Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:43:55 GMT

تهدید و تخریب میراث فرهنگی جراحت روح بشر است

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۸۰۱۶

تهدید و تخریب میراث فرهنگی جراحت روح بشر است

حجت الله ایوبی در نشست هم اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت ها و میراث جهانی تصریح کرد: در این نشست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه حضور دارد که نماد حکمت ایرانی است و پرچم بهار را در این زمستان سخت در دست دارد و قدم به قدم پیش می رود و پرچم دار بهار است.

وی اظهار داشت: این خوب است که در جهانی که عده ای بر طبل جنگ می کوبند برای گفت گو و صلح دور هم جمع شده ایم که قطعا بی تاثیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایوبی با بیان اینکه هفتاد سال پیش بعد از جنگ جهانی دوم اندیشه ای زیبا رویید، خاطر نشان کرد: در آن زمان بشر به دنبال آرمان شهر صلح و گفت و گو می گشت و با توجه به اینکه می دانست جنگ از ذهن بشر آغاز می شود قصد داشت آیینه ذهن بشر پاک کند.

وی افزود: به همین دلیل در یونسکو گردهم آمدند تا ضمیر انسان را از خشونت پاک کند و اصالت ها، آیین ها و خویشتن آنها را به خودشان نشان دهند. 

رییس کمیسیون ملی یونسکو تاکید کرد: این سازمان با ثبت میراث ملموس و غیر ملموس قصد دارند یاد آوری کنند بشر خانواده ای بزرگ در جهان است و این آثار فرهنگی میراث همه بشر است.

وی با بیان اینکه زر و زور، ثروت و سرمایه نیست تصریح کرد: داشته های فرهنگی، آیین ها و رنگ ها ثروت است که باید قدر این داشته ها را بدانیم.

وی افزود: زور در بازو و زر در ترازو چالش بر انگیز است و برای جهان تکثر و رقابت مورد بهره برداری قرار می گیرد اما جهان فرهنگ جهان جان، معنا و یگانگی است؛ در معانی اعداد جایگاهی ندارند زیرا جهان فرهنگ جهان جان و روح است تفرقه روی حیوانی است. 

ایوبی با تاکید بر اینکه تخریب و تهدید بناهای فرهنگی میراث جراحت بر روح خانواده بشر است اظهار داشت: به همین دلیل است زمانی که ارگ بم فرو می ریزد یا بغداد غارت می شود همه جهان عزادار می شود زیرا پر سیمرغ فرهنگ و هنر بر سرزمینی می افتد جوشش شور و عشق و میعادگاه همه انسان ها می شود.

وی افزود: روح بشر آینه ای است که باید آن را در باورها اصالت ها بجوید و پیام یونسکو همین است که فرهنگ و تاریخ اصالت هستند و باید داشته های خود را در فرهنگ و تاریخ باورهای خود بجوییم

ایوبی همچنین با بیان اینکه هر سال در یونسکو دو رویداد در فهرست تجلیل خود می گذاریم خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته به نام شیخ اشراق سهروردی شهید راه ادب و عرفان و عشق برگزار کردیم که از نامداران دانشگاه جندی شاپور است.

به گفته وی، ۱۷۵۰ سال پیش دانشگاهی با نام جندی شاپور با بیش از هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی با منشور علمی در ایران وجود داشت 

وی افزود: از امسال همزمان با سال ۲۰۲۰ دو شخصیت برجسته ایران را گرامی می داریم نخست فارابی که با قزاقستان به صورت مشترک داریم و دیگری عطار نیشابوری است.

در پایان نیز از سردیس سهروردی رونمایی شد که به گفته ایوبی پرتره مشخصی از آن وجود ندارد و تنها طراحی از تحقیقات جمع آوری شده است

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جواد ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۸۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم

پس از ارائه مستندات توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی ورزنه و با تلاش‌های مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان و شهردار ورزنه، چادر سفید زنان این شهر ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ به شماره ۲۶۷۳ در فهرست میراث ناملموس ایران ثبت ملی شد.


پوشیدن چادر سفید زنان ورزنه دلایل تاریخی متعددی دارد، از جمله کشت پنبه مرغوب و وجود صنایع دستی کرباس بافی و سفره بافی و عوامل فرهنگی و دینی که اسلام به پوشیدن رنگ سفید سفارش کرده، علل پوشش چادر سفید این خطه است.


زنان شهر ورزنه معمولاً از پارچه‌های کرباس سفید برای دوخت چادر استفاده می‌کردند، اما اکنون بیشتر با استفاده از پارچه‌های کارخانه‌ای روی آورده‌اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم
  • سرمایه معنوی جمهوری اسلامی در این منطقه بی‌بدیل از جهان، رو به فزونی است
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • (ویدئو) توضیحات کریمی قدوسی درباره توییت‌های جنجالی اخیرش