین و در میان کشورهای شرقی با ایران و چین، تنظیم می‌کند اما درعین‌حال، می‌کوشد که بهترین مناسبات دیپلماتیک را با سوریه داشته باشد.

آنا: درگیری ایران و رژیم صهیونیستی در سوریه متعاقب پیشروی ارتش سوریه در ادلب را چقدر محتمل می‌دانید؟

کروک: این احتمال فقط در سوریه نیست. درگیری اسرائیل با ایران در لبنان، عراق یا هر جای دیگری در منطقه محتمل است اما حملات تل‌آویو به خاک سوریه ازجمله پایگاه «تی 4» را نمی‌توان به مفهوم تمایل واقعی اسرائیل برای جنگ دانست، چراکه سخن و عمل مقامات اسرائیلی با یکدیگر متفاوت است. اکنون در اسرائیل، نخست‌وزیری زمام امور را در دست دارد که برای فرار از دادگاهی شدن، به دنبال کسب مصونیت سیاسی است و از این منظر، حمله به اهداف ایرانی در سوریه، برای جبران ضعف‌های داخلی ارزیابی می‌شود.

افزون بر این، ایران در مقابل حملات گاه‌وبیگاه اسرائیل به سوریه، «صبر راهبردی» پیشه کرده، همان‌گونه که این شیوه را در برابر تحریم‌ها و تلاش آمریکا برای تحریک ایران شاهد بودیم. آمریکا درصدد است که با تحریم، باعث فروپاشی سیستم مالی ایران شود و اعتراضات را به رویارویی مردم با جمهوری اسلامی تعبیر کند. واشنگتن از سوی دیگر، آشوب‌های عراق و ناآرامی‌های لبنان را برای ضربه زدن به حشد الشعبی و حزب‌الله مدیریت می‌کند.

اما سؤال این است که صبر استراتژیک ایران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آمریکا از هر فرصتی برای تحت‌فشار قرار دادن ایران در چارچوب راهبرد «فشار حداکثری» استفاده می‌کند و ایران نیز در مقابل، گزینه‌هایی برای بالا بردن هزینه‌های کاخ سفید در اختیار دارد که در زمان و مکان مناسب، از آن‌ها رونمایی خواهد کرد.

انتهای پیام/4106/

منبع: آنا

کلیدواژه: روسیه حلب ادلب فشار حداکثری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۴۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسوی: سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا راهبردی بود

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در خصوص سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا گفت: سفر هیئت عالی به پاکستان و سری‌لانکا در مقطع فعلی راهبردی و برای آینده روابط دو جانبه و تحولات منطقه ای بسیار مهم و تعیین کننده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه با اشاره به سفر هیئت عالی‌رتبه ایران به پاکستان و سریلانکا در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: سفر هیئت عالی به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی راهبردی و برای آینده روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌ای بسیار مهم و تعیین کننده است.

وی افزود: تلاش عوامل مختلف پیشاسفر برای تاخیر آن و حرف‌های غیرکارشناسی پسا سفر نمی‌تواند اهمیت راهبردی نتایج سفر را نادیده گیرد.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی در هفتۀ جاری به پاکستان و سریلانکا سفر کرد.

مقامات عالی دولت سیزدهم در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده بودند که احیای سیاست همسایگی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای را دنبال خواهند کرد و تحکیم روابط با کشورهای مجاور را کنار تعامل با سایر کشورهای جهان را در برنامه قرار می‌دهند.

طبق اعلام مسئولان دولتی آمار تبادلات تجاری و اقتصادی ایران با اکثر کشورهای منطقه در این‌ مدت رشد چشمگیری داشته است و در این‌ زمینه توافقات و اسناد همکاری متعددی توسط مسئولان مختلف در سفرها و دیدارهای دو و چند جانبه به امضا رسیده است و پیگیری می‌شود.

در سفر رئیسی به پاکستان  8 سند با موضوعاتی از جمله «ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سیما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» بین مقامات دو کشور به امضا رسید.

همچنین در سریلانکا نیز اسناد و تفاهم‌نامه هیئت‌های عالی ایران و سریلانکا در زمینه‌های فرهنگی، سینمایی، گردشگری و علمی‌و فناوری در حضور مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضای طرفین رسید.

 رئیسی بامداد پنجشنبه پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفتگویی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا کند، همچنین در حوزه‌ همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور رسیدن حجم مبادلات به 10 میلیارد دلار در گام اول هدف‌گذاری شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه "در دیدارهایی که با فعالان اقتصادی پاکستانی داشتیم آنها مصمم بودند کار را به‌نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت 10 میلیارد دلاری برسیم."، تصریح کرد: در حوزه کار فرهنگی نیز به‌دلیل قرابت‌های فرهنگی و ارتباطات همسایگی قلبی و قبلی تصمیمات خوبی اتخاذ شد و در مجموع آنچه ضرورت داشت میان دو کشور در جلوه اسناد همکاری متجلی شود، انجام شد، همچنین در مذاکرات صورت‌گرفته با مسئولان عالی دو ایالت پنجاب و سند نیز که همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی با ایران دارند، توافق شد موانع گسترش همکاری‌ها رفع و کار با قوت دنبال شود.

ئیسی با اشاره به بخش دوم سفرش به سریلانکا، خاطرنشان کرد: اولین موضوع سفر به سریلانکا که ارتباطات خوبی با ما دارد، افتتاح طرح بزرگ و چندمنظوره برق‌آبی در این کشور بود که از سوی شرکت ایرانی فرآب با تکنولوژی کاملاً به‌روز و سطح بالا و پیچیده و کار علمی قابل توجه اجرا شده بود. بهره‌برداری از این سد خبر خوبی برای مردم سریلانکا بود و قرار شد نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به سریلانکا کار با قوت دنبال شود.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه "جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی ـ مهندسی دارد که می‌توانیم بر اساس آنها همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم."، گفت: موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آنها اتخاذ شد.

گزارش|سفر رئیسی به پاکستان؛ تثبیت سیاست همسایگیرئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است
  • موسوی: سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا راهبردی بود
  • رابطه استراتژیک برای ارتقای امنیت مرزی
  • تاثیر سفر رئیسی به پاکستان، در ارتقای امنیت مرزی/رابطه با تهران برای پاکستان استراتژیک است
  • عبور ایران از توان بازدارندگی استراتژیک رژیم صهیونیستی‌/ضرورت تنبیه رژیم صهیونیستی برای امنیت جهان لازم بود
  • «امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه
  • وضعیت منطقه بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی تغییر کرده است