Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@23:16:36 GMT

جزئیات مرگ ۲ هزار پرنده مهاجر در میانکاله

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۵۸۹۶

جزئیات مرگ ۲ هزار پرنده مهاجر در میانکاله

آفتاب‌‌نیوز :

تعداد تلفات پرندگان مهاجر در گلوگاه میانکاله به دو هزار بال پرنده رسید! آن‌طور که «مسلم آهنگری» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران می‌گوید: «گشت مأموران یگان ویژه در دو کیلومتر از وسعت میانکاله تاکنون به کشف لاشه 2 هزار پرنده منجر شده است.» به گفته او 8 کیلومتر دیگر مانده تا تعداد واقعی مرگ‌های مشکوک این بارانداز پرندگان جهانی معلوم شود! برخی فعالان حوزه گردشگری و محیط زیست منطقه احتمال می‌دهند این مرگ و میرها عامل انسانی داشته باشد اما آهنگری این مسأله را رد می‌کند و می‌گوید: «تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر آلوده کردن میانکاله توسط شکارچی‌ها به دست نیامده است!»

«شهاب‌الدین منتظمی» مدیرکل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم در گفت‌و‌گو با «ایسنا» از اعزام گروه پرنده شناسی پردیسان به میانکاله خبر می‌دهد و می‌گوید: «علت تلف شدن پرندگان بزودی مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

گره های کلاف سر درگم مرگ پرندگان مهاجر میانکاله هر لحظه بیشتر می‌شود. مأموران یگان ویژه حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان هنوز وسعت زیادی از میانکاله را جست‌و‌جو نکردند اما با تعداد بسیار زیادی از پرندگان مهاجر تلف شده رو به رو شده‌اند. معلوم نیست در وسعت 10 هزار هکتاری میانکاله، مرگ، چند هزار پرنده میهمان را به کام کشیده است!

بسیاری میانکاله را بارانداز پرندگان جهانی می‌دانند. چون این منطقه محل مهاجرت بیش از یک میلیون بال پرنده مهاجر است که زمستان را در شمال ایران می‌گذرانند. به گفته آهنگری همه گزینه‌ها برای بررسی علت مرگ پرندگان میانکاله روی میز مسئولان است. او می‌گوید: «از پنجشنبه تا به امروز هم آب منطقه و هم لاشه پرندگان را به آزمایشگاه‌های موجود در مازندران فرستاده‌اند.» آزمایشگاه‌ها هم هنوز علت مرگ‌های پر تعداد پرندگان میانکاله را کشف نکرده‌اند اما آن‌طور که آهنگری می‌گوید تا به الان مشخص شده است که پای بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان و نیوکسل در میان نیست و این دو علت مرگ پرندگان نیستند. دکتر «سید حسین رضوانی»، مدیر کل دامپزشکی استان هم همچنان مازندران را پاک از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می‌داند. به گفته او با توجه به نتایج به‌دست آمده از آزمایش‌های مولکولی انجام شده روی پرندگان تلف شده در جزیره میانکاله، هر گونه آلودگی این پرندگان به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان رد می‌شود.

یکی از فعالان حوزه توریسم و محیط زیست منطقه می‌گوید: «هفته گذشته 60 کیلومتر از منطقه میانکاله را برای یک تز دانشگاهی بررسی کردیم و حتی یک لاشه پرنده هم مشاهده نکردیم». او احتمال می‌دهد به‌دلیل درگیری‌های موجود میان شکارچیان و محیط زیست، برخی از شکارچیان اقدام به آلوده‌سازی منطقه با سم کرده باشند!

او می‌گوید: «این اتفاق در دهه 70 هم افتاد و به مرگ بسیار زیادی از پرندگان منجر شد.» اما فرضیه او توسط «آهنگری» رد می‌شود. او اعتقاد دارد که هیچ سمی نمی‌تواند در این حجم از آب به چنین مرگ و میری منجر شود. در میان پرندگان تلف شده انواع پرندگان مهاجر مثل کشیم، اردک سرسبز، اردک حنایی و... دیده می‌شود و مرگ‌ها به یک نوع پرنده خاص محدود نمی‌شود. فعالان حوزه گردشگری نگران تعطیل شدن تورها و ایجاد ضرر و زیان آژانس‌های گردشگری هستند. آنها اعتقاد د ارند با توجه به اینکه مرگ پرندگان بر اثر نیوکسل و آنفلوانزای حاد پرندگان نیست، باید به مردم این اطمینان داده شود که بدون نگرانی می‌توانند به منطقه میانکاله سفر کنند. «محمد حامدی رستمی»

فرماندار بهشهر اما با آنها هم نظر نیست. او می‌گوید: «تا انتهای هفته جاری وضعیت مشخص می‌شود و آن زمان گروه‌ها و تورهای گردشگری با خیال راحت تری می‌توانند برای سفر به میانکاله برنامه‌ریزی کنند.» دامپزشکی استان هم از مردم می‌خواهد از نزدیک شدن به پرندگان و خرید و فروش پرندگان صید شده خودداری کنند.

منبع: روزنامه ایران

منبع: آفتاب

کلیدواژه: میانکاله پرندگان مهاجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۵۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله

اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی در میانکاله و شبه‌جزیره آشوراده از ۲۵سال گذشته مطرح شد، اما اجرای این طرح بار‌ها با مخالفت کارشناسان و حامیان محیط‌زیست به تعویق افتاد. در سال ۱۳۹۷دولت وقت این طرح را آغاز کرد، اما کش و قوس میان حامیان محیط‌زیست و مدیران اجرایی استان باز هم سبب توقف این طرح شد.

به گزارش همشهری آنلاین، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر استانی رئیس‌جمهور به استان گلستان و بازدید از منطقه، رئیس‌جمهور بر ضرورت رفع مشکلات پیش روی اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده تأکید کرد و بلافاصله جلسات مستمری توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همکاری دستگاه‌های مربوطه ازجمله استانداری گلستان برگزار و قرار شد اجرای هرگونه طرح گردشگری در این ذخیره‌گاه مهم زیست‌کره با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شود.

مردادماه سال گذشته، سیزدهمین نشست کمیته ملی طبیعت‌گردی که با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به‌عنوان اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی برگزار شد، موضوع پروژه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده منطبق با معیار‌های محیط‌زیستی در محدوده ۲۲ هکتاری به‌عنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت از سوی شخص رئیس‌جمهور در سفر استانی گلستان، مطرح شد و مورد تأیید نهایی اعضا قرار گرفت. سفر رئیس قوه قضاییه استان گلستان هم دستور ویژه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای را برای رفع جنبه‌های حقوقی و قضایی مسائل و مشکلات استان ازجمله مسئله «طرح گردشگری جزیره آشوراده» را در پی داشت و طرح گردشگری آشوراده ضمن توجه به جوانب و ملاحظات زیست‌محیطی، به لحاظ حقوقی و قضایی هم تعیین تکلیف شد.

ماجرا از چه قرار است؟

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در این باره گفت: «اداره میراث فرهنگی با مصالح ساختمانی بدون انجام هماهنگی، قصد ورود به منطقه حفاظت شده میانکاله را داشت که با ممانعت محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه جلوگیری و قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند.»

سرهنگ جمشید محبت‌خانی افزود: «یک اثر تاریخی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن برعهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود؛ محیط‌بانان نیز وظیفه کنترل مجوز را دارند. دستگاه دولتی برای انجام هرگونه فعالیت عمرانی در منطقه حفاظت شده باید مجوز داشته باشد. با توجه به اینکه مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند و با احترام از آنان خواستند که پس از اخذ مجوز نسبت به ورود مصالح به منطقه اقدام کنند.»

او ادامه داد: «برخلاف برخی مباحث مطرح شده، وقوع درگیری بین محیط‌بانان و کارکنان میراث فرهنگی به هیچ عنوان رخ نداده است بلکه بحث جزئی بین طرفین به‌وجود آمده بود که درنهایت آقای تقی‌پور، مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله برای بررسی بیشتر موضوع به پاسگاه دریابانی محل رفت و بعد از نیم ساعت حضور در پاسگاه، موضوع با صحبت حل و فصل و قرار شد مجوز لازم از محیط‌زیست استان گرفته و سپس وارد منطقه شوند. تأکید می‌کنم که بحث شفاهی بوده و بازداشت و درگیری رخ نداده است.»

آذرماه سال گذشته نیز انتشار تصاویر درگیری لفظی محمدجوادساروی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با یک محیط‌بان در جزیره آشوراده خبر ساز شده بود که واکنش مدیران سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت.

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان